Det började för ca 2 år sedan, då det började dimpa ner brev från olika SKUMMA bilfirmor som bad mig kontakta dom ifall jag skulle sälja eller skrota min bil. Nu i dagarna så har MINST 3 olika presumtiva köpare t o m ringt hem till mig och ville lägga rabarber på min kärra. Det är ju en gammal häck från -98 som dom vill ge 7-8000 för men den är ju bara värd 5k enl uppgift på nätet. Riskokarn har ju för bövelen passerat 26k mil så vad fasen ska dom med en gammal bil till? Är det för att dom kan se att jag är pensionär och TROR att jag skött den exemplariskt? Eller kan dom läsa t-styrelsens utdrag från besiktningen att ingen anmärkning inkommit de senaste 10 åren?
Senast redigerat av tommen1 (19 oktober 2016)
Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
De exporterar till afrika bl.a. Vänner som haft Toyota har blivit nedringda av allehanda köpare som budat på bilarna. Tror de får rätt skapligt betalt när de skeppar iväg ett antal bilar.
Edit: Too slow Liknande hände när jag hade en Toyota Carina som vinterbil. Frågade en av spekulanterna, han sa att dom exporterar bilar till Afrika. 90-Tals Toyota är väldigt attraktiva där.. Sålde den på vårkanten till killen som berättade om export. Köptes för 3k av mig, såldes för 8k
När min far skulle sälja sin king cab så ringde det flera skumma snubbar som ville köpaden för just export till Afrika. Slutade med att den köptes av en sådan firma då dom dels bjöd över annonserat pris och i efterhand så var det en bra affär. Kom en kille med biltransport och hämta. Ingen provkörning mer än upp på transporten och kontanterna framme direkt utan krångel och prut osv.
Det började för ca 2 år sedan, då det började dimpa ner brev från olika SKUMMA bilfirmor som bad mig kontakta dom ifall jag skulle sälja eller skrota min bil. Nu i dagarna så har MINST 3 olika presumtiva köpare t o m ringt hem till mig och ville lägga rabarber på min kärra. Det är ju en gammal häck från -98 som dom vill ge 7-8000 för men den är ju bara värd 5k enl uppgift på nätet. Riskokarn har ju för bövelen passerat 26k mil så vad fasen ska dom med en gammal bil till? Är det för att dom kan se att jag är pensionär och TROR att jag skött den exemplariskt? Eller kan dom läsa t-styrelsens utdrag från besiktningen att ingen anmärkning inkommit de senaste 10 åren?
En Corolla -98 har ett högre försäljningsvärde än vad som kassa värderingssighterna anger. Från 10000kr är en relativt nybesiktigad värd, lågmilad och rostfri så säljs dom inte sällan för det dubbla. Exportörerna säljer dom rosthinkarna från 15000kr och uppåt då det är en akut bilbrist i många afrikanska länder. Hilux är hårdvaluta, jag menar som så att på var nyhetsreportage från krigshärjade länder förekommer Hilux alltjämt i bakgrunden med en kanon påskruvad på flaket.
Om den hämtas på transport ändå ska exporteras kan man behålla registreingsskyltarna
Inte kan, man måste och skall. De ska skickas in om du inte gör ett ägarbyte. Om bilen exporteras utan att du bytt ägare till den nye så har du skaffat dig en registeravgift resten av ditt liv på 60 kr om året
Inte kan, man måste och skall. De ska skickas in om du inte gör ett ägarbyte. Om bilen exporteras utan att du bytt ägare till den nye så har du skaffat dig en registeravgift resten av ditt liv på 60 kr om året
jag hade en Avställd Ford Fiesta som jag fick inbetalningskortet för i 10 år i rad utan att betala, tillslut ringe jag till bliregistret och frågade om den inte åkte ur med automatik efter 3 år, svaret var nej men handläggaren avreggade med några knapptryckningar
Inte kan, man måste och skall. De ska skickas in om du inte gör ett ägarbyte. Om bilen exporteras utan att du bytt ägare till den nye så har du skaffat dig en registeravgift resten av ditt liv på 60 kr om året
jag hade en Avställd Ford Fiesta som jag fick inbetalningskortet för i 10 år i rad utan att betala, tillslut ringe jag till bliregistret och frågade om den inte åkte ur med automatik efter 3 år, svaret var nej men handläggaren avreggade med några knapptryckningar
De brukar ju vilja ha handlingarna på det. Men så här står de iallafall på Ts För att fordonet ska kunna avregistreras på grund av export, ska säljaren sända in följande till Transportstyrelsen:
1.Anmälan om avregistrering på grund av export 2,en handling som klart visar att fordonet har förts ut ur Sverige 3,fordonets registreringsskyltar.
Min granne kan inte köra sin blekrosa camry 92 till Uppsala och handla utan att få en lapp eller telefonsamtal från suspekta spekulanter från icke skidåkare nation, som vill köpa och exportera till Afrika. Min Toyota tercel 4x4 går i Senegal nu... Fick 2tusen för en upprostad obes rishög..
Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Har sålt 2st gamla Renault Trafic-bussar och 2st Toyota Carina E till Afrika. Dom körde över 80 mil enkel väg för att köpa dem. Bra att ha & göra med, betalar bra och inget tjafs.
Jag har skänkt bort några skrotbilar till afrikaexport också. Nissan terrano, izusu trooper och ford transit är bilar dom gärna vill ha, trots att de varit okörbara rostvrak.
Jag har skänkt bort några skrotbilar till afrikaexport också. Nissan terrano, izusu trooper och ford transit är bilar dom gärna vill ha, trots att de varit okörbara rostvrak.
Skänk inte, du kan få vettigt betalt. De får hutlösa pengar för dem i Afrika :p Känner en som brukar ringa till en exportfirma som kommer och hämtar de på lastbil när han har för många.
Jag har skänkt bort några skrotbilar till afrikaexport också. Nissan terrano, izusu trooper och ford transit är bilar dom gärna vill ha, trots att de varit okörbara rostvrak.
Skänk inte, du kan få vettigt betalt. De får hutlösa pengar för dem i Afrika :p Känner en som brukar ringa till en exportfirma som kommer och hämtar de på lastbil när han har för många.
Nja, ingen ville nog betala för de bilarna. Isuzun hade lagerknack från motorn, var upprostad och bucklig, hade inte rört sig på många år. Terranon var rostig, lätt krockad och hade gått som skogsbil innan den blivit stående flera år. Transiten var ett vrak, så rostig att en länkarm vikit sig bland annat. Samtliga var fulla av mögel och musbon efter att ha stått länge.