4230
Sök

Audi A4 2004, problem med kylsystem (luft)

243 Inlägg
4 november 2016
Trådstartare
#1
Hej!

Har köpt en Audi A4 -04, saken är att det kom ingen varmluft, tog 20min så va det endast lite varmluft om fläktarna stod på lägsta.
Säljaren lovade mig att jag skulle få en problemfri bil, så han hjälpte mig, återkommande problem, bilen va varm när jag hämtade den, men dagen efter så blev det kallt igen.

Luft i systemet kunde vi konstatera, men nu har han haft bilen i två dagar, och luftat ordentligt, bytt och haft isär, han har en riktig verkstad.
Bytte vattenpumpen idag, han hade nydligen bytt den när jag köpte bilen så bytte de kamrem bl.a och jag fick bilder efter förfrågan på att detta gjordes.

Just nu lånar jag en bil av dem, men vill ju gärna få ordning på min egen, så tänkte om någon har ett förslag som jag kan lägga fram eftersom de verkar ha problem själva med att hitta vad som är fel.

Det är alltså ingen olja i vattnet och viseversa, har haft tanken om toplockspackningen men det är uteslutet.

Möjligen någon slang som är trasig? men detta bör de ju sånt fall märka när de felsöker, vattenpumpen är bytt 2 gånger nu till helt ny inom en period på 2v.


Diagnostekniker
2 716 Inlägg
4 november 2016
#2
Det är inte stopp i värmepaketet då?

Up the RA

Avstängd
10 388 Inlägg
4 november 2016
#3
Blir "bilen varm"? Alltså; blir kylvätskan...dvs glykolen/vattnet varmt? Men du får inte ut varmluft i kupén?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

243 Inlägg
4 november 2016
Trådstartare
#4
Jesper328 skrev:
Det är inte stopp i värmepaketet då?

Ska be han kolla.

it_mutt skrev:
Blir "bilen varm"? Alltså; blir kylvätskan...dvs glykolen/vattnet varmt? Men du får inte ut varmluft i kupén?

Bilen blir varm, bara i kupén det inte blir varm, den ligger på stadiga 90c.
Bilen har luftats ordentligt flera gånger nu dessutom.


Avstängd
10 388 Inlägg
4 november 2016
#5
illiuminati skrev:
Jesper328 skrev:
Det är inte stopp i värmepaketet då?

Ska be han kolla.

it_mutt skrev:
Blir "bilen varm"? Alltså; blir kylvätskan...dvs glykolen/vattnet varmt? Men du får inte ut varmluft i kupén?

Bilen blir varm, bara i kupén det inte blir varm, den ligger på stadiga 90c.
Bilen har luftats ordentligt flera gånger nu dessutom.

Läs ut felkoder. Det är inte helt ovanligt att ställmotorerna ger upp, det kan få som effekt att man just inte får någon varm luft in i bilen (i mitt fall fick jag det bara i hastigheter under 30km/h och av någon märklig anledning när vindrutetorkarna fram användes), att det inte kommer luft "där det ska" (ex.vis om man trycker att den ska blåsa ut vid ventilationsgallerna, så kommer det inget där, trots att fläkten går).

Det är isf vanligast att potentiometern i "ställmotorpaketet" får döda punkter, vilket gör att kontrollenheten inte "får rätt på det". Går att fixa (rengöra och motionera upp) med lite (ganska mycket) pill, eller givetvis byta ut.

Ger NORMALT sett felkoder, som är specifika för vilken motor/potentiometer det är som bråkar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

243 Inlägg
4 november 2016
Trådstartare
#6
it_mutt skrev:
illiuminati skrev:
Jesper328 skrev:
Det är inte stopp i värmepaketet då?

Ska be han kolla.

it_mutt skrev:
Blir "bilen varm"? Alltså; blir kylvätskan...dvs glykolen/vattnet varmt? Men du får inte ut varmluft i kupén?

Bilen blir varm, bara i kupén det inte blir varm, den ligger på stadiga 90c.
Bilen har luftats ordentligt flera gånger nu dessutom.

Läs ut felkoder. Det är inte helt ovanligt att ställmotorerna ger upp, det kan få som effekt att man just inte får någon varm luft in i bilen (i mitt fall fick jag det bara i hastigheter under 30km/h och av någon märklig anledning när vindrutetorkarna fram användes), att det inte kommer luft "där det ska" (ex.vis om man trycker att den ska blåsa ut vid ventilationsgallerna, så kommer det inget där, trots att fläkten går).

Det är isf vanligast att potentiometern i "ställmotorpaketet" får döda punkter, vilket gör att kontrollenheten inte "får rätt på det". Går att fixa (rengöra och motionera upp) med lite (ganska mycket) pill, eller givetvis byta ut.

Ger NORMALT sett felkoder, som är specifika för vilken motor/potentiometer det är som bråkar.

Tack, ska nämna det här för honom, har sökt på det du just skrev och det verkar vara en hel del jobb med det, får se om de är kunniga själva att lösa detta eller om det blir så att de får köpa tillbaka bilen.
Får ju som tur är ha en bil att låna tillsvidare, men vill ju åka i min Audi sad beställt grejer till ljudbygge och allt nu, hade hoppats få ordning på allt i helgen.


Avstängd
10 388 Inlägg
4 november 2016
#7
illiuminati skrev:
it_mutt skrev:
illiuminati skrev:
Jesper328 skrev:
Det är inte stopp i värmepaketet då?

Ska be han kolla.


Bilen blir varm, bara i kupén det inte blir varm, den ligger på stadiga 90c.
Bilen har luftats ordentligt flera gånger nu dessutom.

Läs ut felkoder. Det är inte helt ovanligt att ställmotorerna ger upp, det kan få som effekt att man just inte får någon varm luft in i bilen (i mitt fall fick jag det bara i hastigheter under 30km/h och av någon märklig anledning när vindrutetorkarna fram användes), att det inte kommer luft "där det ska" (ex.vis om man trycker att den ska blåsa ut vid ventilationsgallerna, så kommer det inget där, trots att fläkten går).

Det är isf vanligast att potentiometern i "ställmotorpaketet" får döda punkter, vilket gör att kontrollenheten inte "får rätt på det". Går att fixa (rengöra och motionera upp) med lite (ganska mycket) pill, eller givetvis byta ut.

Ger NORMALT sett felkoder, som är specifika för vilken motor/potentiometer det är som bråkar.

Tack, ska nämna det här för honom, har sökt på det du just skrev och det verkar vara en hel del jobb med det, får se om de är kunniga själva att lösa detta eller om det blir så att de får köpa tillbaka bilen.
Får ju som tur är ha en bil att låna tillsvidare, men vill ju åka i min Audi sad beställt grejer till ljudbygge och allt nu, hade hoppats få ordning på allt i helgen.

OM det är det, så är det mest pilligt. Så galet mycket jobb är det inte egentligen, men det tar tid.

Skrev något guideliknande här; https://nordicaudi.com/forum/thread/119760

Värt att tillägga är att man kan få felkod på "bara potentiometern"...då är det samma "V"-nummer, fast då blir den specifika koden gör ex.vis "G113" istället för "V113", men det är då samma enhet som i min "lista" senare i den tråden.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

243 Inlägg
4 november 2016
Trådstartare
#8
it_mutt skrev:
illiuminati skrev:
it_mutt skrev:

Läs ut felkoder. Det är inte helt ovanligt att ställmotorerna ger upp, det kan få som effekt att man just inte får någon varm luft in i bilen (i mitt fall fick jag det bara i hastigheter under 30km/h och av någon märklig anledning när vindrutetorkarna fram användes), att det inte kommer luft "där det ska" (ex.vis om man trycker att den ska blåsa ut vid ventilationsgallerna, så kommer det inget där, trots att fläkten går).

Det är isf vanligast att potentiometern i "ställmotorpaketet" får döda punkter, vilket gör att kontrollenheten inte "får rätt på det". Går att fixa (rengöra och motionera upp) med lite (ganska mycket) pill, eller givetvis byta ut.

Ger NORMALT sett felkoder, som är specifika för vilken motor/potentiometer det är som bråkar.

Tack, ska nämna det här för honom, har sökt på det du just skrev och det verkar vara en hel del jobb med det, får se om de är kunniga själva att lösa detta eller om det blir så att de får köpa tillbaka bilen.
Får ju som tur är ha en bil att låna tillsvidare, men vill ju åka i min Audi sad beställt grejer till ljudbygge och allt nu, hade hoppats få ordning på allt i helgen.

OM det är det, så är det mest pilligt. Så galet mycket jobb är det inte egentligen, men det tar tid.

Skrev något guideliknande här; https://nordicaudi.com/forum/thread/119760

Värt att tillägga är att man kan få felkod på "bara potentiometern"...då är det samma "V"-nummer, fast då blir den specifika koden gör ex.vis "G113" istället för "V113", men det är då samma enhet som i min "lista" senare i den tråden.

Tack så mycket, om jag inte missminner mig så har jag hört ljud därifrån, har skrivit ut detta ska överlämna till verkstaden när jag slutar, pedagogiskt och bra får se om de förstår smile
Han har iallafall lovat att åtgärda, tänkte bara hjälpa honom på traven så jag får min bil i fullt fungerande skick snabbare (y)


243 Inlägg
5 november 2016
Trådstartare
#9
Han på verkstaden hittade problemet nu, dels tack vare dina anteckningar @it_mutt
Det va något rör/anslutning mellan grenrör och värmepaketet som läckte eller va sprucket, förstod inte riktigt vad han sa.


Avstängd
10 388 Inlägg
5 november 2016
#10
illiuminati skrev:
Han på verkstaden hittade problemet nu, dels tack vare dina anteckningar @it_mutt
Det va något rör/anslutning mellan grenrör och värmepaketet som läckte eller va sprucket, förstod inte riktigt vad han sa.

Se där ja. Ja huvudsaken är väl att problemet blir löst smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök