vw_audi skrev:
Ett annat alternativ är vw golf 4:a 98- med 4- motion (haldex) då får du en bil med bra utrymmen, går billigt och är relativt säker samt billig i försäkring. Jag har själv haft en ve Bora vairiant och haldexen är riktigt bra och snabb , inte alls som de tidigare Syncro med Viscokoppling. eller en Audi a4 quattro 95- så har du lite mer utrymme för en billig peng
Nu verkar det ju som om trådskaparen är lite ambivalent och ha svårt att bestämma sig.
I första inlägget önskar han en lite högre bil med riktig 4x4 för att ta sig till båten inför fisketurer.
I så fall hade han gjort ett rätt val, d v s Suzuki Jimny i stället för Toyota Yaris/Corolla.
Men att rekommendera en VW Golf är inte rätt - om man vill ha 4x4.
Jag har själv sett VW, och har en son som ägt såväl Syncro som 4-motion, som har stora problem när det blir slirigt.
Framhjulen börjar att spinna och medans de spinner fritt börjar även, efter ett litet tag, även bakhjulen spinna.
Haldex är för reklambroschyrer och annan reklam - inte för verklighetens uppförsbackar med vått gräs.
Då måste man ha riktig 4x4 som engagerar alla 4 hjulen samtidigt i startögonblicket.
B t w så fanns det en riktigt tuff golfvariant av "tvåan", om jag minns rätt.
Höjd med större däck och "viltfångare" fram och bak samt "sorgkanter" på trösklar och hjulhuskanter.
Kommer inte på vad modellen heter, men den SÅG UT att vara kompetent.