3027
Sök

Blivit lurad? Fusklagning eller rostskydd?

16 Inlägg
4 mars 2017
Trådstartare
#1
Hej!

Jag köpte min första bil för några dagar sedan. Det är en Nissan årsmodell 95 som en gammal tant ägt tidigare. Sen har det varit två ägare efter det. Den går jättebra och gubben som sålde bilen besiktigade den på morgonen innan han la ut den till försäljning, för att veta om det fanns fel eller så. Men pappret från Svensk bilprovning är helt blankt, inget bra att veta ens. Gubben sa att besktningsmannen bankade och var noggrann. Pappret stämmer med dag och allt, så långt är allt bra.. Men jag stör mig jättemycket på den svarta tjäran eller underredsmassa(?) som man ser runt bilen. Gubben sa att förra ägaren antagligen gjort det för att framtidssäkra bilen mot rost. En vän till mig sa att det är en äkta fusklagning av rost och lär hålla 1 år kanske om jag har tur. Med andra ord så har jag blivit totalt lurad. Samtidigt så gick den ju igenom besiktningen med blankt papper på köpedagen. Jag fattar ingenting om bilar, men jag litade på gubben som sålde den.. Jag tog lite bilder ikväll, men det är mörkt och taget med mobilen på nära håll och blixt, så det ser nästan värre ut på bilderna.. Kanske någon kan säga om det bara en rostskyddat eller om det är en äkta fusklagning? I så fall fattar jag inte hur den kunde gå igenom besiktningen samma dag, eftersom det är så tydligt och på båda sidor av hela bilen..





https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222914/222914-2b2c7696ac4e9a768a9279aa921889be.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222914/222914-02eef029cfb6e16f58610125d2c3c454.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222914/222914-360f15689121c6faaf0959ecacf502d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222914/222914-ad6eb4394624627a8a64e7038f61f796.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222914/222914-324582ad6c95ffbe7e215f0f5afdcd41.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222914/222914-2f5a67678d2f08ae1b68085ee17d549f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222914/222914-43e11b86137845b883dddd1a33ee89a0.jpg
Senast redigerat av Avital (4 mars 2017)

6 025 Inlägg
4 mars 2017
#2
Hej!
Sånt där bryr de sig inte om på besiktningen! Inga bärande delar, bara kosmetiskt!
Men...varför kollade du inte innan du köpte bilen?
Kollar du noga på första bilden så ser du bubblor i lacken, det betyder gravrost , alltså att rosten har " ätit hål i plåten" och det kan bara fixas ordentligt genom att man skär bort plåten och svetsar i ny.
Tidigare ägarna verkar ju också ha lagat genom att plastspackla. -Inte bra! Men som sagt bilen är över 20 år gammal (och japansk, vanligt med dålig underredsbehandling) så köper man en sån måste man gå över den noggrant. -Vad hade du förväntad dig?  En ny bil? Men lurad har du väl inte blivit? Bilen går väl bra för övrigt?


16 Inlägg
4 mars 2017
Trådstartare
#3
Jo men min vännina köpte en likadan bil innan jag tog körkort, samma pengar fast hennes hade mer mil. Men aldrig något sånt svart spackel runt. Någon buckla fanns kanske, och bilen var ju inte ny, men detta är.. jag vet inte vad jag ska säga. Jag trodde de där tröskellådorna eller vad det kallas, var bärande? Iallafall så är det inget "rostskydd" utan ett dåligt försök att kamoflera något som förmodligen sett ännu värre ut innan det svarta målades dit?

6 030 Inlägg
4 mars 2017
#4
Det kan vara rätt stora hål i trösklarna innan det blir anmärkning på besiktningen. Har man en gammal bil får man räkna med att det finns rostfläckar, så är det när bilen gått på saltade vägar

16 Inlägg
5 mars 2017
Trådstartare
#5
Svarte_Orm skrev:
Det kan vara rätt stora hål i trösklarna innan det blir anmärkning på besiktningen. Har man en gammal bil får man räkna med att det finns rostfläckar, så är det när bilen gått på saltade vägar
Mm.. jag blev bara så överraskad över den svarta färgen som är målad likadant på båda sidor bilen. Tänkte att antingen så är det riktigt illa och någon som försökt dölja det (slarvigt som bara den!) eller också så är det som gubben sa, att någon smetat på de där ihopp om att det ska skydda mot rost.. Men jag var dum.. jag valde att tro att någon penslat på den svarta tjäran för att rostskydda bilen sad

BASS GLAD
1 381 Inlägg
5 mars 2017
#6
som sakt troligen har den varit rostig där och som spacklat slipat den där då du ser att rosten har svällt plåten ...
ta en magnet och sätt mot plåten se om de är uppplastat / uppspacklat
sen har dom målat sidorna med body för att tro att rosten ska försvinna men för få bort rosten måste du ju byta ue den rostiga yran annars kommer den tillbaks efter ett tag
gäller över allt de de börjat rost ...


sen skulle du ju kollat den mer nogrant inna du köpte den .
bes slå oftast ner på de som är bärande delar ...
Senast redigerat av birka76 (5 mars 2017)

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

2 452 Inlägg
5 mars 2017
#7
men herregud ,det är ju en bil som är över 20 år gammal....antingen fixar du det själv då för du kan ju inte betalat mycket för den. han var ju ärlig mot dig o sa som det var han vet inte....

döden kommer tillbaka

3 112 Inlägg
5 mars 2017
#8
Vile du ha en bil i bättre skick var det väl bara att leta lite längre och kanske betala lite mer.
Det där syns direkt vid köp så lurad kan man inte säga att du blivit.
Besiktningen tittar som sagt på bärande delar och det där ser mest kosmetiskt ut.


2 841 Inlägg
5 mars 2017
#9
Som sagt.... En bil över 20 år gammal kan man inte begära att den är absolut i nyskick.

Lurad?....... Nej, det syns ju det är rost och nån har kladdat över det.

Så det borde ju du sett innan du köpte den. Den var nybesiktad och går ett år. Gläd dig åt det, du kunde väl inte gett så mycket för den?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 174 Inlägg
5 mars 2017
#10
Men snälla TS, en en japansk bil som är 22 år, vad kan du vänta dig. Det vi ser på bilderna borde väl du sett vid köpet så inte är du lurad. Man får vad man betalar för. Säger som nån tidigare skribent.....gläd dig åt det året som bilen går på denna besiktning. Hur mycket gav du för bilen? 2000 kr?

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (5 mars 2017)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 mars 2017
#11
Den där kommer inte dö i första taget, så du kommer säkert kunna få den igenom besiktningen i flera år till. Vänd på det, du vet att bilen är ett ganska bra mekaniskt skick, vilket är mycket viktigare. Lite kosmetisk rost spelar ingen roll. Kör och var nöjd.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

* Voff voff *
10 449 Inlägg
5 mars 2017
#12
Jag har sett flera exempel på där ägare utan krav på estetik smetat på rostskydd just som på bilderna i någon slags förhoppning om att rostskydda för framtiden. Alternativt kanske han/hon trodde att det kunde bromsa den rost som fanns, därav att vi ser att det verkar rosta under kletet. Så det är iaf inte omöjligt att säljaren talade sanning... Det svarta kletet är ju faktiskt en form av rostskydd. Det ser dessutom ut att ha suttit ett tag så det är ju inte heller omöjligt att den rost vi ser tillkommit efter att rostskyddet las på.

Om bilen fungerar i övrigt och TS kan leva med att det ser lite hejsan svejsan ut med kletet så är det väl bara att tuta och köra. Bilen är ju de facto besiktigad i detta skick så jag förstår ändå inte riktigt oron. Chansen att besiktningsmannen inte(!) knackade på dessa områden är ju minimal...

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (5 mars 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

16 Inlägg
5 mars 2017
Trådstartare
#13
Jo lurad skulle jag vilja säga.. Jag är ingen kille o kan inget om bilar, men mina vänner har alla tagit körkort nästan samtidigt som mig nu, och några tog det ett år tidigare än mig. Iallafall så har nästan alla köpt en sån bil typ första dagen efter fått körkort. Det har varit 94-99 bilar för typ 5000:- men alla har sett fina ut! Alla vänner köpte billigt men besiktigade och inget bra att veta om rost på pappret och bilarna har sett fina ut. Om det finnits någon rost så har man fått titta jättenära i så fall och liksom leta. Så det spelar ju ingen roll precis. Det har varit en pytteliten fläck vid motorhuven som bara synts när man gått nära, eller ja.. småsaker som ingen ser.

Men detta är något helt annat. Jag visste ingenting o var ensam så jag tittade på besiktningspappret och provade den sen frågade jag varför den var svart HELA VÄGEN(!) runt bilen? Då sa han att det var skydd. Skydd mot rost, i preventivt syfte. Okej.. jaha det lät bra ju. Men kolla så dum jag är! Jag har googlat på fusklaga rost osv, och sett bilar som ser ut PRECIS så. Alltså någon som hällt 2 dunkar sån där svart smörja och silvertejp under så håller den ihop! Jag är så dum så jag kan inte fatta det. Jag har iallafall lärt mig en läxa nu. Min killkompis sa att den förmodligen sett för jääävlig ut med rost, helt uppäten, och då har någon gjort en snabblösning som också ser för jävlig ut, men kanske lite bättre än kexchoklad. Åhhh jag blir så arg, sorry! Ni som säger "hallå vad hade du förväntat dig??" ja inte detta iallafall! Titta på blocket så ser ni att det finns många små bilar som är i denna årsmodellen billigt, och jag har inte hittat någon än med 1 meter svart tjock smörja som går runt hela bilen... Så jag förväntar mig en bil som inte är ny, någon buckla, kanske lite spräckt plast på kofångaren eller så, någon pytteliten rostfläck så som de andra normalt ser ut. Men inte den där svarta muren runt om.....

Jag skulle inte kollat bättre, för det hade inte hjälpt. Jag skulle haft en kille med mig som kan bilar....

* Voff voff *
10 449 Inlägg
5 mars 2017
#14
Din killkompis verkar vara en positiv typ... Kanske läge att fråga någon annan om en åsikt? Vad han tror(!) är rätt så ointressant och han hjälper dig ju knappast genom att lura i dig att allt är skit.

Som jag skrev i mitt inlägg här ovanför, det kan precis lika gärna vara så att en tidigare ägare faktiskt försökt rostskydda bilen för att det börjat komma rost. Folk som vill dölja rost i ont(!) syfte gör det ju kanske inte med svart klet på en silverfärgad bil, dom ser till då till att faktiskt dölja det dom gjort. Besiktningsmännen vet dock att kletet kan dölja rost och kommer du in med en bil som ser ut så där så kommer dom garanterat kolla noga och din bil är ju nybesiktigad utan några nedslag. Så vad är problemet egentligen? Kör och var glad och njut av ditt nytagna körkort! Kletet eller det som möjligen finns under det påverkar inte hur det känns att köra! Vill du sedan ha en finare bil så skaffar du dig det längre fram. Den du har nu är ju bevisligen besiktigad ett år framåt och verkar ha varit förhållandevis billig, så tuta och kör.

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (5 mars 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

10 163 Inlägg
5 mars 2017
#15
Ja du är lurad av dig själv, Det finns bilar som inte ser ut sådär ändå köper du en som ser ut sådär sälj bilen då och köp en annan ? Eller lev med det du har köpt en bil av en privatperson och vid köpet har du samtidigt godkänt skicket på bilen acceptera bara.

Blanka papper gammal japanare med rost inget konstigt alls du såg ju det vid köpet redan. Om du kände dig osäker varför ens köpa nej hoppas du lärt dig din läxa till framtida bilköp.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

16 Inlägg
5 mars 2017
Trådstartare
#16
Jag vet det. Men jag var ensam och är tjej, kan inget om bilar och var dum nog att lita på att den svarta smörjan var rostskydd för att bilen inte ska rosta i framtiden. Jag tänkte okej det ser kanske inte jättesnyggt ut, men en bra ide för att bilen ska hålla länge och inte börja rosta. Men när min killkompis som fattar lite bättre om bilar än jag, sa att det där är ett slarvigt försök att snabbfixa en totalt uppäten bil och inget "rostskydd" för att man är så rädd om bilen att man inte vill att den ska rosta, då fattade jag..

Att besikningspappret var blankt gjorde att jag verkligen litade på det, eftersom det annars kanske hade stått på bra att veta att bilen är godkänd, men rostskadad (för besikningsmannen måste ju förstå mer än mig, och veta att under svarta kladdet är det lappat och lagat) Men jag har verkligen lärt mig en läxa sad

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 174 Inlägg
5 mars 2017
#17
Vad jag har sett så har du inte svarat hur mycket du betalade för denna "rosthög". Du borde väl ändå ha sett alla dessa rostrosor som man ser även bredvid "det svarta".

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

16 Inlägg
5 mars 2017
Trådstartare
#18
4500:-

10 163 Inlägg
5 mars 2017
#19
Avital skrev:
4500:-
För en besiktigad och skattad bil det är ju hur billigt som helst du kan inte begära någonting för dom pengarna.

Nej var nöjd med ditt köp och kör på bara vetja.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 190 Inlägg
5 mars 2017
#20
Det var ju bra att du lärde dig läxan för en sådan enkel sak. Det är värre om säljaren säger att "bilen är i enastående skick och startar i alla väder" när han i själva verket vet att motorn sjunger på sista versen och kopplingen rasar vilken dag som helst. Vet man då inte hur man ska undersöka bilen utan litar blint på försäljaren (som du har gjort nu) så kan det bli betydligt tråkigare stämning än lite dåliga rostlagningar. Se det från den ljusa sidan. Du kommer vara betydligt mer kritisk nästa gång och titta noggrannare och det dessutom blev det ingen smäll för plånboken. Win win situation.



Sök