2491
Sök

Cylinderstympning med borr och vinkelslip

54 Inlägg
28 oktober 2010
#21
Hahaha!!! Underbart projekt! Och att den fortfarande går? Otroligt big_smile


R1 driver!
5 128 Inlägg
28 oktober 2010
#22
Underbart projekt! Kanske skulle va värt att byta dom dåliga kolvringarna så du kan fortsätta med experimentet?


32 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
#23
Tja, bilen körs nästan dagligen ca 16 mil. Karossen är förvisso fräsch för sin ålder men i övrigt är bilen både ful och äcklig. Det är väldigt mycket "går det så går det med tejp och ståltråd". Vill inte lägga varken pengar eller tid på minsta lilla grej när jag inte vet hur länge jag får ha bilen kvar... Och så jag jag resonerat i 1800 mil och mer än ett halvår nu! big_smile

Lite lek har jag dock tänkt unna mig, har köpt en fullflödes-/absorptionsdämpare på Biltema och ska svära
fast den under bilen någon dag är det tänkt. Tror inte det gör någon som helst skillnad på prestanda eller bensinförbrukning, men förhoppningsvis blir ljudet trevligare och mäktigare. Det är förvånansvärt få som reagerar på ljudet, trots att det är mycket unikt, och modifieringen är så förbannat cool att jag tycker fler ska få bli lite förbryllade!

Bilder på bilskrället finns ju i tidigare lämnade länken om någon är nyfiken.

R1 driver!
5 128 Inlägg
28 oktober 2010
#24
Förstår ditt sätt att tänka, menade mer om den fortsätter gå vettigt och inga allvarliga fel, då kanske det är värt att fixa kolvringarna! smile Ljudet på bilen gör ju iaf mycket för körupplevelsen (känns kanske som att den går fortare?)

Du håller möjligtvis inte till i Skånetrakterna? Hade varit kul att uppleva bilen IRL! smile


5 710 Inlägg
29 oktober 2010
#25
Cred skall du ha för att du tog projektet från tanke till att du faktiskt kan köra bilen!
Jäklar va "rutten" motorn var när du tog isär den förresten smile

MVH Jonas
..............

32 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
#26
Bilen bor i norra Vallentuna och körs till Knivsta två ggr de flesta vardagarna.
Jag skulle inte dra mig för att köra ända till Skåne för motorns skull. Jag är förvisso beredd
på att det kan smälla till precis när som helst men efter 1800 mil finns ingen anledning att
tror den skulle vara sämre än vilken gammal skrothög som helst med 15.000 mil på mätaren. smile

Den var onekligen roligare att köra medan motorn hade alla fyra kolvarna på plats, kanske lite FÖR rolig
med sitt korta slag och MC-liknande varvvillighet, men jag är ändå förbaskat glad att ha fått anledning
att testa min gamla idé och att den dessutom visade sig hålla så bra!

Som ren jämförelse hade det varit intressant att göra samma ingrepp på en likadan bil men spara
de två mittersta kolvarna istället. Den mekaniska balansen hade blivit svårare att få till garanterat men
bilen hade förmodligen blivit aningen mer lättkörd och mindre ryckig vid låga varv.

Jag har under ett flertal år kört 1000-tals mil med den mindre Fiat 126 som har en tvåcylindrig 600-kubikare där bak. Den motorn har "vanlig" 360-graders vevaxel (parallellöpande kolvar) så som de
flesta fyrtakts MC. Trots rejäl motvikt mitt på vevaxeln vibrerar den motor något grönjävligt.
Bakre upphängningen är en rejäl spiralfjäder som måste vara så pass mjuk att motorn gör ett rejält
"bonk!" när man kör över lite större gupp. Stöten känns tydligt i bilen. Jag provade en gång att sätta i en vanlig gummikudde istället och det vibrerade hemskt. Jag tror därför jag gjorde helt rätt som valde
motgående kolvar och osymmetrisk tändföljd. Och som sagt, ljudet är ju mycket coolare så!

32 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
#27
Det har gått mer än ett år sedan jag gjorde kolvstympningen och bilen nosar nu på 4000 mil efter ingreppet! Helt makalöst tycker jag själv, för det är sannerligen ingen snäll körning när motorn är så klen att den måste tokvarvas på varje växel och oftast växlas ner i uppförsbackarna. Dessutom är ju vevaxeln inte optimal med sina motvikter. Här är senaste filmklippen: http://www.youtube.com/watch?v=GcKNt6QxEYE

Närmast väntar den årliga förnedringen hos Bilprovningen och inför den är det en hel del småfix. Går bilen igenom är det sedan två år till nästa gång eftersom den fyllt veteran. Jag bara MÅSTE ta reda på hur länge motorn kan hålla ihop, men man kan nog lugnt konstatera att det i alla fall inte blir sämre än om man tokgasar lika mycket procentuellt med en originalmotor.
Senast redigerat av Tron (26 juni 2011)

VIP Medlem
251 Inlägg
26 juni 2011
#28
Något bland det tuffaste jag läst bilväg!! Låter väldigt fränt, hoppas den går igenom och fortsätter vibrera sig fram några tusen mil till! smile
Lycka till!! // Beundrare


772 Inlägg
26 juni 2011
#29
Haha, vilket helt otroligt projekt du gjort. Hur överhuvudtaget kom du på iden om att ta bort två kolvar? smile

32 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#30
@PoulZen: Projektet är ju egentligen inte alls så otroligt, det är däremot resultatet! :-) Idén fick jag för kanske fem år sedan men vetskapen om att färre cylindrar utnyttjade maximalt brukar ge bättre verkningsgrad har jag haft längre ändå. Min förra granne var skrothandlare och hade jag haft mer ork och tid hade jag för flera år sedan gjort operationen på en skrotad Suzuki Swift bara för att se om det över huvud taget fungerade.

Att det över huvud taget blev av var "tack vare" att min kära bruksbil en morgon förr-förra våren skar i ett vevstakslager. Man lägger inte tusenlappar på motorn när hela bilen är värd ungefär det och reservmotorn var svårt att hitta. Så valet stod mellan att skrota en ful liten bil med bra kaross och att testa den vilda idén. Ungefär en heldags sammanlagt mekande senare startade den stympade motorn snällt men jag var övertygad om att det skulle ta slut efter högst några 100-tal mil och förmodligen tidigare ändå till följd av någon nerslarvad svetsloppa i vevaxelns oljekanaler. Idag 4000 mil senare går bilen precis lika fint som då den var nymoddad. Och det var en rätt sliten motor jag hade redan innan.

Det skulle vara otroligt intressant att göra ingreppet på en lite större och modernare fiatmotor med insprutning och kanske t.o.m. turboladda den med en lagom liten "snigel". Jag tror det fanns uppemot 1300cc i samma block. Med den usla förgasaren har jag inte lyckats komma under halvlitern hur jag än snålkört och justerat men å andra sidan brukade bilen dra 1-1½ dl mer innan ombyggnaden så jag får nog vara rätt nöjd ändå.

Mer intressant än motortekniken nu vore att meka med bilens aerodynamik. Tror dock inte jag orkar prioritera det och nu är det slut på det dagliga långkörandet så behovet finns inte heller.

32 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
#31
NÅGON SOM VILL TA ÖVER PROJEKTET?
Jag har ganska säkert bestämt mig för att skänka bort bilen till någon som skulle tycka det vore kul att fortsätta köra den. Inför besiktningen i augusti behöver man åtgärda ett bromsok, justera handbromsen, eventuellt byta bromsbackarna bak, förmodligen byta vindrutan, fästa upp avgassystemet lite bättre och byta en glödlampa. Delar finns på en reservdelsbil och om någon tillräckligt seriös hör av sig ger jag en hjälpande hand under en dag.

Alltså en gratisbil som dricker dryga halvlitern, marschar 80km/h, är skattebefriad, besiktigas vartannat år (veteran), fri från vinterdäckskravet, mycket billig att försäkra, rolig att köra med bra väghållning och har ett helt unikt motorljud.

Finns inte ett enda rosthål som Bilprovningen kan bråka om och förutom att ena bromsoket kan kärva lätt ibland fungerar bilen utmärkt. Jag skulle själv våga åka vart som helst med den, om jag hade en anledning. Med över 4000 mil efter ombyggnaden av motorn vågar jag påstå att den är lika pålitlig som vilken annan gammal skitbil för 10.000:- eller mer.

Man ska absolut vara seriös för att få överta bilen, dessutom bör man inte vara blyg då den både syns och hörs. Här är filmen igen: http://www.youtube.com/watch?v=GcKNt6QxEYE

Bilen finns i skogarna mellan Uppsala, Norrtälje och Stockholm i närheten av Rimbo. Det enda jag med säkerhet ska behålla är ratten. Jag förväntar mig att eventuella spekulanter ställer upp och skriver en rapport då och då i följande webbforum: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=64430.0

Här finns min mekarblogg med mer info och bilder om bilen och projektet:
http://em34.mine.nu/elektroarkivet/OFFT … /index.htm

Intresserade mailar till john "at" elektroarkivet "punkt" se
Senast redigerat av Tron (19 juli 2011)

772 Inlägg
19 juli 2011
#32
Ja, hade det inte varit så långt bort så hade jag absolut gärna tagit över projektet, och fixat och bättrat på för att den ska fortsätta gå. smile

32 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
#33
Ser tyvärr ut att bli skroten för denna bil, men å andra sidan har jag sett fräschare bilar gå samma öde till mötes. :-(

Det är dags att sammanfatta projektet:

Det går uppenbarligen utmärkt att ful-meka en fyrcylindrig radmotor till en 180-graders parallelltwin och sedan köra hårt i över 4000 mil. Dessutom kan man spara en skvätt bensin, i mitt fall 10-15%, men det varierar säkert mycket.

Den ombyggda motorn får ett underbart ljud men man får räkna med ett evigt ryckande i växelspaken. Konceptet borde kunna tilltala andra ekonomijägare samt de som på billigaste sättet vill åtgärda en havererad kolv eller dito vevstakslager utan tillgång till bytesmotor. I övrigt är det nog mest en kuriositet.

Vill minnas att jag i någon gammal militärbok för mekaniker läst om samma koncept som extrem fältreparation på lastbilar. I det fallet föreslogs man ta linda isoleringsband/tjärtejp kring vevtappen och dra åt en slangklämma för att täta oljekanalen. Ingenting nämndes om ventilmekanismen men som nödreparation är det knappast nödvändigt.

Men det FUNGERAR i alla fall, och det var mitt primära mål att ta reda på. Som jämförelse hade det varit intressant att prova konceptet på en liknande bil men behålla de två mittersta kolvarna istället. Jag ANTAR att motorljudet hade blivit tråkigare och de mekaniska vibrationerna hade ökat radikalt men att ryckningarna i transmissionen vid låga varv hade minskat genom den jämna tändföljden.
Senast redigerat av Tron (22 juli 2011)

32 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
#34
För övrigt avslutar jag mitt medlemskap här nu. ADMIN har än en gång ganska tydligt mellan raderna förklarat för mig att folk med sådana bilar som mina inte är önskvärda här. Även om inget sagts rakt ut luktar det snobbism lång väg. Jag trodde Garaget var till för bilentusiaster i allmänhet men det är ju förstås varje admin/skapares rättighet att styra medlemmarna precis som de vill.

Fiaten fick inte vara med eftersom den var en bruksbil, den var opolerad/risig och vanligt tråkig. Min volvovalp från 1967 fick inte vara med eftersom bilden var fotograferad i mörker. Min trehjuliga Heinkel MC-bil har hittills klarat nålsögat trots att den fått heta "Volvo" för att över huvud taget kunna existera här. Det är för övrigt inte en bil utan per definition en MC och detta är ju inget MC-forum.
Min ryska Zaz 965 från 1968 fick inte heller vara med, trots att det är en svenskreggad och fullkomligt unik bil. -Schyssta renoveringsobjekt med enstaka rostfläckar på taket får tydligen inte glädja Garagets besökare hur unika de än är...

Enda verkliga glädjen jag fått ut av Garaget är att kunna garva tillbaka till de skeptiker som för flera år sedan idiotförklarade mig när jag först kläckte idén om kolvstympningen. 4000 mil tycker jag är ett ganska bra bevis för att de hade fel! Haha!

Jag säger nu tack och hej till er som haft nöje av tråden och skickar en lerig gummistövel upp i aschlet på admin som svingat sin snobbiga yxa mot mig tre gånger utan att först ta en personlig diskussion.  (ska bli intressant att se om detta sista missnöjda inlägg blir censurerat av en ömtåad admin)

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 juli 2011
#35
Tråkigt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

32 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
#36
Det verkar inte lätt att på egen hand avsluta sitt medlemskap här. Hittar ingen information någonstans alls så jag abuse-anmälde mig själv... smile

Jag kan ju passa på att fråga om det är någon som håller med Admin om att fula vardagsbilar inte är välkomna på Garaget ens om de har en väldigt speciell motor? Jag har fått intrycket att motorkunskapen är hög och att folk faktiskt välkomnar udda idéer även om de inte har en glassig och dyr yta.
Vad säger ni, är Garaget ett snobbigt ställe där bara snygga bilar är välkomna eller tycker ni det är kul med lite uppkäftig galenskap och vedbodmekanikers också? Det känns trist att avsluta medlemskapet bara för att man känner sig oönskad av Admin när det finns så mycket teknikkunskap samlad här.

/John
Senast redigerat av Tron (23 juli 2011)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
23 juli 2011
#37
Om inte bruksbilar är tillåtna här så ska omedelbart minst 75-80% av alla 30,000 bilar här på garaget tas bort.

För jag tvivlar starkt på att tex alla sjuttontusen volvos som ligger här är skitfina hobby-bilar och inte heller dom sjutusen saabarna...


Så det är snarare tvärt om, utan bruksbilar och rullande projekt så skulle inte garaget finnas...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

772 Inlägg
24 juli 2011
#38
Tron skrev:
Det verkar inte lätt att på egen hand avsluta sitt medlemskap här. Hittar ingen information någonstans alls så jag abuse-anmälde mig själv... smile

Jag kan ju passa på att fråga om det är någon som håller med Admin om att fula vardagsbilar inte är välkomna på Garaget ens om de har en väldigt speciell motor? Jag har fått intrycket att motorkunskapen är hög och att folk faktiskt välkomnar udda idéer även om de inte har en glassig och dyr yta.
Vad säger ni, är Garaget ett snobbigt ställe där bara snygga bilar är välkomna eller tycker ni det är kul med lite uppkäftig galenskap och vedbodmekanikers också? Det känns trist att avsluta medlemskapet bara för att man känner sig oönskad av Admin när det finns så mycket teknikkunskap samlad här.

/John

Som admin och ägare alltid skriver för att helt undvika att behöva diskutera detta ämne överhuvudtaget:
Garaget är ingen rättighet utan ett privilegium.

Och genom att sätta en regel som säger att ovan nämnda personer får radera inlägg och trådar som innehåller och diskuterar detta ämne om huruvida det är rättvist eller inte, utan att ge något som helst skäl eller förklaring och att de dessutom till och med kan stänga av personen gör att det aldrig kommer att bli helt rättvist och att garaget kommer tappa en del medlemmar tills de kommer på något bättre.

Summa: Om en admin inte tycker om bilen så kan dem ta bort den och dig utan en förklaring.

Om jag tycker det är ett bra sätt? Nej, det är det inte.
Och deras argument om att dem vill ha lite mer klass och inte bara en massa skrotbilar på sidan tycker jag är lamt. Jag tror inte att om de skrotar regeln helt plötsligt dyker upp tusentals skrotbilar på sidan.
Och dessutom har de ju ett röstsystem som gör att tråkiga bilar inte får några poäng och då glöms dessa bilar bort istället.
Så visst behövs det göras om, men det kommer inte hända så länge ägarn och admin tycker det är ett bra system dem har.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
24 juli 2011
#39
Inget nytt under solen, klistrar in delar av en text jag skrev någon vecka efter jag reggade mig här på garaget...
...att Cheva vanen *ehh* pickisen skulle tas emot som den gjort förvånade mej faktiskt. Däremot så är det mer anmärkningsvärt hur "juryns" så kallade bedömningar på kategoritillhörighet funkar.
Min Saab 92 kvalade inte in som "Veteran" fast den är av 1956 års modell??
VA!! Ja förklara det nån som kan? Men det är snudd på värre med min Mustang...
En äkta mach 1 från 1969 som är en klassisk muskelbil i allas ögon och inpräntat i bilhistorien som en sådan "for ever" Så är den likt förbannat och TROTS sin maskin på bra mycket mer än juryns krav på 300Hk INTE GODKÄND!!?
Man slår sej ju för pannan och Mussen kvalar alltså INTE!! in under "Power"...
Detta kan jag bara inte begripa och hösäckarna i juryn ger heller ingen förklaring. Nu är väl inte det någon katastrof, men va fan... Kanske jag ska prova och anmäla Firebirden till "Power" istället... eller kanske till "Racing/Rally"? Han ser ju ut att gå fort i alla fall trots sin sursexa på 140häst
Däremot blev den roddade -28 Victoryn godkänd till "Veteran" direkt men... Det e ju klart, en idiot kan ju se att det är just en sån bil som farfar hade när han va ung
Senast redigerat av hotrodder (24 juli 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

32 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
#40
Mest på skämt börjar jag undra om Admin nu försöker straffa mig genom att INTE ta bort mitt medlemskap eftersom jag bett dem om det genom att anmäla mig själv för abuse...

Som krass tänkare tycker jag absolut att det står var och en fritt att skapa klubbar, föreningar, webforum m.m. och sedan sätta upp precis vilka regler de vill. Sedan är det lika fritt upp till andra människor att antingen hoppa när Den Store säger "hoppa" eller gå någon annanstans. Det som gör mig förbannad är när man inte är konsekvent i sitt agerande och jag har tyvärr fått intrycket att det är så Garaget sköts.

Jag känner inte till något annat forum/community som samlar så mycket bilkunskap och entusiasm utan att vara märkes- eller modellinriktat. Det uppstår ett stort värde i en bred inriktning och man kan lära sig mycket av varandra!

Vi får väl se om det blir jag eller min fiat som försvinner först. :-) Bilen försvann förbannat snabbt från Garaget när jag lade upp den, trots att jag framhöll det motortekniskt intressanta med bilen. Än står den kvar på min gård men jag tror den sista färden gick igår.

Helt otroligt faktiskt, igår vällde det in 25-åringar på gården. Två av dem kom ur en blå fiat 127 av samma årsmodell som min egen. Nu är min Storfia Blåburk såld för 500 kronor som reservdelsbil. Bara lite senare får jag ett mail från en "alternativkille", en ekonomifordonsintresserad sådan, om att han skulle vilja ta över bilen. Tyvärr lite sent då, eftersom jag redan skakat hand med fiatägaren. Hade varit roligare om bilen fått fortsätta rulla, men 4000 mil med två kolvar i en redan ganska slutkörd motor är egentligen bevis nog för att konceptet fungerar fint. Jag får nöja mig med det och konstatera att tusen mil till, eller kanske fem, egentligen inte hade bevisat så mycket mer.

Som prylsnål återanvändare är jag glad att bilen åtminstone går vidare som organdonator istället för att bara tuggas ner till metallfragg. Tack Storfia, du har tjänat mig mycket väl i några spännande och lärorika år!


Sök