3117
Sök

Ford Taunus 20M P5 HT V8

1966 modell Ford Taunus 20m Hardtop. Første godkjente V8 bygg på et Taunus P5 chassis i Norge. Modifisert med Lexus 1UZFE 4.0 V8, Supra W58 5-trinns girkasse, Volvo 1031 bakaksel i 4 link, Ford Capri / Volvo 940... Visa mer

154 849 Visningar
Uppdaterades senast 7 maj 2023
860 Inlägg
14 oktober 2018
Trådstartare
#141
MR_T skrev:
Skönt ljud smile blir super.

20m Super... ja det stemmer!
;-)

1 711 Inlägg
14 november 2018
#142
Fan va grymt bygge!!!!!!!!!
Jag har kollat genom tråden precis, o fan va fränt!
Tummen upp!


860 Inlägg
15 november 2018
Trådstartare
#143
Tumbleweed skrev:
Fan va grymt bygge!!!!!!!!!
Jag har kollat genom tråden precis, o fan va fränt!
Tummen upp!

Cool, takk!

860 Inlägg
17 november 2018
Trådstartare
#144
Sender inn noen bilder som viser hydralikken til bremsene.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-15d5be73f604bef2ce80e0652bf9da8a.jpg
Reservoiret som måtte modifiseres (som alt annet på denne bilen..), slik at det nå har 3 innløp for retur.
Med bare det ene ble retur for restriktiv og bremsene la seg på..

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-3634004ff83bcc56623b1ff6e7f09c28.jpg
Trukkregulator med manometer og slanger til og fra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-2a1d0da41021f1ac6d542d15b2c313cf.jpg
Returslangene fra boosten, det vises ikke hvor trangt det er ..

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-76c1ebbac2a0dc2803069cf5e3845a05.jpg
Tverpassasjen bak radiator, sammen med kabler til dynamo og hovedstrøm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-2de6c681e31a02c42cc01363971660e7.jpg
Selve bremseservoen, sammen med clutchsylinderen. Her er det ikke klaringer.. grøss og gru om en av delene må ut..

Noen som kan bidra med ideer for å bli kvitt kavitasjonslyd i servopumpen?
Nesten ikke lyd når sirkulasjon er stor og trykket lavt.
Det kommer lyd når motstand økes (bremsepedal aktiveres).
I det pedal trås inn er lyden sterk, men om den holdes inne senkes lyden igjen, men blir ikke borte.
Reservoiret er fullt

1 711 Inlägg
17 november 2018
#145
Är det kavitation? Jag tänkte det kunde vara en överströmningsventil som lät kanske?


860 Inlägg
17 november 2018
Trådstartare
#146
FredGaute skrev:
Tumbleweed skrev:
Är det kavitation? Jag tänkte det kunde vara en överströmningsventil som lät kanske?

Lyden endres med turtallet på motoren, så jeg er ganske sikker på at den lages av pumpa.

860 Inlägg
26 november 2018
Trådstartare
#147
Da har vi vært på Biltilsynet! I et helvettes snøvær...

Tja, hva skal man si..
Bilen er tyngre enn jeg trudde, veldig nært å være for tung foran... Støtfanger skal av ved neste veiing... det er forresten lovlig om bilen er eldre enn 1974 modell.. Glassfiberreplica "type to korte RS" next.

Så får vi se om et glassfiberpanser kan være noe. Har ikke lyst på det.

Har enda mindre lyst på å hive ut Lexusen og sette dit en Rover... som i følge han på Biltilsynet, veier halvparten av Lexusen..

Når vi tar den opp på bukken ser vi flere små og større greier, ting jeg også hadde sett tidligere om jeg hadde bukk.
Faen i h.... jeg vil ha bukk!

Men overhodet ingen showstoppere bortsett fra vekt...

Noe som sier meg at bilen SLETTES ikke veide de oppgitte 1060 før eg begynte..
Motor og gir veier kun 60 kilo mer enn originalen.
Eg har ikke veid alle stålplater og kanaler eg har sveisa på. men mer enn 50 kilo veier det ikke, og det meste er rundt midten på bilen.
Vekta sjokkerte meg faktisk... ca 1250 tom bil....

BT sa at kravet til å ha støtfangerene kom i 1974, så alle M'er kan kjøre uten.
Men utseendemessig er det jo IKKE så bra..på en ellers original utseende bil.
Glassfiberkopi bør være mulig å få til.

Kun en større ting funnet, og det er at coilover bak må få foret ut øvre feste, det må 10-15 mm bakover, slik at vinklene blir rett ifht nedre feste. (lett å se på bukk... grrr.. ) Festebraketten må ned og karosseriet tilpasses, men det går.
Heldigvis skal akslinga ned uansett, for overhaling og diffbrems.

Bremsene og forsterkningene imponerer!!
Var på bremsetesteren, snorbeint bremset det, og det er LETT å låse hjulene... på tross av at bilen er over 650 på forakselen.

Ingen klager på valg av motor. Kontrolløren er opptatt av hvordan bilen oppfører seg på prøvekjøring, så når det blir bart på veien igjen..

914 Inlägg
26 november 2018
#148
noen hinder men alikevel ikke håpløst - er imponert at du har kommet så langt hos bt
men fanger kan du vel bare sette på etter godkjenning  ?
Senast redigerat av jarleb (26 november 2018)


860 Inlägg
26 november 2018
Trådstartare
#149
jarleb skrev:
noen hinder men alikevel ikke håpløst - er imponert at du har kommet så langt hos bt
men fanger kan du vel bare sette på etter godkjenning  ?

Den blir nok vist uten fanger ja, hehe!
Og alt annet jeg kan luke vekk...egentlig fint lite.

10 164 Inlägg
27 november 2018
#150
hade inte gått från lexus till rover snurra vikten är nog enda positiva isåfall.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Jackass
799 Inlägg
28 november 2018
#151
FredGaute skrev:
Da har vi vært på Biltilsynet! I et helvettes snøvær...

Tja, hva skal man si..
Bilen er tyngre enn jeg trudde, veldig nært å være for tung foran... Støtfanger skal av ved neste veiing... det er forresten lovlig om bilen er eldre enn 1974 modell.. Glassfiberreplica "type to korte RS" next.

Så får vi se om et glassfiberpanser kan være noe. Har ikke lyst på det.

Har enda mindre lyst på å hive ut Lexusen og sette dit en Rover... som i følge han på Biltilsynet, veier halvparten av Lexusen..

Når vi tar den opp på bukken ser vi flere små og større greier, ting jeg også hadde sett tidligere om jeg hadde bukk.
Faen i h.... jeg vil ha bukk!

Men overhodet ingen showstoppere bortsett fra vekt...

Noe som sier meg at bilen SLETTES ikke veide de oppgitte 1060 før eg begynte..
Motor og gir veier kun 60 kilo mer enn originalen.
Eg har ikke veid alle stålplater og kanaler eg har sveisa på. men mer enn 50 kilo veier det ikke, og det meste er rundt midten på bilen.
Vekta sjokkerte meg faktisk... ca 1250 tom bil....

BT sa at kravet til å ha støtfangerene kom i 1974, så alle M'er kan kjøre uten.
Men utseendemessig er det jo IKKE så bra..på en ellers original utseende bil.
Glassfiberkopi bør være mulig å få til.

Kun en større ting funnet, og det er at coilover bak må få foret ut øvre feste, det må 10-15 mm bakover, slik at vinklene blir rett ifht nedre feste. (lett å se på bukk... grrr.. ) Festebraketten må ned og karosseriet tilpasses, men det går.
Heldigvis skal akslinga ned uansett, for overhaling og diffbrems.

Bremsene og forsterkningene imponerer!!
Var på bremsetesteren, snorbeint bremset det, og det er LETT å låse hjulene... på tross av at bilen er over 650 på forakselen.

Ingen klager på valg av motor. Kontrolløren er opptatt av hvordan bilen oppfører seg på prøvekjøring, så når det blir bart på veien igjen..

Jag är övertygad om att du finner en lösning som går i stil med resten av bilen! Keep it up!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

860 Inlägg
28 november 2018
Trådstartare
#152
Har sjekket vognkortet, og tillatt egenvekt er 1475.
Ikke satt inn maks foran og bak.
Men med total på 1475 er ikke maks på foraksel 680.....

Her er det noe som ikke stemmer.

Kompisen har på sin 26M, totalvekt 1630, og 815 foran og bak.

Jeg skal diskutere med kontrolløren.
Senast redigerat av FredGaute (28 november 2018)

860 Inlägg
28 november 2018
Trådstartare
#153
Djo skrev:
hade inte gått från lexus till rover snurra vikten är nog enda positiva isåfall.

Det er nok dessverre HELT korrekt! Og det skjer ikke... da blir det heller banebil!

860 Inlägg
9 december 2018
Trådstartare
#154
Stillstand i bygginga nå.

Jobber med fundament til 2-søyler.
Ser at det ikke blir bra når man jobber på en bil uten å kunne få den skikkelig opp fra gulvet. Det er ting man ikke ser...

Bukken leveres før jul.

http://www.tireline.no/index.php/produk … ukk-detail




https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-ed208db6996833245bad6e5a70ba3766.jpg
Senast redigerat av FredGaute (10 december 2018)

914 Inlägg
12 december 2018
#155
løftebukk er verdt hver eneste krone - Kjøpte meg en stor saksejekk med armer -ikke helt like optimalt som den du har bilde av men 100 ganger bedre en å ligge på gulvet smile


860 Inlägg
18 december 2018
Trådstartare
#156
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-c25e07de1f4f7477c534dd6b03f1801a.jpg

Løftebukken er kommet, fundament er støpt, men ikke ferdig herdet, tålmodigheten sliter...
Begynner å se ut som et verksted... på høy tid siden bilen er bortimot ferdig...
Senast redigerat av FredGaute (19 december 2018)

1 711 Inlägg
19 december 2018
#157
Skönt o få ordning i verkstan, det blir bättre att jobba då :-)


860 Inlägg
24 december 2018
Trådstartare
#158
Bukken er klar!
God jul!

860 Inlägg
31 december 2018
Trådstartare
#159
Situasjonsbilde fra bua 31/12-18.
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-6503623d1da7f117a605e11e99d7e845.jpg

Bukken virker som juling.
Bakaksel demontert etter at feil på bakstillinga avdekket hos Biltilsynet er løst.

Nå er den under demontering for renovering og montering av diffbrems. Dette er ukjent terreng...

GODT NYTT ÅR FOLKENS!! Cheers!


Sök