4335
Sök

BMW 525D E61 Helt orklös. Felkoder utlästa

12 Inlägg
23 november 2016
Trådstartare
#1
Tjenare!
Var och fick min BMW 525d E61 2006 optimerad för en månad sedan, jag gick från 177hk till 231 och skillnaden var väldigt tydlig.
För cirka en vecka sedan, så försvann dock all kraft i bilen.. Det känns som att den har 40hk istället för sina 231.

Jag fick en tid hos killen som optimerade bilen, och han läste ut felkoderna: 4530 som har med laddtrycket att göra, och 43i2 som har med gasspjället att göra.
Han påstod att detta inte hade med optimeringen att göra, och att det mest troligt var ett mekaniskt fel.

Jag kan även tillägga att ifall man startar om bilen, så går den hyfsat normalt tills man gasat upp den till runt 3000RPM, efter det tappar den all effekt igen, tills nästa omstart.

På länken nedan kan ni se hur slö den verkligen är, detta är gasen i botten hela vägen, förutom när den inte ville växla i slutet, där fick jag släppa lite.
https://www.dropbox.com/s/v97ko2xjkg84a … 1.mp4?dl=0

Laddtrycket är endast höjt med 0.15bar, från 0.5 till 0.65, så den borde inte få felkod och gå i felsäkert läge på grund av det. Det menade i alla fall optimeraren.
Jag har även testat att rengöra gasspjället.

Har ni några idéer på vad som kan orsaka detta?
Mvh Rosengren123
Senast redigerat av Rosengren123 (23 november 2016)


716 Inlägg
23 november 2016
#2
Din bil har gått in i limp mode.. Min gamla 525a råka ut för något likadant, felkoden sa något om "pressure"(tryck) min mekaniker sa att en slang hade gått av, dock vet jag inte vilken eller var den låg.. Behövde inte ens betala, så enkelt var det å hitta den tydligen..


Diagnostekniker
2 717 Inlägg
23 november 2016
#3
Börja vid turbon och se över varenda slang som går in/ut från den.
4530 är en felkod på laddtrycksregleringen och den går därför in i limp-home så att man inte råkar mosa in 48 bars laddtryck i motorn. big_smile

På den andra koden så kan det vara spjällägesgivaren som krånglar.
Det finns säkert någon bra guide som förklarar hur man mäter den på Google.
Alternativt motorn till E-spjället om det sitter ett sånt på denna.

Up the RA

12 Inlägg
25 november 2016
Trådstartare
#4
Tjenare!
Tack för svar! big_smile
Jag ska kolla över alla slangar som har med turbon att göra på måndag.
Jag glömde skriva att jag gjort en dpf-delete och rensat partikelfiltret, så det kan inte vara igensatt ifall ni har några funderingar på det.
Kommer ni på något annat som kan påverka, så bara skriv! wink
Jag återkommer med svar efter att jag kollat över slangarna.
Mvh Rosengren123


DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
10 september 2020
#5
Rosengren123 jag sitter med väldigt lika problem på min 520d och undrar vad felet för dig var?
Var det en slang, i så fall vilken?

- V8 - 4 ever . . .
_________________


Sök