3033
Sök

Subaru Legacy Spec B - Daily driver

Målet är en perfekt daily driver som inte behöver skämmas vid bankörning.

14 410 Visningar
Uppdaterades senast 4 september 2017
4 571 Inlägg
2 juli 2017
Trådstartare
#1
Då var det dags igen att ramla ner i projektträsket!

Åkt runt ca 2år i en helt spik original Outback -05 bästa bruksbilen jag haft.
Men körglädje skulle jag inte kalla det mer än när man är mitt ute i skogen i en lerig backe med stora stenar och man bara vet att det här är inga problem alls.

Jag har alltid har ett förkärlek till Subaru och speciellt Imprezorna men jag ville inte ha något så uppenbart snabbt som en rallyblå impreza även om jag fortfarande suktar efter en sådan.

Efter någon veckas spanande på blocket dök det upp en helt annan bil i sökresultaten, Legacy Spec B?
Vad är det för någonting, hade aldrig hört talas om modellen innan och ja det verkar ju inte krylla av dem direkt.
Har inte lyckats få fram hur många som sålts här i Sverige om man tittar på försäljningen i USA så borde det inte vara många, ens 100st svensksålda?
Spec b produced for USDM
2006 - 500
2007 - 432
2008 - 767
2009 - 167
Total - 1866


Vad är då en Spec B?
Kan vara intressant att veta innan vi börjar, det är en Legacy med extra allt kortfattat.

Motorn: 3.0L boxersexa (H6, EZ30R) 245hk, 297 Nm
Växellåda: 6petad STI låda (lite längre 5e och 6e växel)
Bilstein dämpare
R180 bakdiff
Skinninredning elstolar
Navigation och touchdisplay med färddator
Aluminium huv
18" fälgar
Annan grill
(Fyller på listan om jag kommer på något mer)


Såhär såg bilen ut vid hemkomst i Maj
Vinterdäcken på originalfälgarna, färgen är Garnet red pearl
https://www1.garaget.org/archive/8/7454/403897/403897-3808038.jpg
https://www1.garaget.org/archive/8/7454/403897/403897-3808039.jpg



Fyller på förstainlägget senare och vad som skett fram tills i dag.


4 571 Inlägg
5 juli 2017
Trådstartare
#2
Det första som stod på agendan var att beställa sommarfälgar.
Det medföljde nämligen inga vid köpet av bilen.

Valet föll på JR-3 18x8"
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-ff567b648c4566a006ea7ffecd33e6f8.jpg

Med svarta muttrar
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-560210f3eed70f36d66d2f3d201304c2.jpg

Provmontering på bilen bara för att få en uppfattning hur det kommer se ut.https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-ff02a46ab4a787dd7e67d347a88c3f67.jpg

Till detta behöves såklart däck, där blev det Goodyear Eagle F1 Asymmetric pga lågt vägljud, bra egenskaper i vått väglag och tillräckligt grepp för lite banåka.
Hitintills är jag supernöjd med däcken!

Monterat på bilen
https://www1.garaget.org/archive/8/7454/403897/403897-3808040.jpg
https://www1.garaget.org/archive/8/7454/403897/403897-3808041.jpg

som de uppmärksamma kanske redan sett är det väldigt hög fram jämfört med bak.
Detta beror på att någon tidigare ägare snålat och satt dit original legacy fjäderben istället för att köpa nya Bilstein dämpare.
http://i0.kym-cdn.com/photos/images/original/000/001/582/picard-facepalm.jpg

Tills jag har ordnat nya dämpare kände jag mig tvungen att sätta kapen i fjädrarna fram.
Det gjorde ont att se bilen på hög, det blev lite bättre men vill fortfarande ha den ett par cm lägre och framförallt styvare. Det är ett paket påväg med godsaker, mer om det längre fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-8372b57ded3b5b7e2a8391356726be5f.jpg

Har även målat bromsoken som syns ovan då det var 3 olika färger innan , 2 rostiga,  1 väldigt slitet grå/svart och ett helt nytt silver
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-214630c6bd26836666c1afdc44651edf.jpg

Lite bussningar och krängningshämmarstag har bytts med sedan inköpet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-b45cbcefafce33b5a2396497f92136df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-1798a021ad4ff68aaa4191d060fa05b2.jpg
Senast redigerat av Izual (19 augusti 2017)


4 571 Inlägg
5 juli 2017
Trådstartare
#3
Nästa sak på agendan var att ordna lite drägligare körförhållanden då jag åker längre sträckor med bilen.
Vägljud är det största negativa med att äga en Legacy eller annan äldre Subaru för den delen.
Originalstereon vinner inte heller några mästerskap.

Så här såg det ut från början, var lite ivrig att riva innan jag fotade som synes.
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-d91f312a41feac7c8a849b12d66f3ec6.jpg

JDM stereo ram med klimatkontroll här finns det plats för en "vanlig" enkel eller dubbeldin stereo.
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-aef1b358ccbe41f0251ed902bc7b0824.jpg

Färgmatchning av övrig plast runtomkring. Blaaaaaaaaaaaaack!
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-a3956b120015e746f389a93c76a20f74.jpg

Kattastrofen vaktar iso och högtalarkablage
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-4ed3e3ae348e775a170025ad1d941868.jpg

Jag valde en singeldin stereo, det hade sett konstigt ut med en till stor display i mitten och jag saknar ett bra glasögonfack. Själva facket är i en container långt ute till havs men anländer förhoppningsvis snart.
Displayen matchar övrig instrumentering med vit text och röd belysning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-2cb410761d043bc5042afc3b744144e5.jpg


-


Sen var det dags att  ta tag i vägljudet.
Är långt ifrån någon expert på billjud men gjorde så gott jag kunde.

Så här fantastiskt mycket vibrationsdämpare är det från fabriken! De 2 bitarna som syns i bild är allt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-6b686851dc4bfcc9c70277bb17c6b70b.jpg

En bit på vägen, ungefär 1,5 kvadrat gick det åt per framdörr för att täcka det mesta av yttersidan, hålen och de större dö-ytorna på innerdörr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-9d52cb61a0e83bd5387060856d22dfdc.jpg

När jag ändå rev dörrsidorna passade jag på att byta högtalare och diskanter fram.
Valet föll på ett kitsystem från Cervin Vega

Standard
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-7024e3c976e58d31e2f3d9813a7480d6.jpg
Cervin vega
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-e7f7434880ee116e44e28050b1e86bde.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-a204da0c44d4b82161d273744f1f4ad1.jpg
Med högtalaradapter
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-03bb96be8a3f48ff3f39ed72664d74ab.jpg

Adderade extra dämpmatta i dörrsidorna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-8a1a33e94576a0ce698548d0e9267012.jpg

Slutgiltigt resultat fram
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-80e92f6385041beeb2c5588bc30436b1.jpg


Samma procedur bak förutom att högtalarna inte byttes
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-c419a55cf300f82b0e58b3a504c7688d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-e5df97f3269fe561cddf4f6c68ea35b9.jpg



Det blev en otrolig skillnad på både vägljud och stereo efter detta.
Jag är supernöjd!
http://s2.quickmeme.com/img/14/140b5483695386641c948708752a0663ef0e2f500d6cdab6175c881d626a5a60.jpg
Senast redigerat av Izual (5 juli 2017)


242 Inlägg
5 juli 2017
#4
kul att se nån pilla lite på subaru smile

480 Inlägg
6 juli 2017
#5
Detta är ju helt klart följbart big_smile <3


4 571 Inlägg
6 juli 2017
Trådstartare
#6
Lite mer småpyssel som förhöjer upplevelsen.
Fantastiskt vad man kan få för en hundring från kina!

https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-53355e2b14211e7ad27943eb6a3e02fe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-e11b6035cf45f547c538a408fdef6eca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-56478118f0270b3c19761f591ef41313.jpg


4 571 Inlägg
10 juli 2017
Trådstartare
#7
Det blev en del dämpmaterial över efter jag var klar med dörrarna så jag fortsatte under baksätet, hjulhusen och hatthyllan.

Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-9537940021c1386e36ac103bbab65a57.jpg

Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-af6f07a3ad204a4c8af703084170d1e8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-e2c76715761a4df15ef3eea8fe122789.jpg


4 571 Inlägg
24 juli 2017
Trådstartare
#8
Äntligen kom japanska tomten med lite paket.

Istället för att köpa nya Bilsteindämpare fram som behöver fjädrar och nya topplagningar (det är olika topplagringar på Kyb och Bilstein) så blev det en uppsättning Coilovers istället.
Bilstein bakdämparna har ändå gått 18k så det var lika bra att byta allt på en gång.

Coilovers finns det en uppsjö av och jag har tidigare haft K-sport och D2 men jag har aldrig upplevt speciellt bra komfort på dem även på mjukaste läget.
Bilen är en daily som kommer se banan kanske 1-5 ggr per år så komforten var en avgörande faktor.

Jag har letat och sökt över hela internet och hittat den gyllene medelvägen, Tein Street basis.
Detta är basmodellen från Tein, man behåller original topplagringar och de är inte justerbara i hårdhet i toppen av dämparen, i övrigt är de lika gedigna och välbyggda som de högre serierna.

Recension kommer längre ner.

https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-5ae11725889fc569cb9273f422f2c01e.jpg
Legacy original vs Tein
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-043a046e759a3e3d94923a79f57119b9.jpg

Montering in progress.
Det blev ett panikbyte av dämparna fram samma dag de kom, vi skulle på semester morgonen efter och de slitna standarddämparna med sina kapade fjädrar hade resulterat i ett besök på ryggkliniken då ca300 mil med husvagn låg på agendan tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-40416d3b6a4b01f6ce768be1dc5248ec.jpg

Dags för avfärd!
https://www1.garaget.org/archive/8/7454/403897/403897-3825199.jpg

Höjden fram ser ut så här just nu, tror jag är nöjd eller skall den ner mer?
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-522088bad4831a1f1ceae577298fab9e.jpg

Bak är det inte bytt än, här är det standardhöjd med Bilstein.
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-37b18acb6b969167500b78667e0c76da.jpg


Recension av coiloversen
Funderar du på Bilsteindämpare eller Koni med sänkfjädrar?
Funderar du på att köpa "kinacoils" d2/ksport/xyz till bruksbilen bara för att sänka men inte för att köra primärt på bana/drifting?
Tänk om!

Detta måste jag säga är det absolut prisvärdaste sättet att uppgradera väghållningen både på standardbil och som utbyte på bilar med original sportchassi.

Efter 300 mil med husvagn där det varierat mellan europavägar till sönderregnade grusvägar och sedan ca 50mil utan husvagn kan jag inte säga annat än att jag är supernöjd.
Bilen känns stabil och sportig men är ändå tillräckligt förlåtande för att ta ett potthål eller bula i vägen utan att uppsöka närmsta kiropraktor.

Alla original fästpunkter finns, varje modell är byggd och anpassad efter bilen.
Kvaliteten känns rejäl och de är byggda i pulverlackat stål och allt andas verkligen "Made in Japan"

https://i.imgflip.com/130m7w.jpg

På onsdag är det dags för första bankörningen, uppdaterar mer efter detta.
Senast redigerat av Izual (24 juli 2017)


242 Inlägg
24 juli 2017
#9
skulle inte sänka mer fram om det hade varit jag iaf. mer än lagom det där

4 571 Inlägg
17 augusti 2017
Trådstartare
#10
Andyah skrev:
skulle inte sänka mer fram om det hade varit jag iaf. mer än lagom det där

Sänkte 2-3 mm till när jag kom hem från semestern och monterade bak. Nu är det perfekt smile


4 571 Inlägg
17 augusti 2017
Trådstartare
#11
Uppdatering igen!
Även om det inte är så stor följarskara så håller det mig motiverad att själv se framstegen sakta men säkert.

Glasögonfacket kom äntligen, det var lite pill att få dit det då JDM fabriksramen inte helt följer dinstandard.
Lite dremel finlir och nya hål krävdes.
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-a255f9c87cbea1fe22ae66e209191e16.jpg
Såhär ser kontoret ut för närvarande, mkt nöjd med bytet av stereokonsolen känns som en nyare bil och passar bra med svart mot skinninredningen.
Mitt val av singeldin känns också rätt, en till stor skärm i mitten hade sett lite väl "pimp my ride" ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-f61088e649f48415d6c8adca70a72125.jpg



Fick tummen ur att byta fjäderbenen bak också.
Bilstein vs Tein.
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-5eac7ed082047ccea4e131f88e53afa6.jpg
Riva halva bilen för att komma åt 2 muttrar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-669b20b53b6737ce1f7eeeb92ead5373.jpg
Monterat och klart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-3e4fa79be6f12e138a4e7ddb655aa21a.jpg
Första nersläppet med coilovers bak, blev lite för lågt för att vara körbar här i skogarna.
Har sedan kortet togs ställt upp den ca 2cm bak och den är lite lägre fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-b5e9ac0fde563e60fc2811fd2246f3f7.jpg

Nästa sak på listan är bromsarna, uppdatering kommer inom ca en vecka.


23 Inlägg
Sir
935 Inlägg
17 augusti 2017
#13
Självklart följer man detta då man har en 2004 2.5 legacy &#128512;Ser riktigt bra ut

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

480 Inlägg
18 augusti 2017
#14
Fortfarande nöjd med dina "coils" ? big_smile


619 Inlägg
18 augusti 2017
#15
Följer också fortfarande varje inlägg även om jag inte kommenterar så mycket.
Utan att ha sett bilen efter att du höjde upp den 2cm bak tror jag det ser bättre ut.
Med den hjulhusformen blir det en synvilla att hjulet ligger för långt fram när bilen var så låg.

All in all måste jag säga att du har hittat en riktigt snygg combo med styling, färgval och funktion.
Well done!

198 Inlägg
18 augusti 2017
#16
Inte sett denna förrän nu, riktigt kul med fler EZ30! Har själv en projektråd om min Outback 3.0R smile

Har du några planer på att trimma motorn? Har mappat om min samt att jag har en uppsättning extraktorgrenrör samt sen några dagar tillbaka ett Simons catback som ska monteras smile De låter riktigt härligt med ett öppnare avgassystem!

Kul att du är nöjd med Tein, har deras äldre Tein Super Street på en av mina äldre Legacy Turbo, funkar riktigt bra där också och de benen är gamla smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"

4 571 Inlägg
18 augusti 2017
Trådstartare
#17
SardO skrev:
Trevligt projekt/bil. Följer.

marcus80 skrev:
Självklart följer man detta då man har en 2004 2.5 legacy &#128512;Ser riktigt bra ut

Tackar så mkt!
Bennybira skrev:
Fortfarande nöjd med dina "coils" ? big_smile

Mycket nöjd faktiskt, haft flera modeller innan men dom har aldrig varit ok komfortmässigt för daglig körning.
Testat dessa på mittsverigebanan med med bra resultat. Måste skaffa grövre krängningshämmare och bättre bromsar men coilsen räckte klart till för mig.
Gussam skrev:
Följer också fortfarande varje inlägg även om jag inte kommenterar så mycket.
Utan att ha sett bilen efter att du höjde upp den 2cm bak tror jag det ser bättre ut.
Med den hjulhusformen blir det en synvilla att hjulet ligger för långt fram när bilen var så låg.

All in all måste jag säga att du har hittat en riktigt snygg combo med styling, färgval och funktion.
Well done!

Tackar &#128522;
Ja det håller jag med om ser konstigt ut på bilden var inte fullt lika illa live men nu är den på rätt nivå.
FAH skrev:
Inte sett denna förrän nu, riktigt kul med fler EZ30! Har själv en projektråd om min Outback 3.0R smile

Har du några planer på att trimma motorn? Har mappat om min samt att jag har en uppsättning extraktorgrenrör samt sen några dagar tillbaka ett Simons catback som ska monteras smile De låter riktigt härligt med ett öppnare avgassystem!

Kul att du är nöjd med Tein, har deras äldre Tein Super Street på en av mina äldre Legacy Turbo, funkar riktigt bra där också och de benen är gamla smile

Kul! Det måste jag spana in.
Dom är ju rätt pigga standard. Som en impreza utan turbolagg och bättre bottenvrid.
Men jag vill också ha mer såklart. Extraktorgrenrör och mappning ligger på önskelistan. Var dock slut på grenrören hos raptor just nu &#128078;


4 571 Inlägg
3 september 2017
Trådstartare
#18
Efter första besöket på bana med bilen var en sak uppenbar.
Bromsarna fram behöver en upprustning.
Förutom att skivorna var skeva och vibrerade ordentligt, höll beläggen bara 3 varv på mittsverigebanan och bromsvätskan likaså. Det blev bara ett heat för mig den gången.

Sagt och gjort nya delar beställdes.
Ny bromsvätska, stålomspunna slangar och belägg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-f79d489af19ad2d2752b2b8ca06952a4.jpg

Nya skivor fram, 316x30mm original helt ok storlek.
Hade tänkt köpa slitzade skivor först men fick tag i dessa Zimmermanskivor väldigt billigt så det fick duga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-3f4dbfac78e81bc03b0211fdf93b5917.jpg

Skivor och belägg monterat och klart!
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-e21a4bb695b5151e12c8da1bbd187c0f.jpg

Jag har sedan jag köpte bilen känt att det fattas någonting baktill.
Den är för alldaglig och tam bak jämfört med fram.

Ett stycke Legacy GT vinge efterproduduktion i ABS med bromsljus provmontering.
Lätt och stilren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-bfe24b07362e8ec8d4b4ea61f7a57b9e.jpg

Måttar upp hålen
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-6617ef17d93dfa90ad6f6e65d9bd356c.jpg

Hagmans epoxyprimer och lite lack så det inte rostar med tiden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-17a15b4f1b935ecb4e0c978203c248bc.jpg

Vingen plastidippades sedan svart temporärt tills jag har tid att lämna in den på lack.
Men efter att ha haft den på några dagar är jag rätt säker att den kommer få förbli svart.
Det är många andra svarta detaljer på bilen redan och med tonade rutor kommer det bli perfekt.
Senast redigerat av Izual (3 september 2017)


4 571 Inlägg
3 september 2017
Trådstartare
#19
http://i.imgur.com/C5dv4PZ.jpg
Rond 2 på mittsverigebanan var i går på avslutningen.
Det var en väldig skillnad på bromsarna!

För att vara gatbelägg och originalskivor fungerade det över förväntan.
Ca 7 varv fullt spett med hårda inbromsningar medpassagerare och helt o-lättad gick det att köra.
För er som inte kört där är banan ganska kuperad, flera av kurvorna är i nedförsbacke så enligt mig är det ett bra betyg.

Nu när bromsarna inte längre var den svagaste länken (förutom föraren då) hittar man ju andra förbättringsområden istället. Tex bromskylning, grövre krängningshämmare, r däck, lätta bilen osv.
Man kan ju lungt säga att jag fick blodad tand.

Tankarna går nu i att antingen sälja den då det är en ovanlig bil i väldigt bra skick för sin ålder.
Eller gå all in och bygga riktig ban/isbil av den för potential har den även om den är tyngre än motsvarande Impreza så är det en viss glädje att inte göra som "alla andra".

Bilder från dagen
https://www1.garaget.org/archive/8/7454/403897/403897-3833713.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7454/7454-83a4d585e2932adbac84f82ae6896fd3.jpg
Senast redigerat av Izual (3 september 2017)


198 Inlägg
4 september 2017
#20
Kul att bromsarna blev bättre! Mittsverigebanan är väldigt krävande på bromsarna överlag är min upplevelse, speciellt inbromsningarna utför smile

Tror denna bil var till salu med rasad motor utanför Umeå för nått år sedan? Kan det stämma?
Tycker mig känna igen reg-numret!

Ser bra ut med vingen! Den ser riktigt snygg ut, i mina ögon är gen 4 Legacy en av Subarus snyggaste modeller genom tiderna smile

Var också på Bus-finalen med rallybilen och halkade men hann aldrig komma förbi och säga hej innan du åkte hem smile
Senast redigerat av FAH (4 september 2017)

"Horsepower sells cars, torque wins races"


Sök