3612
Sök

Köpråd: finns bättre alternativ än Toyota rav4 hybrid för mina behov?

3 Inlägg
1 augusti 2017
Trådstartare
Hej,
Har en rav4 från 2003 som kostat mig ca 2300/mån senaste året i bara reparationer, och börjar därför seriöst överväga en (nästan) ny bil. Jag vill hellre betala mer per månad för en bil som är bra, bränslesnål och driftsäker än för reparationer och bensin.

Har tittat på en rav4 hybrid av följande anledningar:
- Bor på landet och pendlar ca 12 mil t/r till jobbet + barnens skola. Är helt beroende av bil, så det är värt en del att slippa oroa sig för driftstopp.
- Vintertid använder jag tidvis bilen i jobbet, vilket innebär mycket körning på dåliga vägar i vinterväglag.
- Har två barn och djur och kör ofta omkring med mycket grejer i bagaget.
- Behöver dra hästtransport då och då.
- Vill gärna ha en miljöbil, och lägger som sagt hellre pengar på en bra och miljövänlig bil, snarare än på drivmedel.
- Vill intyga något lyxåk eller vräkig SUV, utan en bekväm, praktisk och förnuftig bil.
- Jag har mest ägt och kört Toyota och har trivts bra med det.

Så, tänker jag rätt eller finns det smartare alternativ? Den bil jag har kikat på skulle ligga på ca 3-3500kr i månadskostnad. Mer än så vill jag nog inte lägga.

Tacksam för hjälp!

7 441 Inlägg
1 augusti 2017
Om du inte tycker Mazda CX-5 och Honda CR-V är för "suvviga", och du kan avstå från hybrid, så tycker jag du ska kolla dem lite extra.
Mitsubishi har en hybrid i samma storleksklass.
Dessa 3 samt RAV-4 valde jag mellan förra hösten.

6 632 Inlägg
1 augusti 2017
Mitsubishi outlander hybrid

De/Dem

3 Inlägg
1 augusti 2017
Trådstartare
Ok, ska kika lite på Outlander. Vad är det rent konkret som är bättre (eller sämre) med den? Den är dyrare va? Är det för att det är en laddhybrid?

7 441 Inlägg
1 augusti 2017
Jag valde Honda CR-V -16 av flera anledningar.
Ville ha reservhjul med bytesutrustning, stora utvändiga backspeglar, EJ nyckellöst tändsystem, många funktioner påverkade av fysiska knappar/vred(tyvärr inte alla funktioner) samt infällbart drag.
Stora nackdelen med CR-V är att den är så fruktansvärt ful med alla kromdetaljer och silverfärgade "hasplåtar" av plastfolie. Det senare är ju ett "mode" liksom sorgkanter runt hjulhuskanterna, tyvärr.

139 Inlägg
2 augusti 2017
Kia Niro om fwd är ett alternativ. Deklarerad blandad förbrukning på 0.38l/mil och drar 1300kg på b-kort.
Listpris ny 234800:- i solid vit. Borde kunna gå att knacka in på din månadskostnad om du inte åker allt för många mil om året.
7års nybilsgaranti och 3 års assistans ger ett tryggt ägande.
Senast redigerat av PhlippPhloppDesign (2 augusti 2017)

6 632 Inlägg
2 augusti 2017
http://mitsubishimotors.se/bilar/nya-ou … in-hybrid#

1160 kg på B-kort
Max 1500 KG i dragvikt

5 års nybilsgaranti/10.000 mil
5 års Mitsubishi Assistanspaket (MAP) Läs mer om MAP
12 års garanti mot genomrostning (iMiEV 8 år)
3 års vagnskadegaranti (gäller ej L200)

Mitsubishis 5 års nybilsgaranti gäller bilar registrerade från 2015-01-01.
Senast redigerat av xXSammy (2 augusti 2017)

De/Dem

3 120 Inlägg
2 augusti 2017
Ingemerskrot skrev:
Ok, ska kika lite på Outlander. Vad är det rent konkret som är bättre (eller sämre) med den? Den är dyrare va? Är det för att det är en laddhybrid?

7-sitsig vid behov, laddhybrid (går i 120km/h utan att starta motorn) och drivmedelskostnaden för kortare pendling blir väldigt låg. Ett väldigt bra val men kostar också lite mer.

3 Inlägg
8 augusti 2017
Trådstartare
Tack för hjälpen hörni!
Om man jämför en rav4 hybrid från 2016 med en outlander laddhybrid från 2014, vad är det smartaste valet förhållande till driftkostnad och hållbarhet i längden?

7 441 Inlägg
8 augusti 2017
Vet inte, men det är väl inte en slump att Outlander hybrid är, eller var, den mest sålda hybrid-SUV:en.

Evildan
9 augusti 2017
torsen skrev:
Vet inte, men det är väl inte en slump att Outlander hybrid är, eller var, den mest sålda hybrid-SUV:en.

Inte särskilt svårt när det var den enda plug-in hybrid-SUV:en som då fanns på den inhemska marknaden.
Men det är ingen dålig bil för det.

Morgan Three Wheeler är den bäst säljande trehjuliga tvåsitsiga sportbilen med tvärställd V-twin. wink

Beroende på TS nyttjande av bilen kan en Outlander vara väldigt ekonomisk eller en vanlig törstig SUV då den har fått mycket kritik (hur verkligheten utanför biljournalisternas alternativa verklighet vet jag dock inte) att vara riktigt törstig när plug-in batteriet är urladdat och bilen körs som en vanlig hybrid.

Sök