4440
Sök

Volvo 945 dör då och då.

56 Inlägg
3 augusti 2018
Trådstartare
#1
Hej! Köpte nyligen en Volvo 945 för en billig slant, lätttryckare som är chippad och lite vassare turbo.

Bilen går som ett spjut, hur fint som helst i både motor och låda men den dör ibland. Känns som det händer oftare efter gaspådrag och man ska bromsa in. Inbillar mig att den ibland när man bromsar och trycker ner kopplingen innan man ska svänga hamnar lite lågt i varv och därför den dör, men osäkert. Jag är inte direkt bilkunnig.

Vet även att förra ägaren bytt mycket som har med tanken att göra och bara kopplat ihop det ”så det ska funka” lite fort, kan det vara nå vajjsing där? För lampan att bensinen är låg lyser konstant. (Om det är lampan på själva tankmätaren så att säga, liten orange prick?).

Även precis bytt växellåda i bilen.

ABS lampan lyser den också, bara det som är kvar att fixa innan besiktning men hade ju vart skönt om inte bilen dog då och då.

Någon som har ideér? Tips?

Tacksam för svar!

Mvh, Dennis.

56 Inlägg
3 augusti 2018
Trådstartare
#2
Hej! Efter att ha provat bilen en sväng till så är jag nu HELT säker på att det är efter gaspådrag den dör. Gasar upp till säg 70 på trean sen håller in kopplingen så dör bilen.

Jag har även kollat lite under huven och googlat en del och kommit fram till att det sitter en pysventil på bilen, och enligt vad jag förstått så är detta ett ganska vanligt problem med dessa? Är det för att turbon är för högt "uppställd" eller bara för pysventilen ändå? Bör jag prova skruva på den i så fall? Gängar man då skruven innåt eller utåt för den funktionen? Den ser exakt ut som denna:
https://shop.klracing.se/bilder/artiklar/zoom/00534_1.jpg

Det sitter förövrigt en kort bit slang i samma tjocklek som den till pysventilen rakt upp i luften med en skruv itryckt i som stopp. Vad kan det vara?

2 306 Inlägg
3 augusti 2018
#3
Låter som dumpventilen. Har du öppen dump? Du behöver en bra återcirkulerande, annars uppstår just detta fenomen. Bilen tror att den har luft i systemet som i verkligheten dumpats ut.


56 Inlägg
3 augusti 2018
Trådstartare
#4
Mew skrev:
Låter som dumpventilen. Har du öppen dump? Du behöver en bra återcirkulerande, annars uppstår just detta fenomen. Bilen tror att den har luft i systemet som i verkligheten dumpats ut.

Hur ser man om man har öppen dump? Är som sagt helt okunnig på dessa saker.

56 Inlägg
3 augusti 2018
Trådstartare
#5
Såhär ser turbon ut, vad är kabeln med skruv i? Varför är det en skruv i? Är allt rätt kopplat?

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225606/225606-4190d17d9eb59ceb188ecc4b9ce1ef14.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225606/225606-1b8569a8822aae1a3b4c987e70d16fca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225606/225606-212e2d6a15edbad5c9e2c2903df5dac4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225606/225606-dd0a05d5e0b5957a6a21df458cec6369.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225606/225606-c6ef884f16d8da8cd43853a6287eb744.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225606/225606-a9eb746e926762d10fd5fbe63424010f.jpg

56 Inlägg
4 augusti 2018
Trådstartare
#6
Ingen? Väldigt tacksam för snabba svar då bilen snart ska besiktas.

Forummoderator
26 349 Inlägg
4 augusti 2018
#7
Gör besiktningsmannen sitt jobb så ska inte det där gå igenom besiktningen, bara så du vet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

56 Inlägg
4 augusti 2018
Trådstartare
#8
Mack skrev:
Gör besiktningsmannen sitt jobb så ska inte det där gå igenom besiktningen, bara så du vet.

Vad menar du? Att den dör? Det jag vill fixa, annars är det enda felet att ABS lampan lyser (dock funkar ABSen) så ska göra ren dom.

Forummoderator
26 349 Inlägg
4 augusti 2018
#9
Magnedal skrev:
Mack skrev:
Gör besiktningsmannen sitt jobb så ska inte det där gå igenom besiktningen, bara så du vet.

Vad menar du? Att den dör? Det jag vill fixa, annars är det enda felet att ABS lampan lyser (dock funkar ABSen) så ska göra ren dom.

Den ska inte gå igenom, därför att det inte är lagligt att pystrimma - vilket tidigare ägare väldigt uppenbart har gjort - eller rent generellt trimma över huvudtaget.

Edit: Sen att många gör det ändå och kommer igenom med det, må så vara. Det är en annan historia.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

56 Inlägg
4 augusti 2018
Trådstartare
#10
Mack skrev:
Magnedal skrev:
Mack skrev:
Gör besiktningsmannen sitt jobb så ska inte det där gå igenom besiktningen, bara så du vet.

Vad menar du? Att den dör? Det jag vill fixa, annars är det enda felet att ABS lampan lyser (dock funkar ABSen) så ska göra ren dom.

Den ska inte gå igenom, därför att det inte är lagligt att pystrimma - vilket tidigare ägare väldigt uppenbart har gjort - eller rent generellt trimma över huvudtaget.

Den har gått igenom många gånger iaf, men nu är det faktiskt så att jag vill ta bort pysventilen. Då jag gissar på att det är den som orsakar så att bilen dör efter gaspådrag när man frikopplar.

Forummoderator
26 349 Inlägg
4 augusti 2018
#11
Magnedal skrev:
Mack skrev:
Magnedal skrev:

Vad menar du? Att den dör? Det jag vill fixa, annars är det enda felet att ABS lampan lyser (dock funkar ABSen) så ska göra ren dom.

Den ska inte gå igenom, därför att det inte är lagligt att pystrimma - vilket tidigare ägare väldigt uppenbart har gjort - eller rent generellt trimma över huvudtaget.

Den har gått igenom många gånger iaf, men nu är det faktiskt så att jag vill ta bort pysventilen. Då jag gissar på att det är den som orsakar så att bilen dör efter gaspådrag när man frikopplar.

Som sagt, då har de antingen haft tur eller bara plockat bort grejerna inför varje besiktning.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

56 Inlägg
5 augusti 2018
Trådstartare
#12
Mack skrev:
Magnedal skrev:
Mack skrev:

Den ska inte gå igenom, därför att det inte är lagligt att pystrimma - vilket tidigare ägare väldigt uppenbart har gjort - eller rent generellt trimma över huvudtaget.

Den har gått igenom många gånger iaf, men nu är det faktiskt så att jag vill ta bort pysventilen. Då jag gissar på att det är den som orsakar så att bilen dör efter gaspådrag när man frikopplar.

Som sagt, då har de antingen haft tur eller bara plockat bort grejerna inför varje besiktning.

Finns de någonstans där man kan hitta som någon form av instruktioner till själva turbon? Har googlat i flera dagar nu, kan inte hitta nånting om vad slangen som är avklippt och har en skruv i sig ska gå till. Vill som sagt ta bort pysventilen och se till att allt till turbon sitter som det bör.

Forummoderator
26 349 Inlägg
5 augusti 2018
#13
Magnedal skrev:
Mack skrev:
Magnedal skrev:

Den har gått igenom många gånger iaf, men nu är det faktiskt så att jag vill ta bort pysventilen. Då jag gissar på att det är den som orsakar så att bilen dör efter gaspådrag när man frikopplar.

Som sagt, då har de antingen haft tur eller bara plockat bort grejerna inför varje besiktning.

Finns de någonstans där man kan hitta som någon form av instruktioner till själva turbon? Har googlat i flera dagar nu, kan inte hitta nånting om vad slangen som är avklippt och har en skruv i sig ska gå till. Vill som sagt ta bort pysventilen och se till att allt till turbon sitter som det bör.

Mitt personligen bästa tips är att du kan köpa dig en bok från Haynes.
Vissa håller nog med medan andra har andra åsikter, men så är det ju om det mesta.
De är inte alltid korrekta, men de har i mitt fall hjälpt mig massor när undertecknad har suttit i samma sits.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

56 Inlägg
5 augusti 2018
Trådstartare
#14
Mack skrev:
Magnedal skrev:
Mack skrev:

Som sagt, då har de antingen haft tur eller bara plockat bort grejerna inför varje besiktning.

Finns de någonstans där man kan hitta som någon form av instruktioner till själva turbon? Har googlat i flera dagar nu, kan inte hitta nånting om vad slangen som är avklippt och har en skruv i sig ska gå till. Vill som sagt ta bort pysventilen och se till att allt till turbon sitter som det bör.

Mitt personligen bästa tips är att du kan köpa dig en bok från Haynes.
Vissa håller nog med medan andra har andra åsikter, men så är det ju om det mesta.
De är inte alltid korrekta, men de har i mitt fall hjälpt mig massor när undertecknad har suttit i samma sits.

Tack så mycket!

13 Inlägg
5 augusti 2018
#15
Har du provat att koppla ihop slangarna??  På bild 1, så har du en slangstump från wastegaten med en skruv i.
På bild 2, så har du också en slang med en skruv i.

Det är väl inte så, att dessa två slangstumpar ska istället vara en hel slang??

56 Inlägg
5 augusti 2018
Trådstartare
#16
Gork skrev:
Har du provat att koppla ihop slangarna??  På bild 1, så har du en slangstump från wastegaten med en skruv i.
På bild 2, så har du också en slang med en skruv i.

Det är väl inte så, att dessa två slangstumpar ska istället vara en hel slang??

Har kommit fram så långt som till att den andra slangen går till EGR?? nånting, som är på en  av bilderna där. Men enligt vad jag googlat fram ska inte alls den sitta ihop med turbon, vilket låter konstigt. För det ser ju onekligen ut som dom två ska sitta ihop. Det är den undre slangen på EGR?? grejjen som går till turbon med en skruv i där.

75 Inlägg
5 augusti 2018
#17
Har inte läst allt prat om turbon och dess slangar, men vet av erfarenhet att bränslepumpens relä älskar att spöka på 940. Det är ett stort vitt relä placerat under radion. Det bildas mikroskopiska sprickor i lödtennet i reläet och bilen börjar att dö lite då och då. Byt relä eller löda om alla punkterna. Du kan kanske se sprickorna med lupp/tränat öga, men det är mycket svårt att se.


56 Inlägg
5 augusti 2018
Trådstartare
#18
Jory skrev:
Har inte läst allt prat om turbon och dess slangar, men vet av erfarenhet att bränslepumpens relä älskar att spöka på 940. Det är ett stort vitt relä placerat under radion. Det bildas mikroskopiska sprickor i lödtennet i reläet och bilen börjar att dö lite då och då. Byt relä eller löda om alla punkterna. Du kan kanske se sprickorna med lupp/tränat öga, men det är mycket svårt att se.

Det ska kollas! Men bilen dör ju inte helt på måfå, utan det är just efter man gasat på rejält. Kan det fortf vara relät?

56 Inlägg
5 augusti 2018
Trådstartare
#19
Hitta mer grejjer som ser ut som att dom bör sitta någonstans! Någon som vet nånting?


https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225606/225606-f20d0cd4fd90e41ec8a57016b7130cda.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225606/225606-52f7b4d8f0be7f0d5049a34784f8c1b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225606/225606-155d0d884c9c2093ddde17e9fc6035be.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225606/225606-4641b48cc5e0eb84afdf0b693407d750.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225606/225606-531895405ceffda02d8243c7192961b9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225606/225606-763b7a42ac5abf08f5184c9970287692.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225606/225606-6a7cc873bb16b0c90438947d70a8fb28.jpg

613 Inlägg
5 augusti 2018
#20
Vilken Heffaklump!



Sök