3127
Sök

BMW E39 - Funkar den som daglig bil?

4 261 Inlägg
2 januari 2017
#41
ProXem skrev:
panda666 skrev:
ProXem skrev:
Mitt råd är att hoppa av e39 tåget innan du ångrar dig stor! Har haft en e39 540 automat, sålde den för 3-4 år sen och har fortfarande mardrömmar om den bilen.. vill inte äns prata om det längre.

Kompisen till mig hade en e38 740 som det också bara var problem med, el problem, kylarproblem osv.

Min frus bror hade en e39 525i som starade lite när den ville, man kunde inte alltid låsa upp bilen, shoppingluckan öppnade sig ibland när den ville (även när man körde), MASSOR av el problem...

Nja min syn av e39/e38 är inget vidare tyvärr.. vilket är synd för när dom fungerar så är dom sköna bilar.
Men mitt råd står kvar, köp nått annat!

Mvh Joakim

ledsen att höra, lät inte så trevligt, får man fråga vad du hade för problem med 540?
kedjan? kylaren paja såklart. nått mer? ja v8orna kan vara jobbiga. var o kollade på en 535 e39 innan ja köpte 530 och motorn lät som en diesel så..

Det första jag tänker nämna är ju inte bilens fel men har man en V8 så kör man den för att gasa (tycker jag) och den drar väldigt mycket bränsle jämfört med andra bilar med mer eller samma kraft. Den drar ofantligt med bränsle för mig oavsett körstil. Den drog olja, läckte olja, Fick byta kedjespännare, och andra små saker i motorn.
SRS lampan började lysa för nån sensor i passagerarstolen. AC:n gick sönder hela tiden, tryckvakter som gick sönder osv. Nån kalllödning i ABS boxen gick sönder. Bromsskivor som blir skeva (tung bil, underdimensionerade bromsar) Displayen till färddatorn och ECC pixelfel.

Ja det jag kan komma på just nu sådär efter 3-4år säkert förträngt resten..

(edit, kom på fler saker)

Kanske bara jag men från vad jag läser här så ser det ut mest som slitdelar och vanliga fel på just e39/540 v8an brukar ha, alltså kedje spännare, abs styrenhet, kylare, el fel. Acn kan ja förstå att den kasnke var jobbig, Dom brukar läcka olja/dricka olja, pixelfel också väldigt normalt, att den drar mängder med soppa när du har gasat skiten ur den är ju normalt;) sen vet jag inte vad du är van med? alla bmw som ja kört förutom dieseln har alltid dragit runt litern för mig blandat körning, läste att 540 ska inte dra jätte mycket mer än en 6a ifall man kör som vanligt och inte kör som en galning varje dag. Du kanske hade en helt annan förväntan av vad den skulle dra, eller så var det nått fel på din bil som gjorde att den drog mer bränsle, i mina ögon ganska vanliga fel på 540, fast kan förstå att det är jobbigt när skiten strular.

@TS:  visst saab kan också vara fina, har 2 snubbar på jobbet som har en 9-5 samt 9-3.  en har en röd och andra är svart. helt ok bilar. Den som har den röda har 2.3t motorn som han har bytt massa delar och chippat fram till runt 300hk. Han ska vara väldigt nöjd me bilen hör ja jämt:)

5 111 Inlägg
3 januari 2017
#42
Ja jag vet inte vilken värld ni lever i, låter som det är en Maserati från 60-talet han överväger att köra och bruka dagligen, hade en familjebil byggd för vanligt, dagligt bruk varit lika opålitlig och hyperkänslig som ni verkar mena att en BMW E39 är så hade de inte sålt ett enda exemplar, jag ser E39or dagligen, som körs av helt vanliga människor, som de helt vanliga bilar de är, för helt vanliga turer till Konsum och till jobbet.... Och självklart går de sönder, som alla 30 000 kronors bilar, en kompis köpte en Avensis och hann ha den i två dagar innan växellådan havererade så man kan ju ha otur även om man handlar "driftsäkerheten själv" också i de prisklasserna.

Konstigt det skall bli sån jävla hysteri och söndersnackade trådar så fort märkena Volvo eller BMW nämns.....

Men OK, jag har ingen erfarenhet av just BMW E39, om det nu är som folk här säger att du inte kan vrida om startnyckeln utan att det kostar 85 000:- och att den kommer göra dig olycksdrabbad för resten av livet, och du ändå vill ha en liknande bil, så får du väl kolla på en Mercedes W124 i stället, jag kan intyga att de oftast är ganska ekonomiska att hålla igång, att de håller och att du får ett mer än dugligt exemplar för 30 lakan, så länge du prioriterar fullservad bil med få äldre ägare framför hippa klarglaslyktor....

Har svårt tro BMWn är så mycket sämre som vissa här försöker få den att framstå, men visst, jag har ingen direkt erfarenhet i sig....


4 261 Inlägg
3 januari 2017
#43
Volvo544special65 skrev:
Ja jag vet inte vilken värld ni lever i, låter som det är en Maserati från 60-talet han överväger att köra och bruka dagligen, hade en familjebil byggd för vanligt, dagligt bruk varit lika opålitlig och hyperkänslig som ni verkar mena att en BMW E39 är så hade de inte sålt ett enda exemplar, jag ser E39or dagligen, som körs av helt vanliga människor, som de helt vanliga bilar de är, för helt vanliga turer till Konsum och till jobbet.... Och självklart går de sönder, som alla 30 000 kronors bilar, en kompis köpte en Avensis och hann ha den i två dagar innan växellådan havererade så man kan ju ha otur även om man handlar "driftsäkerheten själv" också i de prisklasserna.

Konstigt det skall bli sån jävla hysteri och söndersnackade trådar så fort märkena Volvo eller BMW nämns.....

Men OK, jag har ingen erfarenhet av just BMW E39, om det nu är som folk här säger att du inte kan vrida om startnyckeln utan att det kostar 85 000:- och att den kommer göra dig olycksdrabbad för resten av livet, och du ändå vill ha en liknande bil, så får du väl kolla på en Mercedes W124 i stället, jag kan intyga att de oftast är ganska ekonomiska att hålla igång, att de håller och att du får ett mer än dugligt exemplar för 30 lakan, så länge du prioriterar fullservad bil med få äldre ägare framför hippa klarglaslyktor....

Har svårt tro BMWn är så mycket sämre som vissa här försöker få den att framstå, men visst, jag har ingen direkt erfarenhet i sig....

yes ja håller me dig, fast det är alltid samma personer som kommer säger sitt, vad dom tycker och att man ska hålla sig borta från dessa märken, att man åker kebab släde och att man är arrogant för att man kör det. hur som helst, min 530 e39 har gått nu över 34.000 mil och funkar fortfarande. jag har absolut ingen aning om vad den har gått igenom och vad som har bytts med åren men ja vet att den funkar än så länge, jag antar att vad som helst kan paja när som helst men försöker säga till mig sj att åtminstone motor o låda ska klara sig. Dom är bra bilar och kostar att laga som alla andra. sparar man lite pengar varje månad som man borde endå göra för att klara sig i livet så klarar man sig galant med en bimmer. 

som du sa ananrs skulle väl ingen köra en sån.  dom enda som har lite mer skit som pajar är väl v8orna, men tom dom går att äga;)

Forummoderator
18 038 Inlägg
3 januari 2017
#44
Volvo544special65 skrev:
Ja jag vet inte vilken värld ni lever i, låter som det är en Maserati från 60-talet han överväger att köra och bruka dagligen, hade en familjebil byggd för vanligt, dagligt bruk varit lika opålitlig och hyperkänslig som ni verkar mena att en BMW E39 är så hade de inte sålt ett enda exemplar, jag ser E39or dagligen, som körs av helt vanliga människor, som de helt vanliga bilar de är, för helt vanliga turer till Konsum och till jobbet.... Och självklart går de sönder, som alla 30 000 kronors bilar, en kompis köpte en Avensis och hann ha den i två dagar innan växellådan havererade så man kan ju ha otur även om man handlar "driftsäkerheten själv" också i de prisklasserna.

Konstigt det skall bli sån jävla hysteri och söndersnackade trådar så fort märkena Volvo eller BMW nämns.....

Men OK, jag har ingen erfarenhet av just BMW E39, om det nu är som folk här säger att du inte kan vrida om startnyckeln utan att det kostar 85 000:- och att den kommer göra dig olycksdrabbad för resten av livet, och du ändå vill ha en liknande bil, så får du väl kolla på en Mercedes W124 i stället, jag kan intyga att de oftast är ganska ekonomiska att hålla igång, att de håller och att du får ett mer än dugligt exemplar för 30 lakan, så länge du prioriterar fullservad bil med få äldre ägare framför hippa klarglaslyktor....

Har svårt tro BMWn är så mycket sämre som vissa här försöker få den att framstå, men visst, jag har ingen direkt erfarenhet i sig....

Lustigt du nämner det då jag precis kom innanför dörren efter att ha hämtat bilen från verkstad... De gamla gick inte att polera upp och bilen var i princip obrukbar kvällstid utan tända dimljus fram. Så nya lampor med montering gjorde plånboken 6375:- kronor lättare för att få detta trynet i nosen:


https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-fcfb2bb64f0543f641c18ccce3bb131d.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Hobby Fotograf
650 Inlägg
3 januari 2017
#45
panda666 skrev:
Volvo544special65 skrev:
Ja jag vet inte vilken värld ni lever i, låter som det är en Maserati från 60-talet han överväger att köra och bruka dagligen, hade en familjebil byggd för vanligt, dagligt bruk varit lika opålitlig och hyperkänslig som ni verkar mena att en BMW E39 är så hade de inte sålt ett enda exemplar, jag ser E39or dagligen, som körs av helt vanliga människor, som de helt vanliga bilar de är, för helt vanliga turer till Konsum och till jobbet.... Och självklart går de sönder, som alla 30 000 kronors bilar, en kompis köpte en Avensis och hann ha den i två dagar innan växellådan havererade så man kan ju ha otur även om man handlar "driftsäkerheten själv" också i de prisklasserna.

Konstigt det skall bli sån jävla hysteri och söndersnackade trådar så fort märkena Volvo eller BMW nämns.....

Men OK, jag har ingen erfarenhet av just BMW E39, om det nu är som folk här säger att du inte kan vrida om startnyckeln utan att det kostar 85 000:- och att den kommer göra dig olycksdrabbad för resten av livet, och du ändå vill ha en liknande bil, så får du väl kolla på en Mercedes W124 i stället, jag kan intyga att de oftast är ganska ekonomiska att hålla igång, att de håller och att du får ett mer än dugligt exemplar för 30 lakan, så länge du prioriterar fullservad bil med få äldre ägare framför hippa klarglaslyktor....

Har svårt tro BMWn är så mycket sämre som vissa här försöker få den att framstå, men visst, jag har ingen direkt erfarenhet i sig....

yes ja håller me dig, fast det är alltid samma personer som kommer säger sitt, vad dom tycker och att man ska hålla sig borta från dessa märken, att man åker kebab släde och att man är arrogant för att man kör det. hur som helst, min 530 e39 har gått nu över 34.000 mil och funkar fortfarande. jag har absolut ingen aning om vad den har gått igenom och vad som har bytts med åren men ja vet att den funkar än så länge, jag antar att vad som helst kan paja när som helst men försöker säga till mig sj att åtminstone motor o låda ska klara sig. Dom är bra bilar och kostar att laga som alla andra. sparar man lite pengar varje månad som man borde endå göra för att klara sig i livet så klarar man sig galant med en bimmer. 

som du sa ananrs skulle väl ingen köra en sån.  dom enda som har lite mer skit som pajar är väl v8orna, men tom dom går att äga;)

SJälvklart, men jag menar oftast i min erfarenhet så är dom flesta BMW i den prisklassen mer "sönderkörd" av ungdomar än t.ex en Avensis? Eller är det bara jag som har den uppfattningen? Sen att E39 var/är en bra bil när den var ny är väl ingen som har motsagt? Jag gav helt enkelt min uppfattning av dom e39:or som jag har varit i kontakt med och skapat min uppfattning om den modellen utifrån det.

Och jag tror även att dom flesta BMW lever ett hårdare liv än många andra bilmärken som t.ex Toyota som du tog upp nyss.
Senast redigerat av ProXem (3 januari 2017)


5 111 Inlägg
3 januari 2017
#46
Ja nå givetvis hade jag ju inte handlat BMW av någon under 40. Helst inget annat bilmärke heller men man har ju fått göra lite undantag som när jag köpte min Datsun 720.....inte så gott om dem så man får tåla en 29-årig ägare då.


1 193 Inlägg
3 januari 2017
#47
Peugeot_Power skrev:
Oj oj här vart det mer livat än vad jag trott big_smile Jaja jag tackar för alla svar, förstår att en V8 kostar att äga, vill inte ens veta vad försäkringen skulle ligga på... men man vill ju impa på polarna efter att blivit utpekad som "peugeot pojken" smile

Får väl först och främst leta upp några i närheten och provköra de olika motorerna, en 520 skulle troligtvis gå lagom fort i mitt tycke, men är uppväxt med slöa bilar och vore trevligt med något som gör 0-100 under 10 sek iaf. Tack än en gång för bra tips!

panda666 skrev:
är nyfiken på vad ts gör:) har han kollat på nån bil på mellandagarna? javvist e39 kan vara ett bra val men som sagt dom är gamla nu och kanske kommer börja paja, men vilken gammal bil är inte det nu?

vad finns det för andra alternativ för samma peng till ts?

Har alltid varit inne på saab, men det är nyss jag fått upp ögonen för E39, verkar vara lite mer "bil" och körglädje om du förstår smile Blir nog så att jag börjar plugga till hösten, och då behöver jag ingen bil längre, så den ska bara hålla under våren och sommaren (kanske nämnde helt tvärtom i mitt första inlägg men men) bor hemma nu så hyran är 3000 till föräldrarna, och drar jag inte ca 18k med min fasta anställning tror jag inte det blir ett enormt problem att äga en rolig V8 ett halvår!

Säkert att du inte vill ha bil medan du pluggar? Tro mig, det är störtskönt big_smile
Beror ju självklart på vad du har för behov och preferenser.

Ska du äga bilen under begränsad tid så skulle du absolut kunna satsa på en 540i eller ännu hellre 740i! Det har du ju garanterat råd med.
Å andra sidan, tänk också att OM bilen går sönder, så minskar din studiebudget avsevärt. Det kan ju vara värt att köpa en billigare bil som löper mindre risk att gå sönder (läs pensionärs-ägd automat-Volvo eller liknande) för att kunna leva lite angenämare under studietiden? En sådan bil skulle du kanske till och med kunna ha under studietiden?

Decisions, decisions smile


Evildan
3 januari 2017
#48
ProXem skrev:
panda666 skrev:
Volvo544special65 skrev:
Ja jag vet inte vilken värld ni lever i, låter som det är en Maserati från 60-talet han överväger att köra och bruka dagligen, hade en familjebil byggd för vanligt, dagligt bruk varit lika opålitlig och hyperkänslig som ni verkar mena att en BMW E39 är så hade de inte sålt ett enda exemplar, jag ser E39or dagligen, som körs av helt vanliga människor, som de helt vanliga bilar de är, för helt vanliga turer till Konsum och till jobbet.... Och självklart går de sönder, som alla 30 000 kronors bilar, en kompis köpte en Avensis och hann ha den i två dagar innan växellådan havererade så man kan ju ha otur även om man handlar "driftsäkerheten själv" också i de prisklasserna.

Konstigt det skall bli sån jävla hysteri och söndersnackade trådar så fort märkena Volvo eller BMW nämns.....

Men OK, jag har ingen erfarenhet av just BMW E39, om det nu är som folk här säger att du inte kan vrida om startnyckeln utan att det kostar 85 000:- och att den kommer göra dig olycksdrabbad för resten av livet, och du ändå vill ha en liknande bil, så får du väl kolla på en Mercedes W124 i stället, jag kan intyga att de oftast är ganska ekonomiska att hålla igång, att de håller och att du får ett mer än dugligt exemplar för 30 lakan, så länge du prioriterar fullservad bil med få äldre ägare framför hippa klarglaslyktor....

Har svårt tro BMWn är så mycket sämre som vissa här försöker få den att framstå, men visst, jag har ingen direkt erfarenhet i sig....

yes ja håller me dig, fast det är alltid samma personer som kommer säger sitt, vad dom tycker och att man ska hålla sig borta från dessa märken, att man åker kebab släde och att man är arrogant för att man kör det. hur som helst, min 530 e39 har gått nu över 34.000 mil och funkar fortfarande. jag har absolut ingen aning om vad den har gått igenom och vad som har bytts med åren men ja vet att den funkar än så länge, jag antar att vad som helst kan paja när som helst men försöker säga till mig sj att åtminstone motor o låda ska klara sig. Dom är bra bilar och kostar att laga som alla andra. sparar man lite pengar varje månad som man borde endå göra för att klara sig i livet så klarar man sig galant med en bimmer. 

som du sa ananrs skulle väl ingen köra en sån.  dom enda som har lite mer skit som pajar är väl v8orna, men tom dom går att äga;)

SJälvklart, men jag menar oftast i min erfarenhet så är dom flesta BMW i den prisklassen mer "sönderkörd" av ungdomar än t.ex en Avensis? Eller är det bara jag som har den uppfattningen? Sen att E39 var/är en bra bil när den var ny är väl ingen som har motsagt? Jag gav helt enkelt min uppfattning av dom e39:or som jag har varit i kontakt med och skapat min uppfattning om den modellen utifrån det.

Och jag tror även att dom flesta BMW lever ett hårdare liv än många andra bilmärken som t.ex Toyota som du tog upp nyss.

Att det blir hysteriskt när det med statistik slås hål på bubblor gällande vissa märken med trogna ibland på gränsen till fanatiska anhängare kommer förmodligen att fortgå tills dessa är mogna att se utanför den i regel tämligen trångsynta märkessfären.
Alla bilar går sönder någon gång, vissa enligt statistik oftare och till högre reparationskostnader vilket inte i sig är ett dugg märkligt.
Jag har flertalet gånger länkat till en sida med gällande statistik i ämnet men den bortförklaras med några floskler eller försök att förminska leverantören av statistiken eller skriva något helt ovidkommande om någon annan modell på något arrogant vis än vad som diskuterades eller egna hittepåfakta utan påvisbara grunder.

Här kan den nyfikna läsa angående den sidan jag nämnde och själv tillgodogöra sig med statistiken som ett oberoende försäkringsbolag gjort.

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/26

Återigen, alla bilar går sönder, men hur ofta och till vilken kostnad.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
3 januari 2017
#49
Volvo544special65 skrev:
Konstigt det skall bli sån jävla hysteri och söndersnackade trådar så fort märkena Volvo eller BMW nämns.....

Tur det finns märken som berör. smile

Det finns en elit här på garaget som tycks sitta över alla andra. Deras favoritbil Toyota Prius framhålls som det driftsäkraste världen har skådat, visst är den säkert bra och driftsäker men man ska komma ihåg att den körs av folk med miljöfrågor som största intresse, dvs lugnt körda och max 90-100 km/h på E4an.

Volvo och BMW får utstå rätt mycket mer stryk av ungdomar och folk som gillar att köra hårt med grejerna.

Sen ska man inte sticka under stolen med att det är många tattare och annat löst folk som överhuvudtaget inte ska ha en bil som dras till gamla Volvo och äldre tyska bilar= slutar oftast med misskötsel= större risk för haverier.

_________


Kom ihåg en snubbe från eliten här som påstod att han hade massor av fel på sin Volvo 740, 940 och S70 och han beklagade sig över vilka enorma summor det kostar att hålla dessa bilar rullande. Sen när jag frågade vad alla dessa fel var och hur enorma summorna var fick jag aldrig något svar trots att jag frågade flera gånger. smile

Nöjeskör närproducerat

4 261 Inlägg
3 januari 2017
#50
Evildan skrev:
ProXem skrev:
panda666 skrev:

yes ja håller me dig, fast det är alltid samma personer som kommer säger sitt, vad dom tycker och att man ska hålla sig borta från dessa märken, att man åker kebab släde och att man är arrogant för att man kör det. hur som helst, min 530 e39 har gått nu över 34.000 mil och funkar fortfarande. jag har absolut ingen aning om vad den har gått igenom och vad som har bytts med åren men ja vet att den funkar än så länge, jag antar att vad som helst kan paja när som helst men försöker säga till mig sj att åtminstone motor o låda ska klara sig. Dom är bra bilar och kostar att laga som alla andra. sparar man lite pengar varje månad som man borde endå göra för att klara sig i livet så klarar man sig galant med en bimmer. 

som du sa ananrs skulle väl ingen köra en sån.  dom enda som har lite mer skit som pajar är väl v8orna, men tom dom går att äga;)

SJälvklart, men jag menar oftast i min erfarenhet så är dom flesta BMW i den prisklassen mer "sönderkörd" av ungdomar än t.ex en Avensis? Eller är det bara jag som har den uppfattningen? Sen att E39 var/är en bra bil när den var ny är väl ingen som har motsagt? Jag gav helt enkelt min uppfattning av dom e39:or som jag har varit i kontakt med och skapat min uppfattning om den modellen utifrån det.

Och jag tror även att dom flesta BMW lever ett hårdare liv än många andra bilmärken som t.ex Toyota som du tog upp nyss.

Att det blir hysteriskt när det med statistik slås hål på bubblor gällande vissa märken med trogna ibland på gränsen till fanatiska anhängare kommer förmodligen att fortgå tills dessa är mogna att se utanför den i regel tämligen trångsynta märkessfären.
Alla bilar går sönder någon gång, vissa enligt statistik oftare och till högre reparationskostnader vilket inte i sig är ett dugg märkligt.
Jag har flertalet gånger länkat till en sida med gällande statistik i ämnet men den bortförklaras med några floskler eller försök att förminska leverantören av statistiken eller skriva något helt ovidkommande om någon annan modell på något arrogant vis än vad som diskuterades eller egna hittepåfakta utan påvisbara grunder.

Här kan den nyfikna läsa angående den sidan jag nämnde och själv tillgodogöra sig med statistiken som ett oberoende försäkringsbolag gjort.

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/26

Återigen, alla bilar går sönder, men hur ofta och till vilken kostnad.

javvist återigen med den där listan som du följer med punkt o pricka,  o sen måste du återigen kalla dessa som gillar märket för trångsynta och omogna om ja fatta rätt? eller ska du vända på mina ord igen? o sen när man biter tbax så vill du att man ska sluta.  läste inte du förra svar här några timmar sen om en toyota där lådan paja när den inte hade rullat nått alls? får mig att tro att alla bilar är samma skit och allt kan hända på vilket märke som helst. har inte toyota återkallat massa bilar med dåliga airbags? orkar inte leta efter mer fel, visst du kanske har rätt  med att kanske tyskarna körs hårdare och att dom kanske i flera fall kräver mer pengar o tid att behålla i bra skick men man ser ju också flera långmilare som kommer upp i 35-40+000 mil, så med rätt skötsel så kommer dom långt.  sen kommer du komma igen med statistik och försöka visa att jag har fel som vanligt så fortsätt med det som vanligt.

ni bankar så hårt på tyskarna att folk kommer att tro att det är bara att köra alla dom bilarna direkt till skroten innan dom äns lämnat fabriken.

Evildan
3 januari 2017
#51
panda666 skrev:
Evildan skrev:
ProXem skrev:

SJälvklart, men jag menar oftast i min erfarenhet så är dom flesta BMW i den prisklassen mer "sönderkörd" av ungdomar än t.ex en Avensis? Eller är det bara jag som har den uppfattningen? Sen att E39 var/är en bra bil när den var ny är väl ingen som har motsagt? Jag gav helt enkelt min uppfattning av dom e39:or som jag har varit i kontakt med och skapat min uppfattning om den modellen utifrån det.

Och jag tror även att dom flesta BMW lever ett hårdare liv än många andra bilmärken som t.ex Toyota som du tog upp nyss.

Att det blir hysteriskt när det med statistik slås hål på bubblor gällande vissa märken med trogna ibland på gränsen till fanatiska anhängare kommer förmodligen att fortgå tills dessa är mogna att se utanför den i regel tämligen trångsynta märkessfären.
Alla bilar går sönder någon gång, vissa enligt statistik oftare och till högre reparationskostnader vilket inte i sig är ett dugg märkligt.
Jag har flertalet gånger länkat till en sida med gällande statistik i ämnet men den bortförklaras med några floskler eller försök att förminska leverantören av statistiken eller skriva något helt ovidkommande om någon annan modell på något arrogant vis än vad som diskuterades eller egna hittepåfakta utan påvisbara grunder.

Här kan den nyfikna läsa angående den sidan jag nämnde och själv tillgodogöra sig med statistiken som ett oberoende försäkringsbolag gjort.

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/26

Återigen, alla bilar går sönder, men hur ofta och till vilken kostnad.

javvist återigen med den där listan som du följer med punkt o pricka,  o sen måste du återigen kalla dessa som gillar märket för trångsynta och omogna om ja fatta rätt? eller ska du vända på mina ord igen? o sen när man biter tbax så vill du att man ska sluta.  läste inte du förra svar här några timmar sen om en toyota där lådan paja när den inte hade rullat nått alls? får mig att tro att alla bilar är samma skit och allt kan hända på vilket märke som helst. har inte toyota återkallat massa bilar med dåliga airbags? orkar inte leta efter mer fel, visst du kanske har rätt  med att kanske tyskarna körs hårdare och att dom kanske i flera fall kräver mer pengar o tid att behålla i bra skick men man ser ju också flera långmilare som kommer upp i 35-40+000 mil, så med rätt skötsel så kommer dom långt.  sen kommer du komma igen med statistik och försöka visa att jag har fel som vanligt så fortsätt med det som vanligt.

ni bankar så hårt på tyskarna att folk kommer att tro att det är bara att köra alla dom bilarna direkt till skroten innan dom äns lämnat fabriken.

Vad är den statistik som jag påvisar baserad på?

Vad är det du skriver utan några visade referenser baserat på?

Svetsare
1 183 Inlägg
3 januari 2017
#52
Min 530 har nu rullat 47000 ja köpte den för ganska precis 3 år sen å då gått strax under 38000 mil.

Visst har ja kostat på fram å bakvagn stötdämpare å däck.

Ja googla en hel massa på E39 innan ja köpte denna å man hitta ju en hel del om dom både bra å dåligt.

Ja skulle inte tveka alls på å köpa en te E39.

Ok ja har en diesel å skatten är strax under 7000. Dyrt javisst men ja väljer en diesel före en bensinare iaf.

Men bara å leta på google om man vill hitta nåt smile

(Bara fantasin sätter gränserna)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 januari 2017
#53
Evildan skrev:
Att det blir hysteriskt när det med statistik slås hål på bubblor gällande vissa märken med trogna ibland på gränsen till fanatiska anhängare kommer förmodligen att fortgå tills dessa är mogna att se utanför den i regel tämligen trångsynta märkessfären.
Alla bilar går sönder någon gång, vissa enligt statistik oftare och till högre reparationskostnader vilket inte i sig är ett dugg märkligt.
Jag har flertalet gånger länkat till en sida med gällande statistik i ämnet men den bortförklaras med några floskler eller försök att förminska leverantören av statistiken eller skriva något helt ovidkommande om någon annan modell på något arrogant vis än vad som diskuterades eller egna hittepåfakta utan påvisbara grunder.

Här kan den nyfikna läsa angående den sidan jag nämnde och själv tillgodogöra sig med statistiken som ett oberoende försäkringsbolag gjort.

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/26

Återigen, alla bilar går sönder, men hur ofta och till vilken kostnad.

Det är intressant det där med diskussioner och hysteriska fanatiker i en trång märkessfär kontra en mogen och klarsynt elit (inte mitt ordval, men det var redan introducerat), som verkar ha tagit på sig uppgiften att läxa upp en forum fullt med barnungar och visa dem verkligheten.

Nog har t.ex. BMW återkommande beskrivits som notoriskt opålitliga, en bil man inte ens kan starta utan att behöva plana ett skevt topplock mot garagegolvet efter att bilen försökt göra varm choklad genom att blanda olja och vatten. De klarsynta och mogna sätter däremot en ära i att de baserar sina argument på fakta och statistik, t.ex. den från ett brittiskt försäkringsbolag. Allt annat är "hittepåfakta", floskler, försök att förminska eller på annat sätt förneka den läxa som de mogna och klarsynta försöker lära de mindre vetande.

Men åter till det intressanta, om vi för sakens skull utgår från den fakta som presenterats och jämför BMW E39 och en av de mogna och klarsyntas favoritrekommendationer; Toyota Avensis.
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/26
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/243

Axle & Suspension:
BMW 5-serie E39: 53,19%
Toyota Avensis T250: 13.59%

Det börjar inte bra för BMW, mer än var annat fel är relaterat till bilens chassi vilket sällan är orsaken till att en bil blir ståendes, och knappast de dyraste reparationerna en bil kan drabbas av. Om man vill förneka fakta kan man argumentera för att det här påverkas av att BMW-ägare generellt har en hård och riskfylld körstil. De löper dubbelt så stor risk för en singelolycka som den genomsnittlige bilföraren, och är tio gånger mer olycksdrabbade än den genomsnittlige föraren av en Toyota (Folksam 2014). Men det är förstås bara löjligt, självklart beror det på att BMW's chassi håller sämre kvalité. (Och självklart ska vi tänka att procent = fakta. För 53,19% är mer än 13,59% punkt, det finns inget rum för invändningar. Pröva själv, ge mig 53,19% av din lön för en timmes arbete eller 13,59% av din årslön!)

Vi fortsätter, Engine:
BMW 5-serie E39: 0,00%
Toyota Avensis T250: 20,39%

Hoppsan, här måste verkligheten ha fel. Om jag får lov att förneka fakta och på något arrogant vis försöka att "förminska leverantören av statistiken" så kanske det är så att BMW inte alls har 0% fel på sina motorer? Det kanske är så att ägarna själva har betalt sina motorreparationer när något har gått fel, och att det därför inte syns i försäkringsbolagets statistik? För om jag förlitar mig helt på statistiken och drar slutsatsen att BMW har felfria motorer och att Toyotas är skräp, så misstänker jag att någon inte kommer att hålla med.

Vidare så påstår den fakta och statistik som presenterats att; Gearbox:
BMW 5-serie E39: 2,13%
Toyota Avensis T250: 9,71%

Och nu tror jag att poängen har gått fram, kan vi komma överens om att alla former av vetenskaplig metod har brister och svagheter som påverkar hur de speglar verkligheten? Att det finns faktorer som inte syns men som påverkar, t.ex. hur en bils ägare i snitt kör och vårdar dem, hur många ägare de har haft över en tidsperiod, ägarnas demografiska profil eller att den ena modellen finns med åttor på upp till 400Hk och den andra med mindre fyror?

Eller ska vi dra slutsatsen att en motor från BMW aldrig krånglar medan det är var femte fel på en Toyota och så vidare? Det går inte heller för det är procent siffrorna anger, då är frågan hur många BMW och hur många Toyota som ingår i rådatan? Och hur många fel baserar de statistiken på, för om det endast ingår 10st. Toyota och en drabbas av ett växellådshaveri, så ger det också frekvensen 10% (nåja, 9,71 avrundat).

Kan 10 bilar varav en med dålig växellåda representera alla Toyota Avensis i världen? Fast så här får vi inte tänka, för det är att "bortförklara med några floskler eller försök att förminska leverantören av statistiken" vilket vi varnats för tidigare...

P.S Ja jag gör mig medvetet löjlig, förenklar och raljerar ovan. Det är inte menat som ett seriöst försök att jämföra driftsäkerheten mellan Avensis och 5-serie E39, utan är skrivet för visa på att även fakta och statistik behöver en ständig diskussion och flera källor. Men även på hur det kastas lite sten i glashus när andra anklagas för att vara partiska och diskutera efter egna preferenser.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
3 januari 2017
#54
Rquired skrev:
Evildan skrev:
Att det blir hysteriskt när det med statistik slås hål på bubblor gällande vissa märken med trogna ibland på gränsen till fanatiska anhängare kommer förmodligen att fortgå tills dessa är mogna att se utanför den i regel tämligen trångsynta märkessfären.
Alla bilar går sönder någon gång, vissa enligt statistik oftare och till högre reparationskostnader vilket inte i sig är ett dugg märkligt.
Jag har flertalet gånger länkat till en sida med gällande statistik i ämnet men den bortförklaras med några floskler eller försök att förminska leverantören av statistiken eller skriva något helt ovidkommande om någon annan modell på något arrogant vis än vad som diskuterades eller egna hittepåfakta utan påvisbara grunder.

Här kan den nyfikna läsa angående den sidan jag nämnde och själv tillgodogöra sig med statistiken som ett oberoende försäkringsbolag gjort.

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/26

Återigen, alla bilar går sönder, men hur ofta och till vilken kostnad.

Det är intressant det där med diskussioner och hysteriska fanatiker i en trång märkessfär kontra en mogen och klarsynt elit (inte mitt ordval, men det var redan introducerat), som verkar ha tagit på sig uppgiften att läxa upp en forum fullt med barnungar och visa dem verkligheten.

Nog har t.ex. BMW återkommande beskrivits som notoriskt opålitliga, en bil man inte ens kan starta utan att behöva plana ett skevt topplock mot garagegolvet efter att bilen försökt göra varm choklad genom att blanda olja och vatten. De klarsynta och mogna sätter däremot en ära i att de baserar sina argument på fakta och statistik, t.ex. den från ett brittiskt försäkringsbolag. Allt annat är "hittepåfakta", floskler, försök att förminska eller på annat sätt förneka den läxa som de mogna och klarsynta försöker lära de mindre vetande.

Men åter till det intressanta, om vi för sakens skull utgår från den fakta som presenterats och jämför BMW E39 och en av de mogna och klarsyntas favoritrekommendationer; Toyota Avensis.
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/26
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/243

Axle & Suspension:
BMW 5-serie E39: 53,19%
Toyota Avensis T250: 13.59%

Det börjar inte bra för BMW, mer än var annat fel är relaterat till bilens chassi vilket sällan är orsaken till att en bil blir ståendes, och knappast de dyraste reparationerna en bil kan drabbas av. Om man vill förneka fakta kan man argumentera för att det här påverkas av att BMW-ägare generellt har en hård och riskfylld körstil. De löper dubbelt så stor risk för en singelolycka som den genomsnittlige bilföraren, och är tio gånger mer olycksdrabbade än den genomsnittlige föraren av en Toyota (Folksam 2014). Men det är förstås bara löjligt, självklart beror det på att BMW's chassi håller sämre kvalité. (Och självklart ska vi tänka att procent = fakta. För 53,19% är mer än 13,59% punkt, det finns inget rum för invändningar. Pröva själv, ge mig 53,19% av din lön för en timmes arbete eller 13,59% av din årslön!)

Vi fortsätter, Engine:
BMW 5-serie E39: 0,00%
Toyota Avensis T250: 20,39%

Hoppsan, här måste verkligheten ha fel. Om jag får lov att förneka fakta och på något arrogant vis försöka att "förminska leverantören av statistiken" så kanske det är så att BMW inte alls har 0% fel på sina motorer? Det kanske är så att ägarna själva har betalt sina motorreparationer när något har gått fel, och att det därför inte syns i försäkringsbolagets statistik? För om jag förlitar mig helt på statistiken och drar slutsatsen att BMW har felfria motorer och att Toyotas är skräp, så misstänker jag att någon inte kommer att hålla med.

Vidare så påstår den fakta och statistik som presenterats att; Gearbox:
BMW 5-serie E39: 2,13%
Toyota Avensis T250: 9,71%

Och nu tror jag att poängen har gått fram, kan vi komma överens om att alla former av vetenskaplig metod har brister och svagheter som påverkar hur de speglar verkligheten? Att det finns faktorer som inte syns men som påverkar, t.ex. hur en bils ägare i snitt kör och vårdar dem, hur många ägare de har haft över en tidsperiod, ägarnas demografiska profil eller att den ena modellen finns med åttor på upp till 400Hk och den andra med mindre fyror?

Eller ska vi dra slutsatsen att en motor från BMW aldrig krånglar medan det är var femte fel på en Toyota och så vidare? Det går inte heller för det är procent siffrorna anger, då är frågan hur många BMW och hur många Toyota som ingår i rådatan? Och hur många fel baserar de statistiken på, för om det endast ingår 10st. Toyota och en drabbas av ett växellådshaveri, så ger det också frekvensen 10% (nåja, 9,71 avrundat).

Kan 10 bilar varav en med dålig växellåda representera alla Toyota Avensis i världen? Fast så här får vi inte tänka, för det är att "bortförklara med några floskler eller försök att förminska leverantören av statistiken" vilket vi varnats för tidigare...

P.S Ja jag gör mig medvetet löjlig, förenklar och raljerar ovan. Det är inte menat som ett seriöst försök att jämföra driftsäkerheten mellan Avensis och 5-serie E39, utan är skrivet för visa på att även fakta och statistik behöver en ständig diskussion och flera källor. Men även på hur det kastas lite sten i glashus när andra anklagas för att vara partiska och diskutera efter egna preferenser.

Mycket bra inlägg! Tråden kommer nog dö ut nu.

Nöjeskör närproducerat

4 261 Inlägg
3 januari 2017
#55
_Blue_Speed_ skrev:
Rquired skrev:
Evildan skrev:
Att det blir hysteriskt när det med statistik slås hål på bubblor gällande vissa märken med trogna ibland på gränsen till fanatiska anhängare kommer förmodligen att fortgå tills dessa är mogna att se utanför den i regel tämligen trångsynta märkessfären.
Alla bilar går sönder någon gång, vissa enligt statistik oftare och till högre reparationskostnader vilket inte i sig är ett dugg märkligt.
Jag har flertalet gånger länkat till en sida med gällande statistik i ämnet men den bortförklaras med några floskler eller försök att förminska leverantören av statistiken eller skriva något helt ovidkommande om någon annan modell på något arrogant vis än vad som diskuterades eller egna hittepåfakta utan påvisbara grunder.

Här kan den nyfikna läsa angående den sidan jag nämnde och själv tillgodogöra sig med statistiken som ett oberoende försäkringsbolag gjort.

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/26

Återigen, alla bilar går sönder, men hur ofta och till vilken kostnad.

Det är intressant det där med diskussioner och hysteriska fanatiker i en trång märkessfär kontra en mogen och klarsynt elit (inte mitt ordval, men det var redan introducerat), som verkar ha tagit på sig uppgiften att läxa upp en forum fullt med barnungar och visa dem verkligheten.

Nog har t.ex. BMW återkommande beskrivits som notoriskt opålitliga, en bil man inte ens kan starta utan att behöva plana ett skevt topplock mot garagegolvet efter att bilen försökt göra varm choklad genom att blanda olja och vatten. De klarsynta och mogna sätter däremot en ära i att de baserar sina argument på fakta och statistik, t.ex. den från ett brittiskt försäkringsbolag. Allt annat är "hittepåfakta", floskler, försök att förminska eller på annat sätt förneka den läxa som de mogna och klarsynta försöker lära de mindre vetande.

Men åter till det intressanta, om vi för sakens skull utgår från den fakta som presenterats och jämför BMW E39 och en av de mogna och klarsyntas favoritrekommendationer; Toyota Avensis.
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/26
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/243

Axle & Suspension:
BMW 5-serie E39: 53,19%
Toyota Avensis T250: 13.59%

Det börjar inte bra för BMW, mer än var annat fel är relaterat till bilens chassi vilket sällan är orsaken till att en bil blir ståendes, och knappast de dyraste reparationerna en bil kan drabbas av. Om man vill förneka fakta kan man argumentera för att det här påverkas av att BMW-ägare generellt har en hård och riskfylld körstil. De löper dubbelt så stor risk för en singelolycka som den genomsnittlige bilföraren, och är tio gånger mer olycksdrabbade än den genomsnittlige föraren av en Toyota (Folksam 2014). Men det är förstås bara löjligt, självklart beror det på att BMW's chassi håller sämre kvalité. (Och självklart ska vi tänka att procent = fakta. För 53,19% är mer än 13,59% punkt, det finns inget rum för invändningar. Pröva själv, ge mig 53,19% av din lön för en timmes arbete eller 13,59% av din årslön!)

Vi fortsätter, Engine:
BMW 5-serie E39: 0,00%
Toyota Avensis T250: 20,39%

Hoppsan, här måste verkligheten ha fel. Om jag får lov att förneka fakta och på något arrogant vis försöka att "förminska leverantören av statistiken" så kanske det är så att BMW inte alls har 0% fel på sina motorer? Det kanske är så att ägarna själva har betalt sina motorreparationer när något har gått fel, och att det därför inte syns i försäkringsbolagets statistik? För om jag förlitar mig helt på statistiken och drar slutsatsen att BMW har felfria motorer och att Toyotas är skräp, så misstänker jag att någon inte kommer att hålla med.

Vidare så påstår den fakta och statistik som presenterats att; Gearbox:
BMW 5-serie E39: 2,13%
Toyota Avensis T250: 9,71%

Och nu tror jag att poängen har gått fram, kan vi komma överens om att alla former av vetenskaplig metod har brister och svagheter som påverkar hur de speglar verkligheten? Att det finns faktorer som inte syns men som påverkar, t.ex. hur en bils ägare i snitt kör och vårdar dem, hur många ägare de har haft över en tidsperiod, ägarnas demografiska profil eller att den ena modellen finns med åttor på upp till 400Hk och den andra med mindre fyror?

Eller ska vi dra slutsatsen att en motor från BMW aldrig krånglar medan det är var femte fel på en Toyota och så vidare? Det går inte heller för det är procent siffrorna anger, då är frågan hur många BMW och hur många Toyota som ingår i rådatan? Och hur många fel baserar de statistiken på, för om det endast ingår 10st. Toyota och en drabbas av ett växellådshaveri, så ger det också frekvensen 10% (nåja, 9,71 avrundat).

Kan 10 bilar varav en med dålig växellåda representera alla Toyota Avensis i världen? Fast så här får vi inte tänka, för det är att "bortförklara med några floskler eller försök att förminska leverantören av statistiken" vilket vi varnats för tidigare...

P.S Ja jag gör mig medvetet löjlig, förenklar och raljerar ovan. Det är inte menat som ett seriöst försök att jämföra driftsäkerheten mellan Avensis och 5-serie E39, utan är skrivet för visa på att även fakta och statistik behöver en ständig diskussion och flera källor. Men även på hur det kastas lite sten i glashus när andra anklagas för att vara partiska och diskutera efter egna preferenser.

Mycket bra inlägg! Tråden kommer nog dö ut nu.

håller med som fan, vilken jäkla inlägg. men natten är ung, toyota eliten sitter o tuggar på naglarna nu i frustration om vad dom ska skriva för comeback;)

Muttley
3 januari 2017
#56
_Blue_Speed_ skrev:
Volvo544special65 skrev:
Konstigt det skall bli sån jävla hysteri och söndersnackade trådar så fort märkena Volvo eller BMW nämns.....

Tur det finns märken som berör. smile

Det finns en elit här på garaget som tycks sitta över alla andra. Deras favoritbil Toyota Prius framhålls som det driftsäkraste världen har skådat, visst är den säkert bra och driftsäker men man ska komma ihåg att den körs av folk med miljöfrågor som största intresse, dvs lugnt körda och max 90-100 km/h på E4an.

Volvo och BMW får utstå rätt mycket mer stryk av ungdomar och folk som gillar att köra hårt med grejerna.

Sen ska man inte sticka under stolen med att det är många tattare och annat löst folk som överhuvudtaget inte ska ha en bil som dras till gamla Volvo och äldre tyska bilar= slutar oftast med misskötsel= större risk för haverier.

_________


Kom ihåg en snubbe från eliten här som påstod att han hade massor av fel på sin Volvo 740, 940 och S70 och han beklagade sig över vilka enorma summor det kostar att hålla dessa bilar rullande. Sen när jag frågade vad alla dessa fel var och hur enorma summorna var fick jag aldrig något svar trots att jag frågade flera gånger. smile

Så innerst inne försöker du kalla mig för tattare nu? Eller har jag dragit fel slutsats?   Anledningen att jag inte svarade dig var att du är dryg
Senast redigerat av tkd_rille (3 januari 2017)

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
3 januari 2017
#57
Rquired skrev:
Evildan skrev:
Att det blir hysteriskt när det med statistik slås hål på bubblor gällande vissa märken med trogna ibland på gränsen till fanatiska anhängare kommer förmodligen att fortgå tills dessa är mogna att se utanför den i regel tämligen trångsynta märkessfären.
Alla bilar går sönder någon gång, vissa enligt statistik oftare och till högre reparationskostnader vilket inte i sig är ett dugg märkligt.
Jag har flertalet gånger länkat till en sida med gällande statistik i ämnet men den bortförklaras med några floskler eller försök att förminska leverantören av statistiken eller skriva något helt ovidkommande om någon annan modell på något arrogant vis än vad som diskuterades eller egna hittepåfakta utan påvisbara grunder.

Här kan den nyfikna läsa angående den sidan jag nämnde och själv tillgodogöra sig med statistiken som ett oberoende försäkringsbolag gjort.

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/26

Återigen, alla bilar går sönder, men hur ofta och till vilken kostnad.

Det är intressant det där med diskussioner och hysteriska fanatiker i en trång märkessfär kontra en mogen och klarsynt elit (inte mitt ordval, men det var redan introducerat), som verkar ha tagit på sig uppgiften att läxa upp en forum fullt med barnungar och visa dem verkligheten.

Nog har t.ex. BMW återkommande beskrivits som notoriskt opålitliga, en bil man inte ens kan starta utan att behöva plana ett skevt topplock mot garagegolvet efter att bilen försökt göra varm choklad genom att blanda olja och vatten. De klarsynta och mogna sätter däremot en ära i att de baserar sina argument på fakta och statistik, t.ex. den från ett brittiskt försäkringsbolag. Allt annat är "hittepåfakta", floskler, försök att förminska eller på annat sätt förneka den läxa som de mogna och klarsynta försöker lära de mindre vetande.

Men åter till det intressanta, om vi för sakens skull utgår från den fakta som presenterats och jämför BMW E39 och en av de mogna och klarsyntas favoritrekommendationer; Toyota Avensis.
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/26
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/243

Axle & Suspension:
BMW 5-serie E39: 53,19%
Toyota Avensis T250: 13.59%

Det börjar inte bra för BMW, mer än var annat fel är relaterat till bilens chassi vilket sällan är orsaken till att en bil blir ståendes, och knappast de dyraste reparationerna en bil kan drabbas av. Om man vill förneka fakta kan man argumentera för att det här påverkas av att BMW-ägare generellt har en hård och riskfylld körstil. De löper dubbelt så stor risk för en singelolycka som den genomsnittlige bilföraren, och är tio gånger mer olycksdrabbade än den genomsnittlige föraren av en Toyota (Folksam 2014). Men det är förstås bara löjligt, självklart beror det på att BMW's chassi håller sämre kvalité. (Och självklart ska vi tänka att procent = fakta. För 53,19% är mer än 13,59% punkt, det finns inget rum för invändningar. Pröva själv, ge mig 53,19% av din lön för en timmes arbete eller 13,59% av din årslön!)

Vi fortsätter, Engine:
BMW 5-serie E39: 0,00%
Toyota Avensis T250: 20,39%

Hoppsan, här måste verkligheten ha fel. Om jag får lov att förneka fakta och på något arrogant vis försöka att "förminska leverantören av statistiken" så kanske det är så att BMW inte alls har 0% fel på sina motorer? Det kanske är så att ägarna själva har betalt sina motorreparationer när något har gått fel, och att det därför inte syns i försäkringsbolagets statistik? För om jag förlitar mig helt på statistiken och drar slutsatsen att BMW har felfria motorer och att Toyotas är skräp, så misstänker jag att någon inte kommer att hålla med.

Vidare så påstår den fakta och statistik som presenterats att; Gearbox:
BMW 5-serie E39: 2,13%
Toyota Avensis T250: 9,71%

Och nu tror jag att poängen har gått fram, kan vi komma överens om att alla former av vetenskaplig metod har brister och svagheter som påverkar hur de speglar verkligheten? Att det finns faktorer som inte syns men som påverkar, t.ex. hur en bils ägare i snitt kör och vårdar dem, hur många ägare de har haft över en tidsperiod, ägarnas demografiska profil eller att den ena modellen finns med åttor på upp till 400Hk och den andra med mindre fyror?

Eller ska vi dra slutsatsen att en motor från BMW aldrig krånglar medan det är var femte fel på en Toyota och så vidare? Det går inte heller för det är procent siffrorna anger, då är frågan hur många BMW och hur många Toyota som ingår i rådatan? Och hur många fel baserar de statistiken på, för om det endast ingår 10st. Toyota och en drabbas av ett växellådshaveri, så ger det också frekvensen 10% (nåja, 9,71 avrundat).

Kan 10 bilar varav en med dålig växellåda representera alla Toyota Avensis i världen? Fast så här får vi inte tänka, för det är att "bortförklara med några floskler eller försök att förminska leverantören av statistiken" vilket vi varnats för tidigare...

P.S Ja jag gör mig medvetet löjlig, förenklar och raljerar ovan. Det är inte menat som ett seriöst försök att jämföra driftsäkerheten mellan Avensis och 5-serie E39, utan är skrivet för visa på att även fakta och statistik behöver en ständig diskussion och flera källor. Men även på hur det kastas lite sten i glashus när andra anklagas för att vara partiska och diskutera efter egna preferenser.

tack för att du finns

btw så verkar avensis vara en riktig skitbil om man ska gå efter statistiken... vem fan vågar köpa en bil där var femte motor rasar ?
Senast redigerat av CHEEVA (3 januari 2017)


Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
3 januari 2017
#58
tkd_rille skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Volvo544special65 skrev:
Konstigt det skall bli sån jävla hysteri och söndersnackade trådar så fort märkena Volvo eller BMW nämns.....

Tur det finns märken som berör. smile

Det finns en elit här på garaget som tycks sitta över alla andra. Deras favoritbil Toyota Prius framhålls som det driftsäkraste världen har skådat, visst är den säkert bra och driftsäker men man ska komma ihåg att den körs av folk med miljöfrågor som största intresse, dvs lugnt körda och max 90-100 km/h på E4an.

Volvo och BMW får utstå rätt mycket mer stryk av ungdomar och folk som gillar att köra hårt med grejerna.

Sen ska man inte sticka under stolen med att det är många tattare och annat löst folk som överhuvudtaget inte ska ha en bil som dras till gamla Volvo och äldre tyska bilar= slutar oftast med misskötsel= större risk för haverier.

_________


Kom ihåg en snubbe från eliten här som påstod att han hade massor av fel på sin Volvo 740, 940 och S70 och han beklagade sig över vilka enorma summor det kostar att hålla dessa bilar rullande. Sen när jag frågade vad alla dessa fel var och hur enorma summorna var fick jag aldrig något svar trots att jag frågade flera gånger. smile

Så innerst inne försöker du kalla mig för tattare nu? Eller har jag dragit fel slutsats?   Anledningen att jag inte svarade dig var att du är dryg

Du har nog dragit fel slutsats som vanligt. Om du inte medvetet har misskött dina bilar? I så fall är du en tattare.


panda666 skrev:
håller med som fan, vilken jäkla inlägg. men natten är ung, toyota eliten sitter o tuggar på naglarna nu i frustration om vad dom ska skriva för comeback;)

Ja, man vet aldrig vad de hittar på. smile
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (3 januari 2017)

Nöjeskör närproducerat

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 januari 2017
#59
Jäklar vilket drag. Härligt att glöden brinner i spisarna. smile

Jag vidhåller det jag skrev från början, att jag inte tycker det är ett klokt val att köpa en 20 år gammal BMW med V8 när man nyss börjat sitt första jobb som man kör 30mil i veckan till och från. Visst ska man chansa och det är kul med gamla bilar, men när man behöver förlita sig på att det håller, alternativt inte kostar mer att laga än man har på banken, så vore det rent ut sagt korkat. Självklart kan man köpa valfritt vansinnesåk i april för att ha kul med under sommaren (går det så går det) men inte för att pendla i.

För det var det tråden handlade om?

Förresten, jag är nyfiken, tillhör jag Toyotaeliten?

Har TS loggat in nyligen? Vore kul att höra lite åsikter och feedback därifrån.

Måste även tipsa er om denna, kan vara nåt för er:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=317689
smile
Senast redigerat av caromania (3 januari 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 januari 2017
#60
CHEEVA skrev:
tack för att du finns

btw så verkar avensis vara en riktig skitbil om man ska gå efter statistiken... vem fan vågar köpa en bil där var femte motor rasar ?

Var femte motor rasar inte på en Avensis! Poängen med mitt inlägg var just att fakta och statistik inte är så lätt att tolka, och att det oberoende försäkringsbolagets statistik absolut inte är så glasklar eller svart och vit. Ett problem är att de inte redovisar sin metod till fullo eller egentligen i någon utsträckning alls, men om vi antar att de räknar statistik rakt av:

Säg att Warranty Direct försäkrar 1000st. Avensis. Av de 1000st. så drabbas 100st. av ett fel och av de hundra så har 20st. drabbats av ett motorproblem. Nu är de här siffrorna tagna direkt ur luften, eftersom WD inte redovisar dem (vilket är ett av problemen jag ville påpeka) så kan vi inte veta hur det ser ut. Men relativ statistisk frekvens är det absoluta antalet observationer av en specifik händelse (motorproblem, 20st.) dividerat på det totala antalet observerade händelser (100st. fel)

Det är (förmodligen) vad siffran 20% står för, att av antalet fel som drabbade ägarna var 20% relaterade till motorn, inte att 20% av alla Avensis drabbas av motorproblem. Det totala antalet motorproblem blir i mitt påhittade exempel istället tjugo av tusen bilar, en mycket bättre siffra än var femte bil.

Inget illa menat mot dig som vågade ställa frågan. Men problemet är om någon missuppfattar, och tolkar det som att motorn kastar in handduken på var femte Avensis för att någon annan har presenterat statistiken som om så vore fallet. Eller om det uppfattas som att BMW är en skitbil för att WD har gett den index 232 mot 59 för Avensis. Hur mycket skiljer det egentligen mellan index 59 och 232? I genomsnitt ett fel per år på var tionde bil? Ett fel per år på varje BMW i snitt? Eller tio fel per år på varje BMW i snitt? 

För om skillnaden är liten i praktiken kanske den helt eller delvis kan förklaras av yttre faktorer, och om hundra Toyotaägare (med en för dem representabel körstil) byter bil med hundra stereotypa BMW-ägare kanske (i teorin) BMW E39 hade slagit till med ett index 45 medan Toyotas index hade stigit. Vem vet?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök