3115
Sök

Passat 13 - Glykol försvinner

9 Inlägg
22 december 2017
Trådstartare
#1
Sen kylan slog till för några veckor sen så har jag fått börja fylla på glykol varannan dag. Idag på långresa, 35 mil, fick jag stanna hela 3ggr och fylla på! På senaste servicen sa de att glykolen läcker lite och att det beror på att det är dags å byta kamrem?

Inget konstigt med oljan, inga bubblor i behållaren för glykol. Kokar ej.

2 251 Inlägg
22 december 2017
#2
Två olika konstateranden. Läcker kylarvätska och dags att byta kamrem.

På många bilar i dag så driver kamrem vattenpump. Och i regel byts pump samtidigt med kamrem.

Kan hända att pumpen läcker. Och då blir du av med det problemet.

Kamremmen har i sig inget med läckaget att göra.
Senast redigerat av Meaganeowner (22 december 2017)

Fri fart för ett fritt folk!
14 296 Inlägg
22 december 2017
#3
Är det en diesel?    Egr kylaren gissar jag på då

Kör fort så hinner inget hända...

2 251 Inlägg
22 december 2017
#4
Vad är det för mojäng? Vart sitter en sån?

389 Inlägg
22 december 2017
#5
Meaganeowner skrev:
Vad är det för mojäng? Vart sitter en sån?

På baksidan av motorn, typ mellan motor och torpedvägg. Svår att se ovanifrån.

Goggla EGR kylare och Passat så finns det bilder och mycket info om dess bekymmer och dess problem.



Den dagen då min EGR kylare går sönder på min Passat så kommer jag att demontera den och ersätta den med ett rör och vända mig till en firma som programmerar om styrenheten... och sen kör jag utan EGR.


2 251 Inlägg
22 december 2017
#6
Ohoooo...
Ser ut som överdelen till en sipparator:)

Cupra_
22 december 2017
#7
Min var likadan. Lagret i vattenpumpen som var så slut att det läckte. Bytte kamrem med vattenpumpen och problemet försvann. VAGs vattenpumpar är skit, och varför man sätter den på kamremmen kan jag inte för mitt liv förstå.. Min hade gått ca 14000 mil när det hände..

Det läckte lite under en lång tid, sen började det försvinna mycket vatten på kort tid. Egr-kylare kan det också vara som en del säger.. Men kolla på kamremskåpans skarv mitt på samt på golvet i motorrummet. Läcker vattenpumpen rejält så borde det vara blött på de ställena. Hoppar remmen av pga vobblande pump så är det mer eller mindre motorbyte som gäller. Så om det finns några som helst tecken på att pumpen är dålig, byt på en gång.
Senast redigerat av Cupra_ (22 december 2017)


Sök