simlar skrev:
Gitarrmetarn skrev:
Hej!
Jag är sugen på att utbilda mig till bilmekaniker.. Men eftersom jag redan läst in gymnasiet och är 24 år så har ju det tåget gått.. Hur bär man sig åt då? Jag tycker att det är lustigt att det verkar vara ett bristyrke men nästan omöjligt att bli om man inte gått fordonsprogrammet.
Någon som blivit mekaniker UTAN fordonsprogrammet eller liknande som kan ge lite vägledning?
![smile](img/smilies/smile.png)
Har själv gått vuxenutbildning till lastbilsmekaniker via Arbetsförmedlingen då jag vid 21års ålder hoppade av högskoleutbildning och sen inte fick något jobb jag var intresserad av då jag endast hade teoretisk utbildning på papper.
Blev då skickad till Utbildning Nord uppe i Övertorneå.
Ganska meningslös utbildning då kunskapsnivån var så pass låg att jag inte kunde något mer när jag började än när jag slutade.
Däremot fick jag papper på att jag var utbildad mekaniker och fick anställning som personbilsmekaniker 3veckor efter jag avslutade utbildningen.
Utbildningen har ingen tidsbegränsning, går att göra bort allt på några månader eller på något år, själv gjorde jag bort det på 9månader men hade gått att bli färdig någon månad snabbare.
Ett tips är att utbilda dig till Lastbilsmekaniker istället, verkstäderna bryr sig inte vad för meck du är utbildad till, men det är större brist på folk på lastbilssidan än på personbilssidan och är då bra om du har erfarenhet att mecka både PB och LB.
Lönen som mekaniker är väl inte den bästa,
grundlönen före skatt när jag började jobba var 18,5k/mån, efter provanställning 19,7k/mån och nu efter ett år är jag uppe i 23k/mån. På mitt jobb har vi även ett bonussystem så med bonus brukar jag ha 1500-3000kr extra per månad.