3430
Sök

Saab 900 S 1990 Uppfräschning och uppgradering

Uppfräschning och uppgradering

13 175 Visningar
Uppdaterades senast 18 november 2018
5 071 Inlägg
16 mars 2018
Trådstartare
#1
Det blev en Saab till då, den 10 i raden av Saabar och min fjärde 900. Dock en 3-dörrars denna gång. Men en turbo, en lågtyckare, med automatlåda.

Hade en längre tid spanat efter en Turbo-Saab. 900, 9000 9-3 eller 9-5, helst en Aero men en "vanlig" turbo kunde också duga.
Efter att ha kollat priser på gamla 900 Aeros (och fick en rejäl chock) så övergavs tanken på en sån och jag började fundera på en klon. Alltså att bygga en Aero på en vanlig 900.

Sagt och gjort. Nu började jakten på lämpligt projekt. Letade här i Finland på Findit och nettiauto (samma som Blocket), på Blocket här i Sverige och på Saab-klubbarna på Facebook.

Kraven var följande:

-3 dörrars coupé modell
- måste ha det nyare bult-mönstret på hjulnaven
-16 ventils motorn (gärna turbo)

Hade kontakt med diverse Saab-ägare men kom inte till skott. Men så i Kotka här i Finland dök en bil upp som verkade intressant.
Mejlade lite fram och tillbaka med ägarn och till slut blev det affär. Han kom körandes till Tammerfors (cirka 250 km från Kotka) och jag tog tåget från Vasa till Tammerfors, där vi möttes.

Där på tågstationen gjordes affären upp.

Så ser Saaben ut när den kom hem för första gången


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ae3808613874bc6df0d00f545ae3f437.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-367f3c94de2f5e830b0cd8bf866bfbd7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-18d0d32ea98a439b1822d965256412b2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d584d3c57419b6511d3bb7ca9c64f4f8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-8b6efe4fe91afb96a6e91dbdb9173c9f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-1760337dae5bdc90ece2307abf6c64e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-1948e42188591a1290e57f519229cd9e.jpg


5 071 Inlägg
18 mars 2018
Trådstartare
#2
Det första som åtgärdas är att kasta bort de förfärliga plast-kapslarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-a7df523d9fe1c6a798986c611f37629e.jpg

och ersätta de med de något marginellt snyggare Saab original


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ff1a9df5f2c3c2bd7d7f57410d8420d4.jpg

Dessa rostfria kapslar är inte direkt någon design-hit heller, men de är tidtypiska och den kunde sett ur så här i försäljningshallen.

Tills sommarn blir det dock lättmetall-fälgar. Saabs original. Finns en hel del att välja på.



https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ac554db9791096b65a78e42993629e54.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-143bf6daadff2067cd33b20931a3ad58.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-f0e204fd413cbdecd6a30db65faaa7ff.jpg


Som ni ser så finns en hel del att fixa på denna. Men eftersom mitt andra projekt tar upp verkstaden så blir det  att fixa lite vid behov.

Tanken är ändå att nån gång bygga en Aero-klon. Det som följer får se hur det går smile


gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
18 mars 2018
#3
Hänger på då smile


1 945 Inlägg
19 mars 2018
#4
Hade en 900T16 fulltryckare med Lucas sprut och automatlåda och i citrinbeige kulör. smile

Kommer att följa dina förbättringar på denna kärran. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

5 071 Inlägg
21 mars 2018
Trådstartare
#5
turbonova skrev:
Hänger på då smile

Trevligt smile


5 071 Inlägg
21 mars 2018
Trådstartare
#6
0
Mr_Lööf skrev:
Hade en 900T16 fulltryckare med Lucas sprut och automatlåda och i citrinbeige kulör. smile

Kommer att följa dina förbättringar på denna kärran. smile

Häftigt smile En 3-dörrars tillomed?

Vet inte riktigt vad min är för kulör ännu, Citrinbeige eller Rose Quarts. Ska väl kolla smile

Jag har haft en 9000 CC, en 9000 CS Turbo S 2.3 och nu har jag en 9000 CC Turbo aut. Kolla gärna i fotoalbummet smile


1 945 Inlägg
21 mars 2018
#7
JohnWayne skrev:
Häftigt smile En 3-dörrars tillomed?

Vet inte riktigt vad min är för kulör ännu, Citrinbeige eller Rose Quarts. Ska väl kolla smile

Jag har haft en 9000 CC, en 9000 CS Turbo S 2.3 och nu har jag en 9000 CC Turbo aut. Kolla gärna i fotoalbummet smile

Japp min var en 3dr också. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

5 071 Inlägg
25 mars 2018
Trådstartare
#8
Mr_Lööf skrev:
JohnWayne skrev:
Häftigt smile En 3-dörrars tillomed?

Vet inte riktigt vad min är för kulör ännu, Citrinbeige eller Rose Quarts. Ska väl kolla smile

Jag har haft en 9000 CC, en 9000 CS Turbo S 2.3 och nu har jag en 9000 CC Turbo aut. Kolla gärna i fotoalbummet smile

Japp min var en 3dr också. smile

Coolt smile


5 071 Inlägg
25 mars 2018
Trådstartare
#9
Jag köpte bilen i Tammerfors och hade då en hemresa till Korsnäs på cirka 30 mil, eller 300 kilometer som vi säger här smile

På den sträckan uppdagades diverse fel

-blinkers hölls inte på, utan bara slog av

-temperaturmätaren rörde sig inte

-det var ett jäkla skrammel i bilen

-och den var rätt ut sagt..... slö...... sad

Så det fanns diverse att åtgärda

Eftersom verkstan är ockuperad just nu av Meteoren fick det bli service hos lokala Saab-verkstan

Följande som byttes där var

-Motorolja
-Oljefilter
-Automatslådsolja
-Tändstift
-Luftfilter
-Bränslefilter
-Termostat

Att jag inte gjorde detta själv beror på alla dessa delar ska ju ändå köpas och jag har blivit för gammal för att ligga i snön och byta olja cool

Nu funkar temp. mätaren som den ska smile

Följande steg var att kolla på blinkerskammen. Att börja renovera är inte lönt när det står flera reservdelsbilar på gården.

Så vi tar väl en titt på den närmsta
En 8-ventils insprutare från 1987. Kan de ha samma blinkerskam måntro?

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-8fdfee0569e3879f36580c9979b396a4.jpg


1 945 Inlägg
25 mars 2018
#10
Det funkar att ta den spaken från den 1987:an.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

5 071 Inlägg
28 mars 2018
Trådstartare
#11
Mr_Lööf skrev:
Det funkar att ta den spaken från den 1987:an.

Tackar för tipset, då gör vi så smile


5 071 Inlägg
28 mars 2018
Trådstartare
#12
Först kollar jag hur det är konstruerat

Blinkerskammen verkar sitta bakom skyddskåpan runt rattstången
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-7828d2f7a350e3234d775ba970efd93f.jpg


Vi går raskt över till reservdelsbilen och tar loss kåpan

Så ser det ut med nedre kåpan borta. Blinkers-armen och kammen verkar gå att demontera komplett
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d3bf9c60c47f58fdb5726bd300f2714e.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-b1029e20c57191b60e9981f15a3f42e0.jpg

Bara att lossa kontakten så vips är spak, kam och ram lösa smile

Tar in delen i verkstaden och ser att det går att lossa spak/kam från ram också
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2cf3d13a550162c665fa3727fed890e7.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-6899996a65dff959dd30e2104779b7fe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-559ea6e2bae261c44871af0a1fea0d75.jpg

Man kan alltså byta både spak och kam i ett smile  Eftersom jag för det mesta skruvar gamla jänkare var detta en trevlig överraskning big_smile
Där skall vanligtvis själva kammen lossas och bytas. Lika med pilligt jobb.
Det som på en jänkare tar en god stund fixas under en minut här smile

Då är det bara att se om kontakten i S:en passar mot 8 ventils spaken

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-0b329307a64a12dd08c9a4505fe4294d.jpg

och se, det gör den big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-f45104f67403789efe50df5607ee0cbf.jpg

Bara att montera ihop


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-5d69301b6270d89a0b727a73f36b4bd2.jpg


och ut och leta T-korsningar wink

Morsning korsning big_smile


5 071 Inlägg
1 april 2018
Trådstartare
#13
De fula "pimp my ride" extra ljusen måste bort


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-045180c35fc4469099dd882f1b7e3a68.jpg

Att ha extraljus är absolut ok, men det ska då vara tidstypiska. Det ska ju egentligen allt som man modifierar bilar med vara.
Jättehjul men lågprofildäck på gamla bilar ser enligt mej bara sjukt ut, tyvärr. Lättmetall eller specialfälgar som fann när bilen var ny kan dock vara hur tuffa som helst.

Några förslag på snygga fälgar åt denna?

Men nu först extraljusen
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-6c4c7ac62ce26c1ff093a05c19afc6f5.jpg

Efter en närmare titt på torkar-armarna åt körljusen så ser jag att de inte är så fräscha sad 
Tänkte egentligen inte göra nåt åt det nu men lika bra att byta då man är i gång

Blästrade och lackade dem som sitter på min röda -87:a så det är bara att norpa dem nu smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d21a05dd28cb725a10b5890988d52278.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-618f7347e03e18f2b1071386bfeac70a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-70ca609f87dfb53f55a140ca1e963ebd.jpg


1 945 Inlägg
1 april 2018
#14
Många plockar dän dem på 9000 pga att de inte fungerar. Själv så har man en del på lager som jag tänkte plocka isär för att smörja upp mekanismen på dem. smile torkare till lamporna gör mycket speciellt i södra Sverige där de gillar att salta vägarna till överdrift...

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

5 071 Inlägg
9 april 2018
Trådstartare
#15
Mr_Lööf skrev:
Många plockar dän dem på 9000 pga att de inte fungerar. Själv så har man en del på lager som jag tänkte plocka isär för att smörja upp mekanismen på dem. smile torkare till lamporna gör mycket speciellt i södra Sverige där de gillar att salta vägarna till överdrift...

Är det samma torkarmotorer på 9000? Vet du? Samma armar verkar det ju vara hmm


5 071 Inlägg
9 april 2018
Trådstartare
#16
Så såg de gamla torkar-armarna ut
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-c8041530de4dc9b42f23b8895a05534f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-0316d287ae6cda6ae3866b6dc0062f80.jpg

Att byta är en baggis, bara att vippa upp plasten och skruva av muttern
om nu inte torkar-armen ärgat fast på axeln, då kan det bli lite bekymmer neutral

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-a54b3dfa7c45e51c682946b276dcaf5f.jpg

Och nu är det utbytta mot de fräschare



https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-9a8ef92150c15dd29effe3eed1b779eb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-e331616e6debebbbc7ce4d251968115f.jpg


Dessutom är de äckliga extraljusen borta nu smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-82d6856b42ed245c5cf596db39cfc208.jpg


1 945 Inlägg
9 april 2018
#17
JohnWayne skrev:
Är det samma torkarmotorer på 9000? Vet du? Samma armar verkar det ju vara hmm

Är ej samma i reservdelskatalogen iaf.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

5 071 Inlägg
12 april 2018
Trådstartare
#18
Mr_Lööf skrev:
JohnWayne skrev:
Är det samma torkarmotorer på 9000? Vet du? Samma armar verkar det ju vara hmm

Är ej samma i reservdelskatalogen iaf.

Ok, Tack för infon smile


761 Inlägg
15 april 2018
#19
Följer med glädje! :-)


5 071 Inlägg
15 april 2018
Trådstartare
#20
Snurriis skrev:
Följer med glädje! :-)

Trevligt smile


Senaste foruminläggen


Sök