Gussam skrev:
lite sent kanske men grattis!
efter allt jobb du lagt ner är du väl värd åtminstonne ett bra resultat på bromstest

Tack du.

Har varit ute och provkört en del på vägarna runt byn, bara för att se om jag upptäcker något som jag inte är nöjd med.
Ställde på bilen och försäkrade den så slipper man åtminstone att vara 100 procent olaglig.
Kom efter lite körning fram till att den främre fjädringen inte alls fungerar bra, och det har den nog egentligen aldrig gjort.
Och med facit i hand så råkade jag kapa alldeles för mycket på dom gamla Ascona fjädrarna. Bilen blev nu alldeles för låg och för hård.
Bara 4-5 mm mellan skärmkant och däck.
Man får inte ens i mellan lillfingret.
Och dessutom så ligger fjädern emot framvagnen och gnager. Så kan man ju inte ha det.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-2e46a9692ba19dac86d2234e56ef7841.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-abfb7d77d7d171bf1ba288b823b93e53.jpg]()
Original Kadett fjädrar är 110 mm i ytterdiameter samt en trådtjocklek på 11,2-11,5 mm (lite beroende på vem som har tillverkat fjädern.)
Sen finns det 2,0 Rallyefjädrar som om jag har förstått saken rätt är 110 mm i ytterdiameter med en trådtjocklek på 12,7 mm.
Original Ascona fjädrar är 117 mm i ytterdiameter och 12,00-12,50 mm i trådtjocklek.
Man kan ju tycka att dom där 7 millimetrarna inte borde ha så stor betydelse... men det har det... fjädern får inte plats ordentligt och den ligger inte riktigt på plats i den nedre skålen.
Jag har visserligen kört med Ascona fjädrarna i nästan tio år... Så visst...Det funkar ju på sätt och vis...
Har bläddrat runt lite på nätet och försökt samla information om vad andra Kadett-ägare använder för fjädrar.
Har ju sett att vissa förordar fjädrar från Mercedes 190 alternativt E-klass W124.
Åkte till Mekonomen och klämde och tittade lite på ett par såna fjädrar...Dom är ju 108-110 mm i ytterdiameter men groteskt grova i tråddiametern, mellan 13,75 och 16,5 mm beroende på motorkod.
Kanske är det funktionellt med såna fjädrar om man vill ha en stenhård bil för bankörning...?? Men det vill ju inte jag.
Det kan då fan inte bli speciellt mycket fjädring med så grova fjädrar på en så här pass lätt bil...
Läste på ett tyskt forum där ett par skribenter förordade att man för gatbruk plockar dom bakre fjädrarna från VW Passat 1988-1993 för att använda i Kadettens framvagn.
Dom fjädrarna har en ytterdiameter på 113-114 mm samt verkar finnas med trådtjocklekar från 12,50 till 13,25 mm (beroende på motorkod, bensin, diesel samt kombi eller sedan).
Så jag drog helt enkelt till Biltema och köpte två sådana fjädrar med 12,5 mm i trådtjocklek och 114 mm i ytterdiameter. Artikelnummer 67525.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-81e44fa2b23b2fa2371fd0d06492fe2d.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-c825212c073c8647262a195c1c31426e.jpg]()
Efter en del plockande upp och ner, efter att ha kapat dom flera gånger... ett halvvarv i taget... så vill jag nog påstå att jag hittade rätt och fick till en lagom höjd på bilen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-0206bfe210d1f14f74ef39f65a9f9bc7.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-cb1909f27e4aab982d10b418109c3486.jpg]()
Och nu ligger inte heller fjädern emot framvagnen och skaver... Och den känns helt perfekt enligt mitt tycke när jag kör på gatan... Lagom hård och lagom mycket fjädring.

Ja det finns hela tiden saker att ändra på och förbättra...
