rcy skrev:
it_mutt skrev:
rcy skrev:
Jo, det får dom faktiskt.
Du har ingen som helst rätt att hindra någon att köra om dig, oavsett din eller deras hastighet.
Faktum är att du kan åka dit för både egenmäktigt förfarande, vårdslöshet i trafik och framkallande av fara om du försöker försvåra för någon att köra om dig. I extrema fall även mordförsök då en bil enligt svensk lag kan klassas som mordvapen.
Om sen den som vill köra om i sin tur bryter mot 511 andra trafikregler spelar ingen som helst roll, du får ändå inte försvåra en omkörning. Det är polisens uppgift att lagföra trafikanter som bryter mot reglerna, och envarsingripande gäller inte vid trafikförseelser.
Svenska trafikförordningen säger att vi har högertrafik i Sverige. Detta innebär att du
ska hålla till höger såvida du inte har en giltig anledning att inte göra det. Att du tycker avfarter är jobbiga är
inte en giltig anledning.
Egenmäktigt förfarande? Med tanke på att du använder det, så vill jag VÄLDIGT gärna höra hur du (eller någon annan) skulle applicera det i detta fall.
Sen ska vi också göra väldigt klart att det är en ENORM skillnad på att de facto försvåra en omkörning och att "inte hålla till höger".
Gällande svenska trafikförordningen så säger den däremot att "motorfordon ska föras till höger". Det gäller då inte under alla omständigheter och är således även det öppet för spekulation.
Du måste ex.vis inte "kasta dig in till höger" om du kört om en bil (till vänster) och inom "rimlig tid" ska köra om igen.
Att ligga i höger- eller mittfil på motorväg då folk bakom vill om kan självklart ses som försvårande av omkörning. Du ligger i fel fil och du blockerar fordonen bakom dig, hur skulle det inte kunna räknas som att försvåra?
Jag har aldrig påstått att man ska "kasta sig in till höger" så den diskussionen får du ta med dig själv.
Men som du själv säger så står det i trafikförordningen att man ska hålla till höger. Dock gäller det visst under alla omständigheter såvida du inte har en god anledning att hålla till vänster, exempelvis omkörning eller att du snart ska svänga vänster. Vänstersvängar på motorväg är dock extremt sällsynta så där faller även det argumentet.
Att man tycker det är jobbigt med av- och påfarter i högerfilen är
inte en omständighet som gör det ok att bryta mot trafikreglerna.
Nu sa (skrev) jag ingalunda att du hade skrivit att man skulle kasta sig till höger. Att du sen missade att det handlade om att visa att det fanns omständigheter då du inte behöver gå in till höger direkt efter ex.vis en omkörning, får vara din brist.
Du får ligga till vänster "bäst faen du vill" så länge hastigheten är 70km/h eller under, där får du även köra om på högersidan. Detta under förutsättning att det finns två markerade körfält (oavsett om de båda går åt samma håll eller inte).
Så nej, det gäller inte alls under -alla- omständigheter (just därav mitt påpekande om att det finns undantag från "håll till höger" sett ur lagens perspektiv). Jag säger inget om att "håll höger" inte är grundprincipen, men sett ur lagligt perspektiv finns det som sagt visst undantag.
Hur blev det med förklaringen på egenmäktigt förfarande btw?
Senast redigerat av it_mutt (27 maj 2016)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!