Nu ska ni få er en saftig uppdatering som redogör för flera månader, så sätt er ner och ta fram snacksen.
Kan då börja med vintern vad som inköpts och hur det ligger till med planerna för motorn. Jag har köpt en herrans massa grejer för ganska höga summor däribland nya kolvar, toppar, kamaxel osv osv, alltså en rejäl renovering plus en del trimmande. Det blir Vortec-toppar med Hyper-kolvar tillsammans med en vassare kamaxel. Detta ska vara mer än nog för att väcka liv i påfågeln. Just nu ligger det mesta på hög i väntan på kompletterande delar, men det går frammåt månad för månad.
Innan jag lägger upp lite motorbilder måste jag meddela något trist som hände i Januari i samband med stormen Alfrida. Pontiacen har ju övervintrat i ett garagetält som är väl förankrat med brädor fastskruvade i tältets stödben som i sin tur har bilens vikt på sig. Detta borde stå pall för det mesta va? Inte riktigt. Inte nog med att vi var utan ström i en vecka så blev jag måttligt glad av att få se garagetältet ligga upp och ner på uppfarten och bilen blottad mot stormen. Dessutom hade stödbenen på tältet dragit repor i lacken och pajjat bakspoilern när den for iväg, stödbenen hade slitits loss från brädorna och bilen hasat ner på backen från pallbockarna.
Underredet klarade sig, men detta tog verkligen musten ur allting den veckan.
Nu blickar vi frammåt för i dagens läge har jag precis hämtat motorn från motorverkstan där dom både har borrat upp cylindrarna, bytt kamlager, bytt kolvar och polerat veven. Han tyckte att jag skulle slipa veven och sa att det var gränsfall men jag tackade nej. Ett test med plastigage bekräftade mitt beslut, lagerspelet är det inget fel på och veven åker in oslipad i motorn.
En annan grej jag fått bråka lite med är en bakbromscylinder (trumbromsar). Fick byta hela bromsröret för grejerna satt som berget och nu drar jag mig verkligen för att sätta ihop nya backar för att trumbromsar är verkligen bara ett endaste virrvarr med fjädrar. Någon som vill länka mig en guide som hjälper mer i steg?