Parsan skrev:
Mycket spekulationer här ser jag...Om du nu ska serva din bil själv se då till att spara alla kvitton på oljan samt filtret du byter,(Rek att du köper originalgrejer ) Sen fyller du i serviceboken om vad du precis har gjort.Skulle det vara att en maskinskada kommer på tal så vill försäkringsbolaget ha in kvitton på vad du har köpt samt vad du har gjort själv.Har varit med om sånna här fall många ggr utan problem sålänge kunden kan påvisa vad som är gjort..
Mvh Per, Servicerådgivare inom vw koncernen.
Hur förklarar du som servicerådgivare att vw själva vägrar göra garantijobb trots följda serviceintervaller? Händer både företag och privata ägare.
Om LF är lika hårda som Vw så är man rökt enligt villkoren, du som bytt måste bevisa att du verkligen gjort de korrekt. Och hur gör man det?
364 Aktsamhetskrav
• Om du använder komponenter/programvara som avviker från bilens
seriemässiga utförande, till exempel genom trimning med komponenter
som inte är godkända av generalagenten/tillverkaren sätts ersättningen
i normalfallet ned med 100 procent. Kan du visa att skadan
skulle inträffat även om detta aktsamhetskrav hade varit uppfyllt kan
ersättning betalas.
• Bilen får inte köras så att motor och kraftöverföring utsätts för
onormal påfrestning.
• Service, reparation och monteringsåtgärd ska vara fackmannamässigt
utförd.• Fabrikantens anvisningar beträffande till exempel driv- och smörjmedel,
service och skötsel av fordonet ska följas.
Om aktsamhetskraven inte följs kan ersättningen vid skada minskas eller
helt utebli enligt 84.