2322
Sök

Pruta vid köp av handlare

5 Inlägg
16 maj 2017
Trådstartare
#1
Hej,

Vad skulle ni säga att det är för prutmån på en bil i 40 000 kronorsklassen vid köp av handlare? Går det att säga så generellt?

Även, bilen ska besiktigas nu senaste sista maj så kan jag kräva att handlaren besiktigar bilen innan köp?

Tack.

6 650 Inlägg
16 maj 2017
#2
Jag krävde vinterdäck och besiktning på Alfan innan jag köpte den, blev ingen prisförändring

De/Dem

1 661 Inlägg
16 maj 2017
#3
På bilar i den prisklassen brukar det inte finnas så mycket spelrum men en besiktning borde inte vara några problem att få genomfört.
Du kan också, om du är seriös, säga att om den går igenom besiktningen utan problem köper du den. Blir det anmärkningar vill du att dom blir åtgärdade innan köp.

Sen kan du väl försöka pruta men då tror jag du får hoppa över besiktnings-kravet. Jag som säljare hade iaf inte gått med på både besiktning och prut.

Forummoderator
18 134 Inlägg
16 maj 2017
#4
Beror mycket på bil skulle jag vilja påstå. En "svårsåld" bil med kanske stor maskin kan man pruta på. En mindre släde med låga mil och automatlåda är rejält svårt.

Upp till TS om denna vill avslöja vad det är för kälke som avses.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muttley
16 maj 2017
#5
CC72 skrev:
På bilar i den prisklassen brukar det inte finnas så mycket spelrum men en besiktning borde inte vara några problem att få genomfört.
Du kan också, om du är seriös, säga att om den går igenom besiktningen utan problem köper du den. Blir det anmärkningar vill du att dom blir åtgärdade innan köp.

Sen kan du väl försöka pruta men då tror jag du får hoppa över besiktnings-kravet. Jag som säljare hade iaf inte gått med på både besiktning och prut.

Det fetmarkerade hoppas jag att alla har som krav när man köper en bil som är på väg in i eller är i besiktningsperiod.

Pruta ska man alltid göra hos bilhandlare.   Eller förhandla till sig mer utrustning.

Men någon tusing ska man kunna leka med på 40 000.

4 Inlägg
2 april 2018
#6
Gammal tråd, men jag lånar den!

Är det någon som har jämfört priserna mellan en bil hos en handlare och bilens lite mer exakta värde? Dvs. hur mycket brukar en handlare lägga på?

Jag är nämligen i planerna att köpa en bil, men är inte nog insatt för att kunna göra en bra värdering. Säljaren och företaget ska såklart tjäna pengar. Men, ja... efter att ha läst lite så verkar det som att handlare rent generellt sätt alltid tar i lite mer än nödvändigt.


Edit: Eller kan man utgå från att handlaren ändå prissatt bilen efter skicket som den är i, och är det utslitna däck så har de dragit ner priset. Osv osv
Senast redigerat av Bananugglan (2 april 2018)

Evildan
2 april 2018
#7
Läs och åter läs på via stora annonssighter såsom blocket och bytbil, de flesta handlarna på bytbil återfinns på blocket, för att få ett uppskattat värde.
Olika handlare önskar olika marginaler, den stora märkesaktören vill oftast ha mer kvar på bilen till Good Will men även för att täcka högre omkostnader än den mindre buskhandlaren.
Det finns tyvärr ingen algoritm att bruka för detta trots att värderingssighter gör så, jag litar mao inte ett skvattiduddlan på dylika sighter.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
3 april 2018
#8
10-15% ska man pruta, minst..
Och sen ska man inte vara så angelägen, för man kan ge sig fasen på att drivna säljare kan tyda kroppsspråk..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

7 487 Inlägg
3 april 2018
#9
För det första - köp inte en obesiktad bil eller bil som befinner sig i besiktningsperioden.
För det andra kolla värdet med Vi Bilägare, bilpriser.se m fl.
För det tredje kosta på en CARFAX om du är tveksam.
Flera ägare på kort tid är en varningsklocka.
Det senare kan du se på biluppgifter.se

4 Inlägg
3 april 2018
#10
Grymt med så snabba svar! Jag ska tänka på allt ni säger!

Jag kommer köpa en lite äldre bil då min budget är 40-60k, så vilka komponenter ska man se till är utbytta (tänker att det kan vara prut-argument)? Finns det någon check-lista?

När det kommer till bilarnas kvalité; Är det de större bilhandlarna som har bäst krav eller är alla ungefär lika?

1 705 Inlägg
3 april 2018
#11
Bananugglan skrev:
Grymt med så snabba svar! Jag ska tänka på allt ni säger!

Jag kommer köpa en lite äldre bil då min budget är 40-60k, så vilka komponenter ska man se till är utbytta (tänker att det kan vara prut-argument)? Finns det någon check-lista?

När det kommer till bilarnas kvalité; Är det de större bilhandlarna som har bäst krav eller är alla ungefär lika?

När det gäller kvalitet så hänger det mer på vilken bil du köper än var du köper den.
En Merca är en Merca oavsett om du köper den hos en stor handlare eller privat, likaså är en Peugot en Peugot oavsett var den säljs. Skillnaden är väl att hos en seriös handlare ingår garantier, men det påverkar givetvis priset också.


7 487 Inlägg
3 april 2018
#12
Bananugglan skrev:
Grymt med så snabba svar! Jag ska tänka på allt ni säger!

Jag kommer köpa en lite äldre bil då min budget är 40-60k, så vilka komponenter ska man se till är utbytta (tänker att det kan vara prut-argument)? Finns det någon check-lista?

När det kommer till bilarnas kvalité; Är det de större bilhandlarna som har bäst krav eller är alla ungefär lika?

Det är flera saker du bör ta med i bedömningen, förutom själva bilen.
Hur många ägare? Många ägare på kort tid är inte bra.
Av vem eller vilka är bilen körd? Ungdomar eller gubbar = körd "sportigt" eller lugnt.
Fullstämplad servicebok? Tyder på omtänksamma och vårdande ägare.
Var är bilen körd? Storstadskörd eller glesbygd som långpendlarbil. Bilar från Norrlands inland är i regel mindre utsatta för vägsalt och sandblästring av underrede och sidor. "Storstadsbilar" har i regel fått slita hårt vilket påverkar bromsar och transmissionskomponenter negativt samt minnen från storköpsparkeringar.
Dokumenterade rostskyddsbehandlingar är guld värt.

Köper du en bil som är körd mindre än 10.000 mil, inte är äldre än 10 år och du tecknar helförsäkring så har du maskinskadeförsäkring. En stor trygghet eftersom den har en självrisk på 2.000:- (hos Folksam).

Evildan
3 april 2018
#13
Vidare förutom torsens suveräna svar så har olika märken/bilmodeller olika svagheter och brister att extra noggrant undersöka.

4 Inlägg
4 april 2018
#14
Fyfan vad gött att se så bra svar! Tack för alla tips!


Sök