3799
Sök

Börja pendla, kollektivt eller bil?

1 Inlägg
19 juli 2016
Trådstartare
Hej,

Har fått ett nytt arbete och måste pendla.

Tar jag bussen får jag gå upp kl 04:45 och kommer hem kl 18:05 varje dag, måste också göra ett byte per resväg. Busskortet kostar mig 1710 kr/mån.

Tar jag bilen så får jag gå upp kl 05:50 och kommer hem kl 16:50 varje dag. Bilen kostar mig 5000 kr/mån inkl allt som bensin, trängselskatt, 500 kr undanlagt för service/underhåll etc.

Tar jag bussen så lägger jag mig kl 21:30 för att orka med. Tar jag bilen blir det närmare kl 23.

Allt tid man sparar är ju ett plus men jag är lite dumsnål då jag bara ser pengar ringa genom fingrarna om jag väljer bilen. Förutom detta "minus" så är det bara plus med bilen. Mer tid över, kortare resa, inga byten, inga illaluktande människor på bussen (min erfarenhet av att åka buss är att folk luktar... illa), inga tidtabeller att ta hänsyn till, kan spela musik hur högt jag vill etc.

Är jag dumsnål som ens tänker på att ta bussen trots alla brister? Bilen är ju trots allt tre gånger så dyr per månad.

Kanske ska testa och se? Dock dumt om jag får nog redan efter någon dag och har betalt 1710 kr för busskortet...

På bussen kan jag ju inte vara lika cool som Ali G! wink

https://abload.de/img/lolyouun.gif

Muttley
19 juli 2016
Du glömde en viktig variabel. Hur långt är de till jobbet och vad för form av vägar är det ?

377 Inlägg
19 juli 2016
Köp en bil.

272 Inlägg
19 juli 2016
Glöm inte bort att du antagligen kan göra avdrag på skatten med bil. För att kunna göra avdrag skall du spara 2h om dagen över att åka kollektivt och det ser det helt klart ut som om du gör. Jag hade förra året 9 mil om dagen och har för mig att det motsvarade ~1100:-/månad i plånboken (förutsatt att du kan dra av från statlig skatt, annars mindre).

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
19 juli 2016
Klart du ska åka bil!
Skulle aldrig förlita mig på kollektivtrafik...
Ens lediga tid är värd mycket tycker jag.

Bilen gör inte bara att du slipper stinkande människor. Du slipper skrikiga ungar och individer som är allmänt förargelseväckande...😀

Lycka till

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Muttley
19 juli 2016
Trekmeister skrev:
Glöm inte bort att du antagligen kan göra avdrag på skatten med bil. För att kunna göra avdrag skall du spara 2h om dagen över att åka kollektivt och det ser det helt klart ut som om du gör. Jag hade förra året 9 mil om dagen och har för mig att det motsvarade ~1100:-/månad i plånboken (förutsatt att du kan dra av från statlig skatt, annars mindre).

Rent ekonomiskt räknat. Så går gränsen vid 540,5 mil för att man skall ha rätt att få dra av (10.000 kr gränsen) Vilket är i snitt 2,5 mil per arbetsdag.
Sen är de ju 30% skatt.

Så de är möjligt att de inte ens blir ett avdrag av de hela med tanke på att han bor i sthlm eller ska jobba i sthlm.   

Om sträckan inte är för lång så rekommenderar jag faktiskt en cykel smile
Senast redigerat av tkd_rille (19 juli 2016)

Trucker
1 421 Inlägg
19 juli 2016
Jag skulle aldrig åka kommunala färdmedel, utan bil är det som gäller, samt himla skönt och ha på fritiden med, när man ska handla, köra hem saker, besöka vänner, eller ja allt typ...

Tänk dig kollektiv pendling vintertid när det snöar, bussar och tåg är inställda, stå där ute i kylan vid en hållplats på en buss som aldrig kommer, när du istället sitter i din varma bil och lyssnar på valfri musik och kommer hemifrån när du vill och fram när trafiken tillåter dig...

även fast jag inte pendlar till-från jobb så har jag tre bilar, alla i trafik och försäkrade osv smile

Sen att jag bor ute i skogen och busstrafiken är typ obefintlig, tror det går totalt 3 bussar en söndag, och då går den sista vid 18... hämta och lämna grabben vid förskolan skulle ta halva dagen, och den skulle spenderas i väntande läge, då tror jag nog hellre jag skulle gå dom 3km bara för att slippa det, men med bil tar det 3min dit och hem, samma sak vid hämtning, och att åka och handla med närmsta mataffär 1,5mil bort, skulle ta en evighet att handla, så nee... jag säger buuuuu till buss smile
Senast redigerat av zleepy (20 juli 2016)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

Muttley
19 juli 2016
zleepy skrev:
Jag skulle aldrig åka kommunala färdmedel, utan bil är det som gäller, samt himla skönt och ha på fritiden med, när man ska handla, köra hem saker, besöka vänner, eller ja allt typ...

Tänk dig kollektiv pendling vintertid när det snöar, bussar och tåg är inställda, stå där ute i kylan vid en hållplats på en buss som aldrig kommer, när du istället sitter i din varma bil och lyssnar på valfri musik och kommer hemifrån när du vill och fram när trafiken tillåter dig...

även fast jag inte pendlar till-från jobb så har jag tre bilar, alla i trafik och försäkrade osv smile

Folk är kräsna smile   Hade jag kunnat åka kollektivt hade jag gjort de alla dagar i veckan och köpt en superbillig bil för de få ärenden jag skulle behövt bilen.   Hade sparat x antal tusen om året till trots alla avdrag.

Trucker
1 421 Inlägg
20 juli 2016
tkd_rille skrev:
zleepy skrev:

Folk är kräsna smile   Hade jag kunnat åka kollektivt hade jag gjort de alla dagar i veckan och köpt en superbillig bil för de få ärenden jag skulle behövt bilen.   Hade sparat x antal tusen om året till trots alla avdrag.

Ja det är väl folk, gäller och värdera sin fritid och frihet mer än pengar kanske, jag skiter i avdragen som man får tillbaka en gång per år, då jag betalar summan varje månad, men skulle aldrig börja åka kommunalt, har åkt bil senaste 15åren... att jag tidigare jobbade natt i 11år, och det inte gick någon buss kl 3 på natten när man skulle hem, eller när man hade 6,5mil / dag till-från jobbet så är enda alternativet bil, att det sen kostar, ja.. men det är det värt, jag prioriterar min frihet/fritid mer än pengarna det kanske kostar mot kollektivt transportmedel... smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

31 Inlägg
20 juli 2016
Hur kommer det sig att du kommer få betala över 5k i månaden för bilen? Leasing?

5 740 Inlägg
20 juli 2016
Jag pendlar 16mil om dagen 5dagar per vecka, sparar 4h restid per dag på att köra bil.
Bilen kostar mig 3000kr i bränsle per månad och snabbt räknat totalt 4000-4500kr/mån inkl allt (försäkring, skatt, bränsle, reservdelar)

Busskort hade kostat mig 2900kr/mån och totalt 6h restid per dag.

Hade aldrig kunnat tänka mig att åka buss då jag bara ser nackdelar annat än kostnaden. 4h mindre restid per dag är lätt värt dom extra ca1500kr/mån.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
20 juli 2016
Moridin2002 skrev:
Hur kommer det sig att du kommer få betala över 5k i månaden för bilen? Leasing?

Så här skrev trådskaparen i inlägg #1: Bilen kostar mig 5000 kr/mån inkl allt som bensin, trängselskatt, 500 kr undanlagt för service/underhåll etc.

Jag tror han menar bensin, skatt försäkring, besiktning etc. etc.

/Bennyt

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 juli 2016
Vettemannen skrev:
Moridin2002 skrev:

Så här skrev trådskaparen i inlägg #1: Bilen kostar mig 5000 kr/mån inkl allt som bensin, trängselskatt, 500 kr undanlagt för service/underhåll etc.

/Bennyt

Klokt räknat för en gångs skull :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 juli 2016
torpis skrev:
Vettemannen skrev:
Moridin2002 skrev:

/Bennyt

Klokt räknat för en gångs skull :-)

Fan, var övertygad om att Torpis inlägg skulle vara en rekommendation att promenera till jobbet. wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Muttley
20 juli 2016
zleepy skrev:
tkd_rille skrev:
zleepy skrev:

Ja det är väl folk, gäller och värdera sin fritid och frihet mer än pengar kanske, jag skiter i avdragen som man får tillbaka en gång per år, då jag betalar summan varje månad, men skulle aldrig börja åka kommunalt, har åkt bil senaste 15åren... att jag tidigare jobbade natt i 11år, och det inte gick någon buss kl 3 på natten när man skulle hem, eller när man hade 6,5mil / dag till-från jobbet så är enda alternativet bil, att det sen kostar, ja.. men det är det värt, jag prioriterar min frihet/fritid mer än pengarna det kanske kostar mot kollektivt transportmedel... smile

Såklart om de inte finns några alternativ så måste man ju ha bil.  Men tar vi mig som exempel så om kollektivtrafiken hade gått till mitt arbete så hade jag kanske förlorat 30-45 minuter att ta buss/tåg. Den förlusten kan jag leva med om jag hade sparat minst en tusenlapp i månaden smile

Men som i sthlm så om man har 1 mil till jobbet så anser jag att de mest lönsamma i tid och pengar bör vara en cykel.  Man slipper ju köer och trängsel.

Men även om man måste trängas med folk så går de ju att sätta i hörlurar för att slippa höra folk, finns lösningar på allt.

Alternativet annars för TS som jag rekommenderar riktigt starkt är en elbil om han har tillgång till att ladda den under natten smile

Evildan
20 juli 2016
Vad räknar du med att bilen kostar/månad om du åker buss?

272 Inlägg
20 juli 2016
tkd_rille skrev:
Rent ekonomiskt räknat. Så går gränsen vid 540,5 mil för att man skall ha rätt att få dra av (10.000 kr gränsen) Vilket är i snitt 2,5 mil per arbetsdag.
Sen är de ju 30% skatt.

Så de är möjligt att de inte ens blir ett avdrag av de hela med tanke på att han bor i sthlm eller ska jobba i sthlm.   

TS har uppskattningsvis en timme enkel resa så sträckan kan tänkas hamna på ~10mil om dagen. Det tycker iaf jag låter för långt med cykel, men så är inte jag så hurtig heller. smile

Om han bor och/eller jobbar i Stockholm är irrelevant. Det som räknas är om man regelmässigt sparar 2h/dag över att åka kollektivt, vilket de tider han skrivit pekar på.

Skattesatsen beror framförallt på inkomsten; med statlig skatt hamnar man på ~50% och en välbetald som dessutom betalar värnskatt hamnar på ~55% på det som överstiger den tidigare nivån.

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 juli 2016
Det låter som om vi får invänta TS så han hinner svara på hur mycket tid han tjänar och hur långt han skulle köra.

18,50kr per mil får man dra av på skatten om man som sagt tjänar 1h enkel resa. Sedan är grundavdraget 10.000 så först ska vi dit. Alltså ponera att vi kör 6mil enkel resa (tror det är mer rimligt än 10) vilket gör 12mil/dag, så blir det 12x18.50=222kr/dag.

222x225 (normal årsarbetstid väl?) blir 49.950kr. Dra sedan av grundavdraget på 10.000kr så har vi 39.500kr kvar. Detta slipper vi skatta på, så i runda slängar får vi tillbaka 40.000x0,3=12000kr/år. Baserat på 6 mil enkel resa alltså.

Sedan kostar ju bilen i realiteten under samma sträcka:
Bensin baserat på 0,8l/mil: 225x12x14x0,8=30.240kr (0,6 blir 22.680 så en snål bil påverkar.)
Skatt: ca2000-2500kr
Försäkring: ?? 5000kr ??
Övrigt: xxxxkr

Minus: Busskort 1710x12=20.520kr/år
Minus: Avdraget 12.000kr/år

Klart det blir en merkostnad med bil, men det ger också en större frihet under ledig tid.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Muttley
20 juli 2016
Trekmeister skrev:
tkd_rille skrev:
Sen är de ju 30% skatt.

TS har uppskattningsvis en timme enkel resa så sträckan kan tänkas hamna på ~10mil om dagen. Det tycker iaf jag låter för långt med cykel, men så är inte jag så hurtig heller. smile

Om han bor och/eller jobbar i Stockholm är irrelevant. Det som räknas är om man regelmässigt sparar 2h/dag över att åka kollektivt, vilket de tider han skrivit pekar på.

Skattesatsen beror framförallt på inkomsten; med statlig skatt hamnar man på ~50% och en välbetald som dessutom betalar värnskatt hamnar på ~55% på det som överstiger den tidigare nivån.

1 timme enkel resa är 10 mil ute på bygden.  1 timme enkel resa i stockholm kan vara 1-5 mil under rusningen. Så din beräkning anser jag lite orättvis.

Om han bor eller jobbar i sthlm är irrelevant om man tänker ekonomiskt och vill ha ett avdrag.  Han måste komma upp i minst 540 mil per år, helst 1500 mil om man vill tro man skall få ut något av värde.

De kvittar hur mycket skatt han ligger på så ligger fortfarande summorna på 10000 kr á 18,50 per mil. 

Men vi vet inte antal mil nu heller smile  Men faktum är att om de handlar om 1-2 mil så är inte cykel helt ute.

272 Inlägg
20 juli 2016
tkd_rille skrev:
1 timme enkel resa är 10 mil ute på bygden.  1 timme enkel resa i stockholm kan vara 1-5 mil under rusningen. Så din beräkning anser jag lite orättvis.

Om han bor eller jobbar i sthlm är irrelevant om man tänker ekonomiskt och vill ha ett avdrag.  Han måste komma upp i minst 540 mil per år, helst 1500 mil om man vill tro man skall få ut något av värde.

De kvittar hur mycket skatt han ligger på så ligger fortfarande summorna på 10000 kr á 18,50 per mil. 

Men vi vet inte antal mil nu heller smile  Men faktum är att om de handlar om 1-2 mil så är inte cykel helt ute.

Med ~10mil/dag menade jag 5 mil enkel resa, inte helt uppenbart kan medges. smile

Jag är tyvärr allt för medveten om hur stockholmstrafiken ser ut, tampas med den dagligen. Men givet den data vi har, 2h kollektivt vs 1h bil enkel resa, tror jag inte det handlar om att snurra runt i centrala Stockholm. Kan dock innebära resa genom skiten (med ogynsamm(a) ändpunkt(er)), då hade jag faktiskt övervägt kollektivt istället. Eller kanske bil till lämplig pendlarparkering om det ger en bra tidsbesparing?

Summorna 10000kr och 18,50kr/mil ligger fast ja. Dock innebär avdraget att din beskattningsbara inkomst minskar. Kan du minska delen av din inkomst som beskattas högst ger dig en större förtjänst (eller egentligen mindre förlust) än om den minskade beskattningsbara inkomsten enbart utgörs av kommunalt beskattad inkomst.

Caromania gjorde en snygg uträkning ovan. Enda kommentaren är att kan TS göra avdraget på inkomst som skattas med statlig skatt blir det istället ~20000kr/år mindre att betala till farbror staten.

Förlåt, det var inte min avsikt att göra det här bil-forumet till ett ekonomi-forum! tongue

Sök