Jag och min sambo måste köpa bil och har kommit fram till att antingen Peugeot 107, Citroen C1 eller Toyota Aygo passar vår nuvarande ekonomi (så billigt som möjligt men ändå någon form av kvalité). Vi bor i centrala Göteborg och kommer en gång i månaden behöva åka fram och tillbaka till hennes föräldrar som bor 13 mil bort plus lite här i stan (ca 1000 mil/år tror vi). Jag har varit emot bil ganska länge då jag inte vet någonting och är rädd för alla dyra verkstäder med bilmekaniker som kan lukta sig till min okunskap och sedan saltar notan rejält och hittar på fel som inte finns osv. Vad gäller köpobjekt så finns det en del att välja mellan i prisklassen 20000-30000kr som är vad mäktar med ekonomiskt just nu. T.ex. har vi hittat en Peugeot 107 som jag länkar nedan. Jag har en hel del frågor och hoppas att någon vänlig själ har tid och ork att hjälpa mig.
https://www.blocket.se/Alvsborg/Peugeot … 356569.htm1. Är bilen ovan värd 23000kr, ser nämligen en hel del 107, C1 eller Aygos som gått mellan 7000-10000 mil och som säljs för ca 27000 - 30000kr? Försäljaren verkar dock väldigt seriös och är villig att teckna Blocket försäkring.
2. Tydligen är det kamkedja på bilen, köparen säger att om man sköter bilen och byter olja regelbundet så kan en kamkedja (till skillnad från en kamrem) håll bilens livslängd ut, stämmer det?
3. Bilen är från 2007 och har gått strax över 10000mil. Får det anses som mycket/litet för en bil av den här modellen och tillverkningsår? Borde vi lägga på några tusen och leta efter ett exemplar som istället gått 2000 - 3000mil mindre?
4. Har bara ägt en bil tidigare och det var en betydligt dyrare Opel som trots detta gick sönder en hel del och var en ganska stor belastning för vår dåvarande ekonomi. Vad jag förstår så är C1, 107 och Aygo i princip samma bil. Vad har de för rykte vad gäller hållbarhet och kvalité, är någon av dem bättre eller sämre?
5. Något viktigt man skall fråga angående bilen innan man åker och tittar på den för att spara tid?
All hjälp mottages tacksamt om någon har tid och ork att berätta mer än bara svara på frågorna / Tack på förhand Isak80