3787
Sök

Smalare däck. Mindre luftrum mellan däck och skärm?

77 Inlägg
5 april 2017
Trådstartare
Hej!

Har en Peugeot 508 RXH. När jag köpte bilen satt det däck på orginalfälgarna med 245/45 dimension. 
Enligt specifikation är orginaldimensionen 235/45r18.
Nu ska jag köpa nya sommardäck till samma fälgar och tänkte köpa 235 breda.
Min fråga lyder.  Hur blir skillnaden i utseende? Vill inte att det ska se för fjuttigt ut i hjulhusen. Bilen är ju ganska stor (alltrack, crosscountry modell, typ) .  Blir luftrummet mellan däcket och skärmen större eller mindre?  Blir hela bilen lägre?  Blir inte klok på alla dimensioner hit och dit.  Vad som spelar in med tum, profil,osv.

Hjälp en gröngöling!

Mvh Erik
Senast redigerat av L0fstr0M (5 april 2017)

Evildan
5 april 2017
245 är däckets bredd i millimeter.
45 är höjden i procent av bredden.
18 är fälgens diameter, hålet i mitten av däcket.
Minskar bredden minskar med samma profil även höjden vilket gör bilen något lägre och utrymmet i hjulhusen mellan däck och skärmkant något större.
245x0.45= 110.25mm
235x0.45= 105.75mm.
110.25-105.75=4.5mm i skillnad på höjden totalt eller 2.25mm ökat mellanrum däck-skärmkant.

Trevligt bilval för övrigt.
Senast redigerat av Evildan (5 april 2017)

77 Inlägg
5 april 2017
Trådstartare
Evildan skrev:
Minskar bredden minskar med samma profil även höjden vilket gör bilen något lägre och utrymmet i hjulhusen mellan däck och skärmkant något större.
245x0.45= 110.25mm
235x0.45= 105.75mm.
110.25-105.75=4.5mm i skillnad på höjden totalt eller 2.25mm ökat mellanrum däck-skärmkant.

Tack för svar!  Mycket bra förklarat!
Så om min tanke är att jag vill att däcken ska fylla ut hjulhusen bättre så är inte smalare däck att satsa på om jag förstår dig rätt. Men säg om jag kan välja 235/50r18.  Alltså högre profil.  Vad blir resultatet då? 7,25 mm vad jag kan få fram. Men vad blir avståndet då till skärmkant? 

Mvh Erik

77 Inlägg
5 april 2017
Trådstartare
L0fstr0M skrev:
Evildan skrev:
245x0.45= 110.25mm
235x0.45= 105.75mm.

Tack för svar!  Mycket bra förklarat!
Så om min tanke är att jag vill att däcken ska fylla ut hjulhusen bättre så är inte smalare däck att satsa på om jag förstår dig rätt. Men säg om jag kan välja 235/50r18.  Alltså högre profil.  Vad blir resultatet då? 7,25 mm vad jag kan få fram. Men vad blir avståndet då till skärmkant? 

Och höjs även markfrigången?  Chassits avstånd till mark? 

Mvh Erik

1 800 Inlägg
5 april 2017
Det nya avståndet mellan däck och skärmkant minskar ju med hälften av de där 7,25mm.
Markfrigången blir också lika mycket högre.

Sen ska man inte stirra sig blind på detta, du bör även kunna svänga fullt obehindrat, så det är inte bara att kasta dit högre däck hur som helst!
Kör på rekommenderad storlek anser jag!
Senast redigerat av Hilmer (5 april 2017)

Avstängd
10 388 Inlägg
5 april 2017
Och sen är det även som så att olika däcktillverkare mäter olika när det gäller bredden. En del mäter "hela däckets bredd", och andra bara slitbanan, Vilket gör att två däck med samma dimension kan vara olika. Det ger sällan någon massiv skillnad, men iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

77 Inlägg
5 april 2017
Trådstartare
it_mutt skrev:
Och sen är det även som så att olika däcktillverkare mäter olika när det gäller bredden. En del mäter "hela däckets bredd", och andra bara slitbanan, Vilket gör att två däck med samma dimension kan vara olika. Det ger sällan någon massiv skillnad, men iaf.

Okej,  tack! 👌

77 Inlägg
5 april 2017
Trådstartare
Hilmer skrev:
Det nya avståndet mellan däck och skärmkant minskar ju med hälften av de där 7,25mm.
Markfrigången blir också lika mycket högre.

Sen ska man inte stirra sig blind på detta, du bör även kunna svänga fullt obehindrat, så det är inte bara att kasta dit högre däck hur som helst!
Kör på rekommenderad storlek anser jag!

Förstår!  Yes,  det får nog bli standardiserat!  Tack för hjälpen!  👍👍

Evildan
5 april 2017
it_mutt skrev:

Javisst är det så, tack för påfyllnaden och utvecklingen.

Sök