Många blandade reaktioner om detta bygge, men jag hoppas ni vill följa med in i framtiden. Först provturen är gjord! Nu ska allt snyggas till och bilen sättas ihop. Delar av projektet filmas av MOS som lägger upp löpande avsnitt... Visa mer
Kommer brukas som personbil, några hastighetsrekord kommer det inte bli med denna bil 😅 men nog ska det gå att kunna köra snabbare än bilens original toppfart. Acceleration beror på vilken växel jag väljer att starta på sen..
Det ska bli spännande och se hur 0-100 tiden blir ✌️
Kommer brukas som personbil, några hastighetsrekord kommer det inte bli med denna bil 😅 men nog ska det gå att kunna köra snabbare än bilens original toppfart. Acceleration beror på vilken växel jag väljer att starta på sen..
Det ska bli spännande och se hur 0-100 tiden blir ✌️
Nu är jag lite senil men vad skulle du köra med för växellåda?
Min gudfar hade en gammal Ford Express en gång i tiden, och den var elkonverterad. Den hade en förmåga att, med sina lilla klena elmotor, ändå dra av ingående axeln i växellådan. Han fick byta låda 3ggr på den, sen tröttnade han och sålde den.
Kommer brukas som personbil, några hastighetsrekord kommer det inte bli med denna bil 😅 men nog ska det gå att kunna köra snabbare än bilens original toppfart. Acceleration beror på vilken växel jag väljer att starta på sen..
Det ska bli spännande och se hur 0-100 tiden blir ✌️
Nu är jag lite senil men vad skulle du köra med för växellåda?
Min gudfar hade en gammal Ford Express en gång i tiden, och den var elkonverterad. Den hade en förmåga att, med sina lilla klena elmotor, ändå dra av ingående axeln i växellådan. Han fick byta låda 3ggr på den, sen tröttnade han och sålde den.
Det sitter original växellådan på, dvs M40.
Har en M400 liggandes om det skulle va så. ”M400 satt i volvo 164an”
Men har även ett par andra M40 lådor liggandes i reserv 😅👍
Kommer skruva ned effekten till en vettig nivå i början, sedan får man se vart gränsen går 🤪✌️
Kommer brukas som personbil, några hastighetsrekord kommer det inte bli med denna bil 😅 men nog ska det gå att kunna köra snabbare än bilens original toppfart. Acceleration beror på vilken växel jag väljer att starta på sen..
Det ska bli spännande och se hur 0-100 tiden blir ✌️
Nu är jag lite senil men vad skulle du köra med för växellåda?
Min gudfar hade en gammal Ford Express en gång i tiden, och den var elkonverterad. Den hade en förmåga att, med sina lilla klena elmotor, ändå dra av ingående axeln i växellådan. Han fick byta låda 3ggr på den, sen tröttnade han och sålde den.
Det sitter original växellådan på, dvs M40.
Har en M400 liggandes om det skulle va så. ”M400 satt i volvo 164an”
Men har även ett par andra M40 lådor liggandes i reserv 😅👍
Kommer skruva ned effekten till en vettig nivå i början, sedan får man se vart gränsen går 🤪✌️
Vilt, gifta gammalt med nytt. Original kardan då ... men, seriöst - vad blir det för diff, original? Inte följt riktigt den planen.
har du besikta bilen innan du gjorde det du gör nu så behöver du inte besad den flera gång ä ju bes befriad,
Om man krockar med en bil som inte stämmer överens med papperen är det risk att försäkringsbolaget stämmer dig i civil domstol för att få tillbaka pengar för eventuell skada.
Så det är ganska dumt att inte regga om ifall man ändrar på något.
I det här fallet är jag övertygad om att det kommer att bli reggat som det ska.
har du besikta bilen innan du gjorde det du gör nu så behöver du inte besad den flera gång ä ju bes befriad,
Om man krockar med en bil som inte stämmer överens med papperen är det risk att försäkringsbolaget stämmer dig i civil domstol för att få tillbaka pengar för eventuell skada.
Så det är ganska dumt att inte regga om ifall man ändrar på något.
I det här fallet är jag övertygad om att det kommer att bli reggat som det ska.
Bilen ska självklart registreras på korrekt sätt 👍
Därför byggs det så seriöst som möjligt för att det inte ska va några problem.
Även besiktningsbefriade bilar måste uppfylla vissa krav, där bl.a. drivlina och miljövärden vara vad tillverkaren uppgett(eller om tidigare regbessad - det som står i papprerna).
Den enda skillnad är just att man inte behöver *kontroll*besikta bilen var 14/28e månad och få nedslag på en styrled eller liknande.
Bakre lådan med stående moduler. Denna låda är fruktansvärt komplicerad, gör jag om detta så kommer den inte bli på samma vis, kommer då beställa en färdig låda, att bygga saker tar mest tid har jag märkt.
Saknar tiden då man köpte färdiga lösningar som bara är att montera, i mitt fall finns det inte så mycket sånt 😅👍 fortsättning följer på denna låda, mer bilder påväg…
Alla hål borrade för popnitar, jäklar va stabil den blir, nästa steg är kylrören och slangar till modulerna, allt ska va monterat i lådan förutom huvudsäkringen, vid eventuell felsökning så är det genast lättare om säkringen är lätt att komma åt, blir därför en liten separat låda för den…
Har ser man idén på hur lösningen på kylning/värmning av batterierna ser ut, 8mm kylarslang som sedan seriekopplas till en förgrening, fick slut på material för att bygga klart detta helt, får bli en sväng förbi affären till veckan. Ska snygga till detta och göra lådan helt klar, efter det vidare till elsidan på batteriet, har redan allt till att seriekoppla batterierna, det enda som ska fixas där är kablarget till bms:en, bilder kommer 👍
25 mm till 8mm borde fixa flödet så det inte flödar för långsamt, och det är ju 1 till 6 st moduler så nog ska det inte gå för tungt då? 😅 detta är ju bara en uppskattning, bättre att ta i rejält istället för att ta i för lite.