Undrar om det är någon som kan hjälpa mig med att ta reda på vad man ska satsa på när det gäller VW Golf i R eller GTI utförande? När det kommer till årsmodell så är det 2011 och framåt som gäller och mitt pristak ligger på 250tkr.
R.. Mer mos från fabrik och fyrhjulsdrift om du vill ha det. Struntar du i fyrhjulsdriften kan du kolla på gti/Leon Cupra R lr octavia rs.
Jag vet inte riktigt vad du vill ha svar på? Vilken utrustning du vill ha eller?
Det jag vill få reda på är vilken av dessa bilar är den man får mest bil för pengarna av. Borde kanske nämnt det innan, men hur som helst. Det är iaf det jag vill ha reda på. Samt vilken av dessa som är billigast i drift samt det mest pålitliga alternativet.
Tack åter igen för fortsatt tipsade och visad hjälpsamhet.
R.. Mer mos från fabrik och fyrhjulsdrift om du vill ha det. Struntar du i fyrhjulsdriften kan du kolla på gti/Leon Cupra R lr octavia rs.
Jag vet inte riktigt vad du vill ha svar på? Vilken utrustning du vill ha eller?
Det jag vill få reda på är vilken av dessa bilar är den man får mest bil för pengarna av. Borde kanske nämnt det innan, men hur som helst. Det är iaf det jag vill ha reda på. Samt vilken av dessa som är billigast i drift samt det mest pålitliga alternativet.
Tack åter igen för fortsatt tipsade och visad hjälpsamhet.
Okej då är jag med.
Det beror ju på vad du prioriterar. Är fyrhjulsdriften viktig för dig så är ju valet enkelt. Annars kan du alltid mappa en gti till samma effekt som en R. Sen är ju R en toppmodell och det kan ju vara kul att ha. Vad gäller driftskostnader så kan jag inte svara på det. Det är ju i grunden samma maskin i båda, så jag TROR inte att det diffar allt för mycket.
Hade jag råd så hade jag valt en R för designen och just att det är toppmodellen. Annars är gti ingen dålig bil heller.
Du får fyrhjulsdriften och fler hästar i R, men troligtvis lite högre försäkring och förbrukning. Utöver det beror det ju på utrustning på de bilarna du tittar på. Jag skulle t.ex. Aldrig köpa en bil utan xenon, skinn och bra historik igen.
Men ser man rent modellmässigt handlar det i slutänden om ekonomin såklart. Enkelt sagt, fler finesser, mer som kan gå sönder. Båda bilarna ska helst köras på 98 oktan och det gäller att man byter kamföljaren i tid på båda.
Jag förstår inte heller riktigt vad du är ute efter? Mest bil för 250 000kr får du i en GTI, då den var billigare från början. Du får en nyare/färre mil GTI än motsvarande R för samma peng, om det är vad du menar med "mest bil". Menar du prestanda för 250 000kr så får du mer i en R med fler hästar original och 4wd, om det är vad du menar med "mest bil". R kostar mer att äga - men det känns lite löjligt att diskutera soppaförbrukning och skatt på dessa typer av bilar. Vill du ha en "sparbössa" är du fel ute med båda två. Kanske en GTD är valet om du är orolig för soppaförbrukningen?
Jag förstår inte heller riktigt vad du är ute efter? Mest bil för 250 000kr får du i en GTI, då den var billigare från början. Du får en nyare/färre mil GTI än motsvarande R för samma peng, om det är vad du menar med "mest bil". Menar du prestanda för 250 000kr så får du mer i en R med fler hästar original och 4wd, om det är vad du menar med "mest bil". R kostar mer att äga - men det känns lite löjligt att diskutera soppaförbrukning och skatt på dessa typer av bilar. Vill du ha en "sparbössa" är du fel ute med båda två. Kanske en GTD är valet om du är orolig för soppaförbrukningen?
Det du säger är ju helt klart logiskt. Och inte min mening att verka så pass otydlig. Det jag försöker få fram är om det ev finns så kallade "barnsjukdomar" eller liknande på dessa modeller som gör att man bör välja den ena framför den andra.
Mjae, det som är mest att se upp med är väl DSG isåfall. Även om DSGn i dessa modeller är av "rätt" typ som ska vara bättre. Kör du på manuell är det inga sådana problem.
R.. Mer mos från fabrik och fyrhjulsdrift om du vill ha det. Struntar du i fyrhjulsdriften kan du kolla på gti/Leon Cupra R lr octavia rs.
Jag vet inte riktigt vad du vill ha svar på? Vilken utrustning du vill ha eller?
Det jag vill få reda på är vilken av dessa bilar är den man får mest bil för pengarna av. Borde kanske nämnt det innan, men hur som helst. Det är iaf det jag vill ha reda på. Samt vilken av dessa som är billigast i drift samt det mest pålitliga alternativet.
Tack åter igen för fortsatt tipsade och visad hjälpsamhet.
Okej då är jag med.
Det beror ju på vad du prioriterar. Är fyrhjulsdriften viktig för dig så är ju valet enkelt. Annars kan du alltid mappa en gti till samma effekt som en R. Sen är ju R en toppmodell och det kan ju vara kul att ha. Vad gäller driftskostnader så kan jag inte svara på det. Det är ju i grunden samma maskin i båda, så jag TROR inte att det diffar allt för mycket.
Nä det här stämmer väl ändå inte. Turbo och stakar är annorlunda på R. Det är ju samma motor som sitter i Audi S3. GTIn är en vanlig 2,0 TFSI som kan jagas upp till 270hk med original hårdvara. R kan man skrämma upp i 300hk+ med original hårdvara.
Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Jag förstår inte heller riktigt vad du är ute efter? Mest bil för 250 000kr får du i en GTI, då den var billigare från början. Du får en nyare/färre mil GTI än motsvarande R för samma peng, om det är vad du menar med "mest bil". Menar du prestanda för 250 000kr så får du mer i en R med fler hästar original och 4wd, om det är vad du menar med "mest bil". R kostar mer att äga - men det känns lite löjligt att diskutera soppaförbrukning och skatt på dessa typer av bilar. Vill du ha en "sparbössa" är du fel ute med båda två. Kanske en GTD är valet om du är orolig för soppaförbrukningen?
Det du säger är ju helt klart logiskt. Och inte min mening att verka så pass otydlig. Det jag försöker få fram är om det ev finns så kallade "barnsjukdomar" eller liknande på dessa modeller som gör att man bör välja den ena framför den andra.
Tack för fortsatt visad hjälpsamhet och tipsande.
De är att betrakta som driftsäkra skulle jag säga. En R har naturligtvis högre underhållskostnader. Större bromsar och annan motor, samt 4-motion som kräver oljebyte i Haldex varje 6000 mil. Försäkringskostnaden är antagligen något högre eftersom nypriset är högre samt att det nog klassas mer som en prestandabil än GTIn. Det är ju naturligtvis jätteenkelt att kolla på nätet.
Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Det jag vill få reda på är vilken av dessa bilar är den man får mest bil för pengarna av. Borde kanske nämnt det innan, men hur som helst. Det är iaf det jag vill ha reda på. Samt vilken av dessa som är billigast i drift samt det mest pålitliga alternativet.
Tack åter igen för fortsatt tipsade och visad hjälpsamhet.
Okej då är jag med.
Det beror ju på vad du prioriterar. Är fyrhjulsdriften viktig för dig så är ju valet enkelt. Annars kan du alltid mappa en gti till samma effekt som en R. Sen är ju R en toppmodell och det kan ju vara kul att ha. Vad gäller driftskostnader så kan jag inte svara på det. Det är ju i grunden samma maskin i båda, så jag TROR inte att det diffar allt för mycket.
Nä det här stämmer väl ändå inte. Turbo och stakar är annorlunda på R. Det är ju samma motor som sitter i Audi S3. GTIn är en vanlig 2,0 TFSI som kan jagas upp till 270hk med original hårdvara. R kan man skrämma upp i 300hk+ med original hårdvara.
Det sitter väl en K04 i GTI med? Jag kan ha fel men så vitt jag vet kan du få över 300hk i en gti enbart genom map, eventuellt byta högtrycksbränslepump då, men det behöver jag med..
Det beror ju på vad du prioriterar. Är fyrhjulsdriften viktig för dig så är ju valet enkelt. Annars kan du alltid mappa en gti till samma effekt som en R. Sen är ju R en toppmodell och det kan ju vara kul att ha. Vad gäller driftskostnader så kan jag inte svara på det. Det är ju i grunden samma maskin i båda, så jag TROR inte att det diffar allt för mycket.
Nä det här stämmer väl ändå inte. Turbo och stakar är annorlunda på R. Det är ju samma motor som sitter i Audi S3. GTIn är en vanlig 2,0 TFSI som kan jagas upp till 270hk med original hårdvara. R kan man skrämma upp i 300hk+ med original hårdvara.
Det sitter väl en K04 i GTI med? Jag kan ha fel men så vitt jag vet kan du få över 300hk i en gti enbart genom map, eventuellt byta högtrycksbränslepump då, men det behöver jag med..
Njaee.. jag har kört Tiguan och Octavia RS med 2.0 TFSI. Redan vid 270 behövs en kraftigare bränslepump. Det finns inte mycket mer att hämta om man inte byter tryckrör, IC, avgas osv och kanske man får ut 10-20hk till efter map. Frågan gällde ju mappning. Alla 2.0 TFSI i dessa bilar har K03. K04 finns i R-modellen, tror det blir smidda stakar och så i den motorn. Minnet kan lagga, det är några år sedan.
Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Nä det här stämmer väl ändå inte. Turbo och stakar är annorlunda på R. Det är ju samma motor som sitter i Audi S3. GTIn är en vanlig 2,0 TFSI som kan jagas upp till 270hk med original hårdvara. R kan man skrämma upp i 300hk+ med original hårdvara.
Det sitter väl en K04 i GTI med? Jag kan ha fel men så vitt jag vet kan du få över 300hk i en gti enbart genom map, eventuellt byta högtrycksbränslepump då, men det behöver jag med..
Njaee.. jag har kört Tiguan och Octavia RS med 2.0 TFSI. Redan vid 270 behövs en kraftigare bränslepump. Det finns inte mycket mer att hämta om man inte byter tryckrör, IC, avgas osv och kanske man får ut 10-20hk till efter map. Frågan gällde ju mappning. Alla 2.0 TFSI i dessa bilar har K03. K04 finns i R-modellen, tror det blir smidda stakar och så i den motorn. Minnet kan lagga, det är några år sedan.
Jag är inte heller helt säker men jag skulle nog tro att Soulman har rätt då VAG i alla tider haft K03 i de flesta bilar och K04 i de lite vassare modellerna typ skillnaden mellan B5 Audi S4 (K03) och RS4 (K04)
Okej.. Ja ni har kanske rätt, är inte helt hundra själv.. Vet dock att min och R har K04 men att jag behöver en ny högtrycksbränslepump om jag ska upp över 310hk och slippa fuelcuts och ha en driftsäker map. Detta gäller motorkod CDLA. Octavia rs har mig veterligen exakt samma motor.
Sen finns det trimfirmor som påstår att du kan få 320-330hk med ett steg 1 chip i dessa men det är högst osäkert. Har själv sett effektmätningar på bilar som enligt en viss trimfirma skulle ha 370hk och den hade egentligen 325..
Okej.. Ja ni har kanske rätt, är inte helt hundra själv.. Vet dock att min och R har K04 men att jag behöver en ny högtrycksbränslepump om jag ska upp över 310hk och slippa fuelcuts och ha en driftsäker map. Detta gäller motorkod CDLA. Octavia rs har mig veterligen exakt samma motor.
Sen finns det trimfirmor som påstår att du kan få 320-330hk med ett steg 1 chip i dessa men det är högst osäkert. Har själv sett effektmätningar på bilar som enligt en viss trimfirma skulle ha 370hk och den hade egentligen 325..
Octavia RS har exakt samma motor och drivlina som Golf GTI och naturligtvis även vissa Seat. Kan dock inte modellnamnen, FR? Cupra?. Jag tror 310hk är begränsningen i R, sedan behövs annan hårdvara. Golf ED35 har väl en nedtrimmad R-motor om jag inte minns fel.
Senast redigerat av Soulman (12 mars 2016)
Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Okej.. Ja ni har kanske rätt, är inte helt hundra själv.. Vet dock att min och R har K04 men att jag behöver en ny högtrycksbränslepump om jag ska upp över 310hk och slippa fuelcuts och ha en driftsäker map. Detta gäller motorkod CDLA. Octavia rs har mig veterligen exakt samma motor.
Sen finns det trimfirmor som påstår att du kan få 320-330hk med ett steg 1 chip i dessa men det är högst osäkert. Har själv sett effektmätningar på bilar som enligt en viss trimfirma skulle ha 370hk och den hade egentligen 325..
Octavia RS har exakt samma motor och drivlina som Golf GTI och naturligtvis även vissa Seat. Kan dock inte modellnamnen, FR? Cupra?. Jag tror 310hk är begränsningen i R, sedan behövs annan hårdvara. Golf ED35 har väl en nedtrimmad R-motor om jag inte minns fel.
Okej.. Nu när vi snackar om det så låter det bekant faktiskt. Fick för mig att gti och R/ Cupra/S3 var identiska men det är helt olika motorkoder och det stämmer att det är olika turbo. Som tobzter skrev.