3792
Sök

Bmw e39 520i -03 trög servo

150 Inlägg
23 mars 2016
Trådstartare
#1
Hej!

Har en bmw 520i e39 från 2003 på 20000mil. Den gick inte igenom besiktningen iår pga att ratten inte går tillbaka, "styrning, kärv återgång osäker".

Ratten är även rätt trög i servon men står man stilla med bilen funkar servon som den ska men börjar man rulla så kan man ratta ett halvt varv sen blir den trög. Sen så hackar det mellan trög och lätt fram å tillbaka. Kan även tillägga att i hastigheter över 80 så rycker ratten lite vänter höger fram å tillbaka. Kanske e obalans i däcken som står för problemet med problemet över 80km/h?

Tänkte börja med att byta servo olja imorgon och vad bör jag byta om det inte blir någon skillnad? Fjäderbenslagringen? Servopump? Styrväxel?

1 313 Inlägg
23 mars 2016
#2
Kolla färg/skick på servooljan, Skulle tro på fjäderbenslagringarna.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

150 Inlägg
23 mars 2016
Trådstartare
#3
Det är chf olja i servon och oljan är brun. Börjar också tro att det är fjäderbenslagringen, efter 20k mil så känns det som att de ändå är dags att byta. Sen att servon funkar ju vid stilla stående och jämför man trögheten på när bilen är avstängd och när man kör så är det mycket mycket trögare när motorn är av så servon funkar ju iaf lite

5 686 Inlägg
24 mars 2016
#4
Dina symptom låter precis som när det är luft i servosystemet, skruva loss locket på oljebehållaren och ratta sedan fullt höger och håll där ca 10sek, ratta sedan fullt vänster och håll där ca 10sek. Gör så ända till det inte längre kommer någon luft ut oljebehållaren.


Har du fyllt på olja i servosystemet?
CHF-olja har endast svensksålda bilar som standard, import har ATF.
Blandas ATF med CHF så blir det läckage i servosystemet.
http://www.autopower.se/forum/topic.asp … amp;sida=1


150 Inlägg
24 mars 2016
Trådstartare
#5
Åker förbi Mekonomen idag så köper fjäderbenslagring och river ner fjäderbenen och kollar fjäderbenslagringen om den är dålig.
Har testat att göra som du sa men utan framsteg. Men ska byta olja idag i servon och självklart köra samma olja som innan

150 Inlägg
24 mars 2016
Trådstartare
#6
Å ifall servon strular borde inte ratten ändå gå tillbaka?

1 777 Inlägg
24 mars 2016
#7
Är det inte bättre att kolla innan du köper? Det är väl bara att montera ihop igen och åka och köpa eller så ber du nån om skjuts eller åker kollektivt som en sannn miljövän!

1 777 Inlägg
24 mars 2016
#8
Du kan ju lossa fjäderbenet nertill vid spindeln och känna efter hur lätt den går innan du demonterar hela. Kom ihåg att den inte är belastad då.
Senast redigerat av Bassiehof (24 mars 2016)

150 Inlägg
24 mars 2016
Trådstartare
#9
Har nu tagit bort vänster fjäderben, när vänster sida var i luften blev så blev ratten mindre trög och den fjädrade tillbaka till mitten. Kan de ha något med att fjäderbenslagring kan ha varit dålig på vänstersida?
Sen så var det även fuktigt längre ner på fjäderbenet så lär väl byta det med

150 Inlägg
24 mars 2016
Trådstartare
#10
Sen så snurrade även fjäderbenslagret lätt nu när benet var bort plockat men det är väl inte så konstigt?

1 777 Inlägg
24 mars 2016
#11
Det är inte konstigt för det belastas inte med karossens tyngd.

150 Inlägg
24 mars 2016
Trådstartare
#12
Det blev ingen skillnad när jag bytte fjäderbenslagring... märkte nu när den var upphissad att det knackar/klickar när man juckar på ratten vänster/höger, då låter det typ som från styrväxeln

150 Inlägg
25 mars 2016
Trådstartare
#13
Kollade längs med rattstången och vred på den och det glappar från/i styrväxeln. Så troligtvis ligger felet i styrväxeln. Samt har nu bytt fjäderbenslagring och servoolja. Nu när bilen är upplyft i fronten så känner man samma sak i ratten att den först går lätt sen blir den trög och sen lätt igen osv... och det är när motorn INTE är igång. Så då måste det väl vara styrväxeln?

1 777 Inlägg
25 mars 2016
#14
Det borde du ha kollat innan du bytte olja och fjäderbenslagring. Du får ju fylla på olja en gång till när du byter styrväxel och lossar alla hydraulslangar.

150 Inlägg
25 mars 2016
Trådstartare
#15
Joo de e sant men nu är ju iaf det schysst. Men då dömer jag ut styrväxeln och köper en på skroten när alla röda dagar är över...
Såhär låter det när man rattar vänster/höger från styrväxeln https://youtu.be/LDtXlpQSVBY

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
26 mars 2016
#16
Senast jag lagade just en E39 med dina symptom så bytte jag styrväxeln vilket löste problemet.

Det som låter på din video kan vara internt glapp i styrväxeln eller mer troligt rattaxelknuten, det kan man få 2:a på om besiktningsteknikern kollar noga.

- Time Attack -

150 Inlägg
26 mars 2016
Trådstartare
#17
Fick en 2a på Styrning (2.1.4) kärv återgång osäker.

Men bör jag då bara köpa en styrväxel och testa att byta? Ska jag köpa en rattaxel också och byta? Sen när man rattar med hjulen i luften går det lätt att ratta sen blir det lite motstånd sen blir det lätt och sen motstånd.

2 327 Inlägg
26 mars 2016
#18
Låter som att knuten rostat ihop, har varit med om samma symptom


150 Inlägg
26 mars 2016
Trådstartare
#19
Kan jag då lossa rattaxelknuten och sen vrida hjulen och se om motståndet är borta?

150 Inlägg
26 mars 2016
Trådstartare
#20
Rattaxelknuten borta, fortfarande klickande ljud från styrväxeln


Sök