caromania skrev:
Mr_B skrev:
caromania skrev:
Ja efter att ha läst 30 uppsatser idag så orkar jag inte läsa med granskande glasögon i detta läge, men kan vi inte lägga ner teorin om att man kan få sin bil pressad om man kör fem för fort på E4an? Snälla?
Problemet är ju just att så som lagen är skriven, och så som man valt att använda den nu, så kan man faktiskt det. Jag misstänker att det inte kommer hända, men det finns inget skydd i lagen som förhindrar det. Och det tycker jag är ett problem. Likhet inför lagen, rättssäkerhet i allmänhet, osv.
"Ok..."
Och jag säger motsatsen. Nej, du får inte bilen förverkad pga att ha kört lite för fort på E4an några gånger. Jag ska försöka sammanfatta det här på ett sätt så det viktigaste inte faller bort..
Tingsrättens dom är rätt tydlig, om bilen ska kunna
förverkas pga brott så måste brottet ge
minst 1 års fängelse (36 kap 2§ BrB). Vårdslöshet i trafik eller fortkörning ger inte ett så pass "hårt" straff.
Då bilägaren i det här fallet inte är dömd för grov vårdslöshet i trafik och det inte kan bevisas att han kört bilen eller medverkat till brottet (finns indicier som talar för att han absolut vetat om vad bilen ska användas till, men det kan inte bevisas att han varit delaktig) kan inte denna paragraf tillämpas. Tingsrätten själva skriver att endast ett ägarskap inte räcker för ett förverkande, i sådana fall skulle den som blivit bestulen på en bil kunna få den förverkas ifall den som stjäl bilen använder den som ett flyktfordon och sedan döms för grov vårdslöshet i trafik.
Bilen kan även förverkas pga
risk för framtida brott (just här gäller 36 kap 3§ 1p. BrB, då de andra punkterna inte blir tillämpbara när "föremålet" är en bil). Det som krävs för att bilen ska kunna förverkas är att föremålet pga sin beskaffenhet och omständigheterna i övrigt kan befaras att komma till brottslig användning. (
Det är den här paragrafen som Tingsrätten resonerar kring och sedan använder som grund för sitt beslut)
Tingsrätten tydliggör även att 36 kap 3§ 1p. BrB i
allmänhet inte avser bilar och att även bilar som går att köra i mycket höga hastigheter vanligtvis har tillåtna användningsområden.
Det räcker alltså
inte med att någons jäkla Volvo/BMW/Audi etc går mer än 120 km/h för att den ska kunna förverkas, då det trots att de går att köra i mycket högre hastigheter(och därmed begå ett brott) än vad som är lagligt på svenska vägar har ett tillåtet användningsområde => Att transportera människor/gods.
Mustangen i det aktuella rättsfallet är såpass ombyggd att tingsrätten anser att den i dagens utförande inte längre går att använda för sitt tillåtna användningsområde, de anser att bilen bara kan användas i tävlingssammanhang. Här finns också ett tillåtet användningsområde = Dragracing.
Att Mustangen skulle kunna användas i lagliga racing sammanhang tar dock försvaret inte alls upp och tingsrätten skriver: "Rätten har dock konstaterat att det finns legala tävlingsformer inom vilka bilen skulle kunna användas. Det är dock
klart anmärkningsvärt att det inte ens påståtts att så har skett"
Med stöd av denna argumentation så anser Tingsrätten att det finns en påtaglig risk att bilen kommer användas vid allvarlig trafikbrottslighet igen om den återlämnas och därför anser de att det finns skäl att förverka bilen.
Min åsikt då: Jag tycker tingsrätten har rätt, det är en kraftig ombyggd bil som numera inte är en "vanlig" personbil och det är absolut anmärkningsvärt att försvaret inte ens försökt lyfta frågan kring legala tävlingsformer. Jag tycker även att det är jävligt onödigt med olagliga race då det är stor risk för personskada och kanske ännu värre att utryckningsfordon under utryckning inte tar sig fram (detta syns i flertalet filmer från race...). Förhoppningsvis minskar olagliga race framöver när konsekvensen kan bli att man blir av med bilen.
Jag ser det också som rätt otroligt att lagen skulle kunna användas för att förverka "vanliga" bilar (99% av de bilar som finns på den här sidan t.ex). Det finns liksom inget stöd för det i lagarna och jag hoppas det framgick i min sammanfattning.
(Ber om ursäkt på förhand för eventuella stavfel då jag är jäkligt trött i huvudet och borde sova istället för att skriva det här...Men jag hoppas det är till nytta för ngn iallafall
)