![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-2a48d3cdd3aef67d19ae9e48f78b31e4.jpg]()
Nu har jag tagit ett beslut angående projektets framtid. Jag ska införskaffa en bra motor från en 123a och hinka i. Compakt 617 motorer går nästan inte att få tag på i bra skick och en renovering kostar minst 30 000.
Motorn på bilden är i en 300d från 82 med en motor från en 85a som jag köpt billigt och gör en hälsokontroll på. Man vill ju veta att den är schysst innan man skiftar.
Bilen har gått 60 000mil, ser ut som ett världskrig och har raka rör men den verkar lättstartad och ryker inget ur vevhusventilationen så den kan vara bra.
Ventilerna gick att justera fint.
Kamaxeln är felfri och kamkedjan är osträckt.
Kopmression
Cyl 1: 25bar
cyl2: 22bar
cyl3: 25bar
cyl4: 23bar
cyl5: 22,5bar
Det ser bra ut men pumpen är kass. Okej inte kass kanske men förra ägaren försökte ställa på den för att kunna "köla" ur avgasröret men råkade justera bort sig totalt på skruvarna.
Den startar bra men går ojämnt på tomgången som tusan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-feb450dff2e15a5a02f989de592363ca.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-bf555aea8d989d07fee6edd6a8b02483.jpg]()
Efter att jag haft lös pumpen och inspekterat den lite och ringt lite folk som är mer kunnig än jag så lyckades jag lista ut vilka skruvar förra killen hade skruvat på.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221575/221575-065bf62d3da12cbf182debffc0a2285b.jpg]()
Denna pump är en så kallad M-pump enligt källa. Jag tror att det är en "nyaste" pumpen som satt på w123 300D utan turbo.
Jag ska skriva vilka skruvar jag tror gör vad:
1. Tomgång grovjustering - skruva in för att åka tomgång.
2. Mutter som justerar ojämn gång - Skruva ut för jämnare gång.
3. Dämppaket/maxrpmjustering - Har ej rört på.
4. Okänd.
5. Max bränsletillförsel - skruva ut för att öka.
Den är helt mekanisk förutom den lilla vakumklockan som sköter avstängningen. Justerskruven längst upp längst bak i mitten är tomgångens finjusterskruv. Tror man att det räckte med att skruva på den? Självklart inte. Jag fick ta bort locket och skruva försiktigt i omgångar med pumpen återmonterad på motorn. Det är extra jobbigt när man inte har nån tomgång till att börja med. När man skruvade upp justerskruven till tomgången betedde sig motorn som om den fick för mycket soppa och hade för hög tomgång men när man i sin tur ställde ner soppatillförseln blev det ändå fel. Ett slags moment 22.
Det slutade med att jag började försiktigt skruva ut på nummer 2. Jag höll reda på hur många varv jag skruvade och sakta men säkert blev motorn bättre för varje gång och tillslut gick den riktigt bra.
Nu när jag vet att motorn är bra så kan jag skrida till verket!