Äntligen kom japanska tomten med lite paket.
Istället för att köpa nya Bilsteindämpare fram som behöver fjädrar och nya topplagningar (det är olika topplagringar på Kyb och Bilstein) så blev det en uppsättning Coilovers istället.
Bilstein bakdämparna har ändå gått 18k så det var lika bra att byta allt på en gång.
Coilovers finns det en uppsjö av och jag har tidigare haft K-sport och D2 men jag har aldrig upplevt speciellt bra komfort på dem även på mjukaste läget.
Bilen är en daily som kommer se banan kanske 1-5 ggr per år så komforten var en avgörande faktor.
Jag har letat och sökt över hela internet och hittat den gyllene medelvägen,
Tein Street basis.
Detta är basmodellen från Tein, man behåller original topplagringar och de är inte justerbara i hårdhet i toppen av dämparen, i övrigt är de lika gedigna och välbyggda som de högre serierna.
Recension kommer längre ner.
Legacy original vs Tein
Montering in progress.
Det blev ett panikbyte av dämparna fram samma dag de kom, vi skulle på semester morgonen efter och de slitna standarddämparna med sina kapade fjädrar hade resulterat i ett besök på ryggkliniken då ca300 mil med husvagn låg på agendan
Dags för avfärd!
Höjden fram ser ut så här just nu, tror jag är nöjd eller skall den ner mer?
Bak är det inte bytt än, här är det standardhöjd med Bilstein.
Recension av coiloversenFunderar du på Bilsteindämpare eller Koni med sänkfjädrar?
Funderar du på att köpa "kinacoils" d2/ksport/xyz till bruksbilen bara för att sänka men inte för att köra primärt på bana/drifting?
Tänk om!
Detta måste jag säga är det absolut prisvärdaste sättet att uppgradera väghållningen både på standardbil och som utbyte på bilar med original sportchassi.
Efter 300 mil med husvagn där det varierat mellan europavägar till sönderregnade grusvägar och sedan ca 50mil utan husvagn kan jag inte säga annat än att jag är supernöjd.
Bilen känns stabil och sportig men är ändå tillräckligt förlåtande för att ta ett potthål eller bula i vägen utan att uppsöka närmsta kiropraktor.
Alla original fästpunkter finns, varje modell är byggd och anpassad efter bilen.
Kvaliteten känns rejäl och de är byggda i pulverlackat stål och allt andas verkligen "Made in Japan"
På onsdag är det dags för första bankörningen, uppdaterar mer efter detta.