2964
Sök

Varm lampa och dåligt batteri Mercedes CLK -00

40 Inlägg
4 september 2016
Trådstartare
#1
Hej alla!

Har en Mercedes CLK 230K cab -00 som jag har två frågor kring:

1. När jag köpte bilen så var bagagelampan smält, det var ett hål rakt igenom plasten. Jag antog att någon hade satt in fel lampa som hade överhettats. Köpte en ny lampinsats med rätt lampa ifrån Mercedes och satte i den. Efter något dygn så upptäckte jag att plasten över lampan var svart på ett ställe. Plockade ut den och märkte att plasten hade börjat smälta och att lampan var ordentligt varm. Bytte till en led-lampa med tanken att de drar mindre ström och utvecklar mindre värme. Det har fungerar fint efter det men vad är felet som gör att lampan blir för varm och hur felsöker jag detta?

2. När jag köpte bilen så var säljaren tydlig med att batteriet var nytt och visade kvitto på det, som jag nu inte hittar. Startmotorn gav tidigare upp och när jag felsökte startmotorn så märkte jag att batteriet gav 11.5V. Tänkte inte mer på det och åkte ut i Europa. Efter tre dagar med många mil på motorväg så stannade jag på en motorvägsmack i Belgien och glömde lamporna igång medan jag tankade. När jag skulle köra vidare så gick inte startmotorn. Allt jag kunde höra var ett klickande. Rullade igång bilen och körde till en verkstad som kontrollerade bilen och kom fram till att det var batteriet som var slut och bytte till ett nytt batteri. På grund av språkförbistring så fick jag ingen annan information än att batteriet var dåligt. Tänkte att generatorn kanske inte laddade ordentligt och mätte upp följande över batteriet:
Avstängd:                 12,56V
Motor igång:              13,92V
2000 varv:                14,02V
Lampor igång m.m:    13,93V

När jag har läst på så verkar det inte vara supersiffror men inte något som sticker ut. Vad kan vara felet, det tidigare batteriet?

Tack för hjälp!

5 127 Inlägg
4 september 2016
#2
Det känns som felen kan sitta ihop. Säker att inte lampan lyser hela tiden i skuffen och det är därför plasten smälter? Skulle kunna vara den som drar ur ditt batteri när bilen står. Det skulle i sin tur kunna slita ut ditt batteri då det slits av att laddas ur hela tiden.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 037 Inlägg
4 september 2016
#3
Inte så att lampan lyser hela tiden, och därför smälter plasten?

Och angående batteriet så kanske det är dålig kontakt som orsakar spänningsfall, vilket gör att batteriet inte blir laddat fullt.
Går att mäta spänningen vid generatorn (om man slipper åt att göra det) och jämföra med vad som kommer till batteriet.

40 Inlägg
4 september 2016
Trådstartare
#4
Jag tror inte att lampan lyser hela tiden pga att det är en väldigt enkel strömbrytare som sitter på bagageluckan, en stång som trycks in. Den fungerar fint och jag har svårt att tänka mig att den av någon anledning inte skulle tryckas in.

Evildan
4 september 2016
#5
Plocka ur lampan och felsök när du kommer hem.
Alternativt lägger du dig i bagaget och ber någon (du litar på) att stänga luckan,  då ser du om det lyser.
Eller ha luckan stängd 20 minuter, öppna och känn direkt på lampan, bränner du dig har den lyst hela tiden. wink
Senast redigerat av Evildan (4 september 2016)

* Voff voff *
10 637 Inlägg
5 september 2016
#6
Evildan skrev:
Plocka ur lampan och felsök när du kommer hem.
Alternativt lägger du dig i bagaget och ber någon (du litar på) att stänga luckan,  då ser du om det lyser.
Eller ha luckan stängd 20 minuter, öppna och känn direkt på lampan, bränner du dig har den lyst hela tiden. wink

Eller som vi som lever på 2010-talet skulle gjort, veva igång video på Iphonen och lägg den i bagaget och spela in så slipper han ligga där själv... wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

40 Inlägg
5 september 2016
Trådstartare
#7
Ska göra det ikväll efter jobbet.

Evildan
5 september 2016
#8
Brådhis skrev:
Evildan skrev:
Plocka ur lampan och felsök när du kommer hem.
Alternativt lägger du dig i bagaget och ber någon (du litar på) att stänga luckan,  då ser du om det lyser.
Eller ha luckan stängd 20 minuter, öppna och känn direkt på lampan, bränner du dig har den lyst hela tiden. wink

Eller som vi som lever på 2010-talet skulle gjort, veva igång video på Iphonen och lägg den i bagaget och spela in så slipper han ligga där själv... wink

//Brådhis

Nu gör du detta alldeles för enkelt.  sad

40 Inlägg
5 september 2016
Trådstartare
#9
Efter att ha klättrat ner i bagaget tillsammans med min HTC 10, ledsen men har ingen iphone, så kan jag konstatera att det är trångt och att lampan släcks.

Frågorna kvarstår. Har någon några idéer om vad som gör en vanlig glödlampa skållhet? Blir batterier dåliga helt plötsligt även fast att man kör mil efter mil?


Sök