Då har jag kört ett ryck i helgen, i lördags så var jag och hämtade mina nya bältespluppar, de som ofta går sönder när man klämmer bältet i bildörren.
Jag hade 2 trasiga på denna och 2 på den svarta gte quattron.
Sen gjorde jag en ny plåtbit med den gamla borttagna som mall.
Gamla
Nya
Här har jag börjat punkta fast den. tog 2 punkter och kylde sen med tryckluft.
Slipade ner svetsarna
Hittade även ett litet rosthål i en kant i höger främre hjulhus.
La i en liten bit och svetsade fast den.
Jag har sett att mina urquattro skärmar inte passar mot originaltrösklarna, då de skärmarna ser annorlunda ut i nederkant. Och urq har helt andra trösklar. Som tur är så står det 2 st urquattro i samma garage, så det var bara att titta hur det såg ut på de.
jag konstaterade att jag behövde kapa 13 cm på mina trösklar i framkant, vid svarta sträcket.
Så här ser originalskärmen ut i nederkant.
Och urquattro skärmen ser ut så här, den har som en hylla som går in under förstärkningen mot skärmkanten.
Här har jag kapat bort tröskeln och slipat rent alla rester av den mot karossen också.
Sen gjorde jag en pappmall för den plåtbiten som ska täcka änden på tröskeln.
Förde över papp mallen till plåt. Här tänkte jag att jag skulle göra en kant runt om som jag skulle "trä in " i tröskeln och skulle hålborra runt om och sedan punka.
Avslutade kvällen med att dra på rostskyddsfärg.
Idag söndag så började jag med att ta bort kanten på plåtbiten utom längst upp. Sedan målade jag insidan med zinkspray. därefter så borrade jag 2 hål i tröskeln så jag skulle kunna punkta fast plåten.
Sedan så svetsade jag fast plåten, på samma sett som tidigare svetsa 2-3 punkter och kyl med tryckluft. seedan några till osv.
Slipade ner svetsarna lite grann.
Svetsade i de sista hålen och slipade de nya punkterna. osv. till alla hål var igensvetsade.
Jag inte svetsat på typ 8-10 år och tunnplåt var det nog 15 år sedan sist, så det tog ett tag att lära sig garagets svetsinställningar, men jag är nöjd med resultatet :-)
Jag målade sedan på rostskyddsfärg.
Provmonterade skärmen och nu funkar det mot tröskeln.
MEN, det verkar alltid finnas ett men :-( det är en vinkel på dörren som inte riktigt stämmer överens med skärmens kant. Dörren ligger väldigt nära där.
jag markerade med en svart tuschpenna så springan såg lika stor ut. Sedan så slipade jag av kanten på dörren.
Då stämmer linjerna mycket bättre.
Var tvungen att prova med skärmen och huven och en lyktsarg på plats bara för att få en känsla av hur det kommer att bli.
Och känslan är bra :-)