3567
Sök

Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

* Voff voff *
10 751 Inlägg
31 december 2019
#2181
Ivel skrev:
Det är 0% som kan tanka vätgas hemma, det är fler som kan ha en dunk hemma med förbränningsmotorbränsle.

53% av befolkningen bor i enfamiljshus och kan alltså i nuläget ha laddning hemma.

20.2% av bostäderna i landet är bostadsrätter, dvs en stor möjlighet till hemmaladdning.

53% av befolkningen, dvs inte 53% av hushållen? Många köper ju bil till hushållet, inte per person. Således bör siffran på antalet hushåll (som ju innehåller 1-X personer) bli mer relevant. Eller möjligen, hur många av Sveriges personbilar står faktiskt på egen tomt nattetid?

Av dom bostadsrätter jag bott i har ingen haft någon som helst möjlighet att på ett rimligt sätt hänga ut en sladd från balkongen. Varför menar du att det skulle finnas en stor möjlighet till laddning när bostadsformen är bostadsrätt?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 494 Inlägg
31 december 2019
#2182
Brådhis skrev:
Ivel skrev:
Det är 0% som kan tanka vätgas hemma, det är fler som kan ha en dunk hemma med förbränningsmotorbränsle.

53% av befolkningen bor i enfamiljshus och kan alltså i nuläget ha laddning hemma.

20.2% av bostäderna i landet är bostadsrätter, dvs en stor möjlighet till hemmaladdning.

53% av befolkningen, dvs inte 53% av hushållen? Många köper ju bil till hushållet, inte per person. Således bör siffran på antalet hushåll (som ju innehåller 1-X personer) bli mer relevant. Eller möjligen, hur många av Sveriges personbilar står faktiskt på egen tomt nattetid?

Av dom bostadsrätter jag bott i har ingen haft någon som helst möjlighet att på ett rimligt sätt hänga ut en sladd från balkongen. Varför menar du att det skulle finnas en stor möjlighet till laddning när bostadsformen är bostadsrätt?

//Brådhis

När jag bodde i bostadsrätt i Nyköping, och hade BMW 2002 med 6 volt, var jag tvungen att via sladd ut från balkongen medelst hårtork "förvärma" motor och batteri när det var kallt.
Så det kan gå, om man vill(och måste om man har BMW).
Men ladda elbil - njaa!

7 494 Inlägg
31 december 2019
#2183
caromania skrev:
Iofs handlar ju inte tråden om enbart elbilar men ser man över en kommande 10årsperiod så skulle jag tippa på att en ganska stor procent av alla bilar som säljs kommer vara elbilar. Det är ju jättebra för alla, även för de som inte har möjlighet eller vill köra elbil.

Frågan är ju snarare (som jag uppfattar den) varför inte fler väljer ex elbilen av de som kör de där 34km/dag och bor i eget hus? Är det okunskap? Rädsla för nyheter?

Någon var inne på status och det tror jag personligen är den största orsaken. Man vill ha en ball bil att skryta med för grannarna. En tesla skulle duga men den har folk inte råd med. Folket har råd med en Zoe men det är inte lika flott som en xc40 med 18tumsfälgar.

En släkting förevisade under den traditionella julsläktträffen stolt sitt nyförvärv.
Aygo:n var bytt till en Tesla S.
Han har ännu inte något ladduttag hemma!
Frågade inte hur han kunnat finansiera köpet av Teslan, eller varför han köpt bilen.
Han som föredrar tåg på långresor.
Ville som sagt inte förstöra julstämningen med frågor, på hustruns bestämda order.
Men han kanske fick bra för AYGO:n i inbyte?
Ska fråga vid senare tillfälle.
Enda frågan jag hann ställa var hur räddningstjänsten ska koppla sina krokar om de med våld behöver öppna dörrarna för att få ut personer ur bilen.
Men då ingrep hustrun verbalt och avbröt konversationen.

370 Inlägg
31 december 2019
#2184
Ivel skrev:
M123 skrev:
Ivel skrev:
Svaren på dina frågor finns redan i tråden flertalet gånger.
Du har nog inte riktigt läst och förstått den artikel du länkar till eller så väljer du att plocka ut värsta tänkbara jämförelse av någon anledning.
Vet du hur långt en elbil kan köras på den energi och utsläpp som åtgår för att tillverka en dieselbil av samma storlek som de med 100kw batteri?

Du någonting som slog mig nu var stämmer dom där siffrorna för export av el när vi släckt ner reaktorer?

https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
Vi exporterar just nu 5 257MW.

vi har milt väder och röd dag, kom tillbaka när vi har en kylig vardag när industrierna går för fullt..då importerar vi.
Senast redigerat av Unleash (31 december 2019)

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 260 Inlägg
31 december 2019
#2185
Unleash skrev:
Ivel skrev:
M123 skrev:

Du någonting som slog mig nu var stämmer dom där siffrorna för export av el när vi släckt ner reaktorer?

https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
Vi exporterar just nu 5 257MW.

vi har milt väder och röd dag, kom tillbaka när vi har en kylig vardag när industrierna går för fullt..då importerar vi.

Eller när alla i detta avlånga land helt plötsligt får för sig att köra elbil! Då tror jag att vi kan snacka om import av el, kanske el från brunkol!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 494 Inlägg
31 december 2019
#2186
jaka54 skrev:
Hej!
Som jag sagt tidigare...rena batteribilar som t,ex Tesla är återvändgränder.
Framtiden är bränslecelldrivna bilar.
Toyota kommer med generation två  av  sin "Mirai" 2020.

Inte alls.
Man skaffar en släpvagn till Tesla:n för allt för allt som inte ryms i bagageutrymmet på Tesla:n, jämfört med nuvarande rymliga bil med bakdörr.
Om nu Tesla får ha draganordning?
På släpvagnen får man även plats med ett fosildrivet elverk och bränsle till den.
En nackdel är att man inte får köra fortare än 80 km/t med släp.
Resan från Mälardalen till Lapplands inland lär förlängas med ett halvt dygn - vilket är en nackdel.
Dels p g a att man måste köra saktare med släpet, dels för att man måste stanna och ladda Tesla:n samt att man måste stanna och köpa fosilbränsle till elverket.
Annars inga stora kända problem.
Eller??????

Forummoderator
9 299 Inlägg
31 december 2019
#2187
Vettemannen skrev:
Eller när alla i detta avlånga land helt plötsligt får för sig att köra elbil! Då tror jag att vi kan snacka om import av el, kanske el från brunkol!

/Benny

Vi har ca 5.000.000 bilar i Sverige idag och av dessa är ca 100.000 laddbara. Jag finner det tveksamt och rent av orimligt att 4.900.000 bilar kommer att bytas ut natten mellan den 1-2januari 2020? Eller under någon annan dag heller för den delen.

Däremot ser jag det som rimligt att procenten med laddbara fordon kommer att ta större och större del av marknaden under kommande 10årsperiod. I slutet av kommande decennium kanske vi har en större jämvikt mellan laddbara fordon och fordon som drivs av fossila bränslen. Jag tror även att vi under denna tid kommer se en förändring och utbyggnad av infrastrukturen. Framförallt i tätbebyggda områden där de flesta bor (>90% av befolkningen) som gör att de flesta mycket väl klarar sig med en elbil.

Att sedan <10% av befolkningen inte kommer kunna dra nytta av den utbyggda  infrastrukturen behöver ju inte vara något problem alls då de fortfarande kan tanka både diesel, bensin och så vidare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
18 158 Inlägg
31 december 2019
#2188
Jaka håller fast vid sina bränsleceller. Av en för mig okänd anledning.
Fast även dessa innehåller en försvarlig mängd batterier för att få fart på fordonet. Stacken har dessutom en inbyggd "bästföre" då den inte kan klara hur många cykler som helst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
31 december 2019
#2189
torsen skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Som jag sagt tidigare...rena batteribilar som t,ex Tesla är återvändgränder.
Framtiden är bränslecelldrivna bilar.
Toyota kommer med generation två  av  sin "Mirai" 2020.

Inte alls.
Man skaffar en släpvagn till Tesla:n för allt för allt som inte ryms i bagageutrymmet på Tesla:n, jämfört med nuvarande rymliga bil med bakdörr.
Om nu Tesla får ha draganordning?
På släpvagnen får man även plats med ett fosildrivet elverk och bränsle till den.
En nackdel är att man inte får köra fortare än 80 km/t med släp.
Resan från Mälardalen till Lapplands inland lär förlängas med ett halvt dygn - vilket är en nackdel.
Dels p g a att man måste köra saktare med släpet, dels för att man måste stanna och ladda Tesla:n samt att man måste stanna och köpa fosilbränsle till elverket.
Annars inga stora kända problem.
Eller??????

Fjompigt Torsen. Du kan bättre.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

60 Inlägg
31 december 2019
#2190
Ivel skrev:
micke-wes skrev:
varför ska inte det räknas bara för att det har nämnts flera gånger?
25000 mil bara på batteritillverkningen är ganska långt och sen ska bilen tillverkas och skulle laddströmmen komma från ett kolkraftverk pga av elbrist vid nått tillfällle blir det ju ytterligare några mil med en diesel bil.
sedan när batteriet är förbrukat så ska det återvinnas och utsläppen för det finns inte med

Svaren på dina frågor finns redan i tråden flertalet gånger.
Du har nog inte riktigt läst och förstått den artikel du länkar till eller så väljer du att plocka ut värsta tänkbara jämförelse av någon anledning.
Vet du hur långt en elbil kan köras på den energi och utsläpp som åtgår för att tillverka en dieselbil av samma storlek som de med 100kw batteri?

har inte läst hela tråden,jag tog siffrorna för att ha nått att jämföra med  men man kan ju göra som dig och blunda för det som sker vid tillverkningen så man ska börja räkna utsläpp när bilen är färdigbyggd.
Vi får se hur mycke el dom kommer exportera när det blir kallt och inte blåser så mycke.
Senast redigerat av micke-wes (31 december 2019)

6 249 Inlägg
31 december 2019
#2191
Hej!
Går Teslans batteri att byta ut, efter säg 10 år?


1 033 Inlägg
31 december 2019
#2192
jaka54 skrev:
Hej!
Går Teslans batteri att byta ut, efter säg 10 år?

Tidigare lämnade man bilen på "skroten" när den var "färdigkörd". Numera lämnar man hela "bilen" till elektronikavfall när batterierna är slut big_smile

VAG har världens bästa bilar.

Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
31 december 2019
#2193
jaka54 skrev:
Hej!
Går Teslans batteri att byta ut, efter säg 10 år?

Ja det går, förstår dock inte varför du skulle behöva göra det.
Senast redigerat av SportPilot (31 december 2019)


1 033 Inlägg
31 december 2019
#2194
SportPilot skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Går Teslans batteri att byta ut, efter säg 10 år?

Ja det går, förstår dock inte varför du skulle behöva göra det.

Efter 10 år är floppen med elbilar över smile

VAG har världens bästa bilar.

3 404 Inlägg
31 december 2019
#2195
candyweiss skrev:
SportPilot skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Går Teslans batteri att byta ut, efter säg 10 år?

Ja det går, förstår dock inte varför du skulle behöva göra det.

Efter 10 år är floppen med elbilar över smile

Brukar ju ta sisådär 10 år...


Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
31 december 2019
#2196
candyweiss skrev:
SportPilot skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Går Teslans batteri att byta ut, efter säg 10 år?

Ja det går, förstår dock inte varför du skulle behöva göra det.

Efter 10 år är floppen med elbilar över smile

Jag är inte blir inte överexalterad av elbilarna som somliga andra här och förstår att det är mer än status och dumhet som gör att man väljer en superb med 4 hjulsdrift framför en zoey.

Det kommer dock elbilar som är överlägsna superben på nästan allt, så som bruksfordon så kan jag också tänka mig en elbil när ekonomin tillåter. Mitt bilintresse inkluderar dock förbränningsmotorer, så kommer aldrig ersätta hobbybilarna med elektrifierade diton

Så nej, elbilen är ingen flopp.
Senast redigerat av SportPilot (31 december 2019)


Forummoderator
18 158 Inlägg
31 december 2019
#2197
Synd om bland annat Volvo och VAG som ska skicka ut minst hälften av sin produktion i form av elbilar år 2025... De skulle tagit in Er som konsulter gubbar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
31 december 2019
#2198
Hybrid_ skrev:
Synd om bland annat Volvo och VAG som ska skicka ut minst hälften av sin produktion i form av elbilar år 2025... De skulle tagit in Er som konsulter gubbar!

Håller med, de skulle plockat in mig som konsult! Vilka resultat de hade fått se!!!!


Fri fart för ett fritt folk!
14 349 Inlägg
31 december 2019
#2199
Unleash skrev:
Ivel skrev:
M123 skrev:

Du någonting som slog mig nu var stämmer dom där siffrorna för export av el när vi släckt ner reaktorer?

https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
Vi exporterar just nu 5 257MW.

vi har milt väder och röd dag, kom tillbaka när vi har en kylig vardag när industrierna går för fullt..då importerar vi.

ganska blåsigt oxå iallfall i Närke   och +9 grader.. 

och nästa år stängs en reaktor till..  och kärnkraften i sverige står för den elen som är lättast att tillgå oavsätt väderlek... den bryr sig inte om det är mörkt   -20  dålig nederbörd vindstilla..   för mig helt obegripligt att man inte satsar på kärnkraften i sverige..        med en gen3 reaktor skulle vi dessutom kunna plocka fram gammalt avfall och plocka ur massor av el till ur den.   men för några olyckor i pissländer så blir alla så jävla rädda och tror att hela världen går under vid en olycka i ett kärnkraftverk.  samtidigt som dom är för Nato i sverige och skulle inte ha något i mot att ha kärnvapen i sverige och samtidigt få kärnvapen riktat mot sig ifrån ryssland .. det är humor på hög nivå smile

Kör fort så hinner inget hända...

6 657 Inlägg
31 december 2019
#2200
https://www.nyteknik.se/digitalisering/ … en-6475933 Artikel från 2001 som fortfarande är rätt relevant.

De/Dem


Sök