ProXem skrev:panda666 skrev:ProXem skrev:Mitt råd är att hoppa av e39 tåget innan du ångrar dig stor! Har haft en e39 540 automat, sålde den för 3-4 år sen och har fortfarande mardrömmar om den bilen.. vill inte äns prata om det längre.
Kompisen till mig hade en e38 740 som det också bara var problem med, el problem, kylarproblem osv.
Min frus bror hade en e39 525i som starade lite när den ville, man kunde inte alltid låsa upp bilen, shoppingluckan öppnade sig ibland när den ville (även när man körde), MASSOR av el problem...
Nja min syn av e39/e38 är inget vidare tyvärr.. vilket är synd för när dom fungerar så är dom sköna bilar.
Men mitt råd står kvar, köp nått annat!
Mvh Joakim
ledsen att höra, lät inte så trevligt, får man fråga vad du hade för problem med 540?
kedjan? kylaren paja såklart. nått mer? ja v8orna kan vara jobbiga. var o kollade på en 535 e39 innan ja köpte 530 och motorn lät som en diesel så..
Det första jag tänker nämna är ju inte bilens fel men har man en V8 så kör man den för att gasa (tycker jag) och den drar väldigt mycket bränsle jämfört med andra bilar med mer eller samma kraft. Den drar ofantligt med bränsle för mig oavsett körstil. Den drog olja, läckte olja, Fick byta kedjespännare, och andra små saker i motorn.
SRS lampan började lysa för nån sensor i passagerarstolen. AC:n gick sönder hela tiden, tryckvakter som gick sönder osv. Nån kalllödning i ABS boxen gick sönder. Bromsskivor som blir skeva (tung bil, underdimensionerade bromsar) Displayen till färddatorn och ECC pixelfel.
Ja det jag kan komma på just nu sådär efter 3-4år säkert förträngt resten..
(edit, kom på fler saker)
Kanske bara jag men från vad jag läser här så ser det ut mest som slitdelar och vanliga fel på just e39/540 v8an brukar ha, alltså kedje spännare, abs styrenhet, kylare, el fel. Acn kan ja förstå att den kasnke var jobbig, Dom brukar läcka olja/dricka olja, pixelfel också väldigt normalt, att den drar mängder med soppa när du har gasat skiten ur den är ju normalt;) sen vet jag inte vad du är van med? alla bmw som ja kört förutom dieseln har alltid dragit runt litern för mig blandat körning, läste att 540 ska inte dra jätte mycket mer än en 6a ifall man kör som vanligt och inte kör som en galning varje dag. Du kanske hade en helt annan förväntan av vad den skulle dra, eller så var det nått fel på din bil som gjorde att den drog mer bränsle, i mina ögon ganska vanliga fel på 540, fast kan förstå att det är jobbigt när skiten strular.
@TS: visst saab kan också vara fina, har 2 snubbar på jobbet som har en 9-5 samt 9-3. en har en röd och andra är svart. helt ok bilar. Den som har den röda har 2.3t motorn som han har bytt massa delar och chippat fram till runt 300hk. Han ska vara väldigt nöjd me bilen hör ja jämt:)
0
0
0
0