3215
Sök

Nissan king cab , z24 förgasarmotorn

1 Inlägg
26 januari 2017
Trådstartare
#1
Hej alla !!

Innan jag sätter eld på bilf.n tänkte jag fråga er i hopp om att kanske få ordning på motorn.
Hur många gånger kan man plana en topp innan det blir så fel att man inte kan få motorn att funka korrekt ??
Jag fick motorn renoverad av firma som gör sånt , nya kolvar, nya ringar , nya vevlager , nya ventiler osv osv...ny oljepump , ny kamkedja och spännare , planad block och topp , renoverad förgasare.
Trots detta funkar inte motorn som den ska , har enorma problem med att ställa in korrekt tändning , ställs tändningen där den skall vara enligt spec så spikar motorn...låter som spikning/rassel.
Ställer man ner tändningen åt motsatt håll så upphör spikningen men då har jag ingen kraft i motorn.
Det mystiska i hela sammanhanget är att det spikar inte i dragläge eller om man motorbromsar , det låter bara när man håller gasen i ett mellanläge.
Har bytt kamkedjeset 2 gånger men det hjälpte inte .
Talade med förra ägaren och fick veta att toppen har planats 5 gånger i hans ägo...fattar det inte....enligt en förståsigpåare i ämnet kan en för många gånger planad topp orsaka dessa symptom.
jag ger snart upp..puuuhhh.....har någon nån ide ???..kanske testa en annan topp ?

österbybruk
267 Inlägg
26 januari 2017
#2
Har du för hög kompression så spikar motorn... Med för mycket planat topplock så får du komp som en diesel... gör ett kompprov. Har du över 14kg så lär motorn spika på blyfri 95. Pröva vpower 99 octan eller liknande. 30%större munstycke i förgasaren och kör på e85 som har ännu högre octantal*
*motstånd mot självantändning
Så byt bränslekvalite eller topp...

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!


Sök