Mycket trevligt med all respons i tråden!

Idag påbörjades montering av motorn. Alla gamla packningar ska bort och allt ska ses över osv osv
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-556bf022954e2064ae25845a40780a85.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6ab9823d293105ea3ceeada586ee20fd.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-31766125433307de47f72798df1e723b.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d886d363ac4b7b1e2558ce0381a0372a.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e15643e9310b1c16ead19f39baad5a05.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9311eebec9fcbec5eb1b3729551bce10.jpg]()
Ja även toppackningarna ska göras rent. Varför det frågar du.
Jag nämnde tidigare att det skulle bli lite mera bonnameck

Jo det är som så att nya packningar inte finns att få tag på i sverige just nu, minst en månads väntetid, jag har inte en månad. Hur löser man detta? Allt görs ju såklart så rent som möjligt, sen använder man ett speciellt lim som tål extrema temperaturer och höga tryck, hela 345bar faktiskt

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e3367035ac64a7005e7d29fa97cfe8bb.jpg]()
Såhär ser burken ut. Den används på bilar som gillar att äta toppackningar. Ibland kan en packning läcka lite så att vatten kommer lite fel vilket kan leda till erosion i antingen toppen eller blocket, eller båda om man har otur. Detta fenomen lämnar en grop efter sig som gör att packningen går igen ganska fort, lite sånt här klet löser det problemet. Men i mitt fall handlar det om toppackningar som varit monterade några dagar, så det borde ju fungera

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-526db3a6cf8f7a1dceac8144b20bcfc0.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-48f6595f1acc044ac3d9b6a111985916.jpg]()
Kleta på blocket
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-316d1e7f2cc309bf394920dac4bbec8f.jpg]()
På med packningen
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1c2979b65a9a6c3f5d9940e023da84c0.jpg]()
Klet igen
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f9693bc28390c89d3b8b2598fa25e141.jpg]()
Toppen på!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e629a6de906bfb947421fd826bfa62d8.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3e6d753c2101da61d09fa57db056c462.jpg]()
Dem hydrauliska lyftarna har tappat trycket och spänsten så flera stötstänger glappade en hel del, men det borde rätta till sig när maskineriet drar igång
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-66074ddd35ef400d9ce27172167e8581.jpg]()
Sedan hade jag lite otur när jag tänkte så jag lyckades knäcka denna bågen, dock hade jag ju 8st i reserv så det löste ju sig fort

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0f3fc2cdae8ab750fb7018bbb0832add.jpg]()
Men sen hände en skum grej. Skulle spänna denna skruven (med moment) men det klickade aldrig och den bara fortsatte med ganska lite motstånd, sen knäppte det till högt!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7f11b78964b45d7a5caacc87623059c6.jpg]()
Jag har alltså lyckats knäcka skruven men inte så att den gick itu, det har då aldrig hänt mig Oo
Denna byttes enkelt ut mot en i bättre skick
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-315aaacc067f7b0a52af2155ffe5279a.jpg]()
Oljeröret bankades dit
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a331afaecd284924ce038a5d250567c3.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-838acf5e193cef9715596fab390e1fe5.jpg]()
Insugspackning och packningsmassa
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-973530736511ce133cb8a177a5abc0ab.jpg]()
Skruvarna till insuget var alla unika så dem hade jag satt i denna lådan, montering blev nu mycket enkel och snabb

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-97f7cc5d27cd8e040057bfa7411f0b78.jpg]()
Annat diverse nödvändigt monterades och här var motorn redo att komma ner från vaggan
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4dd5e2b96a87c81555bf7e9fdf305a34.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f9ce1c2e8f2d9132263309df17363a38.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1bff26bc312611e16ab85ad0af08f7f4.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8549e54bc5abd977fdb898261bccd175.jpg]()
På med startkransen, låsvätska på skruvarna och spänt med moment
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-848188c27812309e8a6f11b6cfa51962.jpg]()
Missade ju helt att styrpinnarna på motorn i svepet var rostiga så det blev lite trixigt att få ihop motorn med lådan, men gick tillslut. Nu ska bara allt kopplas in igen men klockan blev 21:00 och jag satte stopp för denna dagen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9c1960ddd773f806cf393b55f5676279.jpg]()
Fortsättning följer!