Evildan skrev:
Men Mercedes-Benz E-klasse har betydligt bättre index än både 5-serien och A6.
Mig veterligen säljs det någon Merca W212 S212 med över 200hk även med 585hk i ngn E63 AMG.
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/95Detta gör alltså att varken hästkrafterna eller sportigheten avgör hållbarheten utan då måste det bero på undermålig byggkvalitet och värdelösa förare som gör att BMW 5-serien o AUDI A6 får så lågt index.
Jag menar Lexus GS har aldrig sålts under 200hk men uppåt 467hk men den har ändå ett bra index.
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/70
Även denna gång missar du lite (eller väljer att inte förstå, jag -vet- att du egentligen inte har några problem med att förstå vad det är "vi" menar). Men jag tar samma förklaringsmodell som förra gången;
Vi säger att "Bilmärke X" har 5 olika motorer att välja på i "Modell Y". Av dessa är 2 motorvarianter ren skit - 99% rasar inom 5 år även om du sköter om motorn efter konstens alla regler. Vi kan för sakens skull säga att de är "Modell Y"s två största motoralternativ också (eller minsta för all del).
Dessa två motorer står i sin tur för 100% av alla motorproblem för "Bilmärke X" och "Modell Y". Och var när "Modell Y" kom, ett populärt alternativ, låt säga att 40% av bilarna såldes med någon av dessa motorer.
Vad kan då problemet bli?
Ja, om de övriga 3 motorerna är evighetsmaskiner, omöjliga att ta död på. . . så skulle alltså fortfarande "Modell Y" få dålig tillförlitlighet på motorerna, fast det bara är sant när det gäller dessa två "problemmotorer".
Statistiken, när den redovisas på ett så extremt bristfälligt vis som det görs i detta fall, säger något helt annat, den säger att "Modell Y" har stora motorproblem <punkt> - 40% av bilarna har motorproblem.
Ja, det är sant, 40% av bilarna har motorproblem. Och nej, det låter givetvis inte bra. Fast, om nu
Anders Bengtsson i Rakvattnet iaf inte hade tänkt köpa någon av dessa två motorer, så är det ju inte intressant information, utan istället missledande.
Att klumpa ihop statistik på det viset är inget som någon handledare ens vid en kandidatuppsats skulle uppmuntra. Det är inget annat än bristfällig och vilseledande redovisning. Och
Anders Bengtsson i Rakvattnet missade därigenom att köpa "Modell Y" med världens mest hållbara motor.
- - - Edit - - -
Givetvis är jag medveten om att det sällan (eller låt oss dra till med; aldrig) ser ut som i min förklaringsmodell (att 2/5 motorer står för 100% av en bilmodells motorproblem), men, den fungerar alldeles ypperligt som just förklaringsmodell gällande problemet med statistik som redovisas på detta vis.