Jaha då har man slagit yxan i båten och får ro som f*n.
Rivit ur motorn för ett snabbt byte. "Det här är gjort på någon dag säkert" ungefär så gick tankarna men som vanligt så är ju inte verkligheten likadan
Den ska iallafall vara rullande innan jag börjar jobba igen om 3 veckor...
Nåja ur med motor och låda.
Börjat flytta över spakställ/mätardrev/kopplingsarm och växellådsbalk till "nya" växellådan och byggt om för att ha den i en vänsterstyrd bil. (Kopplingsvajer går in på andra sidan i högerstyrda bilar)
Upphängning på växellådan var ju långt ifrån snyggt, skulle vilja skylla på förra ägaren men eftersom det är jag själv så får jag väl stå för det...
Nåja inte skitsnyggt men nu sitter det ju ihop iallafall. Lite svårt att få bort allt ingrodd smuts/olja. Finns nya eftermarknads upphängning att köpa i Tyskland så ska nog satsa på det sen.
Nya motorn inne i verkstaden. En c20xe från en Astra. Kommer ifrån borren här på garaget och ni kan ju kolla vad som hamnade i hans Astra istället för den här...
Bytte svänghjul ifrån ett djupt till ett plant.
M7 är ju ganska udda dimension och passade inte mig så bra. Nae någon m8 får det vara tänkte jag och hämta gängtappen.
Dit med koppling från en Saab.
Rensade gängorna i blocket för att slippa gängvåld senare.
Bort med värmepaketet, det är ju ändå sommar och fördelaren behöver plats.
Motorkuddarna som satt i var slitna och olika höjd, hade ett par kuddar från rekord e 2,2 liggandes som vi prövar med.
Provat in motorn. Har fått låna ett par motorfästen ifrån manta 1,8 for tillfället för att kunna få ordning på tråget.
Testade hänga dit lådan med kardan och allt, funkade klockrent faktiskt.
Kapade isär grenröret för att testa vrida det åt rätt håll men det blir lite knepigt.
Trångt med styrningen på samma sida.
Har ju avsaknad av kylare för tillfället, hittade den här. Troligen från någon Saab jag skrotat. Tycker den ser malplacerad ut och dessutom så har någon slarvat bort dräneringspluggen så vi får se hur jag löser den här biten.
Tråget blev lite fel så efter att Borren hade sömmat ihop det åt mig så var det bara att börja sätta kapen i det igen.
Lite motgångar har det varit, gjorde det inte på en vecka som var tanken, kommer ju alltid något annat i vägen. För 3 månader sedan så fick jag mitt första barn så det blir ju att man har lite stillestånd i verkstaden just för tillfället