26 januari 2017
Trådstartare
Hej alla !!
Innan jag sätter eld på bilf.n tänkte jag fråga er i hopp om att kanske få ordning på motorn.
Hur många gånger kan man plana en topp innan det blir så fel att man inte kan få motorn att funka korrekt ??
Jag fick motorn renoverad av firma som gör sånt , nya kolvar, nya ringar , nya vevlager , nya ventiler osv osv...ny oljepump , ny kamkedja och spännare , planad block och topp , renoverad förgasare.
Trots detta funkar inte motorn som den ska , har enorma problem med att ställa in korrekt tändning , ställs tändningen där den skall vara enligt spec så spikar motorn...låter som spikning/rassel.
Ställer man ner tändningen åt motsatt håll så upphör spikningen men då har jag ingen kraft i motorn.
Det mystiska i hela sammanhanget är att det spikar inte i dragläge eller om man motorbromsar , det låter bara när man håller gasen i ett mellanläge.
Har bytt kamkedjeset 2 gånger men det hjälpte inte .
Talade med förra ägaren och fick veta att toppen har planats 5 gånger i hans ägo...fattar det inte....enligt en förståsigpåare i ämnet kan en för många gånger planad topp orsaka dessa symptom.
jag ger snart upp..puuuhhh.....har någon nån ide ???..kanske testa en annan topp ?