Hehe gött att de gick att tjata till sig tvåor till bra att veta. Haha
Hehe jag var förvanad själv Men som vanligt pa tyska besiktningen sa hade han verkligen fel. Han ville ge 2or pa trasiga bromsok fram för att hjulen snurrade liiiiiite för svart enligt honom. Men det är väl klart med nya bromsskivor och -belägg som har gatt 0 mil Sa det var bra att jag fick hjälp av bada verkstadskillarna med att tjata pa honom. De tyckte nämligen ocksa att det var överdrivet
JAF skrev:
Bra jobbat med bilen! Vad för småfel var det som dök upp?
Tack! Det är bakaxelgivaren som gör att ABS lampan lyser och hastighetsmätaren spökar ibland. Sedan ett vattenläckage vid höger bagageruta som redan är atgärdat, en stralkastartorkare funkar inte, en stolvärmeknapp är sönder, likasa generatorspännmekanismen, takluckan läcker lite vatten och gar trögt. Dessutom funkar ACn inte.
Tack! Det är bakaxelgivaren som gör att ABS lampan lyser och hastighetsmätaren spökar ibland. Sedan ett vattenläckage vid höger bagageruta som redan är atgärdat, en stralkastartorkare funkar inte, en stolvärmeknapp är sönder, likasa generatorspännmekanismen, takluckan läcker lite vatten och gar trögt. Dessutom funkar ACn inte.
Ryktet säger att det inte behöver vara fel på bakaxelgivaren, det kan vara några lödningar som släppt i ABS-styrenheten. Men det har du säkert koll på. Jag själv är lite mer osäker på vilken Volvomodell det gällde.
Tack! Det är bakaxelgivaren som gör att ABS lampan lyser och hastighetsmätaren spökar ibland. Sedan ett vattenläckage vid höger bagageruta som redan är atgärdat, en stralkastartorkare funkar inte, en stolvärmeknapp är sönder, likasa generatorspännmekanismen, takluckan läcker lite vatten och gar trögt. Dessutom funkar ACn inte.
Ryktet säger att det inte behöver vara fel på bakaxelgivaren, det kan vara några lödningar som släppt i ABS-styrenheten. Men det har du säkert koll på. Jag själv är lite mer osäker på vilken Volvomodell det gällde.
Det kan ju vara det, men jag tycker att det tyder tveklöst pa bakaxelgivaren för att hastighetsmätaren inte funkar som den ska heller
Vi fortsätter med rostlagning pa 245an. Det verkar som att det tar aldrig slut men iaf är det 2 daliga ställen mindre nu
Finare än förr sa fick han ga tillbaka till tjänsten Ingen fara. BMW uppfattar jag som "Bättre Med Wolvo". Kommer aldrig komma sta en pa min gard Just denna behövde hjälpen av en gammal langmilad 245 för att kamkedjan havererade vid 7900 mil :sunglasses:
Ingen fara. BMW uppfattar jag som "Bättre Med Wolvo". Kommer aldrig komma sta en pa min gard Just denna behövde hjälpen av en gammal langmilad 245 för att kamkedjan havererade vid 7900 mil :sunglasses:
Skulle vara intressant att veta vilken olja som denna kört med och intervall, skulle inte förvåna mig om svaret är xW-30 olja eller liknande
Din tråd inspirerar mig verkligen att ta hand om min 245:a ännu mer och ge den mer kärlek. Den är i goda händer hos mig men det kan alltid bli bättre.
Vad roligt! Da har min mission här fatt en mening Jag kollade pa den, riktigt snygg är den En röd 245 med lacken i fint skick och GLT/SE utrustning är ju riktigt atravärd Bra att du tar hand om den och samtidigt om Saab, förstar inte folket som bara gillar ett av märken. Nagon gang maste jag ocksa ha en Saab, det kommer dock alltid roliga Volvos i vägen
spillolja skrev:
Volvo-Tysken skrev:
Ingen fara. BMW uppfattar jag som "Bättre Med Wolvo". Kommer aldrig komma sta en pa min gard Just denna behövde hjälpen av en gammal langmilad 245 för att kamkedjan havererade vid 7900 mil :sunglasses:
Skulle vara intressant att veta vilken olja som denna kört med och intervall, skulle inte förvåna mig om svaret är xW-30 olja eller liknande
Det är väl den oljan som man ska ha i dem. Vad skulle det annars vara?! Jag vet faktiskt att den fick oljebyte var 1500 mil atminstone och inte i BMWs absurda intervall pa 2500 eller 3000 mil. Det är helt enkelt brist pa kvalité vid alla kamkedjor och spänn- och löpmekanismen. Det enda märket som nagonsin har varit kapabel till att bygga stabila kamkedjor är Mercedes. Det maste man erkänna även om jag hatar märket
Mr_Lööf skrev:
När det gäller rost så går talessättet, ju mer man letar ju mer finner man. Hehe
Javisst, det är sant Men vill man behalla bilen och inte bara besiktningslaga den sa far man leta
5w40 delsyntet ur recyclade ravaror i en sadan motor?! Nej förlat, men da kan du ju kasta motorn direkt. En vettig 5w40 är helsyntetisk som Mr Lööf skriver. Jag provade en sadan recyclad halvsyntetisk 5w40 i min 240 en gang när jag var ung och dum. Sa daligt har den bilen aldrig gatt. Och sedan tänk hur den blir i en känslig BMW Motor... Ursäkta Spillolja, där kan jag inte halla med
Mineraloljans egenskaper är just förmågan att klista sig fast på dom delarna som ska smörjas, medans syntetoljans har en förmåga att flyta ut, genom att välja en del/fusksyntet så erhåller man båda dessa egenskaper finns en olja som är samma som den motorgoldolja jag hänvisat till: https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … f-motoroel bara att handla hem ett lass
Mineraloljans egenskaper är just förmågan att klista sig fast på dom delarna som ska smörjas, medans syntetoljans har en förmåga att flyta ut, genom att välja en del/fusksyntet så erhåller man båda dessa egenskaper finns en olja som är samma som den motorgoldolja jag hänvisat till: https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … f-motoroel bara att handla hem ett lass
Vi är nog några som inte håller med där, Spillolja...
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Snyggt jobb som vanligt! Vi får se om vi ses på vägarna i sommar
Tack sa mycket! Det är mer pa gang just nu pa 245an. Javisst, hoppas pa det! När jag har flyttat till Sverige till sommaren sa blir ju chansen betydligt högre iaf
Snyggt jobb som vanligt! Vi får se om vi ses på vägarna i sommar
Tack sa mycket! Det är mer pa gang just nu pa 245an. Javisst, hoppas pa det! När jag har flyttat till Sverige till sommaren sa blir ju chansen betydligt högre iaf
Det har inte varit sa mycket renovering det sista. Lite smapyssel överallt. Har haft Svenskt besök i Tyskland som sedan fick snalskjuts hem när jag skulle upp till Sverige. Vi stannade i Ystad för att hämta en traktor at honom som var inte direkt lätt Den skulle ända upp till Orust och det var ingen rolig bilfärd kan jag säga. Den var perfekt lastat och stad stabilt pa släpet men hade ju jättemycket vindmotstand. Därför blev det svajjigt i lastbilshastighet sa vi körde 80 istället och fick en 2 meters vag med slask i rutan var 30. sekund. Sedan stark snö fran och med Hallandsasen, 1 timme bilkö i Göteborg, en trasig halvljuslampa just när det blev mörkt och blank is pa Orust. MEN vi kom fram tack vare världens bästa bil.
Sedan fortsatte jag till Värmland med 60cm snö. Bytte lite lampor och skit pa mina bilar och skulle starta upp dem. Atminstone den blaa 945an gick det att fa liv i.
Jag köpte en gard där uppe sa fran och med sommaren kommer ni se uppdateringar härifran Bagaget var mer än fullt pa hemvägenetfersom jag hade 3 uppsättningar Volvohjul med mig.
Sedan fick bilen lite omsorg eftersom jag badade den i salt under resan. 3 ganger roststopp och sedan pa med Epoxy.
Fick även tag i en fast dragkrok som ocksa är godkänd för 1900kg draglast sa den fick pulverlack pa sig och monteras i framtiden.
I brist pa annat räddade jag en 940 bakljus
och servade 240n med tändstift och olja.
Sedan blev det en uppstart av vara bilar som star under tak i vinter:
Hjälpte en kompis med att köpa sig en riktig bil efter han hade kört en 25 ar gammal Opel Corsa. En 945 fran 94 med bara 24000 mil och lite utrustning som taklucka, halvskinn, elhissar och Airbag. Tyvärr har den bara den lilla B200f motorn pa 112hk och 158nm. Men eftersom han hade kört en 45 hästars bil innan sa var Volvon rena paradiset prestandamässigt Det var den billigaste besiktigade 945an i Tyskland sa det var ett bra köp. Den behövde dock en grundlig tvätt och ny kamrem samt packboxar pa framsidan motorn. Sa jävulskt mycket oljeläckage har jag aldrig sett pa en lagmilad rödblock
Ikväll ska jag till Sverige igen och lämna en ful och misshandlat 945 som har samma fina färg som kompisens, dock i fruktansvärt skick