En svensksåld Chevrolet Chevelle Malibu SS 1965 som har blivit ett riktigt låååååångtidsprojekt. Förhoppningsvis färdig innan man lämnar in för gott... :)
Då chevelleforum.se lägger ner så tänkte jag flytta över min projekttråd till garaget.org istället.
Det tycker jag du ska göra!
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Ursprungligen postat på chevelleforum.se 2011-01-10
Tycker det är dags för mig att starta en projekttråd nu. Har ju trots allt arbetat på den här bilen till och från i 14 år nu... Blir bara en del nyare bilder. Har inga äldre bilder i digitalt format. Med tanke på att jag renoverat den här bilen i 14 år och bara kommit halvvägs så behöver ni inte räkna med att jag kommer att uppdatera tråden så ofta...
Bilen är svensksåld och har haft 20 ägare. Jag köpte den utan motor och låda för 16 000 kr år 1997. Det satt en diffad 12-bult axel med 4:88 utväxling på bilen. Det är en äkta SS. Dock med sexa originalmonterad. Modell 13737 byggd i Canada.
Jag har tillverkat och bytat en hel del plåt på bilen. Bl.a yttre och inre skärmkanter, vänster tröskellåda, bagagerumsgolvet, delar av bakre hjulhusen, bitar i taket, nedre delen av bagagerumsöppningen, huv, dörrar, skärmar, bagagelucka m.m. Alla lösa karosseridelar är lackade i en färg som är lik originalfärgen "Cypressgrön". Kvar att lacka är karossen. Originalfärg var YY Crocus Yellow.
Bilen kommer att se original ut invändigt och utvänding men lägre. Bromsar, chassi och drivlina blir modifierat. Dock ska motor ha originalutseende typ en gammal 327:a.
Så här ser bilen ut idag
Min första motor var en CSB 355 som aldrig blev färdigbyggd. Förra året byggde jag istället en 383 stroker med 4-bultat 010 block. Jag använde mina gamla #461 Mussepiggtoppar, Competition Cams 280H hydraulkamaxel, Edelbrock insug, Holley 670 Street Avenger. Motorn ska bli en snäll motor med ca 350 hk och bra vridmoment.
Motorbilder
Har också haft en del olika transmissioner genom åren. Först TH 700. Sen blev det Munchie M20. Efter det blev det en Tremec T5. Nu i den slutliga versionen har det blivit en Tremec TKO600. Fick bygga om golvet för att det skulle bli riktigt bra. Ska köra med original mekaniskt kopplingslänkage men modifierat med uniballs.
Transmissionsbilder
Framvagnen är renoverad med skivbromsar och servo. Bakaxeln kommer att bli en diffad 12-bult med skivbromsar från SSBC. Utväxling 3,55. Eibach sänkfjädrar runt om.
Instrumentbräda renoverad. Original varvräknare. Original radio finns också.
Instrumenten före
Instrumenten efter
Rattstången har jag också renoverat. Har svarvat ett nytt nedre lager i brons.
Ursprungligen postat på chevelleforum.se 2011-01-11
Många timmar har jag lagt ner på den här bilen. Men det spelar ingen roll när den blir färdig bara den blir det någon gång. Ser man till medellivslängden i Sverige så har jag väl ca 44,2 år kvar i livet så jag ska nog hinna få den färdig...
Mycket reservdelar har också hamnat på hyllorna under åren. Det går fortfarande att göra en del fynd. Köpte för ca 7 år sedan en 2d Chevelle 1964 för 500 kr! Då ingick transport med kranbil hem! Med tanke på priset så kan ni själv räkna ut skicket...
Bilen stod inväxt i ett buskage på en tomt med en massa skrot bara 2 km från mitt garage. Jag har lekt en del på den tomten när jag var liten men aldrig sett bilen innan. Trodde honom inte först när ägaren till tomten sa att han hade en Chevelle stående. Trodde nog mer på en 60-tals Opel eller liknande. Ägaren skulle röja upp på tomten så jag fick bilen för 500 kr och då transporterade han hem den till mig också. Fick såga ner en del buskar som växt genom golvet...
Bilen var komplett förutom förgasaren till raksexan. Den var skrotad i mitten på 80-talet. Även om hela karossen var totalt sönderrostad så fanns det mycket grejor för mig att plocka. 10-bult bakaxel, framvagn, rutor, komplett elsystem i originalskick, värmepaket, div. skruv och clips, kopplinglänkage m.m. Resterna skar jag upp med skärbrännaren och körde till tippen.
Vraket... Chevelle 1964. Ni förstår varför den bara kostade 500 kr...
Sen har jag den här 65:an också. Avställd redan 1975! Köpte den i Linköping för ett par år sedan. Tror jag betalade 13 000 kr.
Som rullande hobbybil har jag en riktigt låg Buick Super 1950 med rakåtta som jag åker på en del arrangemang med. Typ A-bombers och div. Rockabillyevenemang.
Ursprungligen postat på chevelleforum.se 2011-01-24
Började pilla lite med bakaxeln förra veckan. 12-bult med Eaton-diff, 3:55 utväxling istället för 4:88 som satt i när jag köpte bilen. Skivbromskit A125-3 från SSBC.
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Ursprungligen postat på chevelleforum.se 2016-12-15
Tjo ho!
Äntligen har man fått tummen ur röven och börjat greja lite på Chevellen igen. Det var fem år sedan det det hände något ordentligt senast. Förutom ett litet kort anfall för två år sedan då jag lyfte karossen från ramen.
Nu ska ramen på blästring och lackering men innan dess har jag börjar rikta och boxa den. De här gamla ramarna brukar vara ganska misshandlade av domkrafter och dylikt.
Ursprungligen postat på chevelleforum.se 2016-12-28
Det har hänt lite grejor nu i julveckan. Boxningen av ramen är färdig, nya fästen för växellådsbalken och kortning av original växellådsbalk. Imorgon ska jag slå en signal till blästraren och höra om han har tid att ta sig an ramen. Förhoppningsvis så är den blästrad och lackerad i mitten på januari...
Ursprungligen postat på chevelleforum.se 2017-01-03
En lite uppdatering. Blästraren ska ta sig an ramen under vecka tre. Så fram tills dess kan jag pyssla med lite andra saker så länge.
Idag har jag boxat mina original-bärarmar till bakaxeln. Svarvade och svetsade i ett par hylsor för monteringen av krängningshämmaren också. Imorgon blir det blästring och grundmålning av bitarna.
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!