3763
Sök

"Projekt 180 grader" - Grenrörsbyggnation från scratch

Jag bygger 180-graders pulsuppdelade rostfria grenrör till min Hot Rod... för att jag kan!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
19 953 Visningar
Uppdaterades senast 2 augusti 2017
10 164 Inlägg
21 februari 2017
#21
Ser bra ut smile

Ja eller enorma slutrör wink

Har inte Biltema rostfria flexrör ? Eller har jag drömt ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Båtmek
720 Inlägg
22 februari 2017
#22
Blir riktigt snyggt! Vill också minnas att biltema har rostfria flexrör.


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
22 februari 2017
Trådstartare
#23
Det är faktiskt inte slutrör, även om jag också tyckte att det såg ut som det tongue Det är mycket riktigt ljuddämpare... eller iallafall början till sådana.

Biltema har, precis som alla andra, flexrör med rostfri strumpa, men resten är aluminiserat precis som allt annat... Men det kanske blir såna... alla andra helt rostfria är tokigt mycket dyrare.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

10 164 Inlägg
23 februari 2017
#24
quinna skrev:
Det är faktiskt inte slutrör, även om jag också tyckte att det såg ut som det tongue Det är mycket riktigt ljuddämpare... eller iallafall början till sådana.

Biltema har, precis som alla andra, flexrör med rostfri strumpa, men resten är aluminiserat precis som allt annat... Men det kanske blir såna... alla andra helt rostfria är tokigt mycket dyrare.

Ja dom såg bra stora ut spännande med egen byggda ljuddämpare smile

Aha det var så det var alltså ja det är nog sådana eller betala dyrt tyvärr.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
6 mars 2017
Trådstartare
#25
Jag ursäktar bristen på uppdateringar på sistone. Materialet tog slut och jag har inte haft råd att köpa nya rör och börjar förrän nu. Nu har jag dock allt material hemma för att göra klart grenrören, inklusive helt rostfria flexrör till "kors-rören".

Nu under veckan kommer jag förhoppningsvis  hinna göra ett ryck och komma igång ordentligt med andra grenröret. Jag lovar att få till några bilder också så jag har något att visa.

Jag har pysslat lite med mina ljuddämpare i brist på annat att göra. Jag har CAD'at upp allt klart och väntar på leverans av lite vattenskurna bitar. Jag har också hunnit göra klart spjällen som ska sitta i, sånär som på någon liten detalj. Förhoppningsvis ska dom gå ganska smidigt att få ihop.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

10 164 Inlägg
6 mars 2017
#26
Det är förståeligt och väntar med spänning på framtida updateringar smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

You say Tomato. I say fuck you!!!
472 Inlägg
7 mars 2017
#27
Som man väntat! Alltid lika skönt att veta att du har uppdaterat tråden:p så man vet att du lever liksom^^ vad är det för något att tänka på när man gör ljuddämpare??

You say tomato
I say Fuck you!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
8 mars 2017
Trådstartare
#28
Tallifjant skrev:
Som man väntat! Alltid lika skönt att veta att du har uppdaterat tråden:p så man vet att du lever liksom^^ vad är det för något att tänka på när man gör ljuddämpare??

Det finns väl massvis att tänka på tongue Det finns en nära på oändlig mängd variationer som på olika motorer ger olika ljudbilder. Man pratar både om kammardämpare, venturidämpare och såna med perforerat rör och dämpull.

Jag har suttit och lyssnat på sjukt mycket ljudklipp för att få känsla för skillnaden och har tänkt försöka efterlikna Flowmasters Hushpower-dämpare. Fast jag bygger min med inbyggt spjäll och möjligheten att köra rakt rör.

Sen är väl material... jag kör mycket rostfritt för livslängdens skull...

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
12 mars 2017
Trådstartare
#29
Hej!

Jag bjuder på en pytteliten uppdatering såhär på söndag kväll.

Jag tog mig ut i garaget en stund igår... Det var ju kanonväder så jag stod med garageporten öppen, drack folköl och poppade countrymusik halva eftermiddan!

Och det flöt på ganska bra faktiskt...

http://i.imgur.com/RDpoTPc.jpg

http://i.imgur.com/d3f360W.jpg

Grenrör nummer två på god väg. Jag ska ta med lite detaljer och helsvetsa på jobbet under veckan, men med lite tur så är det inte så mycket kvar till helgen smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
20 mars 2017
Trådstartare
#30
Arbetet skrider sakta framåt. Det har gått väldigt segt sista veckan då hela familjen åkte på årets förkylning. Båda ungarna och frun har varit golvade, och då blir inte mycket energi över.

Jag har dock hunnit med lite grann sista dagarna.

Har helsvetsat högra "mittenröret"

http://i.imgur.com/ZHLuwHH.jpg

Och börjar malla in rören som ska möta upp dom yttre avgasportarna

http://i.imgur.com/iDmguiG.jpg

http://i.imgur.com/4cCfyB7.jpg

En del kvar som ska helsvetsas, men inte speciellt mycket arbetstid på det. Det är allt pusslande och slipande för att få någorlunda passform som tar tid.

Jag vet inte om jag har nämnt det, men jag lyckades få sponsring på dom flexrör som ska gå under motorn. Jag hittade några som tillverkade rostfria på måttbeställning och hade tur som fick hjälp. Dock så blev det ett missförstånd så istället för 2x25cm så fick jag 2x50cm. Med andra ord fick jag kapa dom. Men det är det fina med helt metalliska slangar i bra material... Det är bara att svetsa ihop dom igen, i rätt längd.

http://i.imgur.com/zXAoYzX.jpg

Blir att svetsa på jobbet imorgon.

Återkommer kanske med mer till helgen smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
3 april 2017
Trådstartare
#31
Jaha, kanske dags för lite nya bilder. Det har faktiskt hänt en del sen sist jag uppdaterade.

Högra grenröret är nu helt klart

http://i.imgur.com/INeV3j9.jpg

http://i.imgur.com/WKvPqDT.jpg

Jag har även fått till första bitarna efter kollektorerna som sen kommer övergå i flexrör innan första ljuddämparna.

http://i.imgur.com/cLeUg4o.jpg

Jag måste säga att jag gillar verkligen hur hela systemet ser ut från sidan tongue

http://i.imgur.com/b299uRt.jpg

Flexrören som nu ska gå under motorn... dom som jag hade tänkt korta själv. Dom är förhoppningsvis tillbaka från leverantören imorgon tongue Det gick mer eller mindre inte att korta dom. Jag anser mig ha skaplig koll på TIG-svetsen, men jag lyckades inte svetsa ihop ändarna. Det är så tunt gods i bälgen så att det är mer eller mindre som att svetsa i en colaburk. Metallen blir blank och sen är den borta tongue

Tack och lov så kunde leverantören tänka sig att hjälpa mig korta dom och hade det inte varit för Schenker så hade jag haft dom redan i onsdags.

Jag återkommer när jag har fått ihop "under"-rören.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
19 april 2017
Trådstartare
#33
Så vansinnigt segt med uppdateringar i denna tråd. Det känns som jag aldrig får till något värt att visa, och ändå lägger jag minst 10h i veckan på rodprojektet. Dock inte allt kanske på just grenrören.

Men arbetet fortgår och det är väldigt nästan klart nu! Rören som korsar under motorn ska i princip bara helsvetsas. Det saknas en rörböj som jag nästan gjorde klart idag, men lyckades misslyckas med vinkelslipen.

http://i.imgur.com/0rS4o9t.jpg

Detta är allt som är kvar innan mina grenrör är färdiga. Den lilla rörböjen och lite svetsfogar. Självklart kapade jag snett i sista rörböjen jag hade, så det blir att köpa en eller ett par till för att få till den sista biten i detta rostfria pussel.

Kollar man under nu så kan man se flexrören och hur dom hamnar under tråget. Kan nog bli rätt snyggt även underifrån.

http://i.imgur.com/W7TNHu3.jpg

Ser inte helt illa ut från sidan heller.

http://i.imgur.com/nYwkZ86.jpg

Nu i helgen blir det nog ett ordentligt ryck. Jag får ev. hjälp, vilket jag väldigt väldigt sällan får. Och tanken är att få skitmycket gjort. Bilen ska ju vara startbar till 13e maj då firman har sin bilträff tongue

Men för att bjuda på något som åtminstone ger lite puls... Nedan är en Cheva smallblock (alltså inte olik min) med 180-graders grenrör. Jämför ljudet på denna maskin med alla raggarbilar du någonsin hört så förstår ni skälet till varför jag bygger mina grenrör! big_smile Se till att lyssna med värdigt ljud. Mobilhögtalare duger inte tongue

https://www.youtube.com/watch?v=bBSsId_qbpQ

Återkommer efter helgen smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

You say Tomato. I say fuck you!!!
472 Inlägg
19 april 2017
#34
quinna skrev:
Så vansinnigt segt med uppdateringar i denna tråd. Det känns som jag aldrig får till något värt att visa, och ändå lägger jag minst 10h i veckan på rodprojektet. Dock inte allt kanske på just grenrören.

Men arbetet fortgår och det är väldigt nästan klart nu! Rören som korsar under motorn ska i princip bara helsvetsas. Det saknas en rörböj som jag nästan gjorde klart idag, men lyckades misslyckas med vinkelslipen.

http://i.imgur.com/0rS4o9t.jpg

Detta är allt som är kvar innan mina grenrör är färdiga. Den lilla rörböjen och lite svetsfogar. Självklart kapade jag snett i sista rörböjen jag hade, så det blir att köpa en eller ett par till för att få till den sista biten i detta rostfria pussel.

Kollar man under nu så kan man se flexrören och hur dom hamnar under tråget. Kan nog bli rätt snyggt även underifrån.

http://i.imgur.com/W7TNHu3.jpg

Ser inte helt illa ut från sidan heller.

http://i.imgur.com/nYwkZ86.jpg

Nu i helgen blir det nog ett ordentligt ryck. Jag får ev. hjälp, vilket jag väldigt väldigt sällan får. Och tanken är att få skitmycket gjort. Bilen ska ju vara startbar till 13e maj då firman har sin bilträff tongue

Men för att bjuda på något som åtminstone ger lite puls... Nedan är en Cheva smallblock (alltså inte olik min) med 180-graders grenrör. Jämför ljudet på denna maskin med alla raggarbilar du någonsin hört så förstår ni skälet till varför jag bygger mina grenrör! big_smile Se till att lyssna med värdigt ljud. Mobilhögtalare duger inte tongue

https://www.youtube.com/watch?v=bBSsId_qbpQ

Återkommer efter helgen smile

Alltid vansinnigt snyggt jobbat! Nästan så man blir kär i projektet!
Allt arbete som görs märks på ett eller annat sätt, i ditt fall så gör de säkerligen att du kommer ha massor med uppdateringar framöver!
Angående ljudet så var inte en mobil med sprucken högtalare att rekommendera!

You say tomato
I say Fuck you!

10 164 Inlägg
19 april 2017
#35
Grymt vackert smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
20 april 2017
Trådstartare
#36
Tallifjant skrev:
Alltid vansinnigt snyggt jobbat! Nästan så man blir kär i projektet!
Allt arbete som görs märks på ett eller annat sätt, i ditt fall så gör de säkerligen att du kommer ha massor med uppdateringar framöver!
Angående ljudet så var inte en mobil med sprucken högtalare att rekommendera!

Satan va du brer på tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

2 343 Inlägg
20 april 2017
#37
Tjusigt blir det, även ett par meter fin svets har du fått lägga. Blir intressant att höra ljudet och hoppas det blir som i den länkade videon. Låter som en geting big_smile


1 071 Inlägg
22 april 2017
#38
Kul med lite uppdateringar smile
Har följt projektet från början och blev lite sugen på liknande rör på min plymouth -46
Är det mitten cylindrarna som går över till andra sidan?

Onödigt inlägg^^

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
23 april 2017
Trådstartare
#39
partyvan skrev:
Kul med lite uppdateringar smile
Har följt projektet från början och blev lite sugen på liknande rör på min plymouth -46
Är det mitten cylindrarna som går över till andra sidan?

På Cheva smallblock är det så. Oklart hur det ser ut på andra motorer. Det hänger ihop med vevaxelkonfiguration och tändföljd osv. Men kul att du tänker i samma banor! big_smile

Och nu är det faktiskt så att grenrören är klara! big_smilebig_smile Jag har gjort en spurt sista veckan och nu är dom helt ihop.

Jag tänkte inte säga så mycket mer, utan tänkte låta bilderna tala för sig själv.

http://i.imgur.com/FdcRLxV.jpg

http://i.imgur.com/gsuQ9O7.jpg

http://i.imgur.com/uuregHk.jpg

http://i.imgur.com/WuKzssU.jpg

http://i.imgur.com/z0JqC4n.jpg

http://i.imgur.com/7WaEJtf.jpg

http://i.imgur.com/kvPEijK.jpg

http://i.imgur.com/ugixXDL.jpg

http://i.imgur.com/zWSRG9k.jpg

Rören är nu monterade på motorn och klara för att starta upp motorn med. Jag har lite annat runtomkring som måste bli klart innan uppstart bara. Så motorn är startad så lovar jag att bjuda på ett filmklipp och lite ljud! big_smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

10 164 Inlägg
23 april 2017
#40
Grymma grenrör smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök