3749
Sök

Dyrt att köpa halvnya bilar ?

Adder
972 Inlägg
11 april 2016
Trådstartare
Tänkte fram och tillbaka hur man än vrider och vänder så blir valet att köpa/leasa en ny bil.

Tänker jag galet ?

Säg att du köper en bil runt -10. För ca 100k kr.

Efter tre år har väl de flesta bruksbilar tappat ca halva värdet (Speciellt om man köper hos handlare och byter in) ? Ca 1300 kr/mån i värdeminskning
Helförsäkring ca 300 kr dyrare
Service ca 200 kr/mån
Besiktning 40kr/mån

1300+300+200+40=1840 kr/mån Vid belåning blir de ca 2100 kr utan värdeminskning dvs amortering som värdeminskning plus att lägga 20% kontant.

För alla fasta utgifter landar vi på 1840 kr/mån. Värdeminskningen är ju knepig och där är väl också en av gamblingarna. Kommer den bli större eller mindre, likaså kommer jag köra bilen 3 år utan någon form av stillestånd och reparationskostnad ? Kommer en storservice och/eller kamremsbyte för 10-15 kr ?

Köper/leasar du en vanliga kombi bil t ex Cee´d eller Avensis ligger dem på 2500-3000 kr/mån.

Visst de är en mer kostnad, men man får då en helt ny bekymmersfri bil. Slipper lägga 20% i kontant insats.
Rent krasst en morgon kan du ju sätta in nyckeln och motorn skär/kam-remmen/kedjan rappar etc, inte så troligt men då är de en tråkig förlustaffär.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
11 april 2016
Kontrar med följande..
Har du råd så kvittar det..
Har du inte råd så försöker man köpa billigt..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Adder
972 Inlägg
11 april 2016
Trådstartare
Så är de.

Köpte en Impreza för 2.5år sedan för 70 papp typ billigt då 07a 5k mil. Nu är den värd 30-40.
Med värdeminskning reparationer service mm landar de på ca 2500 kr/mån
Då måste jag snart köpa dock och vad som kan ju hända. Antingen att den inte funkar eller tappar värdet ännu mer.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

945 Inlägg
11 april 2016
Hur mycket kör du? Tänk på att man bara får köra ett visst antal mil med bilen när man leasar. Överstiger man det så får man betala en summa för varje mil.

Och det är inget som säger att du får ett bekymmersfritt bilägande av att leasa en helt ny bil!
Nya bilar kan vara mycket sämre än en som är 3 år gammal och gått 4-6000 mil.

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!

Evildan
11 april 2016
Pristappet är olika på olika märken och modeller.
Vissa bilar håller värdet riktigt bra på begagnatmarknaden och vissa sjunker som ett bojsänke.

- Always Faithful
507 Inlägg
11 april 2016
Köpte en V70 -09 år 2013, Nu när jag sålde den, 2.5 år och 3000 mil senare så hade den minskat med 55 tusen.
Aldrig ett bekymmer med den bilen. (Bortsätt från det jag självskapade) -Problemfritt.

Leasa motsvarande storlek från samma märke under 2.5år... Jadu, Säg en V60 T3, Billigaste med 150hk (hittade ingen V70)

3800kr/månad x 30(2.5år)=114000. Betydligt dyrare smile Fördelar kan då vara visst, Fri service och hjulskifte.

Därav köpte jag istället en "ny" begagnad bil istället för privatleasing denna gången med! smile

If you wanna be the best, you have to take out the best. And im undefeated homie"

Adder
972 Inlägg
11 april 2016
Trådstartare
Sickan_ skrev:
Hur mycket kör du? Tänk på att man bara får köra ett visst antal mil med bilen när man leasar. Överstiger man det så får man betala en summa för varje mil.

Och det är inget som säger att du får ett bekymmersfritt bilägande av att leasa en helt ny bil!
Nya bilar kan vara mycket sämre än en som är 3 år gammal och gått 4-6000 mil.

Dealen här var iaf om nått strula lämna assistansen en lånebil.
Allt kan ju hända men ändå borde allt flyta på.
Kör strax över 1000 mil så de är lugnt. Tänkte ta fler roadtrips när man ända har mil tillövers.

Antinoxious skrev:
Köpte en V70 -09 år 2013, Nu när jag sålde den, 2.5 år och 3000 mil senare så hade den minskat med 55 tusen.
Aldrig ett bekymmer med den bilen. (Bortsätt från det jag självskapade) -Problemfritt.

Leasa motsvarande storlek från samma märke under 2.5år... Jadu, Säg en V60 T3, Billigaste med 150hk (hittade ingen V70)

3800kr/månad x 30(2.5år)=114000. Betydligt dyrare smile Fördelar kan då vara visst, Fri service och hjulskifte.

Därav köpte jag istället en "ny" begagnad bil istället för privatleasing denna gången med! smile

Anledningen till att du inte hitta bilen är att dyrare större bilder inte går ihop sig. De finns ingen marknad då månads kostnaden springer iväg. Sen är väl bl a V70 känt för sitt andrahandsvärde. De hjälper ju månadskostnaden på traven smile

Som ex, (de är ju ingen Volvo men) en Avensis storleks mässigt är 35 papps dyrare blir mindre med service, besiktning etc men skulle du haft otur så hade kunde de ju sprungit iväg men man kanske inte kan tänka så.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Adder
972 Inlägg
11 april 2016
Trådstartare
Evildan skrev:
Vissa bilar håller värdet riktigt bra på begagnatmarknaden och vissa sjunker som ett bojsänke.

Är de bara efterfrågan som styr eller är de andra parametrar?

Ta Saab t ex över en natt fick nog många ont i magen. Men de borde ju va en bil som passa många.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

- Always Faithful
507 Inlägg
12 april 2016
Anledningen till att du inte hitta bilen är att dyrare större bilder inte går ihop sig. De finns ingen marknad då månads kostnaden springer iväg. Sen är väl bl a V70 känt för sitt andrahandsvärde. De hjälper ju månadskostnaden på traven smile

Som ex, (de är ju ingen Volvo men) en Avensis storleks mässigt är 35 papps dyrare blir mindre med service, besiktning etc men skulle du haft otur så hade kunde de ju sprungit iväg men man kanske inte kan tänka så.

Anledningen till att jag inte hittade en V70 som privat leasing just nu är förmodligen för att den är utgående. Det fanns XC60 om man ville ha det, å där är det betydligt dyrare än en V60.

Spelar ingen roll vilket märke du väljer. Väljer du en bil som är billigare att köpa så lär den givetvis vara billgare att leasa. Det du får räkna på isåfall är procenten av allt. Vilket känns som slöseri med tid.

Enkel fakta, det finns inga BRA bilaffärer. Det finns bättre och sämre, speciellt bruksbilar. I slutändan förlorar du alltid pengar! Men det är prioriteringar man får göra i livet, så ser jag på allt som är dyrt, vill du ha det. Ja visst men då får du säkert offra nånting annat för att få det! cool

If you wanna be the best, you have to take out the best. And im undefeated homie"

- Always Faithful
507 Inlägg
12 april 2016
Adder skrev:
Evildan skrev:

Ta Saab t ex över en natt fick nog många ont i magen. Men de borde ju va en bil som passa många.

Förlåt. Men hade Saab varit en bil som passat många så hade dom nog inte konkursat efter så många ÅR av minus siffror.

Adder
972 Inlägg
12 april 2016
Trådstartare
Antinoxious skrev:
Adder skrev:
Evildan skrev:

Förlåt. Men hade Saab varit en bil som passat många så hade dom nog inte konkursat efter så många ÅR av minus siffror.

Pga efterfrågan som inte finns/fanns. Mena att 93 95 borde vara storleksmässigt en bil för många. Sen att ingen köper den är en annan sak.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

- Always Faithful
507 Inlägg
12 april 2016
Adder skrev:
Antinoxious skrev:
Adder skrev:

Pga efterfrågan som inte finns/fanns. Mena att 93 95 borde vara storleksmässigt en bil för många. Sen att ingen köper den är en annan sak.

Jo det har du rätt i! Men Saab gjorde lite väl många tvivelaktiga beslut, tror det är därför det blev som det blev. Synd!

167 Inlägg
12 april 2016
Köpte mig en bil för 69500 för nått år sedan. Blev bjuden 85000 för samma bil nylige efter 2000 mil mer på mätaren. Lite lockad att sälja blev jag allt men å andra sidan måste jag göra mig besväret och de risker de innebär att hitta en "ny" bil. Sällan man gör sådana bra bilaffärer dock, tyvärr.

När det gäller begbilar gäller det att ha is i magen och vänta tills rätt omständigheter föreligger. Givetvis får man, i mitt tycke, betala ockerpriser för en Volvo/Toyota ala 2010. Det finns oändligt mycket mer prisvärda bilar enl mig.

Opel, Citroen, Peugeot är generellt tips på prisvärda bilar som vi skandinaver ratar på ofta helt ogrundade fördomar iaf när det gäller senare årsmodeller.

- Always Faithful
507 Inlägg
13 april 2016
Franska bilar i största allmänhet har väl aldrig varit något att hänga i granen. Det är ju känt, inte bara här omkring.

Dom må ha blivit bättre, men dom kan inte jämföras med Europeiska märken, speciellt inte Volvo,Bmw,Audi,Merca osv. Därav är dom betydligt billigare att köpa beg.
Dessutom är dom mycket mer svårsålda när man väl bestämmer sig för att byta igen.
Bättre att hålla sig till "populära" bilar bland folket. Dyrare inköp ja, men också bättre betalt vid försäljning. (Allt som oftast, finns alltid undantag angående allt)

Så ser jag på det iallfall.

Sök