Ja ni har väl redan varit inne på svaret (skulle jag anse).
Gällande vad som får lysa framåt är lagen tydlig;
Trafikförordning (1998:1276)
3kap.
76 § Under färd på väg får från ett fordon
1. inte visas annat än vitt eller gult ljus framåt, samt...
Där faller det då alltså på att ha en orange lampa som lyser konstant.
Körriktningsvisaren ska då, precis som Hybridsmurfen skriver vara just orange(/orangegult enligt lagen)
Man skulle vidare kanske kunna tänka sig någon "kombinerad" lykta, låt säga som har två separata lampor, där en lyser framåt (vitt) och en åt sidan/något framåt. Det är möjligt att det skulle gå att konstruera rent praktiskt, men sett till lagen, kommer då nästa problem;
TSFS 2013:63
90 § Körriktningsvisares geometriska synbarhet ska vara 15° uppåt och 15° nedåt för samtliga kategorier. För kategori 1 och 2 ska den geometriska synbarheten dessutom vara 45° inåt och 80° utåt och för kategori 5, 60° utåt förutom de första 5° .
Fram är kategori 1, bak är kategori 2. Med en lykta i stil med den som länkas i TS första inlägg, skulle det antagligen bli väldigt svårt att få till de där "45° inåt" då detta dessutom är sett från att 0° är rakt framåt. Man ska alltså kunna se höger sidas framblinkers från vänster sida (more or less).
Eller för en (kanske) tydligare förklaringsbild;
Färdriktningen är 0° (kl.12 om vi så vill). 90° åt höger är alltså rakt åt höger (kl 3). 45° åt vänster - därifrån ska höger sidas framblinkers vara synlig- innebär alltså att man ska se den vid 10:30...typ. Och det går nog inte, hur gärna man än vill, ens med en modifierad lykta av typen TS länkar till.
Senast redigerat av it_mutt (5 januari 2017)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!