4246
Sök

Köpråd: Golf R eller Golf GTI?

3 173 Inlägg
13 mars 2016
Deception skrev:
tobzter skrev:
Exakt leon FR är 200hk med K03 turbo identisk med gti
Cupra har k04 turbo "identiskt" med cupra R

Precis. Och Cuprornas motorer är samma som golf R/Audi S3.

Jajamensan smile

1 271 Inlägg
13 mars 2016
... och stämmer då helt överens med vad jag skrev tidigare i tråden innan tobzter svarade. Case closed.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Cupra_
13 mars 2016
Soulman skrev:
... och stämmer då helt överens med vad jag skrev tidigare i tråden innan tobzter svarade. Case closed.

Exakt. Ber om ursäkt att jag rörde ihop det. Fick för mig att de senare octavia rs hade 240-270hk..

1 271 Inlägg
13 mars 2016
Det där är helt igenom koncernpolitik. En Octavia RS kommer aldrig bli fyrhjulsdriven eller få R-prestanda. Den målgruppen ska finns hos Audi och VW som är de lite dyrare märkena. En Cupra kommer därmed inte heller få fyrhjulsdrift men som plåster på såren en Cupra R. Audi har sina S och RS och VW har sin R med fyrhjulsdrift. Kunde man köpa en Octavia RS med 270hk och fyrhjulsdrift skulle få välja en R för 400k eller RS för 450k. Så enkelt är det.

Tjofadderittan - lej
Kör VW Tiguan GTS 2017

Cupra_
13 mars 2016
Soulman skrev:
Det där är helt igenom koncernpolitik. En Octavia RS kommer aldrig bli fyrhjulsdriven eller få R-prestanda. Den målgruppen ska finns hos Audi och VW som är de lite dyrare märkena. En Cupra kommer därmed inte heller få fyrhjulsdrift men som plåster på såren en Cupra R. Audi har sina S och RS och VW har sin R med fyrhjulsdrift. Kunde man köpa en Octavia RS med 270hk och fyrhjulsdrift skulle få välja en R för 400k eller RS för 450k. Så enkelt är det.

Jo fyrhjulsdriften förstår jag att de inte får men sen har ju skoda lite lägre upplevd kvalité inredningsmässigt också.. Sen handlar det ju även om vilket märke man vill ha som köpare men absolut, självklart tänker de så.

3 354 Inlägg
13 mars 2016
fyrhjulsdriften har skoda fått nu i RS modellen. Lite OT tongue

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

1 271 Inlägg
13 mars 2016
Seth skrev:
fyrhjulsdriften har skoda fått nu i RS modellen. Lite OT tongue

Ja jävlar du har rätt. Men det är TDIn som finns i 4x4 utförande med 184hk. Det vi pratar om är ju bensinmotorer med högre effekt samt optimeringspotential.

Tjofadderittan - lej
Kör VW Tiguan GTS 2017

3 354 Inlägg
13 mars 2016
skrev 4x4 "eller" R prestanda wink

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

1 271 Inlägg
13 mars 2016
Seth skrev:

Eeeh va? Var skrev du det?

Tjofadderittan - lej
Kör VW Tiguan GTS 2017

3 354 Inlägg
13 mars 2016
Soulman skrev:
Seth skrev:

Eeeh va? Var skrev du det?

nevermind. tänkte bara på när det skrevs: "En Octavia RS kommer aldrig bli fyrhjulsdriven eller få R-prestanda" skulle nog ha citerad den delen. Bara R-prestanda som saknas. Var för snabb med inlägget

196 Inlägg
14 mars 2016
Trådstartare
Soulman skrev:
Deception skrev:
Okej.. Ja ni har kanske rätt, är inte helt hundra själv.. Vet dock att min och R har K04 men att jag behöver en ny högtrycksbränslepump om jag ska upp över 310hk och slippa fuelcuts och ha en driftsäker map. Detta gäller motorkod CDLA. Octavia rs har mig veterligen exakt samma motor.

Sen finns det trimfirmor som påstår att du kan få 320-330hk med ett steg 1 chip i dessa men det är högst osäkert. Har själv sett effektmätningar på bilar som enligt en viss trimfirma skulle ha 370hk och den hade egentligen 325..

Octavia RS har exakt samma motor och drivlina som Golf GTI och naturligtvis även vissa Seat. Kan dock inte modellnamnen, FR? Cupra?. Jag tror 310hk är begränsningen i R, sedan behövs annan hårdvara.
Golf ED35 har väl en nedtrimmad R-motor om jag inte minns fel.

Det där skulle jag vilja veta lite mer om. Alltså ED35 versionen av GTI.
Vad är skillnaden mot en vanlig GTI? Vad är det man egentligen betalar för?
Senast redigerat av ConnysSvetsOTaxi (14 mars 2016)

1 271 Inlägg
14 mars 2016
Google är som vanligt din informationskälla.
Kortfattat är det en "jubileumsmodell" och finns i begränsad upplaga, en lite hottad GTI men billigare än R. Och naturligtvis utan 4-motion. Men trimvänlig som sagt eftersom det är samma motor som i Golf R.

Tjofadderittan - lej
Kör VW Tiguan GTS 2017

196 Inlägg
22 mars 2016
Trådstartare
Soulman skrev:
Google är som vanligt din informationskälla.
Kortfattat är det en "jubileumsmodell" och finns i begränsad upplaga, en lite hottad GTI men billigare än R. Och naturligtvis utan 4-motion. Men trimvänlig som sagt eftersom det är samma motor som i Golf R.

Google är aldrig fel, Skadar dock aldrig att försöka få tag på lite folk som vet vad dom pratar om också.
Edition 35 låter som det perfekta mellantinget med andra ord.
Tack igen för alla tips och visad hjälpsamhet!

Sök