3142
Sök

Extra biltuta

125 Inlägg
19 juli 2016
Trådstartare
#1
Hej

Jag vill sätta på nya biltutar på min BMW E60 utan att bort de gamla. Jag vill att jag ska ha en switch knapp som kan växla mellan dem nya och dem gamla. T.ex. om switchen är ON, så kommer dem nya tuten att tuta och när switchen är OFF så kommer dem gamla att tuta.

OBS! Jag vill att båda tuten ska tutas med ratten.

Hur ska man koppla kablarna så att man får det här systemet?

Tack för hjälpen!

MVH, Feliks.

298 Inlägg
20 juli 2016
#2
Kapa pluss kabeln till original tutan och dra en kabel till en "till- till" brytare då knappen är i det ena läget leder den genom ena stiftet som du kopplar tillbaks till orginal tutan. I det andra läget drar du en annan kabel till den nya tutan. Glöm inte att jorda den nya förståss.


125 Inlägg
21 juli 2016
Trådstartare
#3
Stortag skrev:
Kapa pluss kabeln till original tutan och dra en kabel till en "till- till" brytare då knappen är i det ena läget leder den genom ena stiftet som du kopplar tillbaks till orginal tutan. I det andra läget drar du en annan kabel till den nya tutan. Glöm inte att jorda den nya förståss.

Först vill jag tacka för svaret, men skulle du kunna rita en diagram på papper och ladda upp bilden här så jag kan ha bättre uppfattning. Jag ska ha relay också för dem nya tutan. Kommer ja behöva extra säkring för dem gammla tutan?

Skulle bli jätte tacksam om du kunde skicka mig diagramen.

7 454 Inlägg
23 juli 2016
#4
Jag rekommenderar att du gör som jag har gjort.
Inhandla ett 4-poligt relä.
Drag en kabel från "85" på relät in i kupén till en strömställare och vidare till jord.
Tjyva på ledningen till ordinarie signalhorn och anslut till "86" på relät.
Drag en kabel från "87" på relät till det nya signalhornet.
Drag en kabel från batteriet eller startmotorn(vad som är närmast/bäst) över en säkring till "30" på relät.

Lägg för säkerhets skull av minuskabeln, den klenare(blåmärkta) kabeln under arbetet för säkerhets skull.

Till "manöverkretsen" d v s  "85" och "86" på relät räcker det med 0,5 kvm area på kablarna.
Till "87" och "30" bör du ha 2,5 kvm area på kablarna.

Köper du ett Biltemarelä så har det en 30 Amp säkring "inbyggd".

Lycka till.smile

Forummoderator
18 047 Inlägg
23 juli 2016
#5
torsen skrev:
Jag rekommenderar att du gör som jag har gjort.
Inhandla ett 4-poligt relä.
Drag en kabel från "85" på relät in i kupén till en strömställare och vidare till jord.
Tjyva på ledningen till ordinarie signalhorn och anslut till "86" på relät.
Drag en kabel från "87" på relät till det nya signalhornet.
Drag en kabel från batteriet eller startmotorn(vad som är närmast/bäst) över en säkring till "30" på relät.

Lägg för säkerhets skull av minuskabeln, den klenare(blåmärkta) kabeln under arbetet för säkerhets skull.

Till "manöverkretsen" d v s  "85" och "86" på relät räcker det med 0,5 kvm area på kablarna.
Till "87" och "30" bör du ha 2,5 kvm area på kablarna.

Köper du ett Biltemarelä så har det en 30 Amp säkring "inbyggd".

Lycka till.smile

Är min herre på fyllan? En till-till fungerar väl utmärkt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 454 Inlägg
23 juli 2016
#6
Hybridsmurfen skrev:
torsen skrev:
Jag rekommenderar att du gör som jag har gjort.
Inhandla ett 4-poligt relä.
Drag en kabel från "85" på relät in i kupén till en strömställare och vidare till jord.
Tjyva på ledningen till ordinarie signalhorn och anslut till "86" på relät.
Drag en kabel från "87" på relät till det nya signalhornet.
Drag en kabel från batteriet eller startmotorn(vad som är närmast/bäst) över en säkring till "30" på relät.

Lägg för säkerhets skull av minuskabeln, den klenare(blåmärkta) kabeln under arbetet för säkerhets skull.

Till "manöverkretsen" d v s  "85" och "86" på relät räcker det med 0,5 kvm area på kablarna.
Till "87" och "30" bör du ha 2,5 kvm area på kablarna.

Köper du ett Biltemarelä så har det en 30 Amp säkring "inbyggd".

Lycka till.smile

Är min herre på fyllan? En till-till fungerar väl utmärkt?

roll

125 Inlägg
23 juli 2016
Trådstartare
#7
torsen skrev:
Jag rekommenderar att du gör som jag har gjort.
Inhandla ett 4-poligt relä.
Drag en kabel från "85" på relät in i kupén till en strömställare och vidare till jord.
Tjyva på ledningen till ordinarie signalhorn och anslut till "86" på relät.
Drag en kabel från "87" på relät till det nya signalhornet.
Drag en kabel från batteriet eller startmotorn(vad som är närmast/bäst) över en säkring till "30" på relät.

Lägg för säkerhets skull av minuskabeln, den klenare(blåmärkta) kabeln under arbetet för säkerhets skull.

Till "manöverkretsen" d v s  "85" och "86" på relät räcker det med 0,5 kvm area på kablarna.
Till "87" och "30" bör du ha 2,5 kvm area på kablarna.

Köper du ett Biltemarelä så har det en 30 Amp säkring "inbyggd".

Lycka till.smile

Ska testa som du säger, men hur ska jag göra med kopplingen till strömbrytaren (den har 3 pole).
Vad menar du med 0,5kvm och 2,5kvm? Måste jag ha specifikt längd på kablen?
Relän som jag har är inte från biltema. Hur ska jag veta om min har säkring.
Är det inte + kabeln som man ska koppla bort under arbeten för säkerhetsskull?

Forummoderator
18 047 Inlägg
24 juli 2016
#8
felosargsyan777 skrev:
torsen skrev:
Jag rekommenderar att du gör som jag har gjort.
Inhandla ett 4-poligt relä.
Drag en kabel från "85" på relät in i kupén till en strömställare och vidare till jord.
Tjyva på ledningen till ordinarie signalhorn och anslut till "86" på relät.
Drag en kabel från "87" på relät till det nya signalhornet.
Drag en kabel från batteriet eller startmotorn(vad som är närmast/bäst) över en säkring till "30" på relät.

Lägg för säkerhets skull av minuskabeln, den klenare(blåmärkta) kabeln under arbetet för säkerhets skull.

Till "manöverkretsen" d v s  "85" och "86" på relät räcker det med 0,5 kvm area på kablarna.
Till "87" och "30" bör du ha 2,5 kvm area på kablarna.

Köper du ett Biltemarelä så har det en 30 Amp säkring "inbyggd".

Lycka till.smile

Ska testa som du säger, men hur ska jag göra med kopplingen till strömbrytaren (den har 3 pole).
Vad menar du med 0,5kvm och 2,5kvm? Måste jag ha specifikt längd på kablen?
Relän som jag har är inte från biltema. Hur ska jag veta om min har säkring.
Är det inte + kabeln som man ska koppla bort under arbeten för säkerhetsskull?

Har du inte koll på vilken kabel som kan tas bort under arbeten med bilen är jag tveksam om du ska pilla med detta överhuvudtaget. Längd på kabel? Du har ingen som kan hjälpa dig?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 juli 2016
#9
0,5kvm och 2,5kvm är lite missvisande skrivet, men det som syftas är på tvärsnittsarean på kabeln.

0,5mm² och 2,5mm².

Om du inte har koll på bilel ska du kanske inte börja koppla friskt. smile

Rita själv upp hur du tror det borde vara, det hjälper.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

125 Inlägg
24 juli 2016
Trådstartare
#10
Hybridsmurfen skrev:
felosargsyan777 skrev:
torsen skrev:
Jag rekommenderar att du gör som jag har gjort.
Inhandla ett 4-poligt relä.
Drag en kabel från "85" på relät in i kupén till en strömställare och vidare till jord.
Tjyva på ledningen till ordinarie signalhorn och anslut till "86" på relät.
Drag en kabel från "87" på relät till det nya signalhornet.
Drag en kabel från batteriet eller startmotorn(vad som är närmast/bäst) över en säkring till "30" på relät.

Lägg för säkerhets skull av minuskabeln, den klenare(blåmärkta) kabeln under arbetet för säkerhets skull.

Till "manöverkretsen" d v s  "85" och "86" på relät räcker det med 0,5 kvm area på kablarna.
Till "87" och "30" bör du ha 2,5 kvm area på kablarna.

Köper du ett Biltemarelä så har det en 30 Amp säkring "inbyggd".

Lycka till.smile

Ska testa som du säger, men hur ska jag göra med kopplingen till strömbrytaren (den har 3 pole).
Vad menar du med 0,5kvm och 2,5kvm? Måste jag ha specifikt längd på kablen?
Relän som jag har är inte från biltema. Hur ska jag veta om min har säkring.
Är det inte + kabeln som man ska koppla bort under arbeten för säkerhetsskull?

Har du inte koll på vilken kabel som kan tas bort under arbeten med bilen är jag tveksam om du ska pilla med detta överhuvudtaget. Längd på kabel? Du har ingen som kan hjälpa dig?

Jag tror att det är plus kabeln som ska kopplas bort från batteriet.

125 Inlägg
24 juli 2016
Trådstartare
#11
TurbOla skrev:
0,5kvm och 2,5kvm är lite missvisande skrivet, men det som syftas är på tvärsnittsarean på kabeln.

0,5mm² och 2,5mm².

Om du inte har koll på bilel ska du kanske inte börja koppla friskt. smile

Rita själv upp hur du tror det borde vara, det hjälper.

Jag trodde att man ska bara koppla utan att tänka på nåt tvärsnittsarean. Jag har lite koll på bilel. Jag ritade schemat hur man ska koppla och det verkar som att jag har ritat rätt.

Men den där tvärsnittsarean gör mig lite osäker.

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 juli 2016
#12
Tvärsnittsarean är ett mått på hur mycket ström kabeln klarar av. Svårare än så är det inte.

Och eftersom det är så låg spänning i bilel, så blir strömmen mycket högre och då krävs kraftigare kablar.

Bättre att ta en för grov kabel än en för klen, så enkelt är det.
Men ska man dra många kablar är lagom bäst, för dom tar ju plats också.





Sen kan vi ju gå vidare och fördjupa oss lite i ämnet.
Signalkablar, t.ex från en switch i kupén till ett relä räcker det gott med 0,5mm², för den har ju bara som uppgift att klicka i reläet och koppla ihop den grova matningen.

Matningen till reläet och vidare till tutan är en helt annan sak, och där är 2,5mm² kanske lagom, det beror helt på vilken effekt tutan har, och hur länge du tänker tuta åt gången.
Senast redigerat av TurbOla (24 juli 2016)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
18 047 Inlägg
24 juli 2016
#13
felosargsyan777 skrev:
TurbOla skrev:
0,5kvm och 2,5kvm är lite missvisande skrivet, men det som syftas är på tvärsnittsarean på kabeln.

0,5mm² och 2,5mm².

Om du inte har koll på bilel ska du kanske inte börja koppla friskt. smile

Rita själv upp hur du tror det borde vara, det hjälper.

Jag trodde att man ska bara koppla utan att tänka på nåt tvärsnittsarean. Jag har lite koll på bilel. Jag ritade schemat hur man ska koppla och det verkar som att jag har ritat rätt.

Men den där tvärsnittsarean gör mig lite osäker.

Ta du 2,5 mm2 på alla kablar så är du hemma. Men glöm inte och säkra av med lagom A på tutorna. På reläet om du väljer den vägen behövs inte mycket på styrströmmarna.

Givetvis kan du lyfta av pluskabeln. Fast den brukar vara bökigare än minus. Så länge inte kabeln kommer emot karossen så är ju resultatet detsamma.

Jag är till yrket elektriker med tonvikt på styrsystem med svagström...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 454 Inlägg
24 juli 2016
#14
felosargsyan777 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
felosargsyan777 skrev:
Ska testa som du säger, men hur ska jag göra med kopplingen till strömbrytaren (den har 3 pole).
Vad menar du med 0,5kvm och 2,5kvm? Måste jag ha specifikt längd på kablen?
Relän som jag har är inte från biltema. Hur ska jag veta om min har säkring.
Är det inte + kabeln som man ska koppla bort under arbeten för säkerhetsskull?

Har du inte koll på vilken kabel som kan tas bort under arbeten med bilen är jag tveksam om du ska pilla med detta överhuvudtaget. Längd på kabel? Du har ingen som kan hjälpa dig?

Jag tror att det är plus kabeln som ska kopplas bort från batteriet.

Fel, fel, fel! Om du med verktyget vid demonteringen av pluskabeln missar så att verktyget går emot metall någonstans kan du få stora problem på grund av kortslutningen.
Demonterar du i stället minuskabeln händer ingenting om du av misstag råkar få verktyget att slå mot metall(jord):
DÄRFÖR ALLTID MINUSKABELN(Klena/blå) FÖRST.!

7 454 Inlägg
24 juli 2016
#15
Hybridsmurfen skrev:
Jag är till yrket elektriker med tonvikt på styrsystem med svagström...

Jag har genomlidit AGB´s bilelektrikerkurs och arbetat med bilelektronik på SAAB-bilar tidigare i 7½ år.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
24 juli 2016
#16
torsen skrev:
felosargsyan777 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Har du inte koll på vilken kabel som kan tas bort under arbeten med bilen är jag tveksam om du ska pilla med detta överhuvudtaget. Längd på kabel? Du har ingen som kan hjälpa dig?

Jag tror att det är plus kabeln som ska kopplas bort från batteriet.

Fel, fel, fel! Om du med verktyget vid demonteringen av pluskabeln missar så att verktyget går emot metall någonstans kan du få stora problem på grund av kortslutningen.
Demonterar du i stället minuskabeln händer ingenting om du av misstag råkar få verktyget att slå mot metall(jord):
DÄRFÖR ALLTID MINUSKABELN(Klena/blå) FÖRST.!

Helt rätt, annars kan det hända saker!

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (24 juli 2016)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 454 Inlägg
24 juli 2016
#17
TurbOla skrev:
0,5kvm och 2,5kvm är lite missvisande skrivet, men det som syftas är på tvärsnittsarean på kabeln.

0,5mm² och 2,5mm².

Med skammens rodnad tindrande på mina kinder ber jag om ursäkt och erkänner att jag inte vet hur man får till "den lilla upphöjda 2:an".sad
Rätt ska va rätt, tack TurboOla.smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 juli 2016
#18
torsen skrev:
Med skammens rodnad tindrande på mina kinder ber jag om ursäkt och erkänner att jag inte vet hur man får till "den lilla upphöjda 2:an".sad
Rätt ska va rätt, tack TurboOla.smile

Det är rätt jobbigt faktiskt, håll nere Alt och tryck 0178 på numpaden, så funkar det. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
18 047 Inlägg
24 juli 2016
#19
Låter man pluskabeln hänga och dingla så kan det bli ett tjusigt fyrverkeri dessutom. Det lärde jag mig i 18-årsåldern .-/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 454 Inlägg
24 juli 2016
#20
felosargsyan777 skrev:
Ska testa som du säger, men hur ska jag göra med kopplingen till strömbrytaren (den har 3 pole).
Vad menar du med 0,5kvm och 2,5kvm? Måste jag ha specifikt längd på kablen?
Relän som jag har är inte från biltema. Hur ska jag veta om min har säkring.
Är det inte + kabeln som man ska koppla bort under arbeten för säkerhetsskull?

Beträffande strömställaren så kolla med en multimeter mellan vilka anslutningar det går att stänga och sluta strömkretsen.

Du behöver inte ha specifik längd på kablarna. Det var kabelarean jag avsåg.

På Biltemarelät med säkring ser du en grön säkring märkt 30 A. Men det går precis lika bra med en "hängsäkring" på kabeln mellan Plus på batteriet och "30" på relät.

Åter igen - lycka till och hör av dig om du har flera frågor.smile


Sök