3033
Sök

Luftning av koppling

4 824 Inlägg
15 januari 2018
#21
MasterCar skrev:
Är det nippeln i bifogad bild som man ska lossa på?
https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100433/100433-326c13aa8b2dfdf53abbc35a9d50e68a.jpg

JA

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

6 291 Inlägg
15 januari 2018
#22
Hej!
Spillolja! Vad menar du med "lågt motstånd"? Att trycksätta bromsvätskebehållaren när man luftar bromsar och koppling är ju ett vedertaget sätt att göra det på.

Funkar kopplingen ändå inte ,trots att man luftat slavcylindern, ja då är det fel antingen på slavcylindern eller på kopplingens huvudcylinder.


4 174 Inlägg
15 januari 2018
#23
jaka54 skrev:
Hej!
Spillolja! Vad menar du med "lågt motstånd"? Att trycksätta bromsvätskebehållaren när man luftar bromsar och koppling är ju ett vedertaget sätt att göra det på.

Funkar kopplingen ändå inte ,trots att man luftat slavcylindern, ja då är det fel antingen på slavcylindern eller på kopplingens huvudcylinder.

När man luftar bromsarna så går det bra, men ska man lufta koppligen genom att trycksätta behållaren så trycks all vätska ut på ett ögonblick enligt min egna erfarenhet
Senast redigerat av spillolja (15 januari 2018)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

390 Inlägg
15 januari 2018
Trådstartare
#24
Hilmer skrev:
MasterCar skrev:
Hilmer skrev:

Eftersom de luftat bromsar och kopplingen tidigare så förutsatte jag att det var fräsch vätska i systemet redan och skrev inget om den biten därav.
För att sedan kunna lufta kopplingen ordentligt så bör man göra så som jag skrev tidigare.

Japp, bromsarna luftades förra veckan men i lördags tog kopplingen för lågt ner helt plötsligt, vilket medförde brist på tryck vid växling. Men efter luftning av koppling så känns den ändå slapp på ngt sätt och bromspedalen står fast väldigt högt..varför blev det så egentligen?
Ska kolla på den idag återigen.

Att kopplingspedalen fortfarande känns slapp beror förmodligen på att det trots luftning finns luft kvar i systemet.

Är bromspedalen helt stum!?

Okej, kollar upp det.
Jaa, den är ganska stum nu, det var ju det som va de stora problemet efter kopplingsluftningen. Det var därför jag undra om jag hade lufta kopplingen från rätt nippel. Många skrev att slavcylindern ligger under bilen vid lådan och andra skrev att man har tillgång till den från motorrummet, därför bifogade jag bilden ovan.


390 Inlägg
15 januari 2018
Trådstartare
#25
jaka54 skrev:
Hej!
Spillolja! Vad menar du med "lågt motstånd"? Att trycksätta bromsvätskebehållaren när man luftar bromsar och koppling är ju ett vedertaget sätt att göra det på.

Funkar kopplingen ändå inte ,trots att man luftat slavcylindern, ja då är det fel antingen på slavcylindern eller på kopplingens huvudcylinder.

Ska testa lufta kopplingen igen, det var helt snustorrt runt slavcylindern och även huvudcylindern innan jag tog fotot. Inga oljeläckage eller liknande


390 Inlägg
15 januari 2018
Trådstartare
#26
Christian S skrev:
MasterCar skrev:
Är det nippeln i bifogad bild som man ska lossa på?
https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100433/100433-326c13aa8b2dfdf53abbc35a9d50e68a.jpg

JA

Enkelt och givande svar, tack!


390 Inlägg
15 januari 2018
Trådstartare
#27
MasterCar skrev:
Hilmer skrev:
MasterCar skrev:

Japp, bromsarna luftades förra veckan men i lördags tog kopplingen för lågt ner helt plötsligt, vilket medförde brist på tryck vid växling. Men efter luftning av koppling så känns den ändå slapp på ngt sätt och bromspedalen står fast väldigt högt..varför blev det så egentligen?
Ska kolla på den idag återigen.

Att kopplingspedalen fortfarande känns slapp beror förmodligen på att det trots luftning finns luft kvar i systemet.

Är bromspedalen helt stum!?

Okej, kollar upp det.
Jaa, den är ganska stum nu, det är ju det som är det stora problemet nu efter kopplingsluftningen, trots att bromsar funka klockrent innan. Det var därför jag undra om jag hade lufta kopplingen från rätt nippel. Många skrev att slavcylindern ligger under bilen vid lådan och andra skrev att man har tillgång till den från motorrummet, därför bifogade jag bilden ovan.


6 291 Inlägg
15 januari 2018
#28
Hej!
Det ser onekligen konstigt ut på bilden! Din bild visar "något" som sitter snett/med vinkel  in mot kopplingen och svänghjulet. Slavcylindern på min Audi 100 sitter monterad direkt upptill på kopplingskåpan och pekar direkt in mot kopplingen/svänghjulet.

Spillolja!  På min Audi 100 -89:a  luftar man kopplingen på samma sätt som bromsarna, via trycksättning av bromsvätskebehållaren , och det kommer inte alls mer olja.


390 Inlägg
15 januari 2018
Trådstartare
#29
jaka54 skrev:
Hej!
Det ser onekligen konstigt ut på bilden! Din bild visar "något" som sitter snett/med vinkel  in mot kopplingen och svänghjulet. Slavcylindern på min Audi 100 sitter monterad direkt upptill på kopplingskåpan och pekar direkt in mot kopplingen/svänghjulet.

Spillolja!  På min Audi 100 -89:a  luftar man kopplingen på samma sätt som bromsarna, via trycksättning av bromsvätskebehållaren , och det kommer inte alls mer olja.

Mm, just därför undrar jag om man har luftat rätt nippel. Har försökt att hitta sprängskisser eller någon bildvägledning men hittar inget....


1 800 Inlägg
15 januari 2018
#30
MasterCar skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Det ser onekligen konstigt ut på bilden! Din bild visar "något" som sitter snett/med vinkel  in mot kopplingen och svänghjulet. Slavcylindern på min Audi 100 sitter monterad direkt upptill på kopplingskåpan och pekar direkt in mot kopplingen/svänghjulet.

Spillolja!  På min Audi 100 -89:a  luftar man kopplingen på samma sätt som bromsarna, via trycksättning av bromsvätskebehållaren , och det kommer inte alls mer olja.

Mm, just därför undrar jag om man har luftat rätt nippel. Har försökt att hitta sprängskisser eller någon bildvägledning men hittar inget....

Det är rätt nippel! Slavcylinder/urtrampningslager sitter monterad på växellådan innanför kåpan.
Det finns gott om bilder på nätet om man vill se hur det ser ut.


390 Inlägg
15 januari 2018
Trådstartare
#31
Hilmer skrev:
MasterCar skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Det ser onekligen konstigt ut på bilden! Din bild visar "något" som sitter snett/med vinkel  in mot kopplingen och svänghjulet. Slavcylindern på min Audi 100 sitter monterad direkt upptill på kopplingskåpan och pekar direkt in mot kopplingen/svänghjulet.

Spillolja!  På min Audi 100 -89:a  luftar man kopplingen på samma sätt som bromsarna, via trycksättning av bromsvätskebehållaren , och det kommer inte alls mer olja.

Mm, just därför undrar jag om man har luftat rätt nippel. Har försökt att hitta sprängskisser eller någon bildvägledning men hittar inget....

Det är rätt nippel! Slavcylinder/urtrampningslager sitter monterad på växellådan innanför kåpan.
Det finns gott om bilder på nätet om man vill se hur det ser ut.

På cylindern i sig finns det gott om


1 800 Inlägg
15 januari 2018
#32
MasterCar skrev:
Hilmer skrev:
MasterCar skrev:

Mm, just därför undrar jag om man har luftat rätt nippel. Har försökt att hitta sprängskisser eller någon bildvägledning men hittar inget....

Det är rätt nippel! Slavcylinder/urtrampningslager sitter monterad på växellådan innanför kåpan.
Det finns gott om bilder på nätet om man vill se hur det ser ut.

På cylindern i sig finns det gott om

Ja det finns det! Vad mer behöver du veta/se för att vara säker på att du luftar på rätt ställe!?


4 824 Inlägg
16 januari 2018
#33
MasterCar skrev:
Många skrev att slavcylindern ligger under bilen vid lådan och andra skrev att man har tillgång till den från motorrummet, därför bifogade jag bilden ovan.

upp till envist årsmodell (har för mig att det är tom 98) så sitter det extern (utvändig) slavcylinder medans dom senare (99->) har intern (sitter ihop med urtrampningslagret).

extern
http://www.bildelsbasen.se/img/370/a/a/3fc598/path/mnt/newftp/24/bil/lgnr/324868_1.jpg/volvo_s70,_v70,_v70_xc_1997_kopplingscylinder_slav.jpg
http://www.bildelsbasen.se/img/a/a/a/51b8f5/path/mnt/newftp/34/bil/lgnr/261101_2.jpg/volvo_850_1994_v%EF%BF%BD%EF%BF%BDxell%EF%BF%BD%EF%BF%BDda_manuell_5-vxl.jpg

intern
http://www.bildelsbasen.se/img/370/a/a/c43f9c/path/mnt/newftp/43/bil/lgnr/55141_1.jpg/volvo_s70,_v70,_v70_xc_1999_kopplingscylinder_slav.jpg
växellådan kan se lite olika ut beroende på årsmodell.
kan antingen se ut så här utan ögla för extern slavcylinder
https://www.bildelsbasen.se/img/a/240/a/4695af/path/mnt/newftp/35/bil/lgnr/304343_1.jpg/volvo_v70_2002_v%EF%BF%BD%EF%BF%BDxell%EF%BF%BD%EF%BF%BDda_manuell_5-vxl.jpg
eller så här med öglan för extern slanvcylinder
https://www.bildelsbasen.se/img/a/a/a/53474f/path/mnt/newftp/71/bil/lgnr/213926_1.jpg/volvo_s80_2000_v%EF%BF%BD%EF%BF%BDxell%EF%BF%BD%EF%BF%BDda_manuell_5-vxl.jpg

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

390 Inlägg
18 januari 2018
Trådstartare
#34
Har löst problemet, lufta kopplingen igen och nu fungerar den fint tillsammans med bromsarna  smile


2 251 Inlägg
18 januari 2018
#35
smile


Sök