Hej
Detta är ett mkt vanligt fel på dessa bilar. Hade själv en -00 som en vecka efter köp började strula. Jag började med att byta termostat och vattenpump, men felet berodde på läckande topplockspackningar.
En kompis till mig bytte dessa och planslipade topplocken, och efter det fungerade motorn perfekt. Tyvärr
började växellådan strula efter att jag kört 500 mil efter topprenoveringen, och då tröttnade jag o sålde bilen.
Tydligen är grundproblemet att det varit felaktig glykol i kylsystemet som frätt sönder topplockspackningarna.
Om du kollar på tex Blocket så säljs väldigt många Trans Sporter väldigt billigt pga av antingen värmeproblem
eller växellådsstrul. Annars är dessa bilar betydligt skönare än tex Voyager som jag köpte istället, men även
dessa verkar vara behäftade med massa fel som både är dyra och meckiga att laga.
Jag har själv jobbat som bilmekaniker sen snart 40 år, men jag tyckte att jobbet för topplocksrenoveringen
var för "stort"för mig.
Jag skaffade förra året en gammal Seat Alhambra som får funka som barntransport och laståsna på helgerna,
och fördelen med denna är att det går att hitta billiga delar på bla Ebay eller tex Autodoc. Allt till dom amerikanska bilarna är svårt att hitta till rimliga pengar där, men går att köpa ifrån tex
www.rockauto.com,
men då kan fraktkostnader skena iväg.
Lycka till
/Thomas