3858
Sök

Led bromsljus för att få bort närliggande fordon

Avstängd
10 388 Inlägg
28 februari 2018
#21
Caprice77 skrev:
Exakt, det ska vara störande. Så länge lagen inte begränsar effekten på bromsljus så gör man ju som man vill så är det. De ska vara röda, och 2 st. Så jsg tror vi får lägga ner diskussionen med att det är fel att ha  starka bromsljus. Poängen är dessutom att skydda mej själv, sen struntar jag faktiskt om andra får åka med solglasögon 😎.

Bromslyktor - ECE-R48 § 6.7 och ECE-R7

Installation - ECE-R48 § 6.7.1

Lagkrav för alla motorfordonsklasser. Kategori S1 eller S2.

Antal - ECE-R48 § 6.7.2
2 st
Förutom när bromslyktor i kategori S3 eller S4 är monterade (högt
placerade bromsljus), kan två extra bromslyktor i kategori S1 eller S2 vara monterade på fordonsklasserna M2, M3, N2 och N3.


Färg - ECE-R48 § 5.15
Röd

Påbyggnadsbredd - ECE-R48 § 6.7.4.1
För M1-fordon och N1-fordon max. 400 mm från fordonsbreddens yttersta punkt. Inget lagkrav gällande avståndet mellan bromslyktorna. För alla andra motorfordonsklasser min. 600 mm mellan bägge bromslyktorna, dock min. 400 mm vid fordonsbredder < 1 300 mm.

Påbyggnadshöjd - ECE-R48 § 6.7.4.2
Min. 350 mm, max. 1 500 mm (undantag: 2 100 mm endast om
fordonets geometri inte tillåter en påbyggnad under 1 500 mm och om det inte är påmonterat 2 extra bromslyktor). Placering i höjdled för extrabromslyktorna: min. 600 mm ovanför de obligatoriska bromslyktorna.


Geom. siktvinkel - ECE-R48 § 6.7.5
Horisontell ±45°. Vertikal ±15°, dock vid påbyggnadshöjd < 750 mm även 5° nedåt. Vertikalvinkeln ovanför den horisontella kan vara reducerad till 5°, om påbyggnadshöjden för extrabromslyktorna överskrider 2 100 mm.

Elektrisk inkoppling - ECE-R48 § 6.7.7
Måste tändas när brompedalen trycks ned.

Inkopplingskontroll - ECE-R48 § 6.7.8
Tillåts. Om sådan finns, endast som funktionskontrollampa i form av en ej blinkande varningslykta som tänds vid fel.

Övriga lagkrav - ECE-R48 § 6.11.9
Avståndet till dimbaklyktan måste vara &#8805; 100 mm.

ECE-R7 § 6.1

Kategori S1 (oförändrad) = ljusstyrka min. 60 cd, enskild lykta max. 260 cd, typ "D"-lykta max. 130 cd

Kategori S2 (variabel) = ljusstyrka min. 60 cd, enskild lykta max. 730 cd, typ "D"-lykta max. 365 cd
Senast redigerat av it_mutt (28 februari 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 februari 2018
#22
it_mutt skrev:
Caprice77 skrev:
Exakt, det ska vara störande. Så länge lagen inte begränsar effekten på bromsljus så gör man ju som man vill så är det. De ska vara röda, och 2 st. Så jsg tror vi får lägga ner diskussionen med att det är fel att ha  starka bromsljus. Poängen är dessutom att skydda mej själv, sen struntar jag faktiskt om andra får åka med solglasögon &#128526;.

Bromslyktor - ECE-R48 § 6.7 och ECE-R7

Installation - ECE-R48 § 6.7.1

Lagkrav för alla motorfordonsklasser. Kategori S1 eller S2.

Antal - ECE-R48 § 6.7.2
2 st
Förutom när bromslyktor i kategori S3 eller S4 är monterade (högt
placerade bromsljus), kan två extra bromslyktor i kategori S1 eller S2 vara monterade på fordonsklasserna M2, M3, N2 och N3.


Färg - ECE-R48 § 5.15
Röd

Påbyggnadsbredd - ECE-R48 § 6.7.4.1
För M1-fordon och N1-fordon max. 400 mm från fordonsbreddens yttersta punkt. Inget lagkrav gällande avståndet mellan bromslyktorna. För alla andra motorfordonsklasser min. 600 mm mellan bägge bromslyktorna, dock min. 400 mm vid fordonsbredder < 1 300 mm.

Påbyggnadshöjd - ECE-R48 § 6.7.4.2
Min. 350 mm, max. 1 500 mm (undantag: 2 100 mm endast om
fordonets geometri inte tillåter en påbyggnad under 1 500 mm och om det inte är påmonterat 2 extra bromslyktor). Placering i höjdled för extrabromslyktorna: min. 600 mm ovanför de obligatoriska bromslyktorna.


Geom. siktvinkel - ECE-R48 § 6.7.5
Horisontell ±45°. Vertikal ±15°, dock vid påbyggnadshöjd < 750 mm även 5° nedåt. Vertikalvinkeln ovanför den horisontella kan vara reducerad till 5°, om påbyggnadshöjden för extrabromslyktorna överskrider 2 100 mm.

Elektrisk inkoppling - ECE-R48 § 6.7.7
Måste tändas när brompedalen trycks ned.

Inkopplingskontroll - ECE-R48 § 6.7.8
Tillåts. Om sådan finns, endast som funktionskontrollampa i form av en ej blinkande varningslykta som tänds vid fel.

Övriga lagkrav - ECE-R48 § 6.11.9
Avståndet till dimbaklyktan måste vara &#8805; 100 mm.

ECE-R7 § 6.1

Kategori S1 (oförändrad) = ljusstyrka min. 60 cd, enskild lykta max. 260 cd, typ "D"-lykta max. 130 cd

Kategori S2 (variabel) = ljusstyrka min. 60 cd, enskild lykta max. 730 cd, typ "D"-lykta max. 365 cd

Precis när man börjar tänka ”Var är mutten när man behöver honom?” så rider han in på arenan i blank rustning och med dragen sabel.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 251 Inlägg
28 februari 2018
#23
En jag känner riktade om munstycket till
torkaren bak till snett uppåt/bakåt.

Fyllde spolvätsketanken (separat bak) med
tunn typ matolja.

Skulle tro att de som låg i röven på honom, snabbt ökade avståndet.



Varför man inte ska ligga nära bilen framför, är väl uppenbart.

Finns väl ingen anledning förutom att försöka hetsa?
Senast redigerat av Meaganeowner (28 februari 2018)

2 337 Inlägg
28 februari 2018
#24
Jag brukar tända dimljus bak om bilen jag kör har några, funkar allt som oftast.

Min caprice har det icke och med den långsammare körstilen en sådan bil inbjuder till så brukar det bli nära avstånd till bilen bakom. Om dem inte ger mer utrymme så saktar jag ner under hastighetsgränsen.

Tycka vad ni vill men så gör jag


1 271 Inlägg
28 februari 2018
#25
caromania skrev:
Caprice77 skrev:
Så länge man håller sig inom lagens ramar är allt tillåtet.

Nej så enkelt är det nog faktiskt inte. Minns du debatten kring killarna som hade monterat en stor blank plåt fram på sina lastbilar? De fick ta bort den.

Sluta bete dig som ett barn. Visst är det irriterande med folk som inte håller avstånd och kör vårdslöst i exempelvis rådande väderlek, men att bete sig lika illa eller till och med sämre och straffa alla i sin omgivning hjälper faktiskt inte.

Jag tror du är Göran i filmen Tillsammans. Inte ens när han ser på att någon ligger med hans fru bli han upprörd. Totalt ryggradslös.

Vem ska man tänka på? Sig själv eller någon annan? Det verkar helt rätt att slänga på några 100w ramper riktade bakåt. Då tar jag ansvar för MIN säkerhet. Om MIN familj ligger på sjukhus för att någon trångstjärtad idiot inte höll avstånd till min bil skulle jag för evigt ångra att jag inte gjorde vad jag kunde för att förhindra det.

Eller ska jag känna mig nöjd över att jag tog smällen och inte utsatte den vållande för någon risk alls? Trams och dumheter!

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

118 Inlägg
28 februari 2018
#26
När någon idiot kör precis bakom mig segar jag ner lite extra och blockerar hans omkörningsförsök. Är det på en tvåfilig väg som E4'an kör jag bredvid personen i högerfilen ända tills idioten tröttnar och kör om oss båda i vägrenen. Nio av tio gånger är det en ny äcklig tysk bil som hetsar.

Du som är duktig med el kan ju lätt bara koppla dit en knapp som tänder dina bromsljus.

2 337 Inlägg
28 februari 2018
#27
mrmercedes skrev:
När någon idiot kör precis bakom mig segar jag ner lite extra och blockerar hans omkörningsförsök. Är det på en tvåfilig väg som E4'an kör jag bredvid personen i högerfilen ända tills idioten tröttnar och kör om oss båda i vägrenen. Nio av tio gånger är det en ny äcklig tysk bil som hetsar.

Du som är duktig med el kan ju lätt bara koppla dit en knapp som tänder dina bromsljus.

Ta å fixa blinkers på moderna bilar med! Verkar fattas på dem flesta modeller


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
28 februari 2018
#28
Ja då får väl jag berätta MIN historia, som föraren bakom snigeln.
Gick på motorvägen och där var det 110..
Körde min gamla riskokare och gav den plattan i mattan, ja med 84 Hk..
Några 100 meter längre fram kom jag ifatt en kärra  som körde i 90..
Den körde på VÄNSTER sida på den 2filiga vägen..
Det var BARA vi 2 på motorvägen ska tilläggas..
Man kör ju om till VÄNSTER , men när jag kom ikapp bilen framför så flyttade den sig inte..
Då bestämde jag mig för att köra om till HÖGER eftersom snigeln framför inte flyttade på sig..
Då flyttade bilen sig till höger och jag uppfattade det som att den nu uppmärksammat lilla mig..
Aha, då kan jag köra om till vänster nu då, tänkte jag, eftersom han flyttade på sig..
Men vad i ...
När jag skulle svänga vänster för att köra om , så kör framförvarande också vänster och hindrar omkörningen, trots vi bara höll 90 kmt..
Detta skedde 3-4ggr och jag var ju inte direkt glad, för jag förstod nu vad som stod på..
Och den rackaren t o m bromsade när jag kom för nära!
Efter några km vek Token av på en avfart..
Summasummarum så ska det tilläggas att det var en TAXI som stod för denna mästrande eskapad..
Så frågan är..var det DU caprice 77?smile
Senast redigerat av insatsen (28 februari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Forummoderator
18 149 Inlägg
28 februari 2018
#29
Inte jätteimponerad över tråden så långt.

Att ändra på ljustyrkan i bromsljus i TS fall är inte tillåtet som it-mutt påpekade.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muttley
28 februari 2018
#30
Caprice77 skrev:
Vad jag hörde sist så är det polisen som ska se till så medborgare följer lagen smile lol

Nämen är du polis.  Grattis.

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 februari 2018
#31
Soulman skrev:
caromania skrev:
Caprice77 skrev:
Så länge man håller sig inom lagens ramar är allt tillåtet.

Nej så enkelt är det nog faktiskt inte. Minns du debatten kring killarna som hade monterat en stor blank plåt fram på sina lastbilar? De fick ta bort den.

Sluta bete dig som ett barn. Visst är det irriterande med folk som inte håller avstånd och kör vårdslöst i exempelvis rådande väderlek, men att bete sig lika illa eller till och med sämre och straffa alla i sin omgivning hjälper faktiskt inte.

Jag tror du är Göran i filmen Tillsammans. Inte ens när han ser på att någon ligger med hans fru bli han upprörd. Totalt ryggradslös.

Vem ska man tänka på? Sig själv eller någon annan? Det verkar helt rätt att slänga på några 100w ramper riktade bakåt. Då tar jag ansvar för MIN säkerhet. Om MIN familj ligger på sjukhus för att någon trångstjärtad idiot inte höll avstånd till min bil skulle jag för evigt ångra att jag inte gjorde vad jag kunde för att förhindra det.

Eller ska jag känna mig nöjd över att jag tog smällen och inte utsatte den vållande för någon risk alls? Trams och dumheter!

Mm. Paul Kersey I presume?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

105 Inlägg
28 februari 2018
Trådstartare
#32
Det är härligt och se att det finns några vettiga förare i denna tråd. Trevligt och se också att en del av skribenterna gör polisens jobb. Vi kan ju lägga ner hela trafikpolisen, de tycks ju finnas i denna tråd. LOL

7 435 Inlägg
28 februari 2018
#33
man kan ju för faan inte montera bromsljus på 60w,, ALLA bakom blir ju bländade,, om du ligger i bilkö å trycker på bromsen så bländar du  som SATAN,, vill man ge igen monterar man backljus på knapp,, än hällre så tvärtänder man DIMLJUSEN,, den lila detaljen som folk  verkar glömma finns när det är snörök å dimma sad
Senast redigerat av granadadr (28 februari 2018)


Muttley
28 februari 2018
#34
Caprice77 skrev:
Det är härligt och se att det finns några vettiga förare i denna tråd. Trevligt och se också att en del av skribenterna gör polisens jobb. Vi kan ju lägga ner hela trafikpolisen, de tycks ju finnas i denna tråd. LOL

Nu har jag ju inte sett trafikpolis på ett par år.  Men att blända din följare kommer inte resultera i att den ökar avståndet alls.  Risken för dig är att du retar upp fel person som ställer till det sju resor värre. 
Det enda du kan göra är att släppa gasen och dutta på bromsen för att visa missnöje.

Att börja blända människor är bara totalt onödigt och leka polisbeteende.

36 Inlägg
1 mars 2018
#35
Jag kanske är "mesig", men ligger det en stressad bil bakom så sänker jag farten lite och ger en eller två blink till höger för att bjuda in till omkörning om han/hon har så bråttom.
Funkar även alltsom oftast att spola rutan lite längre än vanligt om man är på det humöret...

Kör mest landsvägar dock.
Senast redigerat av Kafferepet (1 mars 2018)

Evildan
1 mars 2018
#36
Jag sänker hastigheten för att vid eventuell panikbromsning slippa få whip-lash eller andra typer av skador. I lägre hastigheter är som bekant även skaderisken lägre. Först brukar jag blinka till en eller två gånger med bromsljuset, den internationellt kända metoden att upplysa bakomvarande att denne är för närgången i framförvarandes tycke. Fungerar inte det släpper jag mjukt på gasen och inväntar lämplig hastighet i förhållande till avståndet.

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 mars 2018
#37
Evildan skrev:
Jag sänker hastigheten för att vid eventuell panikbromsning slippa få whip-lash eller andra typer av skador. I lägre hastigheter är som bekant även skaderisken lägre. Först brukar jag blinka till en eller två gånger med bromsljuset, den internationellt kända metoden att upplysa bakomvarande att denne är för närgången i framförvarandes tycke. Fungerar inte det släpper jag mjukt på gasen och inväntar lämplig hastighet i förhållande till avståndet.

Vi kan inte drabbas av whiplash-skador eftersom vi är ryggradslösa. Tänkte inte på det?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
1 mars 2018
#38
caromania skrev:
Evildan skrev:
Jag sänker hastigheten för att vid eventuell panikbromsning slippa få whip-lash eller andra typer av skador. I lägre hastigheter är som bekant även skaderisken lägre. Först brukar jag blinka till en eller två gånger med bromsljuset, den internationellt kända metoden att upplysa bakomvarande att denne är för närgången i framförvarandes tycke. Fungerar inte det släpper jag mjukt på gasen och inväntar lämplig hastighet i förhållande till avståndet.

Vi kan inte drabbas av whiplash-skador eftersom vi är ryggradslösa. Tänkte inte på det?

Tänkte inte på det.
Men hade jag varit en riktig tuffing med stora cohones och rejält med rättviseskipande råg i ryggen hade jag dragit en näve genom rutan på närliggande knarkare även om han kör för nära framför mig och justerat om lite efter behag. Åh Caromania vad jag önskar att jag var en sådan tuffing. :`(
Senast redigerat av Evildan (1 mars 2018)

1 800 Inlägg
1 mars 2018
#39
I samhällena så brukar jag blinka till med bromsljuset om jag anser att de ligger för nära, ibland hjälper det och ibland hjälper det inte alls!
På landsväg så är det lite annorlunda, där kan jag ibland roa mig med att långsamt långsamt öka hastigheten, eftersom de är så stressade där bakom så märker de som regel inte ökningen förrän man vida överskrider hastigheten för vägsträckan, dels kul att se deras reaktion när de inser hur fort de egentligen kör och dels så brukar avståndet bli betydligt större efter det! wink


7 435 Inlägg
1 mars 2018
#40
på vintern brukar jag vifta på röven lite= sladda till, då brukar dem släppa SNABBT smile



Sök