3917
Sök

motorn sprutar ut olja!!

Diamond
540 Inlägg
14 januari 2007
Trådstartare
Hej.. har en caravelle -90.

Undrar om nån vet varför den plötsligt bara börja spruta olja, bilen går fortfarande att starta/köra smått.. den har en insprutningsmotor på 2.1bensin med vattenkyld motor..

verkstan säger attt hela motorn måste bytas. isåfall kan man stoppa i vilken motor som helst eller några typade som får plats??

är jätteglad för snabba svar..

I'm Rick James Bitch!

Klubbmannen
14 januari 2007
Jag rekommenderar motorn från en stridsvagn, alternativt en gasturbin från valfri MIG-modell.

Klart att verkstaden säger att hela motorn måste bytas. De vill tjäna pengar.
En bekant till mig blev tämligen grundlurad nyligen när toppackningen gick.
Mekanikern skruvade loss oljetråget, hällde vatten i det och visade det för henne, och sade att hela motorn var full med vatten och behövde bytas. Varpå han bjöd två tusen spänn för bilen.

Hade inte jag hindrat henne från att sälja bilen och påvisat att det omöjligt kan vara som mekanikern säger, så hade hon inte stått där med en fungerande bil idag. Efter en planing av toppen och en ny packning.

Det hjälper om du berättar varifrån det sprutar olja.

151 Inlägg
14 januari 2007
Kan vara övertryck i vevhuset pga igensatt vevhusventilation. Vet dock ej hur systemet är uppbyggt på just den motorn. Var kommer oljan ut? Vad grundar verkstan bedömningen på?

Diamond
540 Inlägg
14 januari 2007
Trådstartare
det började spruta upp mot lastutrymmet... då motorn sitter bak.. luftfiltret fylldes upp med olja. men hade en samma modell av samma bil innan, då hände samma sak, men skillnaden är att denna gång kan bilen startas efter uppskjutet:P

I'm Rick James Bitch!

Diamond
540 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
jag tror nog att sätta i kanske en starkare volvomotor brukar funka lite bättre.. ha kollat runt lite, och folk brukar ha den här typen av motor i. Volvo B21/23A . Nån som vet vilken bil jag ta denna motor från?? och om man ska bara helt enkelt byta ut skiten som sitter i??

I'm Rick James Bitch!

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
15 januari 2007
vevhusventilationen...

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Diamond
540 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
ingen mer som kan nåt??

I'm Rick James Bitch!

Mr White
1 072 Inlägg
15 januari 2007
Förmodligen så är de nog nått foder som har sjunkit om de är 112hk.Lika så brukar topparna vara kännsliga på dom.Var percis lika på jobbets oxå..

Vi satt i en B230A i den ...Har haft den i nu i 6år å den bara går än..Men de är ju volvo:D

562 Inlägg
15 januari 2007
har ingen aning asså, MEN vet att på fars gamla pv (när han v aung) så började den sprutra olja men då var det oljetryckts mätaren slangen som hade spuckigt! tongue

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!

1 813 Inlägg
15 januari 2007
har haft det problemet på min peugeot..
och då var det tätt i vevhusventilationen...
rengjorde det och bytte oljan sen hade jag aldrig det problemet igen..
innan du tänker ens på att byta motor rengör vevhusventilationen  det kostar inget å göra det själv.. och skulle då motorn sluta spruta olja så har du dom pengarna du tänkte lägga på motorn kan du leka upp med några däck lr nått=)

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Diamond
540 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
okej.. tack för alla råd hittils..är på väg till verkstan nu.. så får jag säga till dem att rengöra denna vevhusventilation..  tack så mycket för all hjälp och alla svar...

I'm Rick James Bitch!

Sök