2249
Sök

Fastrostad bult på bakaxelkåoa - volvo 940

350 Inlägg
17 juni 2016
Trådstartare
Vill ju in och modifiera min bakaxel på volvon, men givetvis sitter den översta bulten helt fast och är typ konad ...och snart rund om jag lallar runt mer.
Alla bultar lossna fint, ganska fritt från rost, förutom denna bult, som även är 11mm? Aldrig sett det förr, men det sitter ju en styr/hållare för handbromsvajern där som är i vägen.

Trångt och bökigt - Vad har folket för tips och tricks till att lösa detta??

ÖS PÅ MED SVAR!
Senast redigerat av werd (17 juni 2016)

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

531 Inlägg
17 juni 2016
Har funnits skärhylssats på biltema, (hittade dem inte nu men kanske finns på flera ställen) om det nu inte är för trångt där bulten ska loss annars kan man ju alltid försöka svetsa i något. Sen finns det ju alternativet att man borrar bort bulten och gängar upp hålet efteråt. Ett sista alternativ som jag kan komma på är en bultutdragarsats (eller vad man ska kalla dem) innehållandes några olika borrar, en tapp att endera slå in eller gänga in i bultens centrum och på så vis får man något att greppa i. Hoppas nåt av dessa tips kan hjälpa dig.

350 Inlägg
18 juni 2016
Trådstartare
Ah juste! Ska rota i gömmorna om man inte har något av dom verktygen...
Svetsa skulle fungera, dock lite trångt för handbromsvajern, den är ju plastbelagd som kan smälta.
Eftersom reservhjulsbaljan sitter precis i höjd med bulten får jag inte in någon borr rakt in i bulten sad
Men, det är ju bara den sista bulten. Alla bulthålen sitter ju så tätt så en mindre bult mitt uppe på kåpan tror jag inte gör något alls, då dom andra spänner åt tillräckligt.
Så det ska nog lösa sig, bara jag hittar på rätt verktyg smile

Tusen tack för svar! Ska ut och fumla runt under bilen igen, Önska mig lycka till... det behövs x)

Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

Lastbilsmekaniker
5 269 Inlägg
18 juni 2016
Finns det plats att slå på en 11 mm hylsa eller är det för trångt brukar funka på jobbet när 12 mm bultarnas skallar är nere i 11 eller 10 mm

531 Inlägg
18 juni 2016
volvoqq skrev:
Finns det plats att slå på en 11 mm hylsa eller är det för trångt brukar funka på jobbet när 12 mm bultarnas skallar är nere i 11 eller 10 mm

Kan ju gå att fila till bultskallen så att du får den till 10 eller 9mm och lossa den på vanligt sätt.

350 Inlägg
18 juni 2016
Trådstartare
Hylsa gick inte, fick inget bra tag att dra den rakt utan det blev mer att man skavde av hylsan = ännu rundare.
Trångt, äckligt och bökigt så jag tog helt enkelt vinkelslipen och kapa av den.

Problem solved!

Sök