Innerskärmen nästa:
Det var svårare faktiskt eftersom man måste få det och passa bra med de nytillverkade skärmkanterna som ska på utanpå. Man får använda dem som referenspunkter, göra mallar och slitsa plåten där den ska möta upp med skärmkanten med jämna mellanrum på ca 3-5 cm för att den ska kunna böjas på två plan samtidigt. Sedan fick man ju helsvetsa ihop plåten igen. Mycket jobb men jag ville ha det som original istället för att möta upp innerskärmen med skärmkanten precis där den böjs inåt för då blir skärmkanten bara en enkel plåt och de litade jag inte på av någon anledning. Man kan ju tänka sig att det är på ett visst sätt från fabrik av en anledning. Nu kan det ju vara så pga att det var enklare och därmed billigare att göra så, även om det kanske inte behövdes, för själva styrkan i karrossen. Förmodligen har det ingen betydelse. Fram är det ju bara enkel plåt. Jaja nu blev det såhär iallafall.
På bilderna ser man att jag kapade bort rosten på utsidan innan jag svetsade rosten innanför i hjulhuset. Det vart lättare att komma åt att göra mallar och sedan så svetsade jag på några ställen på insidan, eller om man skulle kunna kalla det utsidan... iallafall, hjulhuset är svetsat på båda sidor där det var lämpligast.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-8b0823174a3311aae5b3c5c09cebb310.jpg]()
Hjulhuset höger bak tittandes framåt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-2382ec14b6b3f70a547d1fb674a7567c.jpg]()
Översta hålet svetsat.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-9f9e28979337e12830f0b4404062ccb9.jpg]()
Resten av rosten på det stället bortkapat. Även yttre skärmkanten.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-def42deb24401b72749e03a2ea0f8452.jpg]()
Den grova plåtbiten på ca 7,5X10 CM är fantiskt en del av domkraftsfästet som hade rostat bort. Domkraftsfästet är skapt som ett rör som man för in domkraften i som till synes bara sitter fastsvetsad i baljan, men så är det inte. Innanför baljan är röret fäst i en stödjande konsol som typ en blomma fläker sig utåt och är svetsad i baljan, ramen/golvet och även hjulhuset inifrån. Så plattan som jag har tillverkat och svetsat dit i konsolen i baljan på bilden är precis där innerskärmen ska ligga emot, punktsvetsad med förborrade hål. Det blev riktigt stabilt och jag behöver inte oroa mig för att använda domkraften vid punkatering i framtiden.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-27fcedf3c0b28b2f032813ddf8aeafc2.jpg]()
Det är mycket plåtar som möter upp med varandra och ibland kan det vara svårt att veta hur det var från fabrik då ju allt var bortrostat! Kollade på en annan bil men där var det tydligen rostlagat sedan tidigare och såg helt annorlunda ut. Så jag gjorde på mitt eget sätt. Där baljan mötte upp med innerskärmen och golvet blev det en pyramidliknande konstruktion. Svetsen fick jobba en del innan man blev nöjd. Förutom det kosmetiska så måste vattenavrinningarna fungera samt tillgångshål för rostskyddsmedel finnas som fungerar.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-e4f64b94dad83a35312a4d35609468c8.jpg]()
Framkant klar för målning. Hade även svetsat dit yttre skärmkanten vid detta tillfälle.
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-
503dc33a2289327bf91d7b92767592c1.jpg[/img]Fick svetsa bak i hjulhuset också. Och även i baljan alldeles framför.
![smile](img/smilies/smile.png)