3237
Sök

Extra biltuta

125 Inlägg
24 juli 2016
Trådstartare
#21
Kablen köpte jag från biltema, men minns inte vilken var det. När man kollar på deras hemsidan så den minsta är 0,75mm². Om min är t.ex. 0,75mm², så går det att använda för hela kopplingen? jag kopplade båda tutan direkt till batteriet för att testa om dem fungerar (kabeln blev inte varm). Betyder det att den passar på dem?

Biltutan som jag har är 12V 290HZ och 12V 354HZ (Det är den enda som står på dem)

Här är schemat som jag ritade:

https://drive.google.com/open?id=0B4lWw … UptaWtqejQ
Senast redigerat av felosargsyan777 (24 juli 2016)

7 454 Inlägg
24 juli 2016
#22
felosargsyan777 skrev:
Kablen köpte jag från biltema, men minns inte vilken var det. När man kollar på deras hemsidan så den minsta är 0,75mm². Om min är t.ex. 0,75mm², så går det att använda för hela kopplingen? jag kopplade båda tutan direkt till batteriet för att testa om dem fungerar (kabeln blev inte varm). Betyder det att den passar på dem?

Biltutan som jag har är 12V 290HZ och 12V 354HZ (Det är den enda som står på dem)

Här är schemat som jag ritade:

https://drive.google.com/open?id=0B4lWw … UptaWtqejQ

Du har kopplat helt rätt om du följt ditt schema.
Men jag är lite tveksam till kabelarean.
Tutar du inte länge så håller det - kanske.
Men du får ett spänningsfall som nedsätter effekten hos de nya signalhornen lite.
Effektminskning/signahornsstyrkan står direkt förhållande till spänningsfallet.
Är spänningsfallet 5 % så är effektförlusten kvadraten på förlusten = 5x5 25 %.
I klartext.
5% av 12 volt(nominellt)= 0,6 volt.
25% av 20 ampére är 5 ampére.

Jag har gissat att dina nya signalhorn tillsammans förbrukar 20 ampére = 240 W.

240 resp 354 Hz är tonhöjden/frekvensen och har inget med effekten att göra.

M v hsmile

125 Inlägg
24 juli 2016
Trådstartare
#23
torsen skrev:
felosargsyan777 skrev:
Kablen köpte jag från biltema, men minns inte vilken var det. När man kollar på deras hemsidan så den minsta är 0,75mm². Om min är t.ex. 0,75mm², så går det att använda för hela kopplingen? jag kopplade båda tutan direkt till batteriet för att testa om dem fungerar (kabeln blev inte varm). Betyder det att den passar på dem?

Biltutan som jag har är 12V 290HZ och 12V 354HZ (Det är den enda som står på dem)

Här är schemat som jag ritade:

https://drive.google.com/open?id=0B4lWw … UptaWtqejQ

Du har kopplat helt rätt om du följt ditt schema.
Men jag är lite tveksam till kabelarean.
Tutar du inte länge så håller det - kanske.
Men du får ett spänningsfall som nedsätter effekten hos de nya signalhornen lite.
Effektminskning/signahornsstyrkan står direkt förhållande till spänningsfallet.
Är spänningsfallet 5 % så är effektförlusten kvadraten på förlusten = 5x5 25 %.
I klartext.
5% av 12 volt(nominellt)= 0,6 volt.
25% av 20 ampére är 5 ampére.

Jag har gissat att dina nya signalhorn tillsammans förbrukar 20 ampére = 240 W.

240 resp 354 Hz är tonhöjden/frekvensen och har inget med effekten att göra.

M v hsmile

Att tuta länge menar du åt gång? Vad kan hända om kabeln klarar inte av det?

Jag kan testa och om jag känner att dem nya ger inte hög ljud, så kan jag använda kabel med större area.

Och angånde strömbrytaren. Min har 3 pole. Hur ska jag koppla? Det står 1 , 2 och 3 på dem.

125 Inlägg
24 juli 2016
Trådstartare
#24
Jag läste lite hit och dit anågende vilken ploe ska lossas under arbetet och jag får olika svar.

KAN JAG FÅ ETT DIREKT OCH RÄTT SVAR. SKA JAG LOSSA + ELLER - polen för att kunna utföra arbeten utan att skada mig eller bilen?

Forummoderator
18 047 Inlägg
24 juli 2016
#25
felosargsyan777 skrev:
Jag läste lite hit och dit anågende vilken ploe ska lossas under arbetet och jag får olika svar.

KAN JAG FÅ ETT DIREKT OCH RÄTT SVAR. SKA JAG LOSSA + ELLER - polen för att kunna utföra arbeten utan att skada mig eller bilen?

Prova att lossa plus och låt den stöta mot en metalldel. Då blir det roligt.. Sen provar du att göra samma sak med minuspolen. Inte lika kul.

Gissa själv vad som är bäst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
24 juli 2016
#26
felosargsyan777 skrev:
Jag läste lite hit och dit anågende vilken ploe ska lossas under arbetet och jag får olika svar.

KAN JAG FÅ ETT DIREKT OCH RÄTT SVAR. SKA JAG LOSSA + ELLER - polen för att kunna utföra arbeten utan att skada mig eller bilen?

Det är TRE stycken i denna tråd som skrivit vilken kabel som ska lossas däribland jag skrev ett inlägg!!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 047 Inlägg
24 juli 2016
#27
Vettemannen skrev:
felosargsyan777 skrev:
Jag läste lite hit och dit anågende vilken ploe ska lossas under arbetet och jag får olika svar.

KAN JAG FÅ ETT DIREKT OCH RÄTT SVAR. SKA JAG LOSSA + ELLER - polen för att kunna utföra arbeten utan att skada mig eller bilen?

Det är TRE stycken i denna tråd som skrivit vilken kabel som ska lossas däribland jag skrev ett inlägg!!!!!

/Benny

Vi tar det lite pedagogiskt.

Om du lossar på pluspolen så bryter du givetvis kretsen. Men hela bilen är en minuspol. Stöt emot något så kan du, bilen, batteriet bli grillat. Har du otur kommer den aldrig någonsin att starta mer utan en 6-siffrig reparation.

Gör du samma sak med minuspolen så händer inget för då är det lika poler mot varann.

Din erfarenhet (som tydligen är noll) inom el gör mig tveksam till om du bör ge dig på projektet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

125 Inlägg
24 juli 2016
Trådstartare
#28
Då är det minuskabeln som ska kopplas bort. Jag vet att några sa att jag ska ta bort minus polen, men däremot vissa säger att man ska ta bort plus polen, därför tänkte jag fråga igen.

Om jag hade erfarenhet så skulle jag aldrig skriva här. Men med hjälp av er så fick jag information och instruktioner. Jag tror att jag kan fixa det hära. Jag har shemat om hur jag ska koppla kablar och sånt. Men det finns fortarande några frågor.

Strömbrytaren som jag har har 3 pole. Vilka kablar ska jag koppla på dem?

Om arean på kabeln inte räcker, vad kan hände när jag tutar ?

7 454 Inlägg
24 juli 2016
#29
felosargsyan777 skrev:
Att tuta länge menar du åt gång? Vad kan hända om kabeln klarar inte av det?

Jag kan testa och om jag känner att dem nya ger inte hög ljud, så kan jag använda kabel med större area.

Och angånde strömbrytaren. Min har 3 pole. Hur ska jag koppla? Det står 1 , 2 och 3 på dem.

Vad som händer om kabeln inte klarar av dina nya signalhorn är att kabeln blir så överhettad att isoleringen brinner upp/av.
En oisolerad strömförande kabel kan orsaka många tråkigheter när den får kontakt med metall i motorrummet.
Skulle, vilket gud förbjude, bilen ta eld p g a ovanstående så tror inte försäkringsbolaget vill stå för fiolerna.

Rådet nu som tidigare är att dra kraftigare kabel mellan plus på batteriet och "30" på relät samt vidare från "87" på relät till signalhornen.

Du köper endera en ny/annan strömställare eller så kollar du med en multimeter eller provlampa mellan vilka poler strömställaren sluter resp öppnar för strömpassage. I förekommande fall inte ström utan stomanslutning från "85" på relät.

SEDAN - SIST MEN INTE MINST - DEMONTERA ALLTID MINUSKABELN FÖRST FRÅN BATTERIET.

Jag finner inte ord för dem som råder fel.
Skulle jag finna ord, och vågade skriva det, skulle jag ådra mig moderators anmärkning.

125 Inlägg
24 juli 2016
Trådstartare
#30
torsen skrev:
felosargsyan777 skrev:
Att tuta länge menar du åt gång? Vad kan hända om kabeln klarar inte av det?

Jag kan testa och om jag känner att dem nya ger inte hög ljud, så kan jag använda kabel med större area.

Och angånde strömbrytaren. Min har 3 pole. Hur ska jag koppla? Det står 1 , 2 och 3 på dem.

Vad som händer om kabeln inte klarar av dina nya signalhorn är att kabeln blir så överhettad att isoleringen brinner upp/av.
En oisolerad strömförande kabel kan orsaka många tråkigheter när den får kontakt med metall i motorrummet.
Skulle, vilket gud förbjude, bilen ta eld p g a ovanstående så tror inte försäkringsbolaget vill stå för fiolerna.

Rådet nu som tidigare är att dra kraftigare kabel mellan plus på batteriet och "30" på relät samt vidare från "87" på relät till signalhornen.

Du köper endera en ny/annan strömställare eller så kollar du med en multimeter eller provlampa mellan vilka poler strömställaren sluter resp öppnar för strömpassage. I förekommande fall inte ström utan stomanslutning från "85" på relät.

SEDAN - SIST MEN INTE MINST - DEMONTERA ALLTID MINUSKABELN FÖRST FRÅN BATTERIET.

Jag finner inte ord för dem som råder fel.
Skulle jag finna ord, och vågade skriva det, skulle jag ådra mig moderators anmärkning.

Jag har en ide, du får säga om den är bra ide. För att testa om kabeln kommer klara av mellan plus på batteriet och "30" på relät samt vidare från "87", så kan jag koppla kablarna och testa på batteriet som jag har hemma. Jag kan lägga plus och minus polerna på batteriet och hålla dem typ 10-15 sekunder. Om kabeln blir varmt, så ska jag köpa en annan. Om kabeln inte blir vart, då kan jag använda den för hela kopplingen.

Vad tycker du/ni?

7 454 Inlägg
24 juli 2016
#31
felosargsyan777 skrev:
torsen skrev:
felosargsyan777 skrev:
Att tuta länge menar du åt gång? Vad kan hända om kabeln klarar inte av det?

Jag kan testa och om jag känner att dem nya ger inte hög ljud, så kan jag använda kabel med större area.

Och angånde strömbrytaren. Min har 3 pole. Hur ska jag koppla? Det står 1 , 2 och 3 på dem.

Vad som händer om kabeln inte klarar av dina nya signalhorn är att kabeln blir så överhettad att isoleringen brinner upp/av.
En oisolerad strömförande kabel kan orsaka många tråkigheter när den får kontakt med metall i motorrummet.
Skulle, vilket gud förbjude, bilen ta eld p g a ovanstående så tror inte försäkringsbolaget vill stå för fiolerna.

Rådet nu som tidigare är att dra kraftigare kabel mellan plus på batteriet och "30" på relät samt vidare från "87" på relät till signalhornen.

Du köper endera en ny/annan strömställare eller så kollar du med en multimeter eller provlampa mellan vilka poler strömställaren sluter resp öppnar för strömpassage. I förekommande fall inte ström utan stomanslutning från "85" på relät.

SEDAN - SIST MEN INTE MINST - DEMONTERA ALLTID MINUSKABELN FÖRST FRÅN BATTERIET.

Jag finner inte ord för dem som råder fel.
Skulle jag finna ord, och vågade skriva det, skulle jag ådra mig moderators anmärkning.

Jag har en ide, du får säga om den är bra ide. För att testa om kabeln kommer klara av mellan plus på batteriet och "30" på relät samt vidare från "87", så kan jag koppla kablarna och testa på batteriet som jag har hemma. Jag kan lägga plus och minus polerna på batteriet och hålla dem typ 10-15 sekunder. Om kabeln blir varmt, så ska jag köpa en annan. Om kabeln inte blir vart, då kan jag använda den för hela kopplingen.

Vad tycker du/ni?

Avråder på det bestämdaste från ditt förslag/experiment.
Till och med om du lägger en startkabel över batteripolerna så kommer den att brinna av.
Såg en gång en man som hade (den röda)startkabeln på pluspolen och släppte ned kabeln så att den andra änden stomanslöts/jordades/kortslöts.
Kabeln smällde av på någon sekund delarna av kabelns hölje/isolering kokade så att det blev stora blåsor och på vissa ställen rann isoleringen av. Lät som ett pistolskott när kabeln brann av.

Det är klart, det är din bil, så du gör som du vill.
Men när jag läser att du ställer sådana här frågor rättar jag in mig i ledet hos dem som råder dig att vända dig till en verkstad.

125 Inlägg
24 juli 2016
Trådstartare
#32
torsen skrev:
felosargsyan777 skrev:
torsen skrev:

Vad som händer om kabeln inte klarar av dina nya signalhorn är att kabeln blir så överhettad att isoleringen brinner upp/av.
En oisolerad strömförande kabel kan orsaka många tråkigheter när den får kontakt med metall i motorrummet.
Skulle, vilket gud förbjude, bilen ta eld p g a ovanstående så tror inte försäkringsbolaget vill stå för fiolerna.

Rådet nu som tidigare är att dra kraftigare kabel mellan plus på batteriet och "30" på relät samt vidare från "87" på relät till signalhornen.

Du köper endera en ny/annan strömställare eller så kollar du med en multimeter eller provlampa mellan vilka poler strömställaren sluter resp öppnar för strömpassage. I förekommande fall inte ström utan stomanslutning från "85" på relät.

SEDAN - SIST MEN INTE MINST - DEMONTERA ALLTID MINUSKABELN FÖRST FRÅN BATTERIET.

Jag finner inte ord för dem som råder fel.
Skulle jag finna ord, och vågade skriva det, skulle jag ådra mig moderators anmärkning.

Jag har en ide, du får säga om den är bra ide. För att testa om kabeln kommer klara av mellan plus på batteriet och "30" på relät samt vidare från "87", så kan jag koppla kablarna och testa på batteriet som jag har hemma. Jag kan lägga plus och minus polerna på batteriet och hålla dem typ 10-15 sekunder. Om kabeln blir varmt, så ska jag köpa en annan. Om kabeln inte blir vart, då kan jag använda den för hela kopplingen.

Vad tycker du/ni?

Avråder på det bestämdaste från ditt förslag/experiment.
Till och med om du lägger en startkabel över batteripolerna så kommer den att brinna av.
Såg en gång en man som hade (den röda)startkabeln på pluspolen och släppte ned kabeln så att den andra änden stomanslöts/jordades/kortslöts.
Kabeln smällde av på någon sekund delarna av kabelns hölje/isolering kokade så att det blev stora blåsor och på vissa ställen rann isoleringen av. Lät som ett pistolskott när kabeln brann av.

Det är klart, det är din bil, så du gör som du vill.
Men när jag läser att du ställer sådana här frågor rättar jag in mig i ledet hos dem som råder dig att vända dig till en verkstad.

Jag testade en gång genom att koppla plus från tutan till plus batteriet och minus från tutan till plus batteriet (utan relä), så kabeln blev inte varmt, fast jag gjorde det på 1-2 sekunder, inte längre. Men jag ska köpa kraftigare kabel för "30" , för säkerhetsskull.

Iallafall jag kommer inte göra nåt tills jag blir 100% säker att det kommer inte hända nåt med bilen.

125 Inlägg
24 juli 2016
Trådstartare
#33
Eftersom min strömbrytare har 3 pole, så ena ska jordas , ena ska till + på batteriet och den sista till "85" på relä. När strömbrytare är på + pole , alltså den är på, då det kommer funka dem nya tutan. När den är op jord, alltså av, då det kommer funka dem gamla. har jag rätt?

österbybruk
267 Inlägg
31 juli 2016
#34
De flesta bilar har spänning direkt till tutan, som tutar när man jordar med tutknappen på ratten. Alltså ska kabeln som tjuvas från tutan sitta på reläets 85 och 86 ska ha spänning. Så har jag gjort när jag haft 2 tutor på Volvo 740, Opel frontera och flera dodge/plymouth.

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!

125 Inlägg
17 september 2016
Trådstartare
#35
http://www.wish.com/c/5617581fdf7bf259f4b91fc3

Jag köpte den här fjärkontrollen och tänkte koppla den till biltutan som jag fixade nyligen. Tycker ni att den här kommer klara av sig?

95 Inlägg
18 september 2016
#36
Min vän, strunta i det här trådlösa tramset. Du vet ju typ hur du ska koppla för att få det att funka. Blir något fel så är det ingen fara, det är bara 12 volt ändå. Det sitter säkringar just för sånt här, så det är hellugnt. Dom här grejerna lär man sig genom att prova sig fram tills det blir rätt. Funkat skitbra för mig under 3 år nu. Har kopplat massor med grejer och jag började precis som dig utan att ens veta vilken kabel på batteriet man ska lossa först.
Senast redigerat av Noffna (18 september 2016)

125 Inlägg
18 september 2016
Trådstartare
#37
Noffna skrev:
Min vän, strunta i det här trådlösa tramset. Du vet ju typ hur du ska koppla för att få det att funka. Blir något fel så är det ingen fara, det är bara 12 volt ändå. Det sitter säkringar just för sånt här, så det är hellugnt. Dom här grejerna lär man sig genom att prova sig fram tills det blir rätt. Funkat skitbra för mig under 3 år nu. Har kopplat massor med grejer och jag började precis som dig utan att ens veta vilken kabel på batteriet man ska lossa först.

Bästa svaret... Jag var lite osäker för att det står max 10A för det här fjärkontrollen och visste inte om den kommer klara av sig. Men som du sa, tackvare säkringarna så är det bara köra. Tack för hjälpen.

125 Inlägg
18 september 2016
Trådstartare
#38
Vilken säkring ska jag ta för fjärkontrollen så att den klarar av det.

Om man har typ 30A särking till nånting som kräver 10A, så är det okej visst? Det är bättre att ha högre än svagare visst?

95 Inlägg
18 september 2016
#39
Säkringens storlek ska du välja efter hur tjock strömkabel du har, inte efter hur mycket ström apparaten förbrukar. Är kabeln 1,5 mm² tjock så bör du sätta i en säkring på max 10A. Har du en 2,5 mm² tjock kabel så sätter du i en säkring på 16A. Det är rekommendationerna men kablarna klarar lite mer än det men en 30A säkring är för mycket att börja med.

Börja med en säkring på 10A, så att om du kopplat något fel så går säkringen direkt. Sen så när du fått ihop alla kablar och kopplat allt på rätt sätt och märker att säkringen smäller när du väl tutar så kan du prova att sätta i en säkring som tål lite högre ström.

125 Inlägg
18 september 2016
Trådstartare
#40
Noffna skrev:
Säkringens storlek ska du välja efter hur tjock strömkabel du har, inte efter hur mycket ström apparaten förbrukar. Är kabeln 1,5 mm² tjock så bör du sätta i en säkring på max 10A. Har du en 2,5 mm² tjock kabel så sätter du i en säkring på 16A. Det är rekommendationerna men kablarna klarar lite mer än det men en 30A säkring är för mycket att börja med.

Börja med en säkring på 10A, så att om du kopplat något fel så går säkringen direkt. Sen så när du fått ihop alla kablar och kopplat allt på rätt sätt och märker att säkringen smäller när du väl tutar så kan du prova att sätta i en säkring som tål lite högre ström.

Okej, ska testa som du säger. Tack för hjälpen igen!


Sök