4201
Sök

Gnisslande dämpare

27 Inlägg
30 oktober 2017
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har en Saab 9-3 från 2002 som har börjat gnissla vid körning på ojämnheter gupp, speciellt i kombination med kurva.

Vid dagens felsökning hittade jag följande:
Dämparen verkar inte sitta fast mot infästningen ordentligt.
När jag gungar bilen rör sig dämparen i förhållande till infästningen (se bild hur jag menar).
Är detta normalt?

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217932/217932-404cf068a123b533f21a700f85e189b7.jpg

Jag vet att det sitter en top-gummibussning under infästningen. Men jag tänker att rörelserna primärt borde tas upp i dämpare/fjäder och inte så mycket i gummibussningen. Bytte komplett fram-fjärdning fram (dämpare, fjäder, fjäderben osv) i somras till nya eftermarknadsrgrejer.

Tack på förhand smile

6 125 Inlägg
Evildan
30 oktober 2017
#3
Hur mycket rör sig stötdämparen i gummit när du gungar bilen?
Några mm eller cm?

27 Inlägg
31 oktober 2017
Trådstartare
#4
jaka54 skrev:
Hej!
Verkar skumt! Dämparen ska inte röra sig!

Tack

Evildan skrev:
Hur mycket rör sig stötdämparen i gummit när du gungar bilen?
Några mm eller cm?

Jag uppskattar 0,5 cm. Gissar att det kan röra sig mer om jag gungar hårdare.

27 Inlägg
31 oktober 2017
Trådstartare
#5
Det verkar som att dämparen inte sitter korrekt åtdragen sad
Visst bör jag kunna dra åt detta från ovansidan (från motorrummet) med en blocknyckel + insektsnyckel?

Jag försökte mig på detta igår men jag hade tyvärr ingen blocknyckel som var tillräckligt vinklad och gick ner i hålet. En hylsa fungerar inte, då den täcker hela muttern vilket resulterar i att man inte kommer åt med insektsnyckeln.

Någon som kan förklara hur man brukar dra åt detta, samt hur hårt jag ska dra?
Senast redigerat av lecar (31 oktober 2017)

Evildan
31 oktober 2017
#6
Blocknyckel med rejäl -----__ kan ibland användas in muttern inte sitter är för djupt.
Enklast tycker jag är en hylsa med grepp för blocknyckel på utsidan då finns det plats för insexnyckeln/insexhylsan att hålla stötdämparen.
Men lite ska det kunna röra på sig, det är liksom själva tanken med gummit.

Så här kan lämpliga hylsor se ut.
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/large/2000016967
Senast redigerat av Evildan (31 oktober 2017)

1 966 Inlägg
31 oktober 2017
#7
Bytte du fjäderbenslagring samtidigt i somras? Om inte, gör det först och främst.

27 Inlägg
31 oktober 2017
Trådstartare
#8
Evildan skrev:
Blocknyckel med rejäl -----__ kan ibland användas in muttern inte sitter är för djupt.
Enklast tycker jag är en hylsa med grepp för blocknyckel på utsidan då finns det plats för insexnyckeln/insexhylsan att hålla stötdämparen.
Men lite ska det kunna röra på sig, det är liksom själva tanken med gummit.

Så här kan lämpliga hylsor se ut.
http://images.biltema.com/PAXToImageSer … 2000016967

Tack, så med andra ord ska jag inte dra för hårt?

Synd att inte biltema har 21mm
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000016967/

27 Inlägg
31 oktober 2017
Trådstartare
#9
ehedman skrev:
Bytte du fjäderbenslagring samtidigt i somras? Om inte, gör det först och främst.

Yes det gjorde jag.
Bytte allt på bilden nedan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217932/217932-1e3eab269d0ab3e0f26abb3bad68d4a9.jpg

Evildan
31 oktober 2017
#10
lecar skrev:
Evildan skrev:
Blocknyckel med rejäl -----__ kan ibland användas in muttern inte sitter är för djupt.
Enklast tycker jag är en hylsa med grepp för blocknyckel på utsidan då finns det plats för insexnyckeln/insexhylsan att hålla stötdämparen.
Men lite ska det kunna röra på sig, det är liksom själva tanken med gummit.

Så här kan lämpliga hylsor se ut.
http://images.biltema.com/PAXToImageSer … 2000016967

Tack, så med andra ord ska jag inte dra för hårt?

Synd att inte biltema har 21mm
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000016967/

De Nada. smile
Du kommer inte att kunna överdra med vanliga handverktyg, du känner när det bottnat.
Senast redigerat av Evildan (31 oktober 2017)

27 Inlägg
31 oktober 2017
Trådstartare
#11
Evildan skrev:
lecar skrev:
Evildan skrev:
Blocknyckel med rejäl -----__ kan ibland användas in muttern inte sitter är för djupt.
Enklast tycker jag är en hylsa med grepp för blocknyckel på utsidan då finns det plats för insexnyckeln/insexhylsan att hålla stötdämparen.
Men lite ska det kunna röra på sig, det är liksom själva tanken med gummit.

Så här kan lämpliga hylsor se ut.
http://images.biltema.com/PAXToImageSer … 2000016967

Tack, så med andra ord ska jag inte dra för hårt?

Synd att inte biltema har 21mm
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000016967/

De Nada. smile
Du kommer inte att kunna överdra med vanliga handverktyg, du känner när det bottnat.

Kanon, nu återstår bara att hitta en öppen hylsa eller vinklad blocknyckel 21mm.
Verkar inte vara så lätt att  få tag på...

27 Inlägg
12 november 2017
Trådstartare
#12
Hej!
Problemet är nu löst så jag tänkte dela mig mig av hur jag åtgärdade felet. Kan förhoppningsvis hjälpa någon i framtiden.

Förra veckan var det dags att besiktiga bilen, som såklart gick igenom utan problem wink
Ja förklarade då min problematik med gnisslet och kontrollanten tog därför en extra titt på framvagn och fjädring. Allt i såg prefekt ut! Han var väldigt hjälpsam och åkte även med mig i bilen ett varv runt kvarteret och lyssnade på gnisslet. Efter det var vi var båda säkra på att felet låg i de nya stötdämparna.

Jag fick då tipset att smöra upp fjäderbenslagringen (som verkstaden som bytte dämparna borde gjort enl. kontrollanten). Då jag inte har möjlighet att montera isär allt själv så testade jag att spraya in silikon ovanifrån för att smörja upp fjäderbensstagen. Ljudet försvann direkt!!!

Jag misstänker alltså att verkstaden har missat att smöra in dessa där dom gjorde bytte framfjädring. Nu hoppas jag att gnisslet håller sig borta även i framtiden.


Sök