2898
Sök

Bmw e39 går varm efter 2-3 mil...

17 Inlägg
10 maj 2018
Trådstartare
#1
Hej! Har en Bmw e39 (2002) som har börjat idag att gå varm hela tiden... fyller på glykol åsså hinner jag köra ca 2 mil då tempen ligger perfekt, sen efter 2 mil börjar den gå varm direkt och trycker ur massor med vatten ur locket till expansionskärlet. Någon som vet vad felet är? (Ser inga andra läckage av glykol någonstans).

4 261 Inlägg
10 maj 2018
#2
kolla sprickor i kylaren, slangar, hur ser vattenpump ut? fläkten hel? kanske luft i systemet, kanske locket är pippat. jäkla e39 me dess kassa kylning

Evildan
10 maj 2018
#3
Har du diesel i expansionskärlet?
En av topplockspackningarna som gått sönder?

17 Inlägg
10 maj 2018
Trådstartare
#4
Evildan skrev:
Har du diesel i expansionskärlet?
En av topplockspackningarna som gått sönder?

Hur kollar jag om jag har bensin i expansionskärlet?

Evildan
10 maj 2018
#5
Isacnii skrev:
Evildan skrev:
Har du diesel i expansionskärlet?
En av topplockspackningarna som gått sönder?

Hur kollar jag om jag har bensin i expansionskärlet?

Öppna och lukta. Se om kylmediumet har feta droppar/öar i expansionskärlet.

Det kan inte ha läckt diesel från en trasig topplockspackning då?

17 Inlägg
10 maj 2018
Trådstartare
#6
Evildan skrev:
Isacnii skrev:
Evildan skrev:
Har du diesel i expansionskärlet?
En av topplockspackningarna som gått sönder?

Hur kollar jag om jag har bensin i expansionskärlet?

Öppna och lukta. Se om kylmediumet har feta droppar/öar i expansionskärlet.

Det kan inte ha läckt diesel från en trasig topplockspackning då?

Ja det är ju inte omöjligt... men om så är fallet, så lär de väll bli en dyr historia? Vad jag vet så tar verkstäder en hel del för det...

Evildan
10 maj 2018
#7
Isacnii skrev:
Evildan skrev:
Isacnii skrev:
Hur kollar jag om jag har bensin i expansionskärlet?

Öppna och lukta. Se om kylmediumet har feta droppar/öar i expansionskärlet.

Det kan inte ha läckt diesel från en trasig topplockspackning då?

Ja det är ju inte omöjligt... men om så är fallet, så lär de väll bli en dyr historia? Vad jag vet så tar verkstäder en hel del för det...

Ja det är mer jobb att byta topplockspackning på en dieselmotor då pumpen behöver ställas efter att kedjan varit demonterad. Prisspannet vet jag inte. Här du möjlighet att låna en kompressionsmätare för dieselmotor och lossa injektorerna så kan du undersöka själv om det är topplockspackningen.
Den är inte svårstartad? Behöver du glöda även om motorn är varm/ljummen?
Senast redigerat av Evildan (10 maj 2018)

17 Inlägg
10 maj 2018
Trådstartare
#8
Evildan skrev:
Isacnii skrev:
Evildan skrev:

Öppna och lukta. Se om kylmediumet har feta droppar/öar i expansionskärlet.

Det kan inte ha läckt diesel från en trasig topplockspackning då?

Ja det är ju inte omöjligt... men om så är fallet, så lär de väll bli en dyr historia? Vad jag vet så tar verkstäder en hel del för det...

Ja det är mer jobb att byta topplockspackning på en dieselmotor då pumpen behöver ställas efter att kedjan varit demonterad. Prisspannet vet jag inte. Här du möjlighet att låna en kompressionsmätare för dieselmotor och lossa injektorerna så kan du undersöka själv om det är topplockspackningen.
Den är inte svårstartad? Behöver du glöda även om motorn är varm/ljummen?

Är ju en bensinmotor, men den startar och går utan problem...

Evildan
10 maj 2018
#9
Isacnii skrev:
Evildan skrev:
Isacnii skrev:

Ja det är ju inte omöjligt... men om så är fallet, så lär de väll bli en dyr historia? Vad jag vet så tar verkstäder en hel del för det...

Ja det är mer jobb att byta topplockspackning på en dieselmotor då pumpen behöver ställas efter att kedjan varit demonterad. Prisspannet vet jag inte. Här du möjlighet att låna en kompressionsmätare för dieselmotor och lossa injektorerna så kan du undersöka själv om det är topplockspackningen.
Den är inte svårstartad? Behöver du glöda även om motorn är varm/ljummen?

Är ju en bensinmotor, men den startar och går utan problem...

Bensinmotor? Jaha, då gissade jag fel initialt.
Då kan det vara en av topplockspackningarna som gått sönder, du får lossa tändstiften för var cylinderbank och se om något av dom är missfärgat.

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 maj 2018
#10
Evildan skrev:
Isacnii skrev:
Evildan skrev:

Ja det är mer jobb att byta topplockspackning på en dieselmotor då pumpen behöver ställas efter att kedjan varit demonterad. Prisspannet vet jag inte. Här du möjlighet att låna en kompressionsmätare för dieselmotor och lossa injektorerna så kan du undersöka själv om det är topplockspackningen.
Den är inte svårstartad? Behöver du glöda även om motorn är varm/ljummen?

Är ju en bensinmotor, men den startar och går utan problem...

Bensinmotor? Jaha, då gissade jag fel initialt.
Då kan det vara en av topplockspackningarna som gått sönder, du får lossa tändstiften för var cylinderbank och se om något av dom är missfärgat.

Blockpackning eller topplockspackning? Är det inte en rak V6 i de där gamla Bimmersen?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 327 Inlägg
10 maj 2018
#11
caromania skrev:
Evildan skrev:
Isacnii skrev:

Är ju en bensinmotor, men den startar och går utan problem...

Bensinmotor? Jaha, då gissade jag fel initialt.
Då kan det vara en av topplockspackningarna som gått sönder, du får lossa tändstiften för var cylinderbank och se om något av dom är missfärgat.

Blockpackning eller topplockspackning? Är det inte en rak V6 i de där gamla Bimmersen?

En RAK V6???


17 Inlägg
10 maj 2018
Trådstartare
#12
Jo det är en rak v6a i min bil.

Svetsare
1 177 Inlägg
10 maj 2018
#13
Detta lär ja följa ifall om du får nå bra tips smile leta på min tråd då ja har samma bekymmer som dig.

Hur beter sig din när du står på tomgång?

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319176
Senast redigerat av Tyfors (10 maj 2018)

(Bara fantasin sätter gränserna)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
10 maj 2018
#14
Isacnii skrev:
Jo det är en rak v6a i min bil.

Rak V6:a?????
Antingen så är det en RAK 6:a eller en V6:a!!!

Verkar som att det är topplockspackningen som gått sönder. Men kolla först så att det med säkerhet är det innan du börjar riva toppen.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (10 maj 2018)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 261 Inlägg
10 maj 2018
#15
ska det inte tokryka när toppen har skitit sig? kanske är bara luft i systemet eller nått annt??

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
10 maj 2018
#16
Ingen har nämnt termostaten..
Kom nu inte å säg att den inte har en sån bara..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
10 maj 2018
#17
chanstagarn skrev:
Ingen har nämnt termostaten..
Kom nu inte å säg att den inte har en sån bara..sad

Öppnar inte termostaten.....så visst...då blir det ju ingen cirkulation och därmed ingen kylning.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 123 Inlägg
10 maj 2018
#18
Hej!
Hur är skicket på kylaren??
Hade en Volvo 245:a i tidernas gryning som var nyinköpt och sex år gammal. Skulle åka ner till Linköping från Stockholm men kom inte längre ner än Södertälje förrän tempmätaren gick upp på det röda och  motorn började koka. Stannade vid en mack och fyllde på vatten. Körde några mil och fick stanna på en avfart på motorvägen eftersom motorn börjat koka igen. Väntade så motorn fick svalna lite  ...fyllde på mer vatten...så där höll jag på några gånger innan jag slutligen kom ner till Linköping.
Behöver jag tala om att det var likadant på vägen hem sedan...
Vad var felet?? Jo en igensatt kylare.
Senast redigerat av jaka54 (10 maj 2018)


Evildan
10 maj 2018
#19
Vettemannen skrev:
Isacnii skrev:
Jo det är en rak v6a i min bil.

Rak V6:a?????
Antingen så är det en RAK 6:a eller en V6:a!!!

Verkar som att det är topplockspackningen som gått sönder. Men kolla först så att det med säkerhet är det innan du börjar riva toppen.

/Benny

Nja njo jag instämmer ijenkligen, men entusiaster av en ospecifierad tysk koncern brukar inte sällan kalla en 5 eller 6 cylindrig bensindriven motor för just rak v6 då den endast har en vinkel om 15grader mellan bankarna samt endast ett cylinderhuvud.
Denna ospecifierade koncern var ingalunda först eller tidiga med att bygga på detta vis då Lancia redan 1922 med en 20 gradig konstruktion och 1953 en 10 gradig dito hade detta i sina trevligt konstruerade produktionsbilar.
Men påminnande om ospecifierad koncerns reklamkampanj om kurvljus i slutet av -00 talet ( Citroen hade det på femtiotalet och andra märken redan tidigare) så slog den ospecifierade koncernens högt betalda reklammakare på stora trumman för den föga moderna funktionen.
Ursäkta för lite offtopic.

2 306 Inlägg
10 maj 2018
#20
Skulle tippa på att ex. kylaren börjat läcka och därmed även släpper in luft. Hade det problemet på min, då räckte det med att lufta ordentligt (bort med båda luftningsskruvar och fyll på glykol långsamt tills det rinner ut ur det första hålet, då skruvar du i den skruven och fortsätter hälla tills det rinner äver även i det andra. Då skruvar du dit den med och så är det klart). Då höll det nån månad innan man fick upprepa proceduren. Höll bilen rullande medan jag väntade på min nya kylare från Tyskland. smile



Sök